Opel Motorsport na Barum Rally: Jörg Schrott nejen o rally!

Opel Motorsport na Barum Rally: Jörg Schrott nejen o rally!

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Že máme za sebou jeden z nejdůležitějších podniků letošní sezóny motorsportu v Čechách, už asi víte. Řeč není o ničem jiném, než o Barum Czech Rally Zlín konané ve dnech 26.-28.8.2016. O průběhu celého závodu a našich dojmech jsme vás totiž informovali už před časem. Teď je zde ale zcela výjimečná příležitost podívat se tak trošku pod pokličku světa rally. Poodkrýt některá důležitá fakta nejen o závodech, ale obecně o fungování tovární divize motorsportu, nám pomůže šéf Opel Motorsport, Jörg Schrott.

 

Nezvyklá pozice Opelu v rally: budou i nadále „pouze“ vychovávat talenty?

Asi není tajemstvím současná pozice značky Opel v rally. Po celé Evropě probíhají tovární „cupy“, jejichž úkolem je najít a začít vychovávat nové nadějné jezdce. Techniku vozu Opel Adam specifikace Cup asi nemusím příliš rozvádět. Princip je jednoduchý. Základem je poměrně slabý atmosférický motor (1.6) o výkonu zhruba 140 koní. Zábava pak přichází v pohledu na podvozek a další technické specifikace. Kromě Brembo brzd ze současné Astry OPC si z auta zapůjčili tvůrci i přední nápravu se samosvorem. Důležitým prvkem je ale hlavně sekvenční řazení. Technika je prostě nastavena tak, aby připravila závodníka na vyšší třídu. Tou je v případě Opelu specifikace R2, ve které se jim mimochodem velmi daří. V loňském roce „odchovali“ Rüsselsheimští Emila Bergkvista, juniorského mistra Evropy. V letošní sezóně to vypadá dokonce na více než jednoho velmi nadějného talenta. Na Barumce jsme měli tu čest spatřit řidičské dovednosti Chrise Ingrema a Marijana Griebela. Otázkou tak nyní je, zda jim bude mít Opel v budoucnosti co nabídnout. „Oficiální odpověď se lehce liší od té opravdu reálné. Faktem ale zůstává, že během září nás čekají důležité mítinky s vedením značky, jejichž cílem je vyřešit budoucnost naší divize. Mimo jiné bude důležitou otázkou i pokračování v rally a případná podpora talentů v podobě lepší techniky.“ uvědomuje si potřebnost navazující techniky ten nejvyšší. S jistou dávkou pozitivismu ale dodává: „My jsme na R5 připraveni. Za jisté se nebavíme o WRC, protože nás jako Opel zajímá hlavně Evropa. Mistrovství Evropy i možnost udržet si naše svěřence je pro mě rozhodně důležitá. Pokud nám naše rada schválí vývoj vozu R5, věřte, že nám to nebude trvat dlouho.“. Na otázku, jakého vozu by se případná evropská nejvyšší specifikace v rally týkala, odpovídá, že jednoznačně Corsa a dle očekávání nepřipadá v úvahu žádný jiný model. „Prioritu u nás má pyramidový systém, ve kterém nám chybí vrchol, to samozřejmě víme a uděláme vše pro to, abychom ho měli.“ vysvětluje dále směr Opelu.

 

Jörg Schrott: co všechno náleží pod toto jméno?

Šéfa motorsportu v Rüsselsheimu jsme se zeptali i na jeho profesní život. Zajímalo nás mimo jiné, jaké všechny záležitosti spadají pod něj osobně a samozřejmě i pod jeho divizi. „Víte, vytvářet závodní byznys, to není jen tak.“ směje se Jörg. „Jedná se o kompletní zákaznický servis s tím rozdílem, že váš zákazník není jen tak úplně běžným člověkem. Naším úkolem je samozřejmě vývoj, budování jména a reklama, následný prodej a samozřejmě zákaznická podpora. Motorsport, naše divize, je ta nejvíce emotivní a dynamická část firmy. Úkoly se pak od toho určitě odvíjejí.“ Popisovány nám byly také dva modely daného byznysu: „Můžete mít zcela vlastní, interní koncept. Tak to má třeba Audi s několika tisíci zaměstnanci. My máme druhý model, který spočívá ve spolupráci s externím servisním partnerem. Tím naším je spol. Holzer a musím říci, že nám to s nimi opravdu svědčí.“

 

Kromě rally je motorsport i o okruzích: Jak je to vlastně s novou Astrou TCR?

„Vývoj okruhového auta není nic jednoduchého. Ostatně stejnětak jako v rally jsme se i zde museli hodně učit. S Astrou TCR jsme vyšli ven na začátku letošního roku a letošní sezóna je pro nás taková seznamovací. Zajeli jsme mnoho zajímavých závodů a snažíme se auto zlepšovat.“ Jörg má pravdu, že vývoj auta není nic jednoduchého. Ostatně u Astry TCR se čekalo dlouho i na homologaci, která je teď již na spadnutí. „Výhoda je mimo jiné i ve všestrannosti našeho auta. TCR by mělo být schopno startovat v rámci celého světa. Homologace bude opravdu flexibilní a auto bude určeno na většinu národních okruhových šampionátů.“, takže se, vážení, máme na co těšit. Pro příští okruhovou sezónu se prý máme na co těšit, Aster na okruhu má být nespočet.

 

Setkáváme se u Opelu se dvěma světy: rally nebo okruhy, kde je priorita?

Jak už jsme si řekli, motorsport není jen o rally. Opel je teď, dá se říci, na půli cesty do vyšších pater obou částí motoristického sportu. Nás zajímala i budoucnost: „Myslím, že progres je teď potřeba vnímat hlavně v rally. Za nedlouho startuje Opel Academy, kde se každoročně snažíme vybrat mladé a talentované jezdce. To je náš cíl a úkolem je mimo jiné i dotáhnout do konce zmiňovanou pyramidu.“ Astra TCR je ale také důležitý projekt: „Na okruzích je situace trošku jiná. Talenti se hledají jiným způsobem, v nižších divizích nebo mezi nadšenci, kteří se jezdí na okruhy svézt se svými soukromými miláčky. My se tedy snažíme poskytnout těmto talentovaným jezdcům a nadějným stájím konkurenceschopné auto za rozumné náklady. Mimo jiné bude výhodou i samotná všestrannost auta na většinu národních mistrovství. Mimochodem v Německu je situace mezi rally a okruhy poněkud jiná. Všichni jsou nadšení do okruhů a rally tolik fanoušků bohužel nemá. Mohu vás tedy ubezpečit, že z okruhů se určitě jen tak neztratíme.“

 

Kontakt se zákazníkem? Super důležitá část motorsportu!

„Je neuvěřitelně důležité být v kontaktu se zákazníkem a myslím, že se nám to daří velice dobře. Není to jen o technické podpoře našich skutečných zákazníků, kterými jsou většinou závodní stáje nebo samotní závodníci. Jelikož právě my jsme ta část automobilky, která má být ta nejvíce emotivní a dynamická, tak je naším úkolem starat se o sportovněji založené zákazníky. Ti mají několikrát do roka se s námi potkat třeba na Opel Driving Training, kde uživatelé a řidiči poznávají své auto, dovednosti i hranice.“ vysvětluje další část své práce.

 

Poznatky ze závodních speciálů do běžných aut: jen výjimečně, ale občas se poštěstí.

S lehkým zklamáním jsem se postupně dozvěděl, že to s vývojem a případným sdílení technologií mezi civilními a závodními auty není vůbec jednoduché. Určitě to totiž není tak, že by se prostě vzal nový typ tlumičů nebo alespoň jejich technologie ze závodní Astry TCR a použily se do sériového OPC. „Záleží to hodně na regulích, které nás často nutí vymýšlet téměř zázraky. Pokud chcete slyšet konkrétní příklad, tak to může být třeba u motoru z Adama R2. Myslím, že se nám podařilo z 1.6ky dostat opravdu slušné hodnoty a řadu z našich poznatků používají ve fabrice při vývoji sériových verzí tohoto motoru. Pokud byste chtěli slyšet nějaké další konkrétní součástky, tak vás asi zklamu. Mechanických by se pár našlo, však Opel Adam Cup používá brzdy z Astry OPC, takže je vidět, jak moc této sériové brzdové soustavě věříme.“

 

Astra OPC? Evropské auto roku přeci potřebuje svou sportovní verzi!

Ke konci rozhovoru jsem si dovolil lehce odbočit. Astra OPC sice nespadá tak úplně pod divizi Opel Motorsport, ale věřím tomu, že jistou část práce na ní určitě odvede. Nedávno byly dokonce slyšet zvěsti, že Opel s žádnou ostrou verzí již nepočítá. Jörg Schrott lehce poodkrývá: „Všechno je to zatím v diskuzi. Obecně se diskutuje o budoucnosti OPC. Není to samozřejmě vůbec jednoduché. Vůbec nám nepřejí emisní normy a jak určitě víte, automobilka musí plnit předpisy za všechna auta dohromady. Hodně se u nás mluví o hnacích ústrojích. Očekávat určitě můžete i nadále downsizing, ale nic konkrétního bohužel sdělit nemohu.“ Bude tedy Astra OPC nebo ne? „Abych byl upřímný, tak opravdu nevím. Já sám věřím tomu, že se nám ji podaří vyrobit. Takové auto určitě potřebujeme. Máme za sebou opravdu dlouhou a silnou historii nejen motorsportu, ale i sportovních modelů. Je to přesně to, co automobilka ke svému dobrému jménu potřebuje. Samozřejmě uvidíme v budoucnosti, nechci předbíhat.“ uklidňuje nás alespoň částečně.

 

Marijan Griebel a Chris Ingram: jiná situace než v loni, kdo z koho?

Nelehkou otázkou na p. Schrotta je i výběr jezdců. Zatímco loni Opel na Barumce slavil jednoznačný titul Mistrovství Evropy, letos má na špičce hned dva jezdce, a to dokonce s rozdílem pouhého bodu. My už teď víme, že navrch má britský pilot, Chris Ingram, který na Barumce vyhrál kategorii a v bodech jednoznačně utekl Marijanovi. Názor jejich šéfa: „Samozřejmě mám rád oba jezdce, jsou to moji svěřenci. Hrozně hezké je pozorovat vývoj Marijana. Jedná se přesně o náš cíl. Za tu dobu, co spolu spolupracujeme, se z něj stal úplně jiný člověk/řidič. S Chrisem je situace úplně jiná. Překvapil mě začátkem roku. On je dobrý jezdec a my máme dobré auto, proto pracujeme spolu. Pro něj bylo v týmu všechno úplně nové a on vše zvládl na jedničku. Je v současnosti po boku Marijana tím nejrychlejším v R2. Musím říci, že oba dva jsou skvělí jezdci. Oba dva tak mají u nás úplně stejné šance a možnosti.“ završuje přátelský rozhovor.

 

Barum Czech Rally Zlín a Jörg Schrott + Opel Motorsport: spolupráce na jedničku.

Abych nezapomněl, myslím, že bych měl i lehce osvětlit, při jaké příležitosti jsme měli možnost seznámit se s tímto usměvavým chlapíkem. O Barumce toho bylo nejen u nás napsáno opravdu mnoho. Nejde teď jen o prvenství v číslech, ale hlavně o názory diváků. Jedním z nich se stal i právě Jörg, který zde byl samozřejmě z trošku jiné pozice. Tajností rozhodně není, že Opel byl letos jedním z hlavních partnerů této tuzemské nejdůležitější soutěže v rally. Z jedné strany šlo o podporu továrního týmu Opel Motorsport a z druhé strany se české zastoupení značky zasloužilo o další rozvoj poháru Opel Adam Cup, který se jede v ČR již druhým rokem. A jak že samotný šéf divize hodnotí Barumku? „Jedná se o rozhodně jeden z nejtěžších asfaltových závodů sezóny, né-li o ten vůbec nejtěžší. Atmosféru umocňuje i úvodní noční supererzeta, kterou prožívají diváci zcela stejně jako my. Takže nejde jen o jednu z nejnáročnějších zkoušek pro všechny jezdce, ale i o divácky velmi atraktivní soutěž.“ Nám, Čechům, nezbývá než poděkovat za pozitivní kritiku a těšit se na další shledání.

 

 

Jan Novotný

 

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..