Barum Czech Rally Zlín 2016: české rallyové „nej“

Barum Czech Rally Zlín 2016: české rallyové „nej“

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Zhruba před týdnem jste měli možnost nahlédnout v rámci kolegovi rally hodiny dějepisu pod pokličku šestačtyřicetileté tradice nejdůležitějšího rally podniku v České republice. Nemusím zastírat, že se jedná o jediný závod Mistrovství Evropy v ČR, Barum Czech Rally Zlín 2016. Mým úkolem tedy dnes není poodhalovat zapomenutá fakta, které jsou kolikrát opravdu přívětivým překvapením. Zmíním však pro mě to největší. Kolem roku 85 totiž věhlasná Barumka čítala přes 400 závodních kilometrů, což jsme zjistili, že je více než v případě všech zastávek současného Mistrovství Světa. Dnešní ročník pak může zdánlivě představovat se svými 230 ostrými kilometry roli usmrkánka. Tak to ale rozhodně není. I dnes patří Barumka ke špičce šampionátu a mimochodem právě 230km je hodně blízko k horní hranici předpisů pro pořádání ME. Pravidelně si na nás kromě kvalitního startovního pole a pořádné porce kilometrů Barumka chystá i přívětivé teplé počasí. Jak to tedy vypadalo na tratích letos? Udrží si i tento rok pořadatelé titul nejnavštěvovanějšího motoristického podniku v tuzemsku?

 

Kvalitní startovka, tradiční tratě a pozitivní předpověď počasí: všechny předpoklady splněny!

Kromě 35 jezdců s prioritou v seznamu startujících najdeme i jednu zvláštnost. Z celkového počtu 133 posádek bylo totiž přesně 88 přihlášeno do FIA Mistrovství Evropy v rally, na klasické Mistrovství ČR jich pak zbývalo „jen 45“. Mimo jiné se jednalo třeba o nám všem velmi dobře známou posádku Václava Pecha a Petra Uhla, kteří tak startovali s číslem 91. Sám pan řidič se nechal slyšet, že by auto prostě nemuselo splnit všechny evropské předpisy, a proto raději zůstane vzadu. Jak už bývá na Zlínsku zvykem, většina tratí zůstala téměř stejných. Mění se kolikrát pouze lehce umístění startu či cíle a název jednotlivých rychlostních zkoušek, které jsou ale v jádru pořád těmi námi dobře známými. Jak jsem avizoval v úvodu, i v letošním roce byla předpověď na Barumku opravdu pozitivní. 29°C se ale může zdát až moc pro někoho, kdo stráví na přímém slunku při sledování hlavního dění na trati několik hodin. O počasí ale už dost, pojďme se podívat, jak to na trati opravdu vypadalo.

 

Emotivní start: chvilky napětí

Barumka je sama o sobě výjimečná i svým startem. V tuhle chvíli nemám na mysli slavnostní zahájení neboli rampu na zlínském Náměstí Míru, ale hlavně první supererzetu, jež fakticky zahajuje celou soutěž. Bezesporu se jedná hlavně o diváckou zkoušku, kde se toho z pohledu závodníka nedá moc vymyslet. Někdo říká, že je lepší ji „prodat“ a být jen lehce pomalejší než riskovat. Jiní ji pak považují za dobrou příležitost se ukázat a utrhnout prvních pár vteřinek náskoku. Dá se říci, že na podobnou strategii letos vsadila i doposud první posádka MČR, Honza Kopecký s Pavlem Dreslerem, kteří sice první RZ vyhráli, ale za cenu minimálně jedné hodně nepříjemné krizovky. Na výjezdu z autobusového nádraží se jim podařilo nemálo posunout bariéru, která byla pro jejich štěstí pouze plastová. Ať už s okruhovými supererzetami souhlasíte či nikoliv, noční RZ Barumky patří asi k těm obecně nejlepším a lepší zahájení si asi přát ani nemůžeme. První etapa pak pokračuje 2.-4. sekcí v sobotu, přičemž do RZ s pořadovým číslem 2 startuje první závodník už v 8:46 a zároveň končí na páteční supererzetě až před půlnocí. Mimochodem když se vrátíme zpět k slavnostnímu zahajovacímu ceremoniálu, tak kromě důležitých delegátů z celého světa (ten nejvzdálenější pocházel až z Afriky) odstartovala několik vozů i samotná ministryně pro místní rozvoj, paní Karla Šlechtová.

 

Rally není už jen o prvních příčkách: mladí talenti na vzestupu

Již nějakou dobu není tajemstvím, že se pár automobilek snaží o rozvoj talentů v nižších kategoriích rally. Ba naopak, v poslední době toto povědomí rozhodně stoupá. Za Čechy je asi nejdůležitější projekt Autoklub Peugeot Rally talent, který v loňském roce našel svého talenta a v letošní sezóně mu poskytl závodní vůz, Peugeot 208 R2. V současné chvíli za tento tým jezdí Honza Mareš a Filip Hloušek. Podobným způsobem se daří již nějaký ten pátek jezdit Václavu Dunovskému, kterého opět podporuje české zastoupení Peugeotu. Ostatně právě jeho se nám podařilo vyzpovídat. „Barumka je pořád na stejně vysoké úrovni, letos je možná o něco více přejezdů a k celkové náročnosti nám ještě lehce přispívá opravdu teplé počasí.“ uvádí jako krátké představení letošního ročníku Václav. Podle něj může teplota v autě stoupat až k 50°C. Napadlo nás, jak asi může vypadat příprava na takto náročnou soutěž. „Příprava probíhá po celý rok tak nějak stejně. Jediný rozdíl je pro mě v létě, kdy se snažím vyhledávat teplé dny, v rámci kterých se snažím vystavovat fyzické námaze a připravit tak tělo na fyzickou zátěž ve vysokých teplotách.“. Opomenout nesmíme ani konkurenci. I Vašek vnímá vyšší koncentraci opravdu dobrých posádek nejen z Čech, Barumka se prostě vymyká ostatním soutěžím. „Člověka zajímá, jak si stojí proti opravdovým profíkům. Jsou mezi nimi i tovární jezdci a v dvoukolkách je konkurence opravdu velká.“. I když optimismus nesmí chybět, Václav po celou dobu našeho rozhovoru nechtěl předbíhat. Na otázku, zda budou následovat oslavy i po úspěšném dojetí do cíle, za které se považuje snad jakýkoliv čas, odpověděl chladně: „Opravdu nechci předbíhat, čeká nás ještě jedna sekce se třemi sakra náročnými erzetami. Není to pár kilometrů a určitě to pro nás bude velký oddech, pokud dojedeme do cíle.“. Výsledky navíc nejsou jen o zkušenostech, jízdních dovednostech řidiče, sladěnosti posádky, ale i o technice. Zde pak naopak posádka se startovním číslem 52 pozitivismem nešetří. Chválí mechaniky, celý tým i techniku, kteří zatím Barumku zvládají zcela bezproblémově. Málem bych zapomněl na s přípravou spojený rozpis. Zmiňoval jsem sladěnost posádky, která u 52ky funguje opravdu skvěle. „Rozpis se podařil napsat opravdu dobře a díky němu jsme schopni se vyvarovat krizovým situacím. Snad jen dneska, dvakrát na Pinduly, jsem se musel zeptat, poprosit o zopakování. Jinak se nám v tomhle ohledu opravdu daří.“ završuje přátelský rozhovor jeden z v současnosti nejlepších českých řidičů předokolek. V předokolkách se pak samozřejmě ještě dařilo továrním jezdcům Opel Motorsport, a to zejména Chrisu Ingramovi, který už může vstoupit do posledního závodu v Dánsku opravdu v klidu. S jeho bodovým náskokem je už totiž titul Mistra Evropy jasný.

 

I přes celkovou náročnost 85 ze 135 posádek v cíli!

Jak se říká „konec dobrý, všechno dobré“, něco podobného platí i pro „Barumku“. Už několikrát byla zmíněna kvalita a náročnost všemi stránkami. Mě nezbývá než dodat, že se jedná opravdu právem o nejnavštěvovanější podnik Mistrovství Evropy v rally. Smeknout musím před všemi 85 posádkami, které dojely do cíle. Jak srovnal Barumku a Bohemku Václav Dunovský: „Hlavním rozdílem je počet RZ hovořící z pohledu jezdců jednoznačně pro Barumku. Pokud jste ztratili na jedné RZ Bohemky, neměli jste už příliš možností najet si zase nějaké drahocené vteřinky zpátky. Tady těch možností je v každé části o něco více.“. Celkově tedy zhruba 63% vozů s úspěšně ukončenou poslední RZ je opravdu dobrým výsledkem. My jsme z 18 RZ měli možnost být u tratě „jen“ pěti z nich, ale musím dodat, že je to hlavně o divákovi. Každý sám si může stanovit, kolik toho chce stihnout. Nám energie bohužel více nedovolila, ale řekl bych, že reálné je vidět zhruba půlku. 9 průjezdů je pak určitě nejvíce, co můžete v rámci jednoho podniku v tuzemsku vidět. Na závěr jsem si připravil jedno rozloučení. „Barum Czech Rally Zlín je jednou z nejnáročnějších asfaltových soutěží ve světovém rally a vlastně i tou zřejmě divácky nejatraktivnější v celém ME vůbec.“ dodává k Barum Rally Jörg Schrott, ředitel divize Opel Motorsport. Kromě příštího ročníku Barumky vás tak můžu pozvat i na detailní rozhovor s touto důležitou osobou, která nám mimo jiné prozradí plány do budoucna a možná i pár zákulisních informací.

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..