Ojetý Renault Laguna: proč je tak levný?
Autor: Milan Jirouš · Fotografie: Milan JiroušTřetí generace Renaultu Laguna se v rámci své třídy a stáří nabízí na trhu s ojetými vozy za bezkonkurenční ceny. Moderní vůz s bohatou výbavou tak láká spořivější řidiče.
První předpoklady aneb věhlasná (i zatracovaná) druhá generace
Model Laguna se do povědomí řidičů zapsal především svou druhou generací, která přišla na trh ve velice moderním designu. V podstatě tak výrazně vůz předběhl dobu, což by se do budoucna mohlo ukázat jako výhoda. Jenže kdo čekal následný úspěch na trhu ojetých vozů, šeredně se pletl. Důvodem je vysoká poruchovost, jejímž následkem se Renault Laguna druhé generace stal ve své věkové kategorii vůbec nejporuchovějším vozem, a to jak podle statistik německé STK TÜV, tak podle slov řady prodejců v autobazarech.
Nešvary na trhu ojetých vozů pro celý Renault
Průšvih to byl takový, že poškodil pověst téměř všech modelů francouzského Renaultu, což vedlo k razantnímu poklesu cen ojetin této značky a Laguny zvlášť. Laguna třetí generace na toto také dojíždí, navíc do značné míry staví na technice předchůdce – i když výrazně modifikované. Pošramocená pověst modelu Laguna udělala ze třetí řady, stejně jako v případě druhé, nejlevnější vůz ve své třídě a věkové kategorii. To může být pro některé motoristy velké lákadlo, vždyť mají na dosah velký, moderní a komfortní automobil s bohatou výbavou.
Design třetí generace: nestárnoucí a pořád lákavý
Design karoserie nepostrádající hrany a ostřeji řezané křivky je do dnešní doby jako dělaný. Díky tomu působí Laguna III stále moderně i pokud zaparkujete mezi vozy současné automobilové produkce. Žádnou ostudu neudělá ani interiér, který nabízí kvalitní pohlednou palubní desku, jíž tvoří plasty s příjemnou povrchovou úpravou. Pochvalu si zaslouží také pohodlná sedadla s výrazným bočním vedením těla, což oceníte v zatáčkách, kde se projeví měkce nastavený podvozek velkým náklonem karoserie. Tím se dostáváme k jízdním vlastnostem: držení jízdní stopy není zrovna vzorné, protože se projevuje citelná nedotáčivost. Na druhou stranu, měkké naladění odpružení stojí za zdárným tlumením nerovností, takže je o komfort posádky postaráno.
Ale vraťme se ještě na skok do interiéru. Ten nabízí spoustu místa pro posádku a zpravidla také bohatou komfortní výbavu. Na své si tak přijdou i ti náročnější. Vyloženě špatná není ani situace se zavazadly, i když někteří konkurenti jsou v tomto ohledu štědřejší. Laguna třetí generace v provedení liftback nabízí zavazadlový prostor o objemu 450 litrů v základním uspořádání – tedy v konfiguraci interiéru pro pětici cestujících. Praktičtější kombi disponuje zavazadelníkem o objemu 508 litrů – měřeno po krycí roletku zavazadlového prostoru.
Technika: zde vévodí nafty
Mezi českými motoristy se největšímu zájmu těší Laguna s naftovým motorem pod kapotou – zejména pak s dieselovou patnáctistovkou. Agregát 1.5 dCi o výkonu 81 kW totiž slibuje nízkou spotřebu a v tomto směru určitě nezklame. Svým výkonem je dostačující pro běžné ježdění, avšak pokud automobil více zatížíte, výkonový handicap se provalí. To se nestane v případě úsporného naftového dvoulitru, který je k dispozici ve verzích 96, 110, 127 a 131 kW. Na trhu má ale menší početní zastoupení, než patnáctistovka, která byla v době výroby vozu základním naftovým motorem a tudíž i nejlevnější cestou k naftě pod kapotou Laguny III. Zcela výjimečně pak lze narazit na šestiválcový turbodiesel o objemu tři litry a výkonu 173 kW.
Benzinové pohonné jednotky reprezentuje základní šestnáctistovka, která však výkonem 81 kW ve velkém voze zrovna neohromí. Dvoulitr o výkonu 103 kW je mezi benzinovými agregáty jistě lepší volbou. Ještě více sil nabízejí přeplňované dvoulitry o výkonech 125 a 150 kW, ale radost z odezvy na sešlápnutí pedálu plynu spolehlivě zkazí vysoká spotřeba těchto motorizací. To už je snad lepší zvolit kultivovaný šestiválec 3.5 V6 s výkonem 175 kW – tedy pokud se vám jej na trhu s ojetými vozy podaří sehnat.
Který vybrat?
V každém případě správná volba motorizace pro Lagunu třetí generace může být pěkným oříškem. Základní benzinový motor nemá dost sil, atmosférický dvoulitr je zase hodně citlivý na kvalitu paliva a pokud jej budete šidit, projeví se to zakarbonováním. Ostatní benzinové motory mohou zase směle konkurovat pohádkovému Otesánkovi. Naftová patnáctistovka potěší nízkou spotřebou, někdy ji ale zlobí problematické vstřikovače a dokonce se u ní může projevit celkové nadměrné opotřebení, jakožto důsledek snahy řidičů o dosažení atletických výkonů u motoru, který na ně zkrátka není stavěný. Zásadní úlohu z hlediska životnosti hraje i interval výměny oleje: zapomeňte na nějaké prodloužené servisní intervaly – tedy pokud si nechcete zadělat na problémy. Patnáct tisíc kilometrů je zde naprostý strop. To platí i pro naftový dvoulitr, u něhož jsou známé i případy přidírání! Použití vhodných aditiv do oleje lze jen doporučit.
Na co si dát pozor?
„Některé vozy mají vadný ovládací panel klimatizace, proto ji při prověrce výbavy automobilu nezapomeňte vyzkoušet,“ nabádá Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. „Známé jsou i poruchy elektroniky, včetně startovacích karet a jejich čteček,“ dodává. Poměrně neskladná startovací karta navíc vůbec nemusí vyhovovat každému. „Závady se nevyhýbají ani tempomatu nebo navigačnímu systému, ani zde zkoušku nepodceňte,“ pokračuje zástupce AAA AUTO. Známé je také praskání žárovek v potkávacích světlometech.
Vůle mohou být na přední i zadní nápravě. Zejména vpředu na táhlech stabilizátoru se objevují častěji. „U vozidel s vyšším kilometrovým proběhem se lze setkat s vůlemi v řazení. Pokud je objevíte u automobilu s nízkým stavem počítadla ujetých kilometrů, buďte velice ostražití,“ varuje odborník AAA AUTO. Obecně lze říci, že největší problémy působí Renaultu Laguna třetí generace elektronika a komfortní výbava. Vyšší výskyt poruch se týká také některých motorizací. Levný vůz na pořízení se pak může velice rychle značně prodražit.
Milan Jirouš
Technická specifikace
motor | |
Model | Laguna dCi 150 |
Výkon | 110 kW |
Točivý moment | 340 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 2000 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 9 s |
Max. rychlost | 210 km/h |
Palivo | Nafta |
Válců | 4 |
Maximální výkon při otáčkách | 4000 RPM |
Převodovka | Manuální převodovka |
Převodů | 6 |
Vstřikování paliva | Common Rail |
Typ motoru | Turbo |
Objem | 1995 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (NEDC) | 5 l/100km |
Spotřeba ve městě (NEDC) | 6 l/100km |
Velikost nádrže | 66 l |
Emisní norma | Euro 5 |
Velikost pneumatik | 215/50R17 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | 290 eur |
Typ TPMS | přímé měření (senzor) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 2025 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1484 kg |
Přívěs s brzdami | 1500 kg |
Náklad | 541 kg |
Přívěs (bez brzd) | 650 kg |
modelová řada | |
Název generace | BT |
Uveden | 11/10 |
Dveře | 5 |
Karoserie | Hatchback |
Třída vozidla | Střední třída (např. řada 3) |
rozměry | |
Délka | 4695 mm |
Rozvor | 2756 mm |
Šířka | 1811 mm |
Prostor pro zavazadla | 450 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1377 l |
Max. zatížení střechy | 80 kg |
Výška | 1445 mm |
Světlá výška | 120 mm |
Průměr otáčení | 11 m |
Sedadla | 5 |
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.