Období letních pneumatik začíná: Na co se můžeme těšit?

Období letních pneumatik začíná: Na co se můžeme těšit?

Autor: Jakub Kameníček · Fotografie: Jakub Kameníček

Sníh už roztál. Sluníčko svítí. Je správný čas vyměnit pneumatiky a jít si pořádně užít první příval jarního větru. S jakými novinkami přicházejí letní pneumatiky od Bridgestone? Z Prahy jsem společně s několika redaktory vyrazil otestovat novinky do Mostu, kde všichni dobře víme, na co se můžeme těšit. Vůně spálených pneumatik sice není nic, co vyhledávám, ale první jarní zážitek jsem si chtěl užít a zjistit, co si pro nás pořadatelé připravili. Rozhodně se máte na co těšit!

 

80km/h 80 km, aneb test nových letních pneumatik firmy Bridgestone

Asi největší pozornost se právem dostala převratné novince loňského roku, pneumatikám Driveguard. Jejich zvláštností a inovací (oproti starším RunFlat gumám, jež jsou dostupné jen pro některé značky a typy vozů, které navíc musejí mít speciálně uzpůsobený podvozek), je možnost s nimi jet i po jejich poškození (propíchnutí, natržení) v běžném provozu. To je zajištěno díky převratnému zakomponování gumových výstužních plátů. Majoritně díky nim dokáže pnemuatika i přes pokles vnitřního tlaku nést váhu vozidla, a to minimálně po zástupci firmy proklamnovaných dalších 80 kilometrů jízdy s maximální jízdní rychlostí 80km/h. To jsou výborné hodnoty, díky nimž bude snazší pro všechny řidiče mající obuty tyto pneu dorazit i přes výskyt případného defektu bezpečně do svého cíle či rovnou do nejbližšího pneuservisu. Speciálním funkčním prvkem na bocích těchto gum jsou tzv. chladící žebra, která pomáhají udržovat optimální teplotu gumové směsi. Každopádně, teplo vznikající při vnitřním tření a pnutí defektní gumy během jízdy, je právě tím faktorem, který napomáhá zvýšit tuhost pryžové směsi (díky jejímu inovovanému chemickému složení) natolik, aby byla i nadále zatížitelná a umožňovala tak další jízdu. Mimo jiné, význačnou vlastností nových gum DriveGuard je díky vylepšení pryže přilnavost na mokru, konkrétně oceněna štítkem „A“, tedy vykazující 100% kvalitu. O kýžené jízdní vlastnosti na mokru a odolnost proti aquaplanningu se starají (kromě vylepšené pryžové směsi Nano Pro-Tech) také nově zvýšené lamely s ještě lépe optimalizovaným rozmístěním drážek v prostřední části dezénu. Jak jsem uváděl výše, DriveGuard pneu jsou vyjímečné právě i svou nyní rozšířenou kompatibilitou-tedy jsou dostupné pro širokou škálu značek, respektive modelů běžných osobních vozů s karoseriemi typu coupé, sedan a combi/wagon (my například prováděli testovací jízdy ve vozech Škoda Octavia Combi a Toyota Avensis Wagon; v katalogu pro tento rok se dočtete třeba o VW Golf či Passat, Ford Focus/Mondeo anebo Renault Megane/Renault Laguna, atp…). Začátkem příštího roku (2018) má firma Bridgestone v plánu uvést na trh také gumy DriveGuard pro SUV automobily. Jedinou podmínkou, kterou vůz osedlaný DriveGuard musí splňovat je u moderních vozů dnes již běžná implementace monitoringu tlaku gum TPMS. Letos budou u nás dostupné v 19 rozměrech pro letní období a v 11 rozměrech pro to zimní (o průměrech od 15 až po 18 palců) a jejich cenové nastavení, i přes značnou přidanou užitnou hodnotu, bude o 8% vyšší než u standardních gum.

 

Praktická část – konečně do „terénu“

Každopádně, jak jste již mohli tušit, převážnou část dne jsme strávili venku. Harmonogram obsahoval 5 praktických, ukázkových jízdních testů. Prvním byla jízda na pneu DriveGuard, přičemž jsme měli možnost jednu z gum proděravět za pomoci hřebíku a poté vyzoušet její chování v běžném provozu v blízkém okolí polygonu. Kromě jemného ztuhnutí řízení, lehké stáčivosti na stranu defektu a škrundavého rytmického zvuku vyluzovaného propíchnutou gumou, bylo auto dokonale ovladatelné a skutečně ani v rychlosti 80 km/h nepředstavovala jízda problém. Druhým testem jsme si na polygonu ověřili jejich exceletní přilnavost na mokré vozovce. V třetí části jsme si zkusili jízdu na nových gumách Firestone, konkrétně Firstone Roadhawk: v prvním případě se prokázala jejich právoplatně proklamovaná odolnost proti aquaplanningu (my konkrétně testovali ten boční: nájezdem z kopce s následovaným rychlým průjezdem zatáčkou, na které byl kropidly udržován několikamilimetrový sloupec vody); a pro druhý případ si pro nás firma Bridgestone připravila suchý slalom. I jízda v něm neprokázala žádný nedostatek, co se přilnavosti těchto gum týče. Předposledním, pátým bodem praktické části bylo ověření si na vlastní kůži, že pneu DriveGuard poskytují standardní, dostačující jízdní komfort-tedy nejsou nijak moc hlučné a přejezd přes nerovnosti není náročný ani nijak nepříjemný. Vyvrcholením celé akce byla ukázka průřezu gum DriveGuard a předvedení jejich výměny/obutí na disk.

 

Novinky od Firestone aneb žíti o něco levněji

Dalšími premiérami pro tento rok, o kterých byla řeč a z nichž některé byly obuty na testovacích vozech, jsou Firestone Roadhawk (vyznačuje se skvělou přilnavostí na mokru s významnou odolností proti aquaplanningu, příkladným brzdním výkonem na suchu, a také podáváním konzistentní kvality fungování po celou dobu jejich užívání-oproti konkurečním řešením; nutno dodat, že díky nově upravnému složení pryže je jejich životnost ještě delší), Dueler A/T 001 4×4 (terenní model s vylepšenou trakcí ve sněhových podmínkách, blátivém terénu i zároveň na silnice), Turanza T00 1EVO (vyjma schopnosti řádně ztuhnout v případě defektu a umožnit tak další jízdu, má podobně excelentní jízdní vlastnosti na mokru jako DriveGuard-to též dokládá hodnocení značící brzdný výkon na vodou pokryté vozovce-„A“ štítek- tedy to „nej“, co můžete v této třídě v rámci zmiňované parametrizace dostat) a v neposlední řadě byla řeč i o novince, určené pro osobní dodávkové a užitné automobily, jménem Firestone Vanhawk 2, o které si v aktualizovaném katalogu firmy můžeme přečíst, že má vyšší robustnost (technologie dezénových „S“ bloků) a vynikající odolnost vůči opotřebení díky modernizované směsi gumy a tvaru kostry.

 

„A dál?“

Den jako takový byl pro mě velmi obohacující. Jednalo se určitě o novou zkušenost, kterou si díky nové technologii odnáším. Po poměrně rozsáhlém praktickém testování si troufnu říci, že v mém „hledáčkém“ správných pneumatik bude už jedině ta s technologii DriveGuard! (s trochou nadsázky samozřejmě)

 

Pneumatikám zdar! Nazdar!

 

Jakub Kameníček

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..