JANČA VALAŠKÁ RALLY 2017: ve velkém mistráku na výsluní.?

JANČA VALAŠKÁ RALLY 2017: ve velkém mistráku na výsluní.?

Autor: Petr Bahenský · Fotografie: Petr Bahenský

Společně s Honzou Novotným jsme se vydali na první dobrodružný „výlet“ v roce 2017. Místo? Valašské Meziříčí. Plán? Dostat se z Prahy na Valašku co nejrychleji. Cíl? Co nejvíce si náš zážitek užít a podělit se s vámi o první ostrý start letošní Rally, která odstartovala právě ve městě, kde žije přes 20 tisíc lidí.

 

Zastávka č. 1: Peugeot

Na první opravdový motoristický svátek jsme se museli dostavit už v pátek, protože jsme chtěli stihnout ještě oficiální tiskovou konferenci. Byl v tom malý háček. Oba dva máme stále studentské povinnosti, které se snažíme plnit. Problém nastal právě ve chvíli, kdy jsme se dozvěděli, že máme minimální časovou rezervu. Znáte páteční odpolední dopravu na D1. Pokud nechytnete zácpu, můžete být rádi. Náš plán byl jasný. Já jsem končil dříve, takže na mě padl úkol vyzvednout vůz. Tím nás tentokrát poctil Peugeot, konkrétně tedy 301. Jako naschvál se stalo, že mi sice dopravní situace umožnila jet bez žádné kolony, ale pan řidič autobusu si jel své tempo, jenž bych mohl přirovnat k rychlejší želvě. Naštěstí má „procházka“ k autu by se dala nazvat: „z nuly na sto za 3 sekundy“. Během pár minut jsme se sešli společně s Honzou a vyrazili na Rally!

 

Tisková konference

Radši vám neřekneme, za jak krátký čas jsme se dostali z Prahy do Valašského Meziříčí a přejdeme k hlavní části. K zahájení tiskové konference, která se konala v menší místnosti Divadelní kavárny zámku Žerotínů. Nás mimo jiné zaujala slova zástupců promotéra, APO Multicam. Pan Beňa nás uvítal slovy, že ho těší vysoký počet až 150  akreditovaných redaktorů. Je však otázkou, zda zůstali ještě v nějaké neznámé koloně nebo jsme je mohli očekávat až další den, na konferenci by mě ke spočítání našich kolegů stačily prsty obou horních končetin. Pak se ujal slova starosta, z kterého byla cítit pýcha, že se tak významný podnik může konat právě v jeho městě. Po oficiální tiskovce jsme si ještě počkali na konferenci Peugeotu, kde nás především zajímala slova posádky Autoklubu Peugeot Rally talent týmu. Konkrétně tedy řidiče Filipa Mareše a jeho kolegy Honzy Hlouška, kteří byli velmi pozitivní. Později jsme vyzpovídali právě Filipa, ale na to je ještě čas.

 

Na start

Letos se můžeme těšit na tři známé herce v podání Daniela Landy, Olgy Lounové a Davida Suchařípy. Dva zmiňování bohužel závod nedojeli. Poslední jmenovaný se v celkovém pořadí se svou Imprezou Sti umístil na 43. místě. Největší lahůdkou mohl být samozřejmě Venca Pech s novým Fordem Fiestou R5, jenž nás velmi potěšil čistými průjezdy. Jeho časy tomu bohužel moc nenasvědčovaly. Nakonec se mohl chlubit druhým místem. Třetí místo obsadil Honza Černý s Fabií R5. Jeden nejmenovaný uznávaný kolega z oblasti motorsportu se nechal slyšet, že věří v minimálně jednu Pechovu výhru na kterémkoliv z podniků českého mistrovství v rally. Uvidíme, jakou práci odvedou v týmu s nastavením auta. Pokud si vzpomeneme na „vyladění“ Miníka, asi chápete kam tím mířím…

 

Pár slov od Filipa Mareše

Odchytli jsme si Filipa, který nám sdělil, že příprava na letošní sezonu spočívala v každodenní dřině. Jeho tréninkový plán obsahoval 6 tréninků týdně. Kdy nám zdůraznil, že se jedná o jednu z nejdůležitějších složek rally života a že se fyzicky cítí opravdu dobře připravený. Zmínil jeho zklamání z retardérů, díky kterým získal několika vteřinovou penalizaci. V tu chvíli mě zajímalo, jak Filip vnímá jeho chybu při závodu a zda se dostane ještě více do stresu, a nebo už pak jdou do závodu na maximum. Na to zněla jeho odpověď jasně. „Nemám co ztratit.“ Jeho kolega, jenž seděl vedle něho, se pousmál a jen nám potvrdil, že Filipovi věří. Filip nám dále prozradil, že od loňského roku je na autě menší změna. Konkrétně zapracovali společně s týmem hlavně na nastavení. V tuto chvíli mají příjemnější auto na ovládání, žádná zásadní změna nenastala. „Jeho R2 je stále stejně skvělá“ naznačil svým úsměvem.  Jako svého největšího konkurenta bere S. Wagnera, díky kterému jsou pro něj RZ zajímavější, protože jej bude více a více motivovat. A na závěr nám prozradil své ambice. Chtěl by se zúčastnit celého juniorského evropského šampionátu a v ČM bojovat o první místo. Loni dojel totiž jako druhý a posádka má tak určitě vyšší ambice.

 

Kategorie R2 – slabší ale stále atraktivní dvojkolky

Snad na každých portálech, kde se o rally píše, budete mít možnost dozvědět se informace především z kategorie R5. My se chceme odlišit a pro dnešní článek bychom vás chtěli blíže seznámit s kategorií R2, kde také startovala námi zpovídaná posádka. Největší bojovníky o první místa byli proti sobě závodící: Wagner se svým Peugeotem 208 R2 a Andrej Barčák s Opelem Adamem R2, jenž se neustále předháněli na zlaté bedně. Filip skončil na třetím místě, což je z našeho pohledu taky skvělý výsledek. Další posádkou nového tovární Peugeot Total rally cupu byl R. Dohnal a R. Švec. Všem fanouškům velmi dobře známý Vašek Dunovský se do cíle bohužel pro technickou závadu na motoru nedostal. Všem posádkám v tomto mladém továrním cupu zaměřeném hlavně na nacházení a zdokonalování mladých talentů, jenž jsme podrobně popsali již po tiskové konferenci v lednu, drží celá redakce palce.

 

Bezpečnost

Co jsem zapomněl zmínit ve svém odstavci o tiskové konferenci, byla debata o bezpečnosti. Organizátoři se snažili o co největší bezpečí všech závodníků i diváku. Čísla říkají jasné ano. Naštěstí se nic vážného nestalo, ale to, co jsme mohli vidět, bylo mnohokrát na vlásku. Několikrát jsem raději nekoukal na diváky, kteří se snažili proběhnout tratí. Většina z řad pořadatelů se s těmito fanoušky vypořádala na jedničku a na jejich úsecích nebyl jediný problém. Někde jsme zas viděli tolik lidí na trati jako na Spartakiádě. Co mi zůstává ještě jednou neznámou, je snižování počtu fotografů. Máte-li zájem stát se „fotografem“ stačí ze své peněženky vytáhnout poměrně velkou částku a vy obdržíte vestu a kouzlo je dokonáno. Stali jste se fotografem a je jedno, jestli jste někdy v životě udělali 1 nebo 1000 fotek. Stačí kontaktovat nejmenované zástupce již zmíněného promotéra.

 

Další zastávka

Na závěr se odpoledne vracíme domu. Bez energie, ale s pocity radostí, že započala nová sezona a za pár dnů budeme na další akci. Letos se stejně jako v předešlých letech hodláme českému rally věnovat opravdu pečlivě. Možná jej navíc doplníme i o několik zahraničních podniků. O tom ale až příště. Za nás za letošní Valašku rozhodně palec nahoru. Po letech opět ve velkém mistráku a z našeho pohledu i tak trochu na výsluní!

 

Petr Bahenský

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..