Nový Opel Combo: poprvé v Čechách a poprvé „Life“

Nový Opel Combo: poprvé v Čechách a poprvé „Life“

Není tomu tak dávno, kdy teď už sesterské trio PSA (Opel, Peugeot a Citroen) představilo nové zástupce B-MPV segmentu. Promiňte mi toto obchodní označení, vlastními slovy bych Combo, Berlingo či Partnera popsal jako jedince na přechodu z osobního do užitkového sektoru. Všechna tato auta můžete jako zákazník mít totiž jak v osobní, tak právě v užitkové neboli přepravní verzi. Peugeot sice prozatím poněkud neformálně představil svou novinku českým divákům už na roadshow Peugeot Emotion Day, formálně je prvním českým prezentujícím ale právě Opel. Jednoho krásného slunného dne (novinářské štěstí jednou opravdu přálo) jsme se vydali na pro české zastupení této značky už vcelku příhodné místo. Jednalo se totiž o první statickou prezentaci. Údajně jeden ze v současnosti existujících pouhých třech kusů zavítal začátkem června právě k nám, do Čech, a to konkrétně na pražskou Ladronku. Pochopitelně jsme se ještě nesvezli, za to si vyslechli všechna lákadla a osahali si předprodukční verzi. Segment za poslední tři roky vyrostl minimálně o čtvrtinu, Opel mu i díky velké tradici a částečně i naději vzbuzující spojení s PSA hodně věří. Tak co? Bude se prodávat? Jaké jsou první dojmy?

 

Příchod: taková normální (moderní) malá dodávka

Ano, spojil jsem do titulku prvního odstavce poněkud hodně přívlastků. Pojďme si je rozebrat. Začněme třeba „normálním“. Troufnu si tvrdit, že právě od tohoto segmentu asi nikdo nemůžeme čekat nějaké výstřednosti. Byť se podle mě relativně vkusně podařilo všem sesterským klonům ideálně přizpůsobit korporátní identitu designu, v základu je to totiž pořád to staré dobré MPV/malá dodávka. Silueta zůstává dost podobná a ostatně přeci asi není co měnit. V základu by se tak dalo říci, že i PSA zůstává konzervativní. Navzdory tomu tu máme hned na začátku jedno téměř zcela opačné označení. I zdánlivě nudná auta mohou totiž být zajímavá nebo ještě lépe řečeno v něčem moderní. Zajímavý skok je to především u Opelu, který přechází od projektu společného tehdy ještě s Fiatem (v podstatě převzatého Dobla). Skok je to právě o to větší. Mezigeneračně obě auta porovnávat snad ani nelze. Důležité je, že typické prvky pro značku s bleskem ve znaku, jakými je třeba LED denní svícení ve tvaru ležícího písmene L nebo specifický volant, ani v této třídě nebudou chybět. A že je to malá dodávka? To se asi nezapře. Nebudu se opakovat, silueta zůstala nezměněná. Označení „malá“ však nemusí platit vždy. Jak už bývá zvykem, i u nového modelu bude možné objednávat dvě karosářské verze (velikosti). Rozdílem pak kromě nákladového/zavazadlového prostoru bdue i v rozvoru.

 

„Be Life“ aneb první na řadě je osobní verze

Nemusíme asi nic zastírat, minimálně pro nás novináře je zajímavější samozřejmě verze osobní. I tu jsme právě měli možnost dnes „omakat“. Přeci jen, co bychom tak asi viděli na skříňové dodávce. To jsou především relativně levná auta s vysokou užitnou hodnotou. Opel svou osobní verzi nazývá „Life“, pod čímž si asi většina z nás představí „život“. Nevím, jestli tím u výrobce chtěli naznačit, že se v takovém autě dá doslova „žít“, každopádně byť si bydlení v autě představit nedokážu, na trávení dlouhých časů asi v klidu nové Combo být může. Časy, kdy se v dodávkách dalo tak akorát pracovat (něco nebo někoho převážet) jsou asi už nenávratně pryč. Dneska, kdybych vám zavázal oči a posadil dovnitř auta, asi byste ani netipovali, že sedíte v něčem tak „dodávkovitém“. Posez je příjemně vyšší a sedadla zas dosti měkká. Potěší i ergonomie ovládacích prvků a samozřejmě i moderní technologie.

 

Technologie kam se podíváš…

A velký skok zažívá Opel i co se technologií týče. Zatímco odcházející Combo s technikou Fiatu stárnoucí již pěknou řádku let bychom mohli považovat už do slova „za zenitem“, to nové bude od základu až do posledního detailu prošpikované moderními technologiemi. Začít můžeme hned u motorů. Zatímco dříve bylo ještě zvykem nacházet atmosférické zážehové čtyřválce, oturbené jednačtyřky a v dieselu slabší jednatrojky či silnější jednašestky, tentokrát nezůstal kámen na kameni. Dalo by se říci, že prostor pod kapotou byl unifikován. V benzínu, jak už bývá u PSA zvykem, nedostanete jinou možnsot než je tříválcová jednadvojka, a to hned ve dvou variantách výkonově se pohybující od 110 do 130 koní. Naopak u dieselu byste snad možná mohli i jásat, tady je proslulá a vcelku i dobře hodnocená nová jednapětka tentokrát hned ve čtyřech variantách od 75 do 130 koní. Mimochodem, i v dieselu i v benzínu bude k dostání zcela nový osmistupňový auomat, a to si troufám říci, že je na danou třídu opravdu hodně slušný přepych. Jo a pro náročné zákazníky bude k dostání i pohon 4×4 od oficiálního přestavbáře spol. Dengel. V podobném duchu je to i na palubě. Opět jako velký skok bych si dovolil považovat řadu asistenčních systémů. V nabídce nechybí adaptivní tempomat vč. nouzového brždění, panoramatická 180 stupňová kamera či hlídání jízdních pruhů. No a (ne)překvapením je i použití dotykových displejů, bez nichž už Combo nevyjede ani v základu. Jak jsme byli informování, pár funkcí nepůjde ovládat jinak než právě přes centrální displej. Pořád máte pocit, že mluvíme „jen“ o dodávce? Smutná může být pro určitou skupinu zákazníků snad jen absence alternativních paliv – o dosud dostupném CNG ani LPG nemáme žádné informace.

Závěrem? Do budoucna prý trh s dominancí PSA

Zapomněl bych možná na jednu z nejdůležitějších informací. PSA dnes ovládá zhruba 1/3 tohoto evropského trhu. Opel ale tvoří řádově menšího hráče než sesterský Citroen a Peugeot, byť Combo má stejnou né-li delší tradici. I proto si zástupci českého Opelu hodně věří. Prý do roka a do dne budeme bouchat šampaňské. Combo Life každopádně dorazí na český trh (k dealerům) koncem léta, verze van pak zhruba o 6 týdnů až dva měsíce později. Nedovolil bych si vám, ambiciózním, dynamickým čtenářům cpát dodávku. Je tohle ale pořád dodávka? I proto, že chci na tuto otázku najít odpověď, se již teď těším na klasický test, který pro vás samozřejmě připravíme ihned po uvedení na trh…

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.