Rychlé první svezení: Renault Zoe poprvé v Čechách!

Rychlé první svezení: Renault Zoe poprvé v Čechách!

Jistě víte, že se naši redaktoři nebrání téměř ničemu. Samozřejmě především kvůli vám, našim věrným čtenářům, se účastníme mnoha zajímavých akcí, které se v Čechách i zahraničí konají. K jedné velmi zajímavé příležitosti jsme se opět nedávno dostali. Renault Zoe, aktuálně nejúspěšnější elektromobil v Evropě, je na trhu k dnešnímu dni už šestým rokem, v Čechách jste jej ale ještě donedávna nekoupili. K 1.6.2018 však oficiálně vstupuje na český trh Renault s produktovým portfoliem Z.E. (Zero emission). Prvním z řady zástupců, jež pokrývají nabídku osobních i užitkových vozů, je právě Zoe, jemuž je pochopitelně přisuzováno nejvíce nadějí. V Čechách jej doplní ještě elektrické dvoumístné a velmi netradiční Twizy a užitkové Kangoo Z.E. My jsme si vyslechli řadu produktových informací, dozvěděli se vše o nabídce, slyšeli ceny a na závěr se i rychle svezli s vůbec prvními kousky, jež se mohli chlubit českou registrační značkou. Tak jaká je elektrická budoucnost v Čechách podle Renaultu?

 

První seznámení: elektrizující budoucnost, která poněkud stárne

Ani v nejmenším jsem vás nechtěl prvním podnadpisem nějak zarmoutit. Zoe je pořád poměrně nadčasové auto, které chce nechce představuje elektrizující budoucnost. Na druhou stranu všichni víme, že čas letí a s ním i vrásky tak nějak přibývají. Model za dobu svých prodejů prošel několika modernizacemi, všechny se týkaly ale především techniky. Pokud nastaly nějaké estetické změny, já sám jsem je nezaznamenal. Vrásky ale nezamaskuje asi ani hodně dobře a draze udržovaná žena středního věku, natož moderní auto 21. století spíše ke konci svého standardního životního cyklu. Je ale pravda, že u elektromobilů se na design vyloženě nehraje. I proto je zcela pochopitelné vsazení na modernizaci techniky než-li vzhledu. Zároveň s sebou letošní modelový rok nese ještě jednu poměrně razantní změnu. Dříve se hlavně na západních trzích Zoe prodávalo tzv. „na dvakrát“. V první fázi dostal zákazník auto, ve druhé pak baterie resp. mohl je mimo jiné stále měnit. Renault až letos umožnil koupit auto jako celek, a tak je tomu také v Čechách. Ostatně na to jsme zvyklí a však víte, jak těžce se my v Čechách učíme novým věcem. Dostupné budou u Zoe tři verze s označením R90 Z.E. 40 kWh, R110 Z.E. 40 kWh a Q90 Z.E. 40 kWh. Po rozklíčování produktových hesel zjistíme, že první číslo představuje výkon soustavy v koních, druhé číslo pak označuje kapacitu akumulátorů. Určitě vás zajímá, jaký je rozdíl mezi písmeny R a Q, to je sice skryto, ale za to jednoduší k odhalení. Verzi „Q“ bude umožněno využít ještě rychlejší nabíjení, a to pomocí výkonu 43 kW.

 

Rychlé svezení: mých prvních 10 minut za volantem

Kdybychom si dovolili elektromobily jako takové generalizovat, asi bychom řekli, že jde o poměrně nudná auta. Nemlaťte mi prosím o hlavu Teslu. Tady jsme přeci jen u aut trochu jiné cenové kategorie. Zábavný umí být elektromobil asi především při zrychlení. Chtěl jsem ale spíše naznačit, že si je většina zástupců této třídy sobě jízdně docela podobná. Ani u Zoe není třeba se dlouze rozepisovat. Techniku částečně sdílí se sesterským Nissanem Leaf, jenž je pro změnu naopak nejúspěšnějším elektromobilem na světě. Zoe je ale oproti Leafu rozměrově zhruba tak o třídu menší. To s sebou přináší hned několik výhod i nevýhod. Dá se ale s klidným svědomím uznat, že je o něco obratnější než větší bráška. To je znát samozřejmě hlavně na rozjezdu. Pokud byste čekali, že bude naopak diamant ve znaku o něco méně stabilní, tak byste byli na omylu. Vzhledem k vyšší hmotnosti a nízko položenému těžišti se žádného výrazného naklánění nedočkáte. Zajímavostí je i nastavení rekuperace (brzdových okruhů). Narozdíl od Leafa tady není možné zvolit žádný jiný režim jízdy vpřed než „D“. Tlačítko „ECO“ pak ovlivňuje především reakce plynového pedálu, síla rekuperace zůstává beze změny. Zoe tak nelze úplně označit za „jednopedálové“ vozidlo. Po dotázání technických odborníků z Renaultu však zjišťuji, že jsou podle očekávání brzdy rozděleny na dva okruhy. Řada na vpředu kotoučové a vzadu dokonce bubnové brzdy přichází až opravdu při razantním sešlápnutí brzdy. Uvnitř se dá auto považovat za srovnatelné s jakýmkoliv z běžných zástupců. Samozřejmě nechybí velký dotykový displej a automatická klima. Klasická přístrojová deska je nahrazena LED panelem, jež projektuje řidiči kromě rychlosti i ikonu baterky značící aktuální stav a případnou rekuperaci (přibývání baterie). Jeho grafiku není možné nastavovat, dovolí vám pouze měnit schéma palubního počítače krčícího se kdesi vpravo. Ovládání je pak shodné třeba s konvenčním Cliem, ze kterého je převzato řada prvků v interiéru. Prostorově jsou si tato dvě auta koneckonců taky dosti podobná.

 

Magické číslo zní 829.900 Kč – způsobí převrat?

Když opomeneme vlastnostmi i velikostně nesrovnatelný VW e-UP a odcházející generaci Nissanu Leaf, je ZOE aktuálně nejlevnějším elektromobilem na českém trhu. Reálný dojezd je stanoven na 300 km, ten teoretický atakuje magickou hranici 400 km. To v kombinaci s dobytím u ČEZu z 0 na 80% za hodinu a z domácí obyčejné zásuvky za 15 hodin představuje docela zajímavou úvahu na druhé auto do rodiny. Není to zázrak, srovnatelné Clio pořád bude stát zhruba polovinu. K elektromobilu je v současnou chvíli k vypíchnutí jen parkování na modrých zónách v Praze za 100 Kč na rok, levnější pojištění, téměř nulové servisní náklady a hlavně ekonomický a ekologický provoz. Jdete do toho? Samozřejmě i my se hodně těšíme na klasický test, ve kterém se ukáže, jak to je s reálným dojezdem, nabíjením i využitelností v praxi… Za snahu dostat do Čech další eko/elektro vychytávku lze ale zástupcům značky určitě spíše poděkovat než cokoliv jiného.

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.