Lexus RX 450h F SPORT: nový král mezi hybridními SUV?

Lexus RX 450h F SPORT: nový král mezi hybridními SUV?

Autor: Petr Jakušev · Fotografie: Petr Jakušev

Při přípravách letos již páté ankety Čtenářské auto roku v rámci MOTORVIZE Fans Award mě jedna z automobilek hodně překvapila, a to velmi příjemně. Šlo o Lexus. Nominoval do ankety a na rychlé seznámení modernizovaný model RX 450H F-SPORT. Ačkoliv jen na pár dní, člověka vždy potěší, když se k něčemu dostane jako první a to se mi tentokrát poštěstilo. Nemám tedy připravený klasický test, více prostoru pro svezení měli účastníci naší ankety, ale i tak vám mohu zprostředkovat pár prvních dojmů. A když říkám první, myslím tím úplně první, tak si jej pojďte společně vychutnat.

 

PRVNÍ DOJMY: VÝRAZNÝ A ELEGANTNÍ

Lexus jsem si tentokrát vyzvedl trochu netradičně a s ohledem na výše zmíněné okolnosti v centru města, kde ho ostatně jakožto hybridní vůz budeme vídat nejčastěji. S klidným svědomím prohlašuji, že nové RX450H F-sport nepřehlédnete. Novinářský vůz byl lakován bílou perletí, která si pohrává se světlem a je jednoduše nepřehlédnutelná. V přímém kontrastu s bílou barvou crossoveru jsou antracitová kola a černé doplňky karoserie společně s již typickou, rozměrnou, výraznou a ostře řezanou mřížkou chladiče. Tento prvek je dle mého názoru designovým nápadem automobilky Lexus a ač jsem mu nikdy nepřišel úplně na chuť, zbytek produkce začíná postupně opisovat a na RX-u vypadá jednoduše dobře. Celý vůz působí jistým a sebevědomím dojmem. Přední i zadní světla mají novou, výraznější grafiku ve tvaru písmena L a jsou vybavené FULL LED technologií. Exteriér udělal dojem a v dané třídě si razí svou cestu.

INTERIÉR: LUXUS A ČERVENÁ KŮŽE

Ihned po otevření dveří jsem byl překvapen odvahou, s jakou Lexus přistoupil ke konfiguraci konkrétního vozu. Kromě vysoce kontrastního exteriéru byl interiér vozu bohatě čalouněný rudou kůží. Sebevědomí v praxi. Kromě odvážné barevné konfigurace je zde všudypřítomen typický Lexus, který buď milujete a nebo si zvyknete. Na dnešní poměry je uvnitř vysoký počet funkčních tlačítek a mnoho konkurentů k designu i funkčnosti přistupuje jinak. Na druhou stranu na mě působil příjemný pocit jistoty a znalosti prostředí. Nazval bych to tradičním přístupem. Samozřejmě zde naleznete vše, co by se dalo očekávat, například digitální přístrojový štít, rozměrnou obrazovku infotainmentu i s jeho „kontroverzním“ ovládáním dotykovou plochou za voličem řazení. Nabízí tedy i alternativu přímého ovládání dotykem na obrazovce. Díky umístění, které je poměrně daleko od řidiče, se ale raději sžívám právě s variantou na středovém tunelu. Trochu zklamáním je pro mou nestandartní postavu prostor v interiéru, kterého je vzhledem k rozměrům vozu spíše nedostatek. Novinářský vůz byl vybaven panoramatickou střechou, která mi v tomto ohledu zasadila pověstný hřebíček do rakve. Mou téměř dvoumetrovou postavu jednoduše na přední ani zadní sedadlo poskládám jen s velkou mírou tolerance. U takhle velkého auta je to trochu překvapení. Pokud ale máte „běžnější“ postavu, například do 185 centimetrů, nemáte se čeho bát a vše je v naprostém pořádku. Použité materiály a zpracování jsou dle očekávání na vysoké úrovni a tedy v pořádku. Co mě osobně na Lexusu vždy dostane, je zvuková aparatura Mark Levinson. I díky dobrému odhlučnění vozu dává tato vyniknout a hraje jak mobilní koncertní síň. Za poslední rok jsem neslyšel lepší audiosoustavu, než tu v testovaných Lexusech. Částečně jsem si tak vynahradil deficit prostoru pro mou větší postavu a nabývám dojmu, že jednoznačně platí Lexus = luxus.

 

TECHNIKA: HYBRIDNÍ CROSSOVER A 313 KONÍ

Pohon je, jak je u Lexusu zvykem, hybridní. Jedná se o spojení benzinového 3,5litrového šestiválce, který ve spojení s elektromotory nabízí systémový výkon 313 koní a tato síla je přenášena na všechna čtyři kola přes převodovku typu e-CVT. Tento typ převodovek je vhodný především na klidnou jízdu, o tom žádného sporu a jsem o tom přesvědčen i po pár dnech s tímto Lexusem. Hladce a efektivně kombinuje dostupné druhy pohonu a při běžném ježdění, ke kterému je celý Lexus RX 450H F-sport stvořen, plně vyhovuje. Výkon soustavy je také odpovídají, jakkoliv hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,7 s nikoho neohromí, je naprosto odpovídající a větší výkon není potřeba. Přeci jen se bavíme o velkém a těžkém voze a F-sport je spíše výbavová linie, než sportovní odnož daného modelu. Dalším lehkým zklamáním byla spotřeba, která se mi ani při tachometrových 130 km/h na tempomat, eco režimu a velmi vlažném stylu nedařila přiblížit papírovým hodnotám. Na obhajobu musím uvést, že jsem přebral auto, které mělo najeto ani ne 300 km a dané hodnoty zatím Lexus vždy uměl v rámci lehké tolerance naplnit. Nutno navíc podotknout, že hlavní smysl hybridního ústrojí není v ustálené dálniční jízdě, nýbrž v městském provozu za předpokladu předvídavého jednání. Projev pohonného ústrojí je jinak příkladný, šestiválec pod kapotou vnímáte až při větším zatížení, jinak se projevuje velmi tichým a kultivovaným chodem, stejně tak, jako zbytek vozu.


ZÁVĚR: MODERNÍ CROSSOVER S ECO PŘÍCHUTÍ

SUV, Crossovery a další spřízněné kategorie nejsou zrovna mým šálkem kávy, ale způsob, ta uvolněnost, jakým vás Lexus RX450h převáží z místa A na místo B za doprovodu dokonale hrajícího audio systému je návyková. Navíc je pravdou, že když se chcete v dané třídě odlišit, tak máte na výběr prakticky právě vozu této značky jako jednoho z mála. Jinak zapadnete v davu klasického německého trojlístku. Jestli máte chuť jít vlastní cestou, máte rádi tradičněji pojatý interiér, nemusíte příliš spěchat a cestou se rádi necháte rozmazlovat při kvalitním poslechu hudby, může být pro vás nové RX450h zajímavou alternativou. Já jsem si těch pár dní opravdu užil a už teď se těším na klasický test.

 

Petr Jakušev

Technická specifikace

motor

ModelRX 450h
Výkon230 kW
Maximální točivý moment při otáčkách4600 RPM
Zrychlení 0-100km/h7 s
Max. rychlost200 km/h
PalivoSuper 95
Válců6
Maximální výkon při otáčkách6000 RPM
PřevodovkaPřevodovka CVT
Převodů1
Vstřikování palivaPřímé vstřikování
Objem3456 ccm
Ventily4

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (NEDC)5 l/100km
Spotřeba ve městě (NEDC)5 l/100km
Velikost nádrže65 l
Emisní normaEuro 6d-TEMP-EVAP-ISC (WLTP) 36CH, 36CI, 36DG
Start-Stop systémSériové vybavení
Velikost pneumatik235/55R20
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)Sériové vybavení
Typ TPMSpřímé měření (senzor)

hmotnost

Povolená celková hmotnost2715 kg
Prázdná hmotnost (EU)2100 kg
Přívěs s brzdami2000 kg
Náklad615 kg
Přívěs (bez brzd)750 kg

modelová řada

Název generaceAL2
Uveden10/19
Dveře5
KaroserieSUV
Třída vozidlaVyšší střední třída (např. třída E)

rozměry

Délka4890 mm
Rozvor2790 mm
Šířka1895 mm
Prostor pro zavazadla539 l
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu)1612 l
Max. zatížení střechy75 kg
Výška1685 mm
Světlá výška195 mm
Průměr otáčení13 m
Sedadla5

Podobné vozy

Alfa Romeo Stelvio
2023Typ 949
Body type
SUV
Délka
4687 mm
Šířka
1903 mm
Výška
1693 mm
Rozvor
2818 mm
Boot capacity
525 l
Hmotnost
1755 kg
Dveře
5
Porovnat
Mercedes-Benz GLB
mercedes-benz Logo 2023X247
Body type
SUV
Délka
4634 mm
Šířka
1834 mm
Výška
1692 mm
Rozvor
2829 mm
Boot capacity
565 l
Hmotnost
1640 kg
Dveře
5
Porovnat
BMW X3
bmw Logo 2017G01
Body type
SUV
Délka
4708 mm
Šířka
1891 mm
Výška
1676 mm
Rozvor
2864 mm
Boot capacity
550 l
Hmotnost
1790 kg
Dveře
5
Porovnat
Mercedes-Benz GLA
mercedes-benz Logo 2023H247
Body type
SUV
Délka
4412 mm
Šířka
1834 mm
Výška
1616 mm
Rozvor
2729 mm
Boot capacity
425 l
Hmotnost
1570 kg
Dveře
5
Porovnat
Land Rover Discovery Sport
2019L550
Body type
SUV
Délka
4597 mm
Šířka
1894 mm
Výška
1727 mm
Rozvor
2741 mm
Boot capacity
780 l
Hmotnost
1901 kg
Dveře
5
Porovnat
BMW X4
bmw Logo 2021F98
Body type
SUV
Délka
4754 mm
Šířka
1927 mm
Výška
1620 mm
Rozvor
2864 mm
Boot capacity
525 l
Hmotnost
2085 kg
Dveře
5
Porovnat
Genesis GV80
genesis Logo 2021JK1
Body type
SUV
Délka
4945 mm
Šířka
1975 mm
Výška
1715 mm
Rozvor
2955 mm
Boot capacity
735 l
Hmotnost
2155 kg
Dveře
5
Porovnat
Land Rover Range Rover Velar
2023L560
Body type
SUV
Délka
4797 mm
Šířka
1933 mm
Výška
1657 mm
Rozvor
2874 mm
Boot capacity
552 l
Hmotnost
1950 kg
Dveře
5
Porovnat
Mercedes-Benz GLC
mercedes-benz Logo 2022X254
Body type
SUV
Délka
4716 mm
Šířka
1890 mm
Výška
1640 mm
Rozvor
2888 mm
Boot capacity
620 l
Hmotnost
1925 kg
Dveře
5
Porovnat

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.