Lexus RX 450h F SPORT: nový král mezi hybridními SUV?
Autor: Petr Jakušev · Fotografie: Petr JakuševPři přípravách letos již páté ankety Čtenářské auto roku v rámci MOTORVIZE Fans Award mě jedna z automobilek hodně překvapila, a to velmi příjemně. Šlo o Lexus. Nominoval do ankety a na rychlé seznámení modernizovaný model RX 450H F-SPORT. Ačkoliv jen na pár dní, člověka vždy potěší, když se k něčemu dostane jako první a to se mi tentokrát poštěstilo. Nemám tedy připravený klasický test, více prostoru pro svezení měli účastníci naší ankety, ale i tak vám mohu zprostředkovat pár prvních dojmů. A když říkám první, myslím tím úplně první, tak si jej pojďte společně vychutnat.
PRVNÍ DOJMY: VÝRAZNÝ A ELEGANTNÍ
Lexus jsem si tentokrát vyzvedl trochu netradičně a s ohledem na výše zmíněné okolnosti v centru města, kde ho ostatně jakožto hybridní vůz budeme vídat nejčastěji. S klidným svědomím prohlašuji, že nové RX450H F-sport nepřehlédnete. Novinářský vůz byl lakován bílou perletí, která si pohrává se světlem a je jednoduše nepřehlédnutelná. V přímém kontrastu s bílou barvou crossoveru jsou antracitová kola a černé doplňky karoserie společně s již typickou, rozměrnou, výraznou a ostře řezanou mřížkou chladiče. Tento prvek je dle mého názoru designovým nápadem automobilky Lexus a ač jsem mu nikdy nepřišel úplně na chuť, zbytek produkce začíná postupně opisovat a na RX-u vypadá jednoduše dobře. Celý vůz působí jistým a sebevědomím dojmem. Přední i zadní světla mají novou, výraznější grafiku ve tvaru písmena L a jsou vybavené FULL LED technologií. Exteriér udělal dojem a v dané třídě si razí svou cestu.
INTERIÉR: LUXUS A ČERVENÁ KŮŽE
Ihned po otevření dveří jsem byl překvapen odvahou, s jakou Lexus přistoupil ke konfiguraci konkrétního vozu. Kromě vysoce kontrastního exteriéru byl interiér vozu bohatě čalouněný rudou kůží. Sebevědomí v praxi. Kromě odvážné barevné konfigurace je zde všudypřítomen typický Lexus, který buď milujete a nebo si zvyknete. Na dnešní poměry je uvnitř vysoký počet funkčních tlačítek a mnoho konkurentů k designu i funkčnosti přistupuje jinak. Na druhou stranu na mě působil příjemný pocit jistoty a znalosti prostředí. Nazval bych to tradičním přístupem. Samozřejmě zde naleznete vše, co by se dalo očekávat, například digitální přístrojový štít, rozměrnou obrazovku infotainmentu i s jeho „kontroverzním“ ovládáním dotykovou plochou za voličem řazení. Nabízí tedy i alternativu přímého ovládání dotykem na obrazovce. Díky umístění, které je poměrně daleko od řidiče, se ale raději sžívám právě s variantou na středovém tunelu. Trochu zklamáním je pro mou nestandartní postavu prostor v interiéru, kterého je vzhledem k rozměrům vozu spíše nedostatek. Novinářský vůz byl vybaven panoramatickou střechou, která mi v tomto ohledu zasadila pověstný hřebíček do rakve. Mou téměř dvoumetrovou postavu jednoduše na přední ani zadní sedadlo poskládám jen s velkou mírou tolerance. U takhle velkého auta je to trochu překvapení. Pokud ale máte „běžnější“ postavu, například do 185 centimetrů, nemáte se čeho bát a vše je v naprostém pořádku. Použité materiály a zpracování jsou dle očekávání na vysoké úrovni a tedy v pořádku. Co mě osobně na Lexusu vždy dostane, je zvuková aparatura Mark Levinson. I díky dobrému odhlučnění vozu dává tato vyniknout a hraje jak mobilní koncertní síň. Za poslední rok jsem neslyšel lepší audiosoustavu, než tu v testovaných Lexusech. Částečně jsem si tak vynahradil deficit prostoru pro mou větší postavu a nabývám dojmu, že jednoznačně platí Lexus = luxus.
TECHNIKA: HYBRIDNÍ CROSSOVER A 313 KONÍ
Pohon je, jak je u Lexusu zvykem, hybridní. Jedná se o spojení benzinového 3,5litrového šestiválce, který ve spojení s elektromotory nabízí systémový výkon 313 koní a tato síla je přenášena na všechna čtyři kola přes převodovku typu e-CVT. Tento typ převodovek je vhodný především na klidnou jízdu, o tom žádného sporu a jsem o tom přesvědčen i po pár dnech s tímto Lexusem. Hladce a efektivně kombinuje dostupné druhy pohonu a při běžném ježdění, ke kterému je celý Lexus RX 450H F-sport stvořen, plně vyhovuje. Výkon soustavy je také odpovídají, jakkoliv hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,7 s nikoho neohromí, je naprosto odpovídající a větší výkon není potřeba. Přeci jen se bavíme o velkém a těžkém voze a F-sport je spíše výbavová linie, než sportovní odnož daného modelu. Dalším lehkým zklamáním byla spotřeba, která se mi ani při tachometrových 130 km/h na tempomat, eco režimu a velmi vlažném stylu nedařila přiblížit papírovým hodnotám. Na obhajobu musím uvést, že jsem přebral auto, které mělo najeto ani ne 300 km a dané hodnoty zatím Lexus vždy uměl v rámci lehké tolerance naplnit. Nutno navíc podotknout, že hlavní smysl hybridního ústrojí není v ustálené dálniční jízdě, nýbrž v městském provozu za předpokladu předvídavého jednání. Projev pohonného ústrojí je jinak příkladný, šestiválec pod kapotou vnímáte až při větším zatížení, jinak se projevuje velmi tichým a kultivovaným chodem, stejně tak, jako zbytek vozu.
ZÁVĚR: MODERNÍ CROSSOVER S ECO PŘÍCHUTÍ
SUV, Crossovery a další spřízněné kategorie nejsou zrovna mým šálkem kávy, ale způsob, ta uvolněnost, jakým vás Lexus RX450h převáží z místa A na místo B za doprovodu dokonale hrajícího audio systému je návyková. Navíc je pravdou, že když se chcete v dané třídě odlišit, tak máte na výběr prakticky právě vozu této značky jako jednoho z mála. Jinak zapadnete v davu klasického německého trojlístku. Jestli máte chuť jít vlastní cestou, máte rádi tradičněji pojatý interiér, nemusíte příliš spěchat a cestou se rádi necháte rozmazlovat při kvalitním poslechu hudby, může být pro vás nové RX450h zajímavou alternativou. Já jsem si těch pár dní opravdu užil a už teď se těším na klasický test.
Petr Jakušev
Technická specifikace
motor | |
Model | RX 450h |
Výkon | 230 kW |
Maximální točivý moment při otáčkách | 4600 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 7 s |
Max. rychlost | 200 km/h |
Palivo | Super 95 |
Válců | 6 |
Maximální výkon při otáčkách | 6000 RPM |
Převodovka | Převodovka CVT |
Převodů | 1 |
Vstřikování paliva | Přímé vstřikování |
Objem | 3456 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (NEDC) | 5 l/100km |
Spotřeba ve městě (NEDC) | 5 l/100km |
Velikost nádrže | 65 l |
Emisní norma | Euro 6d-TEMP-EVAP-ISC (WLTP) 36CH, 36CI, 36DG |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 235/55R20 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | přímé měření (senzor) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 2715 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 2100 kg |
Přívěs s brzdami | 2000 kg |
Náklad | 615 kg |
Přívěs (bez brzd) | 750 kg |
modelová řada | |
Název generace | AL2 |
Uveden | 10/19 |
Dveře | 5 |
Karoserie | SUV |
Třída vozidla | Vyšší střední třída (např. třída E) |
rozměry | |
Délka | 4890 mm |
Rozvor | 2790 mm |
Šířka | 1895 mm |
Prostor pro zavazadla | 539 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1612 l |
Max. zatížení střechy | 75 kg |
Výška | 1685 mm |
Světlá výška | 195 mm |
Průměr otáčení | 13 m |
Sedadla | 5 |
Podobné vozy







Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.