Nissan Qashqai: svět potřebuje normální SUV

Nissan Qashqai: svět potřebuje normální SUV

V rámci Léta s Nissanem a spolupráce s Motorvizí jsme si vyzkoušeli poslední generaci Nissanu Qashqai v modernizované podobě, který ač může na první působit nenápadně, je třetím nejprodávanějším SUV na českém trhu za posledních 12 měsíců. Nehraje si zbytečně na “závodní” SUV, za to ale nabízí maximální komfort jak pro řidiče, tak i pro posádku. Co vše se o něm ještě dnes dozvíme? Čím překvapí a je take něco, čím zklame jeden z hlavních průkopníků a prvních zástupců řady crossoverů?

 

Exteriér – na barvě záleží

V úvodu jsem zmínil, že je Qashqai relativně nenápadné auto – to však neplatí o kusu ve světle modré barvě, ve které jsem měl vůz zapůjčený já. Ta vyčnívá z davu a pěkně vytáhne ty správné křivky, zrcátka jsou pak lakována do stříbrné barvy, ladící s doplňky masky, ohraničením oken, střešními lyžinami i pěknými 19” koly. Zajímavě je řešené přední logo vozu, které není plastické, ale pouze kruhové – nejspíše zde bude umístěn radar ProPilotu, tedy adaptivního tempomatu v kombinaci s aktivním vedením v pruhu.

 

Interiér: v řeči detailů

Největší překvapení Qashqai schovává v interiéru. Ten je totiž nejen pěkný, ale používá i kvalitní materiály a nabízí i velkou dávku praktičnosti. Dominantou interiéru je pěkně tvarovaný volant s ovládáním infotainmentu i ProPilota, navíc doplněný o designové chromované prvky. Zvláštní kapitolou by mohla být pohodlná sedadla s 3D polstrováním, která jsou již součástí výbavy Tekna a Tekna +. Nechybí samozřejmě jak jejich vyhřívání, tak i paměťová funkce nastavení, důraz na komfort je u Qashqaie znát ve všech ohledech. I úložných prostorů je zde hodně – do dveří se vejde velká láhev a loketní opěrka nabízí přihrádku tak hlubokou, že je téměř problém dosáhnout na dno.

 

Technologie: dospělý jedinec

Uprostřed palubní desky najdeme sedmipalcový displej, který je vždy spojen s navigačním systémem. Zatímco palubní počítač je vždy v angličtině, hlavní infotainment již zobrazuje všechny informace česky. Rozlišení je příjemné, displej je pěkně čitelný, grafika zobrazení by si ale možná zasloužila lehkou modernizaci. Co trochu zamrzí je absence Apple Carplay i Android Auto, které nelze mít ani za příplatek, obzvláště když Leaf s podobným displejem jej má. Na druhou stranu ale zvládá přehrávat z telefonu muziku ukázkově a k dispozici je i tovární navigace za rozumnou cenu, byť její grafika opět nepatří mezi ty nejlepší.

Tak komplexní kamerový systém, jako má Qashqai, bych ocenil v každém autě. Nabízí vždy buď pohled ze přední či zadní kamery, který je doplněný o ptačí pohled zeshora. Máte tak kompletní přehled o dění okolo vozu a dokážete vůz kamkoliv umístit velmi přesně. Paradoxně nejlepším pomocníkem mi přišla přední kamera, díky které dokážete odhadnout, kudy projedete – ušetříte si tak i nějaké to couvání, protože přední roh auta jinak nevidíte. To samé platí o manévrování okolo obrubníku, jenž může mít na velká 19” kola velmi neblahý vliv. Díky ptačímu pohledu, který spoluutváří také dvě kamery ve zpětných zrcátkách, víte relativně přesně, kde překážka na krajnici nachází. Součástí parkovacího systému jsou samozřejmě i senzory – k ním mám jednu výhradu – jsou velmi citlivé a vydávají zvukový signál evokující náraz již cca. od 30 cm od překážky, což je velmi nepříjemné a manévrování to spíše znáročňuje. Můžete je samozřejmě ignorovat a řídit se pouze kamerami, to je ale podvědomě za neustálého pípání celkem nepříjemné.

Zajímavě řešené je také hlídání mrtvého úhlu, které má svůj indikátor celkem netradičně umístěný uvnitř vozu. Upřímně se divím, že se podobnou cestou nevydávají další výrobci, protože to za špatného počasí může jedině pomoci. Nad hlavou pak najdeme velkou panoramatickou střechu – tu sice nelze otevřít, nicméně právě kvůli tomu je vyrobena pouze z jednoho kusu a působí tak mnohem celistvěji a možná i luxusněji, než u konkurence.

 

ProPilot: opravdu poloautonomní spása nočních jízd?

Jako ProPilot označuje Nissan kombinaci Inteligentního (adaptivního) tempomatu, parkovacího asistenta, udržování vozu v jízdním pruhu, asistenta pro jízdu v dopravní zácpě a pár dalších vychytávek. Výsledek kombinace těchto systémů je něco, co bychom asi relativně správně (bez ovlivnění marketingovými hesly) mohli označit za poloautonomní řízení. Při jízdě si totiž vůz dokáže sám regulovat vzdálenost od vozidla před vámi i aktivně ovládat řízení tak, aby se udržel v pruhu. Na řidiči pak zůstává už ve většině případů jen dohled (jakási kontrola), jež musí stát nad všemi asistenty. Jedinou nutností tak zůstává drženívolantu – pokud ho pustíte, vůz vás bude opakovaně vyzývat, abyste převzali řízení. Oproti vozům z koncernu VW musím pochválit zvukový signál při ztrátě schopnosti vedení v pruhu, na druhou stranu oproti VW alespoň pocitově brzdí tempomat trochu hruběji. Celkově systém ProPilot funguje téměř bezchybně a na dálnici není důvod ho nepoužívat – já ho měl aktivovaný při dálniční jízdě prakticky pořád, a to zcela dobrovolně.

 

Motor a jízdní vlastnosti – komfortně kamkoliv

V mnou testovaném autě šlapala jediná naftová jednotka spojitelná s automatem, a to DCi 130 XTRONIC CVT disponující 130 koňmi. Jak jsem již na začátku zmiňoval, Qashqai si nehraje na nějaké extrasportovní SUV, jeho dominantou je komfort, kdy podvozek dokáže velmi dobře žehlit nerovnosti – musím přiznat, že takto pohodlně nastaveným SUV jsem v této třídě ještě nejel. A k takto komfortnímu zaměření se tato naftová 1.6 perfektně hodí. Že vůz disponuje bezestupňovou převodovkou CVT jsem prakticky nepoznal, navic k ProPilotu by manuál nebyl úplně ono. Zrychlení na 100km/h přes 11 sekund nezní příliš lákavě, nicméně je i tak dynamika vozu pocitově slušná. Škoda jen, že automat nelze spojit s pohonem všech kol, což by mi u SUV dávalo smysl. Motor je také v interiéru hlavně ve vyšších otáčkách celkem dost hlučný, zase se ale dokáže odvděčit spotřebou lehce nad 5 litrů – zde náleží Nissanu pochvala, protože se mi při troše snažení a aktivaci Eko režimu povedlo jet i za tabulkových 4.7 litru na 100 km, což dnes není vůbec obvyklé.

 

výsledkem: všestranné suv, jehož chyby budete hledat těžko

Nissan Qashqai je vlastně jedinečný tím, jak moc je normální. V době, kdy pomalu každé SUV musí být sportovní a v rámci testování se prohánět na německých okruzích, jde Nissan opačným směrem. Vyrábí auto, které je velmi komfortně nastaveno a navíc nabízí i velkou řadu komfortních spotřebičů, které každodenní ježdění v něm velmi zpříjemňují. Díky kamerám je parkování hračka a pokud se na to ani tak necítíte, zvládne zaparkovat sám. Řízení převezme i třeba v zácpě díky ProPilotu a ohlídá i mrtvý úhel při předjíždění. Škoda jen absence pohonu všech kol u automatu a nemožnosti pořídit si do Qashqaie Apple Carplay/Android Auto, které by zábavu na palubě povýšili o úroveň výše. Pokud zapomenu na tyto pro někoho drobné nedostatky, beru Qashqaie za velmi milé překvapení a hlavně za SUV jak má být. Je naprosto zřejmé, jak velké má Nissan s SUVéčky zkušenosti a na poslední verzi Qashqaie je vidět, jak moc jej výrobce „vypiplal“.

 

#letosnissanem a Jiří Chomát

Autohled.cz

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.