Nissan Leaf – elektromobilita už nemusí být jen životní styl

Nissan Leaf – elektromobilita už nemusí být jen životní styl

Elektromobilita dnes stále budí hodně vášní, nějaký názor na elektrická auta má prakticky každý. Od prvních generací elektrických vozů však uplynulo už trošku více než jen pár let a spoustu zažitých informací ohledně dojezdu, nabíjení i nákladů již neplatí. Jaký je život s elektromobilem si povíme v první části. Na otázku,jak se jezdí s Nissanem Leaf v nové generaci, se pak podíváme v  části druhé.

.

Život s elektromobilem

Častým argumentem proti elektromobilům je skutečnost, že se musí neustále nabíjet a jejich nabíjení trvá dlouho. Je pravda, že na dlouhé trasy elektromobil stále není bez kompromisů.Pro městský provoz nebo dojíždění do práce je však dojezd 250 km více než dostatečný, takže zbyde energie i na komfortní spotřebiče. Osobně jsem se, co se týče klimatizace, nijak neomezoval. Jestli jsem správně pochopil údaje na obrazovce, její vliv na spotřebu je někde mezi 1 a 2 kWh na 100km, spotřeba celého vozu je přitom někde okolo 15 kWh na 100km.

Ale zpět k nabíjení – v městském provozu se mi baterii za den z plné kapacity vybít nepodařilo, vždy jsem tedy nabíjel až z domácí zásuvky, kde se přes noc vůz nabil vždy do 100%. Pro mé účely to dostačovalo.Majitelé elektromobilů mají nicméně možnost si domů pořídit i tzv. Wallbox, díky kterému je vůz dobit do šesti hodin. Ve městě pak o nabíjecí místa není nouze – dobíjel jsem třeba i u Průhonického Lídlu, kde mi nabíječka zdarma pomohla o 23% za 13 minut, což je dojezd cca. 60km.

 

Vyplatí se elektromobil?

Elektromobily ještě stále platí spíše za trend pro ekologické nadšence než rozumnou volbu ve vztahu k nákladům na provoz.Musím ale říci, že hranice mezi těmito dvěma světy se stále ztenčuje. Náklady na provoz jsou totiž velmi příznivé – při průměrné ceně za kWh 4 Kč a spotřebě 15 kWh na 100 km se dostaneme na částku 0,6 Kč/km, a to nepočítáme s tím, že někde lze dobíjet zdarma, případně za měsíční paušální poplatek. Taktéž odpadá výměna oleje a další úkony spojené se spalovacími motory, i servisní prohlídky jsou tedy levnější. Pořizovací cena je sice stále relativně vysoká, pokud bychom ale srovnali náklady na palivo za cca. 200 tisíc km s běžným podobně výkonným vozem s automatem (cca. 2 Kč/km), tak u Leafu ušetříme minimálně 280 tisíc Kč, připočteme-li i náklady na servis a parkování v modrých zónách v Praze, váhy se již lehce mohou přehoupnout ve prospěch elektromobilu. Samozřejmě nevíme, jaká je životnost baterie, ve prospěch elektromobilů ale mluví i třeba jízdní komfort. Díky okamžitému zrychlení se kamkoliv připojíte bez problémů, praktická je také absence převodů a prodlev s nimi spojenými.

 

Jízda s Leafem

I přes pohon na elektřinu je Nissan Leaf prakticky normální vůz – není takřka nic, na co by si musel běžný řidič zvykat nebo bylo vyloženě jinak. Přítomnost elektromotoru prozradí až „nastartování“, kdy se po stisknutí tlačítka vlastně vůbec nic nestane. Rychlejší rozjezd pak doprovází zvuk ne příliš vzdálený tramvaji, couvací manévry doplňuje zvuková signalizace kvůli bezpečí okolního provozu. Asistenční technologie tu jsou prakticky totožné s moderními vozy – adaptivní tempomat je doplněn o funkci aktivního udržování v pruhu, nouzové automatické brzdy i systém pro automatické parkování. Nissan souhrnně této poloautonomní technologii přezdívá ProPilot. Při manévrování pomůže panoramatický 360 stupňový kamerový systém.

Zrychlování v Leafu se díky okamžitému nástupu výkonu jeví subjektivně mnohem rychlejší, než papírově je – hodnota sprintu z nuly na 100 km/h je 8,6 sekundy, v autě vám to připadá ale mnohem rychlejší a na 50 km/h jste prakticky okamžitě. Pro městský provoz je to naprosto ideální, protože při rozjezdech se lze na auto skvěle spolehnout. Síly je opravdu dost, až je třeba občas na mokru být s plynem trochu opatrnější, protože pak i ESP má plné ruce práce s přenesením výkonu přes přední kola na vozovku. To ale platí pouze o standardním režimu – když stisknete tlačítko ECO, auto se opravdu uklidní, místy možná až zbytečně moc. Naštěstí je zde ale pod plynovým pedálem ještě „force kickdown senzor“, který dovolí využít celé spektrum výkonu.

 

E-Pedal – brzda není potřeba (téměř)

Na rozdíl od standardních vozů se spalovacími motory není v případě elektromobilů a hybridů brzdění zbytečným vyléváním paliva oknem. Správným dávkováním brzdného účinku spíše vzniká prostor pro rekuperaci energie a tím pádem i dobíjení baterie. Na to myslel i Nissan, a proto přišel v této generaci Leafu s něčím úplně novým.Tím je ovládání směru vpřed pouze plynovým pedálem. V praxi jde o to, že když plynový pedál pustíte, auto začne brzdit tak, aby dosáhlo maximálního rekuperačního účinku. Nejedná se samozřejmě o maximální brzdný účinek – v nouzových situacích brzdový pedál použít musíte, pokud tedy nechcete spoléhat na to, že Leaf zastaví sám v rámci nouzového brzdění. I tak je to velmi praktická věc, která zjednodušuje úspornou jízdu, jež v případě elektromobilu znamená maximální využívání rekuperace. I když se E-Pedal může jevit složitě, je jeho používání překvapivě přirozené a praktické zejména ve městě, kdy třeba na křižovatce můžete dát nohu z plynu, protože vůz stojí sám. V kombinaci s tempomatem jsem tak E-Pedal prakticky nevypínal a cítil se lehce nepatřičně pouze po přesednutí do běžného vozu.

 

Interiér a exteriér – prémiové materiály a analogový tachometr

Po usednutí za volant vás překvapí dokonce až prémiové zpracování interiéru – za kvalitní materiály a prošívanou kůži na palubní desce pokračující do výplně dveří by se nemuseli stydět ani německé sedany střední třídy. Zbytek doplňují měkčené plasty a lehce nepraktické lesklé plochy třeba okolo „voliče směru jízdy“ (rozumějte místa, kde bývá obvykle řadící páka). Je trochu škoda, že Nissan nezvolil přístrojovou desku ve formě jednolitého displeje, místo toho je zde analogový ukazatel rychlosti a nalevo od něj pak relativně velký displej, který zobrazuje veškeré další informace. Samozřejmě to vlastně vůbec ničemu nevadí, protože veškeré informace můžete mít i na tomto displeji navíc ještě s docela dobrou grafikou.Jen zrovna u elektromobilu by člověk čekal pozitivnější přístup k úplné digitalizaci. V rámci palubního počítače se dozvíte spoustu dat o vaší jízdě – praktický je třeba odhad doby nabíjení podle typu nabíječky. Nechybí ani ovládání na volantu, kde jsou tlačítka jak palubního počítače na levé straně, tak i tempomatu na pravé. Místa je v autě dost, cestující vzadu dovede trochu překvapit zvýšená podlaha kvůli baterii, i tak je ale sezení vzadu dostatečně pohodlné.

Zvenku pak Leaf dostál oproti předchozí generaci velkých změn – je z něj najednou auto, které se valné většině lidí líbí. Přední maska bez viditelných otvorů dává svou příslušnost k elektromobilům znát na první pohled a černá barva vedoucí od bočních oken až do horní části víka kufru je opravdu hezkým doplňkem, díky kterému auto budí pozornost. Aby bylo znát, že se jedná o vůz na elektřinu, je pod kufrem vyvedena ještě horizontální lišta v modré barvě. Vše je v zásadě decentní a na druhou stranu i docela vkusné.

 

Závěr – elektromobil do každé rodiny?

Nový hatchback od Nissanu s elektrickým pohonem mě překvapil zejména přesvědčením, jež jsem za několik s ním strávených dní nabil,že nemá prakticky žádné nedostatky. Nechci, aby tato recenze vyzněla tak, že by všichni hned měli nahradit své vozy se spalovacími motory elektroauty, to určitě ne. Překvapila mě spíše reálná myšlenka, že pro Leafa může existovat cílová skupina lidí, kteří ocení nejen ten často omílaný ekologický aspekt, ale i se jí jeho provoz může vyplatit. Elektrický Nissan je do městského provozu opravdu ideální společník. I když trasy mimo dojezdový rádius budou vždy kompromisem vyžadující plánování dopředu, zvládnout se dají. Je nabitý moderními technologiemi a je (ne)překvapivě tichý i komfortní. Pokud máte v garáži dvě místa a bydlíte blízko velkého města, prakticky nevidím důvod, proč si Leafa nepořídit. Mě samotného velmi mile překvapil a věřím, že nejsem sám.

 

Druhý díl #letosNissanem za Autohled.cz

Jirka Chomát

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.