NISSAN QASHQAI 1.6 dCi TEKNA+: modré překvapení
Autor: #HORIZONTFULL · Fotografie: #HORIZONTFULLJiž v minulosti jsme měli možnost svézt se novým Qashqaiem, a to na akci pořádanou Motorvizí Fans awards 2018. Tam byl ale vůz nižší výbavy, s manuální převodovkou a především benzínovou přeplňovanou jednašestkou. Po nějaké době se nám ale po tomto crossoveru zastestklo a když přišla nabídka na test vozu s nejvyšší výbavou TEKNA+, se vznětovým motorem 1.6 o výkonu 130 koní a automatickou převodovkou Xtronic CVT, který byl navíc doplněný o funkci poloautonomního asistenta ProPILOT, šli jsme bez váhání do toho! Už tehdy jsme byli z Qashqaie poměrně mile překvapeni. Šlo především o kousek s dobrou hodnotou za investované peníze „value for money“ a mimo jiné příjemnou benzínovou jednotkou s dnes už poměrně nevídaným atmosférickým projevem. Jaká ale může být spíše rodinnější specifikace, s diselem a pohodlným automatem? Dokáže i se svou vyšší cenovkou atakující milion korun oslovit? A co nás, #HORIZONTFULL tým, bude tohle auto aspoň trochu zábavné?
Ještě předtím než usednem za volant
Od představení, které proběhlo v roce 2007, si drží svůj status jednoho z nejlepších crossoverů vůbec. Napomáhá tomu i fakt, že cena je nastavena velmi přijatelně za to, co od Nissanu dostanete. Nyní ale jezdíme v mnohem novějším modelu, kde poslední generace prošla modernizací hlavně v přední části vozu. Tam vůz připomíná velký „teréňák“ a v kombinaci s testovanou modrou metalízou se nám opravdu líbí.
Musíme říci, že se nám s Qashaiem jezdilo opravdu příjemně. Vysoký posez a boční vedení sedaček dává pocit bezpečnosti a jistoty za volantem. Nesmíme zapomenou ani na pasažéry, kteří mají vzadu opravdu dost místa a místo zbylo i na prostorný kufr s minimálním zásahem poběhů kol, což nelze než pochválit.
Jsem PROPILOT
Nissan, jako průkopník mezi autonomní jízdou, v Evropě nabízí v novém Qashqai prvek (balíček výbavy) nazvaný ProPilot, kterou lze použít na dálnici a v kolonách. My tuto novinku nedokážeme úplně ocenit, jelikož nejezdíme dálkové dálniční trasy. Když už jsme ale systém na dálnici zapnuli a „stínoval“ nám známí vůz před námi, vše fungovalo na jedničku. Vše se děje tak nějak hladce, a nikdy jsme neměli pocit, že by bylo potřeba převzít znovu (nebo snad i násilím) kontrolu nad vozem.
Stupeň výbavy TEKNA+
Nejvyšší výbava, která v ceníku začíná na 750 200 Kč, nabízí prémiový audiosystém od BOSE a ten se, musíme přiznat, alespoň u nás hodně líbil! Veškeré světlomety jsou osazeny LED technologií a kožené čalounění sedaček nejen vypadá opravdu skvěle, ale i díky bočnímu vedení je v nich skvělé posezení.
Těch „super“ a „chytrých věcí, co se týče systému a technologií, je tam ale více, nemáme zde co hanit, vše fungovalo tak, jak mělo. Najdete je v přehledu výbavy na oficiálních stránkách Nissanu .
INFOTAIMNENT MÁ „-“
V rámci systémů, a to konkrétně u infotainmentu, jsme ale jednu věc, která se nám nelíbila, přeci jen našli. Jde o středový displej. Palubní počítač vám nabídne dost informací o vozidle, tlaku penumatik a jízdě. Na infotainmentu vnitřní obrazovky pak jde o navigaci, rádio, propojení s vaším telefonem. A tam jsme nebyli spokojeni s grafikou a uspořádáním. Systém vám „sám nic nenabídne“ a vše musíte hledat, zjišťovat vše tak, abyste byli úspěšní s Vaší volbou – to ale nedoporučujeme dělat za jízdy, jelikož jsme tomu často věnovali více pozornosti než bychom měli. Ještě, že nás u toho podpořil již zmíněný ProPilot.
Když se na tuto problematiku podívám s nadhledem, vidím na středovém panelu Qashqaie ovládání tlačítkového telefonu nikoliv dotykového displeje v 21 století.
SPOTŘEBA SEDÍ
Teď už ale chvilku na techniku. Naznačovali jsme, co má námi testovaný crossover pod kapotou. Doplnit lze snad jen absence pohonu všech čtyř kol v případě volby automatu. U variátoru (bezestupňová převodovka CVT) bychom se ale ještě na chvilku rádi zastavili. Myslím, že asi žádný nadšenec či petrolhead nemůže být nikdy vyloženě nadšen z automatu, a to obzvlášť u variátoru. Qashqai je ale jedno z mála aut, né-li jediné, u kterého pro běžnou jízdu právě tento typ převodovky vůbec nevadí. Nedočkáte se žádných vyloženě zbytečně a nečekaně vytočených otáček, při rozjezdech se pak chová relativně klidně, a to oceňujeme.
Co nás ale velice překvapilo, byla spotřeba, on Qashqai se svojí vahou a výkonem 130 koní není žádný pirát silnic. Plní ale zcela překvapivě tabulkovou kombinovanou spotřebu 4,7 l / 100 km – i když je pravdou, že se zapnutým ECO modem a lehkou nohou. I přes to jsme si s ním jízdu užívali. Ono nemáte ani na výběr, ECO mód je jediný jízdní mód, které auto krom toho „normálního“ nabízí a který vám vlastně jen „otupý“ reakci na plyn a tím sníží „náhlou“ dodávku paliva. Řekněme, že by se standardní mód dal označit spíše za „comfort“. Pokud by totiž po nás někdo chtěl jeden přívlastek vystihující cestování uvnitř modernizované verze tohoto oblíbeného crossoveru, bylo by to určitě „komfortní“.
Závěrem: BEZPEČNĚ A SPOLEHLIVĚ
Na vše se dá ale zvyknout a ty nedostatky u displejů a infotainmentu by bylo tím nejmenším, co by nás při koupi vozu trápilo. Byli jsme z jeho specifikace opravdu mile překvapeni a jak jsme již psali, potěšil nás ten komfort, jízdní klid s výbornými jízdními vlastnostmi. Pak je tu samozřejmě pocit opravdu bezpečného auta s mnoho asistenty. Jak už psali kolegové z Motorvize před námi, je vidět, že Nissan je v tomto segmentu už nějaký ten pátek a své zástupce (Qashqaie tím spíše, že jde o ikonu a zakladatele moderního pojetí crossoveru) postupně vylepšuje a „vypiplává“. Tento testovací kousek tím byl jednoznačně důkazem.
Za #HORIZONTFULL tým David Sutnar
Jak funguje systém SCR (filtrování močovinou AdBlue) se dočtete ZDE: Systém SCR aneb co opravdu dělá močovina v autě?
Technická specifikace
motor | |
Model | Qashqai 1.6 dCi |
Výkon | 96 kW |
Točivý moment | 320 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 1750 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 11.1 s |
Max. rychlost | 183 km/h |
Palivo | Nafta |
Válců | 4 |
Maximální výkon při otáčkách | 4000 RPM |
Převodovka | Převodovka CVT |
Převodů | 1 |
Vstřikování paliva | Common Rail |
Typ motoru | Turbo |
Objem | 1598 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (NEDC) | 4.7 l/100km |
Spotřeba ve městě (NEDC) | 5.3 l/100km |
Velikost nádrže | 55 l |
Emisní norma | Euro 6b (NEFZ) |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 225/45R19 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | přímé měření (senzor) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 2005 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1485 kg |
Přívěs s brzdami | 1400 kg |
Náklad | 520 kg |
Přívěs (bez brzd) | 742 kg |
modelová řada | |
Název generace | J11 |
Uveden | 07/17 |
Dveře | 5 |
Karoserie | SUV |
Třída vozidla | Nižší střední třída (např. Golf) |
rozměry | |
Délka | 4394 mm |
Rozvor | 2646 mm |
Šířka | 1806 mm |
Prostor pro zavazadla | 430 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1598 l |
Max. zatížení střechy | 75 kg |
Výška | 1590 mm |
Světlá výška | 180 mm |
Průměr otáčení | 10.7 m |
Sedadla | 5 |
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.