New Energies Rallye Český Krumlov: obě posádky Motorvize v cíli!

New Energies Rallye Český Krumlov: obě posádky Motorvize v cíli!

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Redaktor Jakub před víkendem ve své publikaci oznámil, že na startu letošního již pátého ročníku New Energies Rally Český Krumlov bude mít Motorvize.cz hned dvě posádky. Mým potěšením dnes je oznámit vám, že obě posádky dojeli úspěšně do cíle. Možná bych neměl předbíhat, nicméně když už jsem uvedl onen přívlastek „úspěšně“, tak bych měl asi také uvést celkové umístění. Posádka Jakub Špaček/Pavel Vítek obsadila s vozem VW Golf TGI 4. místo v kategorii a 7.místo celkově, Martin Lev/Jan Novotný pak dosáhli s Nissanem Leaf na 5. příčku v kategorii a celkově se umístili na 9. místě. A uznejte sami, že se nejedná o úplně špatný výsledek vzhledem k 53 startujícím posádkám. No a jak bylo na letošní ekologické rally v Krumlově, která se navíc poprvé stala součástí světového šampionátu FIA?

 

Formát soutěže: velká očekávání

Kromě nově třídenního formátu soutěže se u letošní soutěže objevilo i logo FIA a mezi posledními informacemi se nechybělo i jedno zajímavé jméno – Jean Todt. Ano, dámy a pánové, právě tento důležitý pán odstartoval 5. New Energies Rally v Českém Krumlově. Dle mého názoru se jedná jen o důkaz, jak velkou důležitost přikládají i ve FIA k ekologii a mobilitě budoucnosti. Přiznám se, že my jsme Jeana Todta viděli možná tak akorát ve vrtulníku, nicméně celý první den byl akci přítomen a sledoval naše počínání. Nezbývá tak než doufat, že ho naše výkony od sledování neodradily. Záštita FIA s sebou nese ale daleko více povinností a pravidel, které je potřeba dodržet. Většina z nich bych řekl, že je bohužel spíše na obtíž. Jak bývá u závodních vozidel zvykem, i my jsme letos museli pokaždé svá vozidla odstavovat do uzavřeného parkoviště (Parc fermé), kam jsme po uzavření již nesměli. Technická přejímka trvala u každého z 53 závodníků zhruba čtvrt hodiny a plombovalo se snad úplně všechno. Hlídat jsme si museli i tlaky v pneumatikách, které se mimochodem mohou v závislosti na teplotě dosti měnit. Obecně by se zdálo, že celý podnik by měl být na velice vysoké úrovni. Na jednu stranu vcelku byl, ale několik neprofesionalit si bohužel pořadatelé odnesli z loňských ročníků. Zatímco itinerář byl zpracován na jedničku, komunikace v angličtině by u činovníků propadla i na druhém stupni základní školy a o nesmyslnosti výpočtů některých trestných bodů ve výsledcích ani nemluvě. Obávali jsme snad, že budeme muset dávat protest, který stojí od 13.500Kč do 162.000Kč. Naštěstí i činovníci pochopili nesmyslnost výsledků a protesty nebyly třeba.

 

Vozidla a průběh: soutěž na úrovni

Mohlo by se i zdát, že jsme byli z letošního ročníku zklamaní, ale tak se to určitě říci nedá. Byli jsme zklamáni z některých částí, ale celkově se jednalo o opravdovou soutěž na úrovni. Vzpomeňme si na nultý ročník tohoto podniku, kdy se jela pouze jedna RS (speciální trať). Letos jsme všichni závodníci byli přítomni v okolí Českého Krumlova 3 dny a ujeli jsme s našimi vozidly přes 300km. Ani v nejmenším se nejednalo o jednoduchou zkoušku nás všech. A jak to zvládly naše stroje? Za posádku s elektromobilem Nissan Leaf musím techniku jen a jen pochválit. Pravidelně jsme do časových kontrol dojížděli zhruba s 50% kapacitou akumulátorů, a to jsme vážení rozhodně nejezdili na spotřebu. Občas bylo potřeba jet opravdu na hraně platných předpisů a v jednotlivých rychlostních zkouškách zas naopak kolikrát pískaly pneumatiky. Jediné, kde nás náš Leaf lehce trápil, bylo v oblasti nabíjení. Dostala se k nám totiž pouze 8A nabíječka, které trvalo dobýt našeho Leafa zhruba 13hodin, což rozhodně není málo. Celkově ale musíme říci, že se jednalo o skvělou techniku na tento závod a ani v nejmenším bych neměnil. I loučení v pondělí ráno nebylo jednoduché. Není divu, že je Nissan Leaf nejprodávanějším elektromobilem na světě. I druhá posádka byla ze svého vozidla nadšená. „Golf je skvělá auto jako takové a technologie CNG z něj dělá ještě navíc velice úsporné vozidlo. Není tak pochyby, že jsme byli spokojeni i my.“ dodávají ke své technice členové naší druhé posádky.

 

Celkové hodnocení: umístění dobré, výsledek nic moc

Toto shrnutí by podle mě mohlo platit na celou soutěž. Naše umístění, které bylo i více než dobré, ikdyž s výsledkem nejsme příliš spokojení, je vlastně hodnocení, jež by se dalo vztáhnout k celému závodu. V rámci FIA, celého českého motorsportu a ČR jako takové šlo o zajímavý závod, který každý rok přitahuje více a více závodníků i diváků. Někteří z nás jsou jeho součástí navíc už od již zmiňovaného nultého ročníku. Kolega Jakub Špaček patří do této skupiny a závěrem k letošnímu závodu dodává: „Od nultého ročníku jsme se posunuli o několik úrovní výše. Tyhle závody mě snad nikdy nepřestanou bavit a rád přijímám každý rok výzvy v podobě startu s jiným vozem. Musím však přiznat, že záštita FIA nad letošním ročníkem závodům spíše uškodila. Loni jsme se prostě o něco více bavili a letos se spíš báli, co přijde a pravidla jako odstavení vozů do Parc fermé jsou jen zbytečnou komplikací.“. Každopádně se na nás můžete těšit i na dalších podobných závodech.

 

Celkové výsledky zde

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..