Německá Rallye 2018: první etapa aneb 6 ze 7

Německá Rallye 2018: první etapa aneb 6 ze 7

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Je pátek pozdě večer a já se poprvé v rámci ADAC Rallye Deutschland 2018 dostávám k počítači. Ano, byli jsme tu i loni a možná to tu i trochu známe. I tady si ale organizátoři připravili pár novinek a zároveň určitě už víte, že nás tenhle druh motorsportu prostě neomrzí. Nedáme si říci a už druhý den jsme totuiž skoro na všech „eRZetách“, které se během pátečního slunného dne jedou. Samozřejmostí byla zastávka i na čtvrteční pozděvečerní divácké RZ situované již tradičně v St. Wendeler, ale tu asi úplně nikdo nepočítá do celkového rozpisu. Za chvíli se určitě dozvíte proč. Teď ale zpět k naší cestě. Máme toho dnes za sebou už hodně a mým úkolem je zprostředkovat vám bezprostřední dojmy z prvních dvou dnů tady v Sársku a blízkém okolí Trevíru (Trieru), kde je rally již dlouhou dobu situována. Dostáváme se skoro po roční pauze opět na WRC, to by měl být opravdu hukot. A bude?

 

Cesta aneb natěšenost veliká

Jsme sice redaktoři, dalo by se říci členové odborné veřejnosti, i my jsme ale lidi a byť bychom neměli, necháváme občas pracovat emoce. A tak je tomu nyní i u mě (promiňte mi toto skandální přiznání). Na WRC se těším, co je rok dlouhý, poslední hodiny jsem odpočítával skoro každou vteřinu. V plánu však bylo vyrazit z naší domácí Prahy až kolem poledne, což tak nějak zhruba vychází právě na městskou RZ začínající v 19:08 v historickém St. Wendeleru. Není asi tajností, že v našich výpravách už nás párkrát podpořila automobilka Citroen – není tomu jinak ani tentokrát. Z Prahy vyrážíme poměrně nadějně s dieselovým C4 Cactusem, což nám sice propůjčuje jistou dávku komfortu, naději v dynamickou jízdu však spíše nikoliv. „Co jsem tím k sakru chtěl říci,“ říkáte si? Jednoduše jsem chtěl naznačit, že spěchání nebylo vyloženě na snadě. I tak jsme ale kupodivu stihli dokonce ještě dojet do servisu, vyzvednout akreditace, pozdravit naše hostitele a dojet zpět na start městské RZ. Adrenalin pracuje asi tak, že ani kolony či hustý provoz nějak extra nevnímáme a projíždíme celkem v klidu celý úsek zhruba 600 km z Prahy do malebného rekreačního střediska Bostelsee, které se na necelý týden v roce vždy přemění na servisní zónu známé a populární rally.

 

Teď už ale na trať: jak vypadá taková správná městská RZ?

Dovolte mi, abych úvodní otázku tohoto odstavce označil za pouze řečnickou. Všichni víme, že divácky orientované rychlostky jsou populární a pořadatelé je připravují stále hojněji, a to snad na každé rally. Právě v Sársku začíná WRC taktéž ve městě, na takové řekněme trati netrati. Zatímco loni bych si jí ještě dovolil označit za vyloženě atraktivní, rychlou a očím lahodící, letos bych možná i kroutil hlavou. Je to sice opravdu krásný pocit, zase jednou vidět WRCy, ale na parkovišti? Vážně po tomhle někdo toužil? Za vše mluví právě i komentáře jezdců po dojetí do cíle. Snad jen Honza Kopecký, kterého jsem zpovídal druhý den v rámci oblíbené media zóny, se dušoval, že to prostě taky patří k rally a nemůžeme se na pořadatele zlobit. On sám mimochodem právě zde navázal na loňský úspěch, kdy po prvním dni dokonce vedl průběžné pořadí (a porazil tak i o třídu rychlejší i větší WRCy), letos však „jen“ na páté pozici. Pojďme se přesunout dál, „parkovištní“ tratě nejsou asi úplně mým šálkem kávy.

 

Druhý den: příjemné vstávání a první rychlé průjezdy

Hned druhý den, v pátek, nebylo třeba vstávat nějak extra brzo. SS s pořadovým číslem 2 startovala chvilku po desáté hodině. Když váš tým pak dobře plánuje, nemusíte z hotelu dojíždět nikam daleko a i když spíše v oblasti bez pokrytí signálu (ano, i to v Německu existuje), dorazíte na start včas. Chvilku se sice můžete prát s místními pořadateli, kterým je nálepka média spíše na obtíž, ale i tak stihnete průjezd těch nejlepších. Nechybí jména jako je Tanak, Ogier, Latvala, Lappi, Breen, Ostberg či Neuville. Ti všichni kromě nás projíždějí a musím se přiznat, že ihned po průjezdu fabrických WRCů stanoviště opouštíme, abychom vyrazili na další, nám už velmi dobře známé místo, uprostřed vinic. Právě tam jsem v roce 2017 zažil své největší překvapení v rally – řítící se auto v dešti snad úplně stejnou rychlostí jako by bylo sucho. Dnes je ale krásně slunečno a o to rychleji vám naběhne husí kůže, když přiletí první a z kopce jedou s vytočenou šestkou na omezovači maximální rychlosti (díky otáčkám). Úžasný pocit. Abychom nebyli za barbary, čekáme i na českou posádku ve známém složení Honza Kopecký a Pavel Dresler na fabrické Fabii R5. Ta tu jede zatím skvěle, vskutku bezchybně, i proto jim po právu patří první startovní číslo v kategorii WRC2 (R5). Čekáme ještě o něco déle, abychom měli srovnání s ostatními vozy této kategorie. Následuje servis, kde se mi právě Honzu daří odchytit. „Barumka je prý ještě dost daleko,“ zažertuje Honza na konto mé nevhodné otázky ohledně budoucího týdne. Je to postě profík. Držíme mu palce. Po náročném obědu u našich hostitelů se vydáváme opět vstříc automobilovému dění – čeká nás stejný sled RZ i odpoledne, vyrážíme do pěkné vracečky v rámci RZ 5, pak opět do vinic na RZ 6, kde mimochodem schytáváme i opravdu pořádnou porci prachu – to k tomu ale pro ty poctivé opravdu patří. Na závěr se přesouváme i na poslední dnešní rychlostku s pořadovým číslem 7. Čtete dobře, s přehledem jsme tento den stihli 5 ze 6 naplánovaných zkoušek. To je samozřejmě velký úspěch i pro nás a pořadatelé si za tuto skvělou možnost od nás zasluhují opravdu velký klobouk dolů.

 

Náročný den za námi: na jedničku s hvězdičkou do postele

Za náš první den bych si všem zúčastněným dovolil dát opravdu bez ostychu jedničku s hvězdičkou. Tohle byla jednoznačně jízda. Nezastavili jsme se ani na minutu, stihli jsme vše, co jsme chtěli a užili jsme si to. Na závěr dne po večerním servisu následoval ještě poměrně dlouhý přejezd do Trevíru, hledání druhého hotelu, procházka po městě a čerpání atmosféry. Možná si ťukáte na čelo a říkáte si, že tohle k rally nepatří – já jsem přesvědčen, že ano. Byla to krásná tečka za skvělým dnem. Mimochodem z čela startovního pole nám nikdo během prvních dvou dnů neodpadl, nesledovali jsme ani žádnou vážnější nehodu. Super. Část našeho týmu navíc viděla i rychlou výměnu převodovky u stáje Hyundai, jehož mechanici to na voze Neuvilla zvládli za celkově neuvěřitelných 10 minut. Slovy: „WOW“. Pokud vám jde o výsledky, pak nebudete ochuzeni, mezi prvními jsou vskutku minimální rozestupy, což připravuje i skvělou startovní pozici pro třetí den nejen v podání závodníku, ale i pro nás. Těšíme se.

 

Výsledky ADAC Rallye Deutschland 2018 po první etapě:

1, Tänak / Järveoja (Toyota Yaris WRC) 59:22.6

2, Ogier / Ingrassia (Ford Fiesta WRC) + 12.3

3. Neuville / Gilsoul (Hyundai i20 WRC) +27.4

4. Evans / Barritt (Ford Fiesta WRC) + 37.8

5. Latvala / Anttila (Toyota Yaris WRC) + 38.8

6. Sordo / Del Barrio (Hyundai i20 WRC) + 42.7

7. Lappi / Ferm (Toyota Yaris WRC) + 42.8

8, Breen / Martin (Citroën C3 WRC) + 58.0

9. Mikkelsen / Jaeger (Hyundai i20 WRC) + 59.0

10. Suninen / Markkula (Ford Fiesta WRC) + 1:21.4

11. Ostberg / Eriksen (Citroën C3 WRC) +1:28.1

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..