Mercedes-Benz EQB 300: 7místné elektrické SUV s puncem Mercedesu i přiměřenou cenou
Autor: Autohled.cz - Jan Nemrava · Fotografie: Jan NemravaUž třída GLB je tak trošku anomálií, jde totiž o jedno z mála (pokud ne jediné) prémiových kompaktních SUV nabízejících 7 míst. EQB se pak pyšní tím, že je úplně prvním zástupcem této kategorie nabízejícím elektrický pohon. Problémem může být to, že pod pojmem kompaktní si každý výrobce představí něco trochu jiného. A tak tohle kompaktní (čti malé) SUV měří na délku 4684 mm, tedy podobně jako největší SUV Škodovky, Kodiaq. Tolik tedy k malému SUV od Mercedesu. Ale o tu délku a zařazení do dané třídy ještě párkrát zakopneme. Pojďme se podívat na tradiční označení 4MATIC v elektrické podobě v podání modelu Mercedes Benz EQB 300.
Tradiční naladění a kvalita Mercedesu
Nasedám do vozu relativně utilitárních tvarů a obklopí mne známé rysy současných Mercedesů. Spousta chromu, spousta černých lesklých ploch, spousta různých tvarů a dvě obrovské obrazovky, které na sebe plynule navazují. Když se pak setmí a rozsvítí se výdechy klimatizace, je velmi snadné pochopit, že se tohle může někomu hrozně líbit, ale také hrozně nelíbit. Usedlý design to určitě není. Sedadla jsou sice mechanicky nastavitelná, ale nechybí jim prodloužitelný sedák nebo bederní opěrka, takže já jsem byl spokojený. Pro zástavbu elektrického pohonu byla využita karoserie modelu GLB, díky tomu má EQB dost velkou kapotu, kterou by nutně mít nemuselo. Přesto se našlo uvnitř stále dost míst pro sedm cestujících. Nepřekvapí, že místa v prvních dvou řadách je až nadbytek, zadní posuvná lavice umožňuje zvětšit místo na nohy nebo zavazadla. V případě této varianty jsou navíc v kufru schována dvě sedadla. Pokud se druhá řada posune vpřed, nabízí i ta třetí rozumné místo. Jen se do ní trochu nešikovně nasedá. V kufru je 130 litrů při sedmimístném uspořádání, 465 litrů při složené třetí řadě. Tak akorát na rodinné auto…
Ergonomie interiéru je výborná, obdivuji originální způsob ovládání přístrojového štítu i všech funkcí centrálního displeji přes dotykové plošky na volantu. Hlavní jednotka infotainmentu tak lze ovládat třemi způsoby – z volantu, dotykově, nebo jakýmsi touchpadem před loketní opěrkou. Ovládání klimatizace je odděleno do panelu pod displejem a je tak snadno přístupné. Displeje jsou krásně kontrastní, jejich grafika je jemná, přechody animací plynulé a rozložení zobrazení různých režimů jasné. Co víc chtít?
Technické okénko
Mercedes EQB nabízí s jednou velikostí baterie a s využitelnými 66,5 kWh. Můžete si ale vybrat ze tří úrovní výbav. Ta nejlevnější nabízí jen pohon předních kol, zbývající dvě už pohon všech kol, tradičně nazvaný 4MATIC. Jednotlivé úrovně se liší také výkonem, který činí od 140 kW až po 215 kW. My měli k dispozici prostřední verzi se 168 kW a 390 Nm. Tato kombinace umožňuje zrychlit na stovku za příjemných 8 vteřin. Podle normy WLTP má spotřebovat 18,1–19,7 kWh na sto km a nabídnout dojezd 388–423 km. Výrobce za tuto prostřední výbavu žádá necelý 1,5 milion korun z vaší kasičky. Provozní parametry nijak nevybočují ani nevyčnívají ve srovnání s konkurencí. Tolik teorie, jdeme jezdit.
Příjemné městské cestování a jen drobné, ale pochopitelné zádrhely
Na páčce pod volantem řadím D a potichu vyrážím. Po městě se s EQB jezdí velmi dobře, tichost v interiéru jen občas naruší zvuky od podvozku. Někdy se chová příkladně (třeba na takových těch železných retardérech), ale někdy ten svůj původ v kompaktním voze prozradí, hlavně zvukovým projevem. Nepomáhají tomu ani velká 18palcová kola. Odezva plynu je příjemná, těch 390 Nm umí zatlačit do sedačky především při náhlém požadavku na zrychlení. Díky pohonu všech kol nabízí také vždy dostatek přilnavosti. Pohonnou soustavu lze přepnout i do režimu Sport, ta zostří reakce do té míry, že ze sebe vůz vydá všechno ještě před polovinou dráhy plynu a pak už nemá co říct. To mne moc nezaujalo, se přiznám. Za jízdy lze pádly pod volantem nastavit úroveň rekuperace. Lze volit z několika úrovní, ale já jsem nakonec skončil v režimu inteligentní rekuperace, která hlídá provoz a rychlostní limity. V mapách byly sice občas chyby, takže auto začalo bezdůvodně občas zpomalovat, ale to je problém všech systémů, které spoléhají na mapové podklady. Chyběla mi funkce auto-hold, která podrží auto zabrzděné třeba při stání na křižovatce.
Spotřeba nepřekvapí, dojezd nezklame ale ani neuchvátí, nabíjení umí i přes průměrný nabíjecí výkon zpříjemnit
Spotřeba EQB nijak nevybočuje ze standardu vozů této velikosti. Dálniční a velmi hustý městský provoz vyžadují kolem 21 kWh/100 km, mimo městský kolem 19 kWh/100 km, plynulý provoz po městě klidně 16 kWh/100 km. Celková průměrná spotřeba za dobu testu se ustálila na 19 kWh/100 km, což odpovídá té udávané výrobcem. To znamená, že zhruba po 340 kilometrech bude třeba auto dobít. A to buď 11kW palubní nabíječkou, nebo na rychlonabíječce rychlostí do 100 kW. Křivka je poměrně plochá, až do 60 % nabíjí kolem 100 kW. Do 80 % pak 75 kW. S kartou Me Charge (od Mercedesu) navíc nabíjíte u většiny nabíječek bez nutnosti mít nějaký další čip nebo smlouvu s každým poskytovatelem. Mapa ve vozidle ukazovala i online obsazenost nabíjecích stanic. Bohužel na přehledu nerozlišovala typ nabíjení – to až na detailu nabíjecí stanice, který je sice velmi detailní, ale za jízdy jej zkoumat spíše nechcete.
Mercedes-Benz EQA 250: nejen jako zajímavá vstupenka do prémiové elektromobility
Žádný výstřelek, pouze slušný elektromobil za přiměřenou cenu
Co na závěr? Pokud chcete elektromobil a chcete za něj utratit 1,5 milionu korun, nemáte to úplně jednoduché. Konkurence je totiž opravdu nabitá, to s limitem 1 milionu korun byste to teprve měli těžší. Důvod je jednoduchý – s elektromobilitou jsme pořád docela na začátku a většina výrobců se snaží své první vážně myšlené počiny směřovat do kategorií, v nichž se drahý vývoj technologie a výrobní náklady zaplatí nejlépe. Proto se nejčastěji setkáváme s luxusními SUV, jež mají ve vínku velké (a drahé) baterie a samozřejmě spoustu moderní a luxusní výbavy. Většina těch okolo 1,5 milionu Kč jsou SUV, většina i podobné délky a často i podobných parametrů. Velké rozdíly jsou v nabíjecích výkonech a nabíjecích křivkách a tady je EQB spíše průměr. Co se týče nabíjení, výhodou EQB je „jen“ již zmíněná plochá nabíjecí křivka, kdy takřka v celém průběhu lze dosahovat hodnot velmi blízkých maximu – to není úplně standard. Ale zase za peníze, za jaké máte Enyaq, můžete mít Mercedes. Pokud chcete nabíjet převážně doma a jste příznivcem značky Mercedes, s tímto vozem proto určitě chybu neuděláte.
Jan Nemrava
#Autohled.cz
Technická specifikace
motor | |
Model | EQB 300 |
Výkon | 168 kW |
Točivý moment | 390 Nm |
Zrychlení 0-100km/h | 8 s |
Max. rychlost | 160 km/h |
Palivo | Elektrická energie |
Převodovka | Redukční převodovka |
Převodů | 1 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) | 18.2 kWh/100km |
Emisní norma | Elektrické vozidlo |
Velikost pneumatik | 235/55R18 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | přímé měření (senzor) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 2580 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 2175 kg |
Náklad | 405 kg |
modelová řada | |
Název generace | X243 |
Uveden | 11/21 |
Dveře | 5 |
Karoserie | SUV |
Třída vozidla | Střední třída (např. řada 3) |
rozměry | |
Délka | 4684 mm |
Rozvor | 2829 mm |
Šířka | 1834 mm |
Prostor pro zavazadla | 495 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1710 l |
Max. zatížení střechy | 75 kg |
Výška | 1691 mm |
Světlá výška | 154 mm |
Průměr otáčení | 11.7 m |
Sedadla | 5 |
Max. počet sedadel | 7 |