Opel Astra 1.2 TURBO Elegance: bravo, rüsselsheimský hatchback je rozumnou volbou
Autor: Miroslav Jeništa · Fotografie: Michaela RubešováBylo nebylo, když v roce 1992 představil Opel nástupce úspěšného modelu Kadett a to novou Astru ve čtyřech karosářských variantách. Následující rok se dokonce přidal i kabriolet s plátěnou střechou. Světe div se, právě tento automobil, Opel Astra, vzbudil nejen u odborné veřejnosti zasloužený zájem. Uběhlo dlouhých 30 let, během kterých Opel představil více či méně úspěšné nástupce, automobilka přešla pod křídla PSA a v roce 2022 představila novou, prozatím poslední generaci svého bestselleru. Novou Astrou Opel „obnovuje“ svůj nejdůležitější model, který je již zcela postavený na platformě skupiny PSA. I tak se ale Němci chlubí svým pověstným „autobahn proof“, tedy odladěním nejen podvozku na německých silnicích a dálnicích a dle gusta německých řidíčů. Dokáže nejnovější generace zaujmout a být stejně úspěšná jako její předchůdce? To se pokusíme zjistit tentokrát s konvenční a dostupnou motorizací, 1.2 TURBO s 6st. manuálem…
Situace se pro Opel každým dnem zlepšuje. Tradiční německý výrobce, který spadal pod křídla PSA a dnes už tedy do obřího koncernu Stellantis, dokázal v roce 2022 zvýšit svůj tržní podíl v České republice z 2,3 na 2,6% což znamená téměř 5500 prodaných vozidel a věřme, že s příchodem Astry s karosářkou variantou kombi u automobilky z Rüsselsheimu označovanou jako Sports Tourer budou čísla i nadále růst.
Exteriér: pryč jsou křivky, hrany zase letí!
Po zcela novém modelu Mokka a modernizovaných SUV Crossland a Grandland přichází na trh nová, a to již šestá generace Astry, která má, jak je v současné době u automobilky s bleskem ve znaku zvykem, výraznou příď označovanou jako Opel Vizor. Ten si bere inspiraci z ikonického modelu Manta ze 70. a 80. let minulého století. Samotná maska a její nevšední design na testovaném voze s bílým lakováním krásně vyniká. Skryté v masce naleznete vždy LED světlomety, a to základní statické nebo příplatkové IntelliLux LED Pixel disponujíci matrix funkcí. Skutečnost, že nová Astra sdílí stejný technický základ s Peugeot 308, dobře skrývá elegantní karoserie s dlouhou kapotou, která svým výrazným prolisem odkazuje na model Kadett C. Při pohledu z boku zaujmou při prvním pohledu „nafouklé“ lemy blatníku, kam se můžou vměstnat až 18“ kola. Když se na Astru podíváte zezadu, naleznete úzká LED koncová světla a vysoko umístěné brzdové světlo, které má na dnešní dobu miniaturní rozměry. Designově ale navazuje na prolis přední kapoty, který se jakoby táhne přes celou délku vozu. Troufnu si v každém případě tvrdit, že si Astru s žádným konkurentem ani sesterským modelem nespletete, a to je jedině dobře.
Interiér – místo, kde se střetává moderna s klasikou
Po otevření dveří řidiče, jejich zavření s příjemným tlumeným zvukem a usednutí za volant vás obejmou perfektní sedadla s výborným bočním vedením, které vás podrží v ostřejších průjezdech zatáčkami. Potěší i možnost prodloužení opěry stehen nebo vyhřívání. Stále nás ještě dokáže potěšit certifikace od německých ortopedů AGR (Aktion Gesunder Rücken – akce zdravá záda). Vzhledem k tomu, že Opel letos slaví již 20 let od uvedené této technologie, může se jejich opěvování zdát jako ohraná písnička, dle mého názoru ale nikoliv. Sedadlo je možné výškově nastavit velmi nízko a tu správnou polohu za volantem najde jistě každý. Za multifunkčním volantem s na můj vkus tenkým věncem, který je osazen tlačítky a ne dotykovými ploškami, jak je dnes v módě, se nachází displej s úhlopříčkou 10“ a možností konfigurace zobrazovaných informací. K němu přiléhá displej infotainmentu se stejnou úhlopříčkou a celé toto uskupení nazývá Opel PURE PANEL. Samozřejmostí je bezdrátová konektivita s mobilním telefonem, bezdrátové QI nabíjení, které však v testovaném voze nebylo přítomné a paleta bezpečnostních asistentů, jako je adaptivní tempomat, hlídání jízdního pruhu apod. automobilkou označované jako ADAS. Pod displejem infotainmentu, který mimochodem nabízí ovládání hlasitosti stále starým dobrým kolečkem, se nachází mechanické ovládání klimatizace, výhřevu sedadel či oken. O kousek níže najdete kulišácky schovanou odkládací přihrádku, kam se dá odložit pár drobností, které při odchodu z vozu nepotřebujete nebo nechcete nosit a potřebujete je schovat před zraky nenechavců. Celkový počet odkládacích přihrádek je slušný a nekonečně hluboká přihrádka pod loketní opěrkou ve středovém panelu s dvojitým otevíráním spolyká spoustu předmětů skoro stejně jako dámská kabelka. Zpracování je takové, jak si ho u německého automobilu zákazníci představují. Na můj vkus je na palubní desce, dveřních výplních a čalounění sedadel až moc dekorů a typů materiálů, jejich kombinace ale naštěstí nevypadá vysloveně rušivě. Je to tedy spíše otázka vkusu a věřím, že i konzervativní zákazník si novou Astru dokáže nakonfigurovat podle svých potřeb. Prostoru na předních sedadlech nalezneme více než dostatek, v druhé řadě je to však o trochu slabší. Vyšší postavy budou mít problém, jak před koleny, tak nad hlavou. Bavíme se ale o hatchbacku nižší střední třídy, takže nelze směrem na Astru vznášet tímto směrem nějakou silnou kritiku. Jde spíše o poznatek, který může souviset třeba s nepatrně nižší karoserií oproti předchozí generaci. Tak či tak Astra působí v interiéru moderně a kvalitně – přesně tak, jak od vozu 21. století čekáte.
Motorizace: tady si vyberou (skoro) všichni
Paleta pohonných jednotek je již od uvedení velice bohatá. Vyberou si i milovníci spalovacích jednotek bez elektrické výpomoci. U benzínu je to ze dvou zážehových tříválců s objemem 1,2 litru (s 81kW a 96 kW), přičemž sinější z nich je možno párovat s automatickou převodovkou (hydrodynamickým měničem a 8 rychlostními stupni). Dále nabízí Opel vznětovou čtyřválcovou 1,5 o výkonu 130 koňských sil, kterou je možno zakoupit jen s automatem. Z elektrifikovaných jednotek zle vybírat ze dvou výkonových provedení Plug-in hybridních jednotek a v blízké budoucnosti nás čeká uvedení i čistě elektrické varianty. Slabšímu plug-in hybridu se již věnoval Petr v dřívějším testu. My se společně dnes podíváme na zoubek silnější z dvojice zážehových jednotek, která v kombinaci s manuálem představuje velmi zajímavou nabídku v poměru cena/výkon. Manuální šestistupňová skříň má krátké dráhy, ale chod páky a její tvar by mohl být příjemnější. Motor s Astrou vážící bezmála 1400 kg nemá sebemenší problém a propůjčuje vozu solidní dynamiku nejen ve městě, ale i na okreskách a dálnicích, kde je však pro předjetí potřeba podřadit min. o jeden stupeň dolů. Pokud držíte motor v běžných otáčkách, ani o něm nevíte. Jakmile trochu agresivněji sešlápnete plyn, začne se výrazněji ozývat. Ačkoliv se jedná o tříválcový agregát, jeho chování je velice kultivované, nepřenáší vibrace do karoserie a jeho zvukový projev není špatný, pro mě osobně dokonce i docela příjemný a dost mi připomíná zvuk ostré 208, kterou lze potkat na českých rychlostních zkouškách při MČR v rallye. Při jízdě v rychlostních limitech českých silnic se navíc dokáže odměnit i velice příjemnou spotřebou do 6 l na 100 ujetých kilometrů.
Jízda aneb jak dokázal Němec poladit francouzský podvozek?
Jak jsem již zmiňoval, nový Opel Astra je postaven na stejné platformě jako jeho francouzský sourozenec Peugeot 308. Mnozí budou jistě očekávat tvrdší a sportovnější jízdní vlastnosti, ale to se nekoná, tyto vlastnosti jsou spíše bližší 308 a inženýři z Opelu jej ladili, až vyladili podvozek k příjemné plavné jízdě, která tlumí nerovnosti s grácií a i bez tlumičů s proměnlivou charakteristikou je jízda velice komfortní a plavná a v zatáčkách velmi jistá. Jejím limitem už navždy zůstane jednoduchá vlečená zadní náprava, neboť oproti dvěma předchozím generacím ta současná už logicky díky opuštění GM přišla o tzv. Wattův přímovod účinně nahrazující právě nezávislé zavěšení na zadní nápravě. Velkou měrou ke komfortu přispívají i 17“ palcová kola s pneumatikami o „normálním rozměru“ 225/45 R17, osobně bych si za 18“ opravdu nepřiplácel. Řízení Astry je přesné, nepřeposilované, a proto poskytuje od kol příjemnou zpětnou vazbu, což v dnešní době už není tak často vidět. V Rüsselsheimu tak Astru vyladili tak, že (nejen) po stránce jízdních vlastností představuje opravdu kvalitní a poměrně ojedinělou nabídku v dnešní nižší střední třídě.
Nový Opel Astra přijíždí do ČR: první svezení nás opravdu překvapilo
Co závěrem? Německé úpravy dávají u sdílené platformy jasný smysl!
Nová Astra má nepochybně svoje kvality a dokáže oslovit spoustu potenciálních zákazníků. Po testu není moc věcí, které bych mohl vytknout, snad jen trošku divokou kombinaci použitých dekorů a materiálů v interiéru. Pochválit je však potřeba, že Opel využívá k ovládání funkcí vozu stále stará dobrá hardwarová tlačítka stejně jako to, že opustil strategii co nejnižší vstupní ceny a za akčních 549 tis. Kč nabízí více než solidně vybavený vůz nižší střední třídy. Pokud nechcete nudného protivníka z Vlkohradu, neuděláte volbou rüsselsheimského hatchbacku chybu.
Miroslav Jeništa
Technická specifikace
motor | |
Model | Astra 1.2 Turbo |
Výkon | 96 kW |
Točivý moment | 230 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 1750 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 9.7 s |
Max. rychlost | 210 km/h |
Palivo | Super 95 |
Válců | 3 |
Maximální výkon při otáčkách | 5500 RPM |
Převodovka | Manuální převodovka |
Převodů | 6 |
Vstřikování paliva | Přímé vstřikování |
Typ motoru | Turbo |
Objem | 1199 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) | 5.4 l/100km |
Spotřeba na krátkých trasách (WLTP) | 6.5 l/100km |
Spotřeba v městském provozu (WLTP) | 5.4 l/100km |
Spotřeba na dálnicích (WLTP) | 5.6 l/100km |
Velikost nádrže | 52 l |
Emisní norma | Euro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 225/45R17 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | přímé měření (senzor) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 1840 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1341 kg |
Přívěs s brzdami | 1250 kg |
Náklad | 499 kg |
Přívěs (bez brzd) | 660 kg |
modelová řada | |
Název generace | F |
Uveden | 02/22 |
Dveře | 5 |
Karoserie | Hatchback |
Třída vozidla | Nižší střední třída (např. Golf) |
rozměry | |
Délka | 4374 mm |
Rozvor | 2675 mm |
Šířka | 1860 mm |
Prostor pro zavazadla | 422 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1339 l |
Max. zatížení střechy | 80 kg |
Výška | 1441 mm |
Průměr otáčení | 10.5 m |
Sedadla | 5 |