Rally Vyškov 2015: „Malý mistrák“ v plném významu

Rally Vyškov 2015: „Malý mistrák“ v plném významu

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

81 soutěžních posádek, 5 z nich v té nejvyšší kategorii, tak nějak lákali pořadatelé na letošní ročník vyškovského Rallysprintu. Bylo to tedy zárukou kvalitní podívané? I z dalšího závodního víkendu světa Rally vám přinášíme exkluzivní reportáž.

 

Závody malého formátu

Hned na úvod musím říct, že po Valašské rally, Rally Vsetín nebo Kopné jsem měl poměrně velké očekávání i pro tento víkend, ikdyž slovo víkend asi nepoužívám zcela správně. Jak jsme k úvodnímu článku do letošní sezóny rally psali, Rallysprinty by měli být již převážně jednodenní záležitostí. Nebylo tomu jinak ani ve Vyškově. Malý formát také znamenal 8 rychlostních zkoušek, tedy 4 zkoušky, které se každá jednou opakovala. Výhodou naopak bylo, že díky malým vzdálenostem mezi jednotlivými zkouškami, se mezi nimi dalo poměrně dobře přejíždět. Bez nadsázky jsme tak stihli průjezdy těch nejrychlejších na třech prvních RZ. Navíc startovní pole o dvou moderních WRC, několika S2000 a R5, to prostě nezní špatně. Kdyby teda jedna z S2000 vůbec nedojela na start první tratě nebo spíš vůbec do servisu.

První zkouška: Překvapení.?

V sobotu ráno si přivstaneme a vydáváme se hned na první rychlostní zkoušku a to ještě ke všemu kousek za start. Z dálky tak slyšíme vytočené motory těsně před startem. První čtyři průjezdy zcela stejné jako na velkém mistráku, dokonce místo bylo možná více atraktivní. A co dál? Pátou projíždějící posádkou byli ostřílení Lumír Firla s Jaroslavem Jugasem, jejichž příjezd a průjezd nebyl žádným překvapením. Co nás zarazilo, byl jejich vůz, jednalo se o dnes už poměrně starý exemplář Subaru Impreza tuším někde okolo výrobního roku 2005, na páté auto prostě poměrně slabý kus. Hezké průjezdy pak sliboval také Pavel Ševčík s o něco novějším Mitsubishi Lancer EVO IX.

Zbytek startovního pole: Občas k pobavení

Zajímavý pohled byl i na vůz Ford Fiesta Kit Car s posádkou Zedník Petr a Pražák Milan, ty bylo slyšet na kilometry dopředu a dá se říct, že i vidět.  Skvostný vůz byl maskován v černé barvě s oranžovými pruhy. Bohužel si myslím, že i díky typu přestavby se nejednalo o technicky nijak důležitý exemplář. Hezké průjezdy slibovali i námi dlouhodobě sledovaný pohár Opel Adam Cup, ve kterém je již vidět zlepšování v jízdních výkonech jednotlivých jezdců. Většina vozů třídy R2 pak nabízela také solidní podívanou, která na úvodní WRC a R5 prostě neměla.

Charakteristika trati

Někteří vtipálci v předešlých ročnících Rally Vyškov přidali ještě přídomek „letiště“, název pak zněl Rally Letiště Vyškov. Letiště přiléhavě právě kvůli charakteristice trati, která byla hodně rovná, nacházelo se na ní hodně dlouhých rovinek a průměrné rychlosti pak byly netradičně vysoké. Takových úseků jsme se dočkali i letos. Taková trať samozřejmě nahrává těm výkonnějším vozům. Snažím se naznačit, že celkové čtvrté místo pro Radka Nešpora s krásným Porsche 997 GT3, nebylo tak úplně zásluhou zlepšení jízdních dovedností posádky nebo auta, ale spíš lepší využití jeho potenciálu, tedy té neuvěřitelné porce 420 koní v závodním speciálu. Přeci jen oproti Rally Bohemia, kde několikrát byli schopné právě zmiňované Adamy jej předjet, na rovinkách se ukázal několikanásobně větší výkon Porsche, které jim bylo schopné nepřiměřeně ujet. I tak ale byly jednotlivé průjezdy bílo-červeného sporťáku na Rally zpestřením celkového dojmu.

Konec dobrý, všechno dobré…

Poslední dobou se vždy při rally ač trošku nedobrovolně zamýšlíme nad otázkou bezpečnosti, zejména té divácké. Většinou se jedná jak o bezpečnost přímo na trati, což znamená větší množství pořadatelů a více zakázaného prostoru, ale i o téměř nulovou možnost přejíždění mezi jednotlivými zkouškami. Nacházíme se v cíli vyškovské rally a musíme zaťukat na stůl, žádná větší nehoda se během víkendu neudála, přitom splněno bylo 100% pouze první ze jmenovaných. Přejíždět se totiž poměrně dobře dalo. Ano, pokud chtěl člověk zcela splňovat všechny rychlostní limity, tak nestihl na další zkoušce třeba prvních pár vozů, ale nemuseli jsme se moc snažit a stihli jsme průjezdy téměř na všech zkouškách, čehož si velmi vážím a oceňuji to. Nicméně jde přeci o více než jen o možnost přejíždění… Mít zde Vencu Pecha, Jara Melichárka, Martina Kočího a třeba Petra Trnovce, jako tomu tak bylo třeba na letošní Valašské rally, asi tu mluvím o nejlepším rallysprintu za celý rok, to bohužel bez kvalitních speciálů a jejich řidičů na startu říct nemohu.

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..