Klasické budíky už ani za příplatek: svezli jsme se novou Škodou Scala a Kamiq

Klasické budíky už ani za příplatek: svezli jsme se novou Škodou Scala a Kamiq

Autor: Vít Bukač · Fotografie: Škoda Auto a.s. (Škoda Storyboard)

Tento týden jsme v okolí Frankfurtu měli příležitost poprvé otestovat nové nebo chcete-li faceliftované modely Škoda Scala a Škoda Kamiq. S přibývajícími kilometry na tachometru a stoupajícími horizonty cest, ale i při jízdě přívozem, jsem měl možnost si prohlédnout a vyzkoušet inovace a Simply Clever řešení, které tyto vozy nově nabízejí. Oba modely jsou na trhu od roku 2019, jejich modernizace tak zhruba po 4,5 letech dává smysl. A oba mají rozhodně na co navazovat. Byť dnes Scala stojí vkusně mezi nejmenším modelem Fabia a nejprodávanější Octavií, je to právě Kamiq, který zákazníky táhne a představuje již velmi silnou pozici v rámci modelového portfolia značky. Ač se to možná nezdá, oba modely k sobě mají poměrně hodně blízko. A nejde jen o společnou platformu MQB-A0… My se teď společně ale podíváme spíše na to, co se změnilo, jaké novinky mladoboleslavská automobilka přináší a jaké má s populárními modely plány. Jdeme na to!

 

Aktualizovaný design, osvětlení a technologie…

Scala a Kamiq mají kompletně přepracovanou přední masku vozu a nové přední světlomety, stejně jako grafiku zadních světel. Přední světla mohou být vybavena nově Matrix-LED technologií, která dokáže automaticky odstínit okolní projíždějící vozy při zapnutých dálkových světlech. Tato inovace je dostupná za příplatek 18 000 Kč u výbavy Top Selection a je standardem pro výbavu Monte Carlo (včetně First Edition). Nově přidaná tlačítka na panelu klimatizace umožňují rychlejší ovládání intenzity větrání, škoda jen, že se na panel nevešla i tlačítka pro směrování větrání, které je stále schované v menu dotykového infotainmentu – mimochodem minimálně 8 palců velkého. Dále tu máme virtuální kokpit, který je standardem pro všechny výbavové stupně. Adaptivní tempomat (funguje skvěle) a za příplatek můžeme mít i virtuální pedál, pomocí jehož lze bezdotykově otevřít či zavřít dveře zavazadlového prostoru. V interiéru vozu je nyní využíváno více recyklovaných materiálů, což zahrnuje například koberečky, potažení palubní desky a nebo výplní dveří.

 

Rozmanité možnosti motorů a výrazná vylepšení z generace evo2

Pod kapotou jsem měl příležitost vyzkoušet všechny dostupné varianty motorů druhé generace evo2 TSI, nabízející výkony od 70 kW do 110 kW. Motory jsou k dispozici s pětistupňovou a šestistupňovou manuální převodovkou, nebo se 7stupňovým dvouspojkovým automatem DSG. Během zhruba 60 kilometrů testovacích tras jsem měl možnost řídit Scalu s motory o výkonech 70 kW s 5st. manuálem, 85 kW se 6st. manuálem a 110 kW se 7st. DSG, a Kamiq s motory 85 kW/6M a 85 kW se 7st. DSG. Kdybych si mohl vybrat, moje preference by určitě nebyla u základní motorizace, a to ačkoliv jde o slušný základ. Určitě jízdním projevem, ale i celkovou spotřebou byla příjemnější silnější varianta motoru 85 kW. Co se týče jízdních výkonů, mile mě překvapila Scala se čtyřválcovou 1.5 TSI o výkonu 110 kW a DSG převodovkou. Auto s touto variantou už bylo opravdu příjemně svižné, šlo hezky za plynem, ale i díky systému vypínání dvou válců ACT+ při jízdě zpět na letiště dosahovalo slušné ekonomiky. Spotřebou se na posledních cca. 50 km, při 40 % na dálnici dostala na 4,7 l/100 km. Kamiq s 1.0 TSI 85 kW – jak manuální, tak automatickou převodovkou – nepřinesl žádná velká překvapení, ale zároveň ani žádné zklamání. Trochu více se naklání v zatáčkách, což však není chybou konstruktérů, ale spíše charakteristikou malého městského SUV. Co se týče litrového motoru, i když to někteří kritici nechtějí slyšet, je plně dostačující pro každodenní ježdění, ať už jde o výkon nebo spotřebu paliva.

Mezi klíčové vylepšení motorů Evo2 (jak u 1.0 TSI, tak u 1.5 TSI) patří variabilní časování sacích a výfukových ventilů, vstřikovací tlak dosahující až 350 barů a použití Millerova spalovacího cyklu s vyšší kompresí. Turbodmychadlo je vybaveno variabilní geometrií lopatek (VGT), což vede k lepšímu využití energie výfukových plynů. Jedním z hlavních prvků jsou vstřikovače s deseti otvory, které zajišťují homogennější směsi paliva a vzduchu, což výrazně přispívá k efektivnímu spalování. Nově implementovaný třícestný katalyzátor s filtrem pevných částic zase pomáhá snižovat emise škodlivých látek.

Díky zvýšené teplotní odolnosti turbodmychadla na 980 °C je nyní možné udržovat správný poměr vzduchu a benzinu při širším rozsahu otáček motoru. Motor 1,0 TSI s výkonem 85 kW (115 k) poskytuje o 4 kW (6 k) vyšší výkon než jeho předchůdce a je k dispozici o 500 ot/min níže, což přispívá k lepší dynamice vozu. Dále byl rozšířen i rozsah maximálního točivého momentu 200 Nm o dalších 500 ot/min, což zlepšuje jeho pružnost v různých situacích při jízdě.

TEST: Škoda Kamiq Monte Carlo 1.5 TSI – funguje u crossoveru čtyřválec, manuál a sportovní look?

 

Závěrem – evoluce někdy opravdu stačí

Nové modely Škoda Scala a Škoda Kamiq představují spojení moderních technologií, praktických inovací a modernizovaného designu, který konkrétně u Scaly hraje na lehce dynamičtější tón, zatímco Kamiq navozuje robustnější dojem SUV. Ceny začínají na částce 459 900 Kč pro Scalu a 479 900 Kč pro Kamiq, a to ve výbavě Selection s motorem o výkonu 70 kW a pětistupňovou manuální převodovkou. Na úplně opačném spektru stojí verze First Edition First Edition s motorem 1.5 TSI o výkonu 110 kW a sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG, která nenabízí v podstatě žádné další příplatky a startuje v obou případech na 679 900 Kč. Zda je tato cena opravdu odůvodněná, nechám na vás. Modernizace v každém případě nepřinesla zásadní změny, nýbrž vítaná vylepšení, díky nimž se ani jeden z modelů v konkurenčním boji rozhodně neztratí a budou i nadále představovat hodně zajímavou volbu nejen v rámci tradičně velmi dobrého poměru cena/výkon. Ať chceme nebo ne, klasická spalovací auta v Evropě pomalu vymírají a to, že Škoda Auto opět velmi intenzivně vylepšila své pohonné jednotky tak, aby mohla zákazníkům i nadále nabízet to, co chtějí, zasluhuje pochvalu. My se v každém případě už teď nemůžeme dočkat klasického redakčního testu, který přinese další a samozřejmě daleko obsáhlejší hodnocení.

 

David Samsa

Sdílet: