Toyota a Lexus uzavřely rekordní rok a se žhavými novinkami mají nabito na další! Které to jsou?
Autor: Vít Bukač, zdroj: Toyota Central Europe · Fotografie: Toyota NEWSMnoho automobilek či chcete-li lokálních zastoupení v prvních lednových týdnech bilancovalo a představovalo plány pro nadcházející rok. Se svými výsledky a cíli před novináře nedávno předstoupila i TOYOTA společně se svým luxusním souputníkem LEXUS. A bylo co ukázat.
Historicky nejúspěšnější v prodejích
V roce 2023 Toyota uvedla na náš trh 21 738 vozidel a po třetí v řadě se zařadila za silnou trojku Škoda-VW-Hyundai. V letošním roce se ale razantně snížil rozdíl mezi jednotlivými značkami, tedy mimo Škodovku, která jako domácí stále drží velký odstup. Rozdíly mezi druhou až čtvrtou příčkou se nicméně vejdou do 1 000 registrací. Pak následuje skok, kdy 5. příčku drží KIA s 11 tisíci registrací. Tímto výsledkem myslím Toyota hezky oslavila své třicetileté působení na našem trhu.
8,1 %, to je aktuální tržní podíl Toyoty, což je meziročně o plných 44 % lepší výsledek. Taková porce nových aut je samozřejmě dostatečně vidět i na našich silnicích. Ještě před 8 lety, což je pro automobilový segment celkem krátká doba, se Toyota pohybovala v tržním podílu kolem 2 %. Tento podíl dokázala během 4 let zdvojnásobit a za dalších 5 let opět svůj podíl zdvojnásobila na zmíněných 8%. Domnívám se, že nebýt pandemických let a následně problémů s polovodiči, podařilo by se to dříve.
Ve stínu nezůstává ani značka Lexus, která též uzavřela rok 2023 s velmi dobrými výsledky. S 1 432 předanými vozidly obsadila značka 5. příčku mezi prémiovými automobilkami. Také tady je vidět příkrý vzestup značky. Před šesti lety Lexus registroval sotva kolem 300 vozů ročně a dnes je to téměř pětinásobek!
TOYOTA: „V Evropě hrajeme První housle!“
Samozřejmě nechybí ani mezinárodní srovnání. TCE – Tedy Toyota Centra Europe, která čítá post-komunistické země kolem nás, tedy kromě Slovenska, také Maďarsko a Polsko, je Evropským lídrem. Objem prodaných vozů v těchto 4 státech daleko předčí tradiční západoevropské trhy. Se svými téměř 153 000 registracemi je na tom o více jak 20 000 vozů lépe než Velká Británie či Francie, o více jak 40 000 vozů pak než Itálie, kde mimochodem ztratil loni své prvenství domácí FIAT, a o více jak 60 000 vozů před Španělskem nebo Německem.
značkový operativní leasing kinto –
Novým hráčem na trhu operativního leasingu je KINTO, což je obchodní značka, pod níž Toyota a Lexus v České republice nabízí své značkové produkty. Za necelých 20 měsíců existence nyní společnost spravuje flotilu více jak 800 vozů. Pro letošek si vytkli plán uzavření 2 000 smluv…
a jaké jsou ty žhavé novinky?
Co vás jako čtenáře ale zajímá dost možná zcela nejvíce, jsou plány pro letošní rok, a to zejména ty konkrétní – produktové. V první řadě se můžeme těšit na dnes už poměrně silně etablované, menší SUV Toyota C-HR, které aktuálně přichází na český trh. Nabídne hned několik motorizací, samozřejmě výhradně elektrifikovaných – nové hybridní jednotky 1,8 HEV (140 k) a 2.0 HEV (198 k) s pohonem 4×2 i 4×4 a také nový plug-in hybrid 223 k s dojezdem na jedno nabití až 100 km. Další novinkou bude nová generace vlajkové lodi – Toyota Camry, etalon značky s více jak 40 lety na trhu a 21 miliony vyrobených vozů. Nabídne nový hybridní pohon 2,5 (231 k) a my se tak v srpnu na co těšit. Pro milovníky hothatchů je připraven nový GR Yaris s vylepšeným motorem na 280 k a 390 Nm. Začátek výroby je plánován na duben a ten, kdo o něj bude mít zájem, by neměl otálet, jelikož pro letošní rok ve výrobě k dispozici pouhých 100 kusů. No a pro opravdové fajnšmekry Toyota připravuje 2 kusy speciální verze Ogier & Rovanperä edition… Na to ale bude potřeba rozbít celkem velké prasátko. Svého omlazení se dočká i etalon v kategorii SUV – Toyota Land Cruiser, která se v autosalonech objeví na sklonku léta.
LEXUS nachystal pro letošní rok malé B-SUV pod komerčním názvem LBX s atraktivní počáteční cenou 699 900 Kč vč. DPH. Navíc ve spojení s KINTO operativním leasingem takové auto vyjde na necelých 8 000 Kč měsíčně. Další novinkou je UX300h s 5. generací hybridního pohonu. Absolutní třešničkou na dortu je pak luxusní MPV LM 350H, které se k nám určitě již brzy dostane v rámci klasického redakčního testu.
Vít Bukač