Kandidát #6 MOTORVIZE Fans Award 2019: Lexus ES

Kandidát #6 MOTORVIZE Fans Award 2019: Lexus ES

Autor: Jiří Simon · Fotografie: Jiří Simon

Dalším kandidátem pro letošní Fans Award je vůz, který jsme u nás v redakci testovali na konci letošního jara. Popravdě jsme z něj byli hodně příjemně překvapeni. I proto je mým velkým potěšením vám jej představit jakožto šestého kandidáta celkově a třetího v premium segmentu „Čtenářského auta roku,“ které v letošním roce vyberou čtenáři magazínů MOTORVIZE.cz, AUTOHLED.cz, #HORIZONTFULL a expressauto.cz. Další ročník MOTORVIZE Fans Award se odehraje už 9.11. v prostorách Sportovního a výcvikového areálu ÚAMK v Pardubicích. Vozy značky Lexus jsou proslulé svým komfortem, výbavou a výtečným dílenským zpracováním. Další doménou Lexusů je bez pochyby jejich hybridní ústrojí, které se v modelu ES představuje v nejnovější generaci. Pravda je, že se s hybridem musí řidič sžít, a o to víc, pokud je spojen s e-CVT převodovkou, která pro většinu řidičů může být zklamáním, protože její reakce a projev jsou poněkud pomalejší a toto chování nezmění ani sportovní režim. Na druhou stranu se při „eko“ jízdě odvděčí hladkým chodem a velmi nízkou spotřebou. Věřím, že i Vám, našim čtenářům, ukáže Lexus ES 300h své kvality, protože nabízí opravdu prvotřídní zážitek z jízdy, hlavně co se komfortu týká. Už na loňském Fans Award byl Lexus LS, který je ještě o třídu výše. ES je ale oproti vrcholnému modelu LS dostupnější, protože se jeho základní cena pohybuje okolo jednoho milionu korun. Dokáže obstát oproti nabité konkurenci? O tom rozhodnete už jenom a jenom vy, naši milí čtenáři…

Lexus ES 300h: hybridní kladivo na limuzíny střední třídy

Po šesti úspěšných generacích v kategorii sedanů střední třídy se představuje sedmá generace modelu Lexus ES, která si předsevzala nové a ctižádostivější cíle. Nové ES, tradičně proslulé svým pohodlím, kultivovaností a luxusními prvky výbavy, staví na svých silných stránkách se zbrusu novým podvozkem, který dovolil navrhnout dynamičtější design exteriéru a ještě lepší jízdní schopnosti. Model ES sedmé generace je vůbec prvním, který se objeví na trzích západní Evropy. Jde ve šlépějích nového vlajkového sedanu LS a kupé LC a představuje novou kapitolu designu vozů Lexus s výrazně silnějším a emotivnějším nábojem. Evropské zákazníky by mělo oslovit zejména atraktivní stylistické ztvárnění, které umožnila zbrusu nová podvozková platforma, společně s vyšším požitkem z jízdy a ještě lepší úrovní bezpečnosti. Model ES 300h přichází na trh s novou hybridní jednotkou s autonomním dobíjením.

 

Systém hybridního pohonu čtvrté generace

Verzi ES 300h, určenou pro trhy západní a střední Evropy, pohání nový hybridní pohon čtvrté generace s autonomním dobíjením, schopný nabídnout mimořádně nízkou spotřebu paliva, agilní jízdní schopnosti a minimální emise v rámci kategorie prémiových sedanů střední třídy. Součástí systému pohonu je ultra hospodárný benzínový čtyřválec 2,5 litru s úsporným Atkinsonovým cyklem v kombinaci s lehčím a kompaktnějším elektromotorem o vyšší výkonové hustotě. Celkový systémový výkon činí 218 k / 160 kW a kombinovaná spotřeba paliva je od 4,7 l/100 km.

 

Nové dimenze designu ES

Hlavní návrhář modelu ES Jasuo Kadžino popisuje nový vzhled vozidla slovy „vyzývavá elegance“. „ES vždy byl elegantním luxusním sedanem. V této generaci jsme přidali smělé designové prvky, které provokují tradiční očekávání zákazníků,“ uvedl.
Nová podvozková platforma GA-K umožnila použít nízkou linii kapoty, a tak Kadžinův tým získal prostor k vytvoření markantní siluety s nápadně klesajícími křivkami, čímž vznikl dynamický, ale současně i uhlazený tvar. Vzhled čelní partie ES se výrazně mění v závislosti na konkrétním modelu. U standardního provedení jsou použita elegantní svislá žebra, vybíhající ze středu charakteristické vřetenovité masky chladiče Lexus, zatímco u provedení F SPORT – které se v rámci řady ES nabízí vůbec poprvé – je použit černý mřížkový vzor, který je sladěn s výdechy ve spodní části předního nárazníku. Nové ES je oproti předchůdci delší (+65 mm), nižší (-5 mm) a širší (+45 mm). Díky delšímu rozvoru (+50 mm) bylo možné posunout kola o něco více do rohů karoserie a současně zvětšit rozchod kol na obou nápravách (+10 mm vpředu, resp. +37 mm vzadu). Postoj a proporce odrážejí novou úroveň jízdních schopností a propůjčují ES tu pravou přitažlivost, která láká majitele i kolemjdoucí podívat se ještě jednou a důkladněji.

 

Budoucnost interiérů Lexus

Při návrhu celkového vzhledu a pojetí kabiny ES vycházel Kadžinův tým z koncepce ‚Lexus Future Interior‘, která spojuje řidičsky zaměřený kokpit s prostornou a pohodlnou zónou pro předního spolujezdce. Ve snaze neodvádět pozornost řidiče od situace před vozidlem je centrální displej, přístrojový panel a projekční displej (HUD) vždy co nejblíže zornému poli řidiče. Spolujezdec na předním sedadle se oproti tomu může těšit z otevřenějšího a prostornějšího prostředí v zájmu pohodlného cestování. Pohodlí pasažérů na zadních sedadlech vždy bylo charakteristickým znakem ES, přičemž nový model se této tradice věrně drží i přes ostřeji klesající vnější křivku střechy. Díky níže položeným zadním sedadlům a pečlivému tvarování stropního čalounění se podařilo zachovat prostor pro hlavu, zatímco velkorysý prostor pro nohy je dán delším rozvorem náprav.
Kabina přirozeně nabídne i konektivitu v podobě volitelného systému navigace. Součástí navigace je i displej multimediální soustavy o velikosti 12,3″ a druhá generace rozhraní „Remote Touch“ s ovládáním pomocí touchpadu; funkce rozpoznávání hlasu je rozšířena o asistenta mobilního telefonu, který umožňuje bezkontaktní ovládání chytrého telefonu řidičem.

 

Nová epocha jízdních schopností

Konstrukční tým pod vedením hlavního konstruktéra Jasuhira Sakakibary měl jasný cíl: proměnit image modelu ES. To znamenalo předělat sedan proslulý především svým pohodlím a tichým chodem v automobil, který stejně dobře dokáže nabídnout ovladatelnost na vrcholu třídy a výkon, který je možné cítit a slyšet.
Výchozím bodem byla nová platforma GA-K. Jde o mimořádně tuhý podvozek pro vozy s pohonem předních kol, schopný směle se měřit svojí torzní tuhostí s platformou GA-L pro modely s poháněnou zadní nápravou, jako je kupé LC nebo sedan LS. Ve srovnání s předchozími platformami se díky nasazení vysokopevnostní oceli různé jakostní třídy snížila hmotnost; různá vylepšení, jako je např. zbrusu nová konstrukce zadního zavěšení typu multi-link, elektrický posilovač uložený v převodce řízení nebo výztuha ve tvaru V za zadními sedadly, zase poskytla konstruktérům dost prostoru k odladění ES s dříve nemyslitelnou přesností.

Tým odpovědný za podvozek se snažil docílit uklidňující předvídatelnosti v kombinaci s pocitem rychlé odezvy na každý pohyb. Vysvětluje Jošiaki Ito, hlavní zkušební jezdec modelu ES: „Chceme, aby za volantem ES každý řidič, jakkoli zkušený, dosáhl pocitu dokonalé kontroly nad tímto vozidlem. To je úroveň pohodlí, která jde nad rámec schopností zajistit hladkou jízdu.“

 

I luxusní, moderní hybridní sedan, Lexus ES bude na Fans Award, a co vy?

Ano, už je to za dveřmi. Do týdne a do dne nás čeká již pátý ročník MOTORVIZE Fans Award, oslavy výročí doplněné o bohatý doprovodný program pro širokou veřejnost. V letošním roce nebudou chybět novinky jako motoristický sraz, výstava nejzajímavějších automobilových novinek, kurzy bezpečného ovládání vlastního vozu a semináře / panelové diskuze se zkušenými redaktory. Pokud ještě nejste zaregistrováni, můžete zde: Přihláška MOTORVIZE Fans Award 2019: výstava, motoristický sraz, kurzy bezpečné jízdy a semináře, více informací je pak k dispozici zde: Výstava, motoristický sraz a kurz, semináře i testovací jízdy: MOTORVIZE Fans award 2019!

 

TEST: Lexus ES 300h F-Sport TOP: úsporný luxus

 

Jirka Simon

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..