Den s užitkovými auty Ford: jiný než kdy jindy
Autor: Autohled.cz · Fotografie: Autohled.czFord Česká Republika uspořádal pro novináře a zákazníky unikátní akci, kde na jednom místě představil kompletní flotilu užitkových vozů Ford – od kompaktního modelu Ford Transit Courier až k velkokapacitnímu Transitu Jumbo, a to včetně osobních verzí užitkových vozů, stejně jako terénních pick-upů Ford Ranger a Ford Ranger Raptor.
Užitkové vozy? Nuda určitě ne. A že jich bylo…
Courier, Connect, Custom, Transit, Ranger… Vzpomeňte si na jakýkoliv užitkový model značky, všechny na akci byly – a všechny byly k vyzkoušení v běžném provozu na trati, která vedla kolem místa konání – polygonu Max Cars na letišti ve Dlouhé Lhotě. Stačilo si vzít z tabule, na které bylo pověšeno 30 klíčů, ten pravý a vyrazit. Od každé řady zde byly zastoupeny modely čistě užitkové bez bočního prosklení a stejně tak i osobní, zaměřené na přepravu osob. Představen byl i zcela nový Transit s mild-hybridní technologií pohonu, s elektromotorem napájeným z akumulátoru, který spolupracuje s konvenčním motorem a pomáhá snížit spotřebu paliva, když není potřeba vyššího výkonu. Ale tím ta akce teprve začínala – na přilehlém offroad polygonu jsme měli možnost vyzkoušet terénní schopnosti pick-upů. V těžším terénu jsem tak mohl usednout pod vedením instruktora do Fordu Ranger i Fordu Ranger Raptor a přesvědčit se, jak schopná tato auta jsou v terénu, jaké mají nájezdové a přejezdové úhly a jak ladně překonávají překážky, na které by si troufl jen málokdo. Na terénních vlnách automatická převodovka jemně reguluje přenos točivého momentu na kola a příď vozu se strmě zvedá k nebesům, aby se po přejetí překážky ponořila ze svahu a umožnila zasáhnout sjezdovému asistentu – svezení to bylo sice krátké, ale díky instrukcím celkem intenzivní.
Transit má rozhodně na co odkazovat
Kromě současných vozů se Ford s hrdostí pochlubil kouskem z třetí generace produkce, který měl najeto 1,4 milionu kilometrů – a stále jezdí v běžném provozu – i tím jsem se mohl svézt a kromě zjevných opotřebení v interiéru byl i tento exemplář vlastně plně funkční. Hned potom jsem přesedl do nejnovější generace a mohl tak porovnat, jak se změnil svět dodávek – o kolik jsou tišší, příjemnější, komfortnější, o co se posunula výbava a elektroničtí asistenti. Jak hodně se změnilo řazení z toho „dodávkového“ na zemi, k tomu známému z osobních aut. Snadnost ovládání se dala vyzkoušet i na další disciplíně, a tou bylo couvání slalomem s přívěsným vozíkem.
Dorazili také ti největší pamětníci z rodu Transitů – tři zástupce první generace, na kterých bylo vidět, jak prostorné a užitečné auto Ford vyráběl už od roku 1965. Tři modely první generace v různých úpravách jsme si mohli prohlédnout a nechat se svézt od jejich hrdých majitelů.
Náklad – od toho přeci užitková auta jsou nebo ne.?
S běžným provozem to sice souvisí okrajově, ale velmi intenzivním zážitkem byla i jízda s Transitem naloženým štěrkem, a to na čas na letištní ploše – dvakrát slalom a jedna táhlá dlouhá zatáčka ukázaly, jak dobře i takový kolos jako Transit může držet stopu, jak čitelné jsou jeho vlastnosti a když už je všechno špatně, jak spolehlivě ESP přispěje k tomu, že se vrátíte domu celí. O nic menším zážitkem bylo i hned po tom přesednutí do úplně stejného vozu jen bez nákladu a projetí celé trasy znovu. Nepřekvapí, že prázdné auto bylo obratnější a rychlejší, ale s lehkou zadní nápravou dříve stabilizovaly elektronické systémy – naložený Transit si tak pocitově nechal o dost více líbit – samozřejmě modelové zatížení štěrkem, který je rozložen blízko podlaze, je celkem ideální a není tomu tak vždy.
Zhodnocení? Domů s úsměvem
Ford připravil pro novináře, zákazníky i příznivce značky skvělý program – povedlo se skvěle vyvážit “informační hodnotu” se zábavou a možností získat detailní informace o každém z vystavených modelů přímo od zástupců tohoto amerického výrobce. Vtipné je, že to hlavní týkající se dnešního programu, bylo vlastně prezentováno tak lehkou formou, že by mě ani nenapadlo sklouzávat ke klasickému hodnocení konkrétních vozů, jejichž současná (nejmodernější) generace byla na akci prezentována. O to příjemnější tenhle den byl a já jen věřím, že vás má slova bavila více než kdy jindy – ostatně klasické testy jednotlivých modelů si u nás (i na Autohledu) budete moci postupně projít také, a u nich už konkrétními údaji, technickými vlastnostmi a hodnocením určitě šetřit nebudeme. Tak zase někdy příště, pane Forde.
Jan Nemrava
AUTOHLED.cz
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.