Kandidát #10 MOTORVIZE Fans Award 2019: Lexus RX

Kandidát #10 MOTORVIZE Fans Award 2019: Lexus RX

Už jsem se bál, že nás nebude čekat žádný “obrovský” Lexus. Minulý ročník MOTORVIZE Fans Award byl pro mě velmi zajímavý, byl jsem velmi mile překvapen, jak vše hladce probíhalo. Co si nejvíce z minulého roku pamatuji, je Lexus LS 500. Právě tenhle kousek mě něčím velmi nadchnul a osobně jsem se těšil, že se tento rok podobný vůz zúčastní ankety “Čtenářské auto roku” znovu, ačkolliv by to úplně nedávalo smysl (alespoň ne v případě jediné automobilky). Pro změnu tedy přichází Lexus RX. Další velký Lexus, který podle mě zazáří. Již to mnou bylo řečeno, ale rád svá slova zopakuji. Tento ročník nebude jen v duchu MOTORVIZE.cz, ale přidají se k nám další redakce. Expressauto.cz, Autohled.cz a #HORIZONTFULL, tyto tři další magazíny s námi a hlavně s vámi, našimi čtenáři, budou slavit. Další řekněme třešničkou na dortu je fakt, že se vše bude konat polygonu ÚAMK v Pardubicích. Jak se letošní modernizovaná verze modelu RX Lexusu povedla? Hodnocení opět necháme pouze na vás, a to už 9.11. Přijedete mu dát své body i vy?

 

nové prémiové SUV s označením RX

Karoserie nového RX si zachovala svůj výrazný a sportovní vzhled. Úpravou charakteristické křivky po celé šířce vozu se podařilo RX propůjčit konzistentní vnější podobu. Výsledkem je elegantní a současně sportovní exteriér v souladu s novým designovým jazykem značky Lexus.

RX svým jízdním charakterem staví na atraktivních jízdních schopnostech, které kráčejí ve šlépějích vlajkového kupé LC, resp. vlajkového sedanu LS. Konstruktéři totiž znovu detailně prozkoumali každou část vozu a vylepšili tuhost karoserie i soustavy zavěšení kol a použili nové tlumiče a systém řízení brzd. Výsledkem těchto snah je vůz poskytující příkladnou zpětnou vazbu a precizní ovladatelnost, dovolující majiteli přesně sledovat zamýšlenou trajektorii jízdy. Nové RX je kromě toho vybaveno celosvětově prvním systémem adaptivního ovládání dálkových světel (AHS) typu BladeScan a nejnovější generací bezpečnostního paketu Lexus Safety System+.

 

ELEGANTNÍ A SPORTOVNÍ EXTERIÉR

Nově tvarované přední i zadní nárazníky hladce navazují na charakteristické boční křivky a ještě více akcentují dynamické vzezření RX. Optické napojení prahů dveří v přímé lince se spodní částí předního nárazníku evokuje pocit vyšší pevnosti a stability. Návrháři propojili spodní část nárazníku ze zadními blatníky, které splývají s grafikou okna ve spodní partii zadního sloupku s cílem vytvořit mimořádně elegantní a nápadnou záď. Dále se zviditelněním některých komponent, např. tlumiče výfuku a krytu spodku vozu, zdůraznila šířka vozidla; RX při pohledu zezadu tak působí o něco sportovněji a agresivněji. Charakteristická maska chladiče Lexus používá upravený rastr se vzorem písmene L a nové orámování, které navazuje na boky předních nárazníků ve prospěch harmonického profilu. Nové štíhlé světlomety dodávají přední partii špetku ostrosti, která dříve chyběla. Sdružená koncová světla používají motiv ve tvaru písmene L.

 

VYSOCE FUNKČNÍ INTERIÉR

Třetí řada sedadel RX L nyní nabízí dvě různé polohy sezení. Nové uspořádání skýtá ještě více prostoru pro nohy, pokud si to aktuální situace žádá. Sedadla v druhé řadě RX L byla přebudována na dvojici samostatných sedadel, tedy nezávislé levé a pravé sedadlo, což cestujícím ve třetí řadě přineslo o 95 mm místa pro nohy navíc a napomohlo vytvořit prostornou a pohodlnou kabinu pro všechny zadní cestující na palubě RX.

 

VYŠŠÍ JÍZDNÍ STABILITA A PŘÍMÁ ZPĚTNÁ VAZBA OD ŘÍZENÍ VE SPOJENÍ S JÍZDNÍM POHODLÍM

V rámci celého vozidla se v široké míře uplatnila technologie spojování laserem s housenkovými svary (LSW) a bodového svařování, společně s intenzivnějším využitím vysokopevnostních lepidel (strategicky umístěné spoje o celkové délce 4,2 m). To společně se zvýšením tuhosti stabilizátorů (nyní jsou duté a o 1 mm širší) a vyšší tuhosti nábojů kol přineslo bezprostřednější odezvu na pokyny od volantu.

Nové RX nabízí aktivní asistent zatáčení (ACA), jenž potlačuje nedotáčivost při sešlápnutí plynového pedálu uprostřed zatáčky; zároveň byl výrazně lépe odladěn elektrický posilovač řízení. To dohromady přineslo věrnou a lineární zpětnou vazbu od řízení, aby řidič RX mohl přesně sledovat zamýšlenou jízdní stopu za jakýchkoli podmínek.

Přepracované tlumiče RX jsou nyní vybaveny novým zařízením FCD pro regulaci třecích sil (Friction Control Device), které opět potlačuje vysokofrekvenční vibrace vlivem menších nedokonalostí povrchu vozovky. Součástí konstrukce tlumičů je pryž, která omezuje vysokofrekvenční vibrace, které by se samotným tlakem oleje odfiltrovat nepodařilo. Tlumiče rovněž umožňují RX projíždět zatáčky s menšími náklony a s mimořádně dobrou odezvou.

 

ÚROVEŇ BEZPEČNOSTI A POHODLÍ s využitím ADAPTIVNÍCH DÁLKOVÝCH SVĚTEL TYPU BLADESCAN A NEJNOVĚJŠÍ VERZI PAKETU LEXUS SAFETY SYSTEM+

Světelné paprsky z LED zdroje dopadají na dvojici rychle rotujících zrcadel ve tvaru čepele a světlo se následně přenáší na sklo světlometu k osvětlení vozovky vpředu. Světlo se na pohled nijak nepohybuje, neboť systém AHS typu BladeScan přesně reguluje distribuci světla tak, že synchronizuje otáčení zrcadel se zapínáním a vypínáním LED světlometů. Jelikož lze pokrytí dálkových světel snáze rozšířit, systém osvětluje i ta místa, která by bylo obtížné běžnými dálkovými světly zasáhnout (například oblast krajnice). Systém dále řidiči umožňuje mnohem dříve spatřit chodce a dopravní značky, a to bez oslňování řidičů vozidel jedoucích vpředu ve stejném pruhu i řidičů protijedoucích vozů. Rozpoznávání chodců v noci po vylepšení funguje na vzdálenost až 56 metrů před vozidlem (u předchozího systému 32 metrů).

Nové RX je dále vybaveno nejnovější verzí paketu Lexus Safety System+, jenž zahrnuje vyspělé bezpečnostní technologie a systémy pro předcházení nehodám. Hlavní součásti paketu Lexus Safety System+: Předkolizní bezpečnostní systém používá palubní kameru a milimetrový radar zabudovaný do masky chladiče; pomáhá rozpoznávat cyklisty za denního světla a chodce během dne i po setmění. Nové RX spojením dynamického tempomatu řízeného radarem (DRCC) a asistenta pro udržení v jízdním pruhu (LTA) usnadňuje řidiči jízdu v příslušném pruhu. Pokud systém zaznamená riziko vyjetí z pruhu, LTA upozorní řidiče optickou výstrahou a zvukovým signálem nebo vibracemi volantu (může též provést mírnou korekci řízení). Systém rozpoznávání dopravních značek (RSA) pomocí kamery a mapových podkladů získává informace o dopravních značkách, které zobrazuje na Head-Up displeji (HUD) a multi-informačním displeji. Systém tak snižuje riziko přehlédnutí značky řidičem a přispívá k bezpečné jízdě.

 

I modernizované prémiové SUV Lexus RX bude na Fans Award, A CO VY?

Tak a to je prozatím vše k Lexusu. Více prozrazovat nebudeme, ať stále máte prostor pro vlastní názor. Všichni v redakci víme, jaký Lexus je – luxusní, však to vyplývá z názvu automobilky. Myslím si, že projet se v Lexusu je stoprocentně povinnost pro každého zájemce o koupi luxusního auta, ale i nadšence do aut. Budete velmi příjemně překvapeni a rozhodně se nebudete nudit, pokud dorazíte na Den MOTORVIZE Fans Award. Přijďte si užít jízdu v Lexusu a vyzkoušejte si práci redaktora, a to již 9.11. ve Sportovním a výcvikovém areálu ÚAMK Pardubice. Pokud ještě nejste zaregistrováni, můžete zde: Přihláška MOTORVIZE Fans Award 2019: výstava, motoristický sraz, kurzy bezpečné jízdy a semináře, více informací je pak k dispozici zde: Výstava, motoristický sraz a kurz, semináře i testovací jízdy: MOTORVIZE Fans award 2019!

 

TEST (verze před modernizací): Lexus RX450h: moderní luxus mnoha tváří

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..