Lexus RX450h: moderní luxus mnoha tváří

Lexus RX450h: moderní luxus mnoha tváří

V novinářské praxi už působím nějaký ten pátek. Někdy se setkám s auty, o kterých mě napadá několik odstavců, protože si získají mou přízeň nebo je u nich tolik novinek, že se o všechny musím podělit se čtenáři. Dnes nás čeká opravdu zajímavý kousek od Lexusu. Vůbec největší a nejatraktivnější kousek, který automobilka nabízí ve své SUV modelové řadě, a to vozidlo s označením RX450h. V době, kdy se Tesla chlubí svým prvním SUV elektrickým modelem, se můžeme u Lexusu na hybridní pohon. Na elektřinu se ještě tolik nepřechází. Hybridní verze ale lidem začíná „vonět“ čím dál více. Například Toyota C-HR se více prodává ve verzi s kompromisem než s benzínem. Uvažujete o luxusu s hybridním pohonem? Možná právě RX450h je pravá varianta pro vás, a nebo …?

 

Za kvalitu se platí: startujeme vysoko

Ještě před testem jsem zjišťoval přibližnou cenu testovacího vozu. Ceníková cena startuje na 1 630 000 Kč. Za takovou cenu bychom si mohli pořídit mnoho dalších a možná i zajímavějších aut. Možná bychom si mohli pořídit vůz do rodiny a případně ještě jeden další pro sportovní zážitky. Proč bychom tedy měli platit tolik za pouhé jedno vozidlo? Odpověď je jednouchá. Lexus. Nevím, čím si mě automobil získal, ale už od prvního pohledu jsem se zamiloval. Každá křivka karoserie, každý detail je výjimečný. Jen se ptám sám sebe, jestli není auto příliš velké. Říkám si, že jakmile si sednu za volant, tyto myšlenky se mi vytratí a obava z „obra“ zmizí. Nezmizí. Pocitově se mi zdá, že se silnice zmenšuje a já se spíše zvětšuju.

 

Interiér: Někdo jej nesnáší, ostatní se zamilují

Já patřím k druhé skupině. Mohl bych se hádat, že se jedná o nejkrásnější interiér, který jsem za poslední dobu viděl. Možná jako konkurenta bych proti RX postavil Velara, jenž je ale pro mě až moc dotykový a příliš „nadčasový“. Já rád zůstávám v přítomnosti a na mě působí RX450 více jako „auto dnešní doby“. Po dlouhé době jsem v interiéru našel nádherné čalounění a na půl dřevěný volant. Vše vypadá, že na zadních sedadlech vozíte popovou hvězdu. Kde se Lexus ale zastavil v čase, jsou jeho budíky. Nechtělo by to už spíše digitální přístrojovou desku, jenž můžeme vidět v téměř každém moderním voze. Další zajímavostí je řešení komunikace s displejem. Očekáváte dotykový displej? Lexus si opět hrál a mě se jeho hravost líbí. Funguje však vše, jak má? Vcelku ano, ale ne vždy jde vše dle plánů. Někdy jsem měl problém se „myší“ trefit do černého. Ano, slyšíte nebo spíše čtete dobře. Žádný dotyk, ale zcela hardwarově řešená myš podobná té u vašeho počítače. Výhodu shledávám ve faktu, že se nemusíte naklánět k displeji a stačí pouze udržet trpělivost, abyste myší trefili k vašemu vytouženému bodu.

 

Vyplatí se hybrid? U Lexusu nejspíše ne.

Kdybychom si přečetli na stránkách automobilky udávanou spotřebu, dozvěděli bychom se, že se hodnota pohybuje v rozmezí 5,3 -5,5 l/100km. Samozřejmě i my si chceme auta užívat, a proto ne vždy jezdíme „eko“. Určitá snaha dostat se na nejnižší hodnotu u nás ale proběhla. Chcete znát náš úspěch? S velkou snahou jsme se dostali na 7,5 l na 100 km. Teď přichází otázka, proč si tedy kupovat hybridní pohon, když stejně takhle „papá“ kde jaký benzínový ekvivalent? Chtěl jsem nyní napsat alespoň kvůli zrychlení, které nabídne. No, ale ani u akcelerace v nižích rychlostech jsem neměl takovou radost. Příjemný je snad jen opravdu plně elektrický mód, který Vám auto dovolí do 50 km/h a při opravdu mírném zatížení plynového pedálu. Mimochodem ve městě oproti benzínu díky plně elektrickým rozjezdům reálně ušetříte dost, ale kupuje si snad někdo takhle velké SUV výhradně do města? My v redakci jsme sice velkými nadšenci do moderních technologií, do kterých jednoznačně hybridy i elektrická auta spadají, ale snad jen není možné přemýšlet nad smysluplností kombinovaného pohonu v takhle velkém a těžkém autě. I když jsem zmínil, že ani pružnost motoru nepředčila moje očekávání, zvuk sametového atmosférického šestiválce vám asi jen tak nějaký konkurent nenahradí. Elektrické motory mu navíc dodají dostatek síly kdykoliv je to potřeba (elektrický motor má maximum výkonu i točivého momentu ve všech rychlostech a otáčkách). Já osobně bych si však dneska vysnil pod kapotou jinak téměř dokonalého RX samotný tříapůllistr s absencí elektřiny, mnoha přebytečných kil v baterkách a dalších vymoženostech. Uspořené peníze při nákupu bych pak v klidu průběžně investoval do provozních nákladů na benzín. Zcela schválně jsem mluvil o snu, protože atmosféra v moderní době snižování emisí už prostě nemá své úplatnění. Ach, to je škoda. Mimochodem hybridní pohon má v sobě ještě jedno drobné úskalí – variátorovou předovoku. Ta je sice v Lexusu technologicky a hlavně odladěním na skvělé úrovni, ale jak by řekl klasik: „Variátor je prostě stále jen variátor.“ Škoda…

 

Jízdní vlastnosti: Zde přichází první velká radost

RX450h vám nabídne 313 koní. V předešlém odstavci jsem si stěžoval na akceleraci, kterou bych očekával opravdu lepší. Auto bylo poměrně líné, ale o to lépe se s ním jezdilo na horších silnicích. Lexus díry opravoval a zatáčky rovnal. Kde u jiných vozů voláte už k doktorovi, že máte problémy s dolními končetinami, tam Lexus teprve pociťuje lehké díry na silnici. Ve voze sedíte vysoko, a proto máte větší výhled, aniž by vám překážely sloupky, které nejsou nikterak tlusté. Cestování po celý týden bylo opravdu příjemné a člověka bavilo řídit. Vlastně přichází velké dilema, které potká asi každého majitele Lexusu. Raději řídit či se nechat vozit? Za mě jednoznačně řídit a v případě lenosti si sehnat osobního řidiče. Nechat si ale ujít jedinečnou možnost svezení? To nikdy! Přitom se ze mě za volantem Lexusu stává o několik (možná i desítek) let starší řidič, jež nutně nevyhledává rychlost a adrenalin, ale spíše zvolní a kochá se luxusem na palubě, krajinou okolo a užívá si života.

 

Každý mu musí sám přijít na chuť

Během testu jsem se setkal na tolik odlišné názory, že bych vám z nich nedokázal popsat jeden jediný objektivní. Mě samotného zklamal hybridní pohon, který u RX450h nesplňuje svůj účel a skoro působí jako falešný kamarád. Na druhou stranu jsem byl překvapen interiérem, jenž na mě zapůsobil natolik, že bych ho zařadil mezi ty nejlíbivější vůbec. Je zde vidět opravdu velký l(e)uxus. Na začátku jsem se sám sebe ptal, jestli bych si raději zvolil dvě vozidla, a nebo předraženého velikána.Vlastně jsem už na začátku byl rozhodnutý, že se budu muset smířit se zklamáním z hybridního pohonu, ale i s nadšením ze všeho ostatního. Vítej v mém srdci…

 

Petr Bahenský

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.