Honda Civic: sedan, který stojí za hřích
Autor: Petr Bahenský · Fotografie: Petr BahenskýJe tomu už téměř rok, kdy jsem testoval dvojče s pojmenováním Civic, jež mám k dispozici i dnes. Tenkrát se s tímto fešákem pojil zajímavý příběh. Byl slunečný den a já se rozhodl pro fotky na místě, kde byl zákaz vjezdu všem motorovým vozidlům. Přiznám se, že jsem si toho ale nebyl vědom. Chvíli jsem fotil a pak se kochal krásnou vyhlídkou, kterou mi místo nabídlo. Po chvilce vidím, jak přijíždí policista a obchází Civica. Jdu proto za ním a dozvídám se, že zde nemám co dělat. „Co teď?“ ptám se nervózně. Když mi ho ukážete i vevnitř, tak nic. S úsměvem otvírám přední dveře a lehce si libuji, že mám tu možnost testovat tak krásný vůz. Nakonec mi policista dovolí na místě zůstat, avšak já se rozhodnu odjet. Lidi Civica milovali. Každý člověk se za ním podíval jako za nádhernou blondýnou procházející okolo v krátkých šatech. Ačkoliv nejsme ani já ani Civic nádhernou blondýnou, opět se blížil zážitek, na který jsem se opravdu těšil. Tak budu ta nádherná blondýna nebo už jsem „vyšel z módy“? Za mě jsem jednoznačně „pornostar“!
Co nás čeká? Každému nabídné své.
Na začátku jsem mluvil o dvojčeti. Možná jste se mohli ptát proč dvojče? Co jsem tím měl na mysli? Před rokem jsem testoval pětidveřový hatchback, ale dnes tu mám možná o něco zajímavější kousek v sedanu. Vždy jsem měl za to, že hatchback je daleko hezčí než dnes testovaný exemplář, ale je pravda, že do té doby jsem ho snad pořádně neviděl naživo. Týden před testem jsem viděl pětidvéřového Civica v červené a kdybych si mohl přát něco pod stromeček už teď, volím právě jeho. K nám se do rukou dostal ale „méně výrazný“ kus. To označení jsem dal do uvozovek, protože je v bílé barvě, kterou na autech můžeme vidět téměř všude. V davu ale poznáte, že tahle Paris Hilton je vaše. Zepředu bych nejspíš nepoznal téměř žádný rozdíl oproti hatchbacku. Obě varianty vypadají téměř totožně. Kde je samozřejmě znát rozdíl, je jeho záď. U ní se názory mohou různit. Jedni budou milovat sedan, druzí hatchback a ti nejbláznivější koupí Type-R.
Cestou necestou: solidní dynamika za hodně rozumnou cenu
Ještě před samotnou cestou jsem měl naplánovaný výlet do Německa. No, pak přišla nabídka na testování dieselového Civica v sedanu. Neber to. Honda slibuje nízkou spotřebu, dynamiku a mnoho dalšího. Z prvního bodu jsem nadšený a hned vám řeknu proč. Ve městě naše hvězda držela spotřebu 5 – 5,5 l/100 km. Na dlouhé cestě do Německa, když jsme ještě často zastavovali, se spotřeba ustálila na nějakých 4,5 l. A cestou zpátky, kdy jsme chtěli být hlavně co nejrychleji už doma a ze Civica dostali jeho maximální rychlost (samozřejmě pouze na německých dálnicích), jsme udrželi spotřebu na opět na hranici pěti litrů na sto. Další bod je dynamika. Když pomyslíte na to, že sedíte v dieselové jednašestce se 120 koníky, tak si vlastně uvědomíte, že ona opravdu je vcelku dynamická. Na druhou stranu od ní ale úplný zázrak nečekejte. Kde ovšem budete potěšení, to je manuální řazení, které je přesné a jeho dráhy jsou krátké. Přesně tak, jak sníte. Přesně vím, kam šáhnout. Každého by mohlo zajímat, jak je to s praktičností a celkovým prostorem. Já jsem za volantem celý nadšený. Mohu si dovolit nízký posaz, volant si dávám co nejníže a i přesto nedochází k nechtěným dotykům s kolenem. Spolujezdec si také libuje, že má dostatek prostoru. Co pasažéři vzadu? Omlouvám se, ale jedeme jen ve dvou. Proto se rozhodnu zastavit, nechávám sedačky ve stejné pozici a zjišťuji, jak byste se s námi na cestách cítili vy. Když bych měl vzít člověka podobného růstu jako jsem já, což znamená 180 cm a spíše hubenější postava, neměli byste žádný problém. Pro kolena se místo najde a s hlavou se dá jakžtakž bojovat. Delší parťáci by se nejspíše trápili. Pojďme se nyní podívat do kufru. Přiznám se, že často cestujeme ve dvou, ale umíme zabalit za 5 lidí. To se potvrzuje i touto cestou, ovšem dnes táhnu kufry za 3 spíše já. Ze zavazadlového prostoru se ale ozývá: „Ještě mi něco málo nalož,“ i když moc toho už nebude.
Čau Jirko, ty se máš aneb kdo je na tom lépe?
Je pár dní po mém testu a já se setkávám s našim kolegou Jirkou, který na pár dní měl také „mého“ Civica. „Co si na něj říkal?“ ptám se hned. Oba dva si libujeme v řazení a v jeho jízdních vlastnostiech „Vždyť to auto hrabalo i na trojku pomalu,“ mi po pár chvilkách nadšeně říká Jirka a já jen vzpomínám na ten jeho vzhled. Po několika dalších krocích jsme došli na konec ulice a já vidím (další) modré dvojče. Jirka mi podává klíčky a nechává mě obhlédnout auto. O vzhledu jsme se již bavili. Rozdíl vidím pouze na zádi. Vlastně je zde ještě jeden menší rozdíl. Jirka se se svým autem může chlubit LED světlomety. To já bohužel nemohl a hned poprvé, kdy zapínám blink a mohu vidět odraz od přede mnou stojícího auta, si říkám, jak je to nádherné a že mi vlastně zrovna tenhle prvek výbavy strašně chyběl u mého kusu. Rozdíl je pak ještě v sedačkách. Jirka má plně kožené a i to dodává jeho vozu ještě více na luxusu. Kde jsme se s Jirkou shodli na nedostatcích, je v oblasti multifunkčního volantu. Já jsem nespokojený s tolika tlačítky. Jirka ještě odvětil, že jsou příliš ostrá. Jinak pocitově jsou obě auta stejná a je už jen na vás, jestli to bude sedan, hatchback a nebo snad ten Type-R?
Auto pro …
Pro koho je tedy desátá generace Civicu? Mohl bych nejspíš napsat pro kohokoliv, ale to bych mohl tohoto krasavce velmi naštvat. Tato Honda je pro toho, kdo se nebojí vyjít z davu. Kdo chce být vidět, ale zároveň žít běžný život. Se Civicem můžete přijet do Pařížské nebo na vesnici a ani v jednu chvíli se na vás lidi nebudou dívat blbě. Můžete s ním jet rychle a nebo pomalu a vlastně v každé chvíli budete jezdit téměř zadarmo. Cestování ve čtyřech možná nebude příliš velký zážitek pro cestující vzadu, ale pro vás řidiče to rozhodně bude pořád cesta na jedničku. Je na čase myslet více „civikovsky“.
Petr Bahenský
Technická specifikace
motor | |
Model | Civic Limousine 1.6 i-DTEC |
Výkon | 88 kW |
Točivý moment | 300 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 2000 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 10 s |
Max. rychlost | 201 km/h |
Palivo | Nafta |
Válců | 4 |
Maximální výkon při otáčkách | 4000 RPM |
Převodovka | Manuální převodovka |
Převodů | 6 |
Vstřikování paliva | Common Rail |
Typ motoru | Turbo |
Objem | 1597 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (NEDC) | 3 l/100km |
Spotřeba ve městě (NEDC) | 3 l/100km |
Velikost nádrže | 46 l |
Emisní norma | Euro 6d-TEMP-EVAP (WLTP) 36BG-BI |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 215/50R17 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | nepřímé měření (ABS) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 1800 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1314 kg |
Přívěs s brzdami | 1400 kg |
Náklad | 486 kg |
Přívěs (bez brzd) | 500 kg |
modelová řada | |
Název generace | FC |
Uveden | 06/18 |
Dveře | 4 |
Karoserie | Sedan |
Třída vozidla | Nižší střední třída (např. Golf) |
rozměry | |
Délka | 4648 mm |
Rozvor | 2698 mm |
Šířka | 1799 mm |
Prostor pro zavazadla | 519 l |
Výška | 1416 mm |
Světlá výška | 124 mm |
Průměr otáčení | 11 m |
Sedadla | 5 |
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.