Ford Mondeo Hybrid kombi: ekonomické rodinné kombi je tu!
Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan NovotnýFord Mondeo je v současné generaci na trhu už nějaký ten pátek. Čas zastavit bohužel nelze, kvalitní a tradiční hodnoty mu ani tak ale nemůžeme upřít. Kdy jindy než teď, v době, kdy nás čekají poměrně silné restrikce emisí CO2vypouštěné novými vozy, by ale automobilky měly myslet na budoucnost? Samotné Mondeo vyjelo i v hybridní verzi už před lety, na trhu bylo nějaký pátek tak, aby představovalo slušnou alternativu k dieselům. Co si ale budeme povídat – ve střední třídě (určené především manažerům) se dobrovolně jen tak někomu připlácet za „alternativu“ vyloženě nechce. Zároveň musíme předeslat, že jsou minimálně v Čechách klasické sedany / liftbacky spíše upozaděny, a to především díky úspěchu prostorných a na zavazadlový prostor bohatých kombi. Světe div se, na to vše má v současnosti značka Ford konečně odpověď! Představuje totiž osvědčenou techniku Mondea v moderním a rodinném pozlátku „Hybrid kombi“. Ke všemu ještě dodává i velmi přívětivou cenovou politiku. Že by šlo o bořiče mýtů? Uvidíme…
První dojmy: pořád stejně solidní
U svých prvních dojmů bych pro tentokrát zůstal opravdu jen na chvilku. Mondeo se mi vždycky poměrně líbilo, i když jisté neduhy jsem v něm shledával. A do dneška přetrvává všechno dobré i zlé, co kdy skrývalo. V dobrém lze mluvit o uhlazeném designu, který málokterému oku bude vadit, zároveň ale vyloženě nevyčnívá z davu. Nikdo se tak na majitele takového auta nebude koukat přes prsty. Z obyčejnosti některých automobilek ale také netřeba mít strach. Z té „horší“ stránky musím zmínit masivní středový panel uvnitř vozu, který je vyroben převážně z tvrdého matného plastu – příliš mu nepřidá ani dnes už spíše postarší systém palubní zábavy. Když už jsme u vnitřku, je tu ale i jedna opravdu příjemná vlastnost. O ní ale až u jízdních vlastností. Pokud byste čekali nějaké výraznější designové odlišení hybridu od konvenčních verzí, byli byste překvapeni. I díky tomu, že jde o full hybrid (bez dobíjení z externích zdrojů – zásuvek), v karoserii je jen jedno klasické vyústění nádrže. Napoví snad jen několik drobných plaketek „hybrid“, které decentně naznačují, že jste příznivce ekomobility. Velkého aktivistu z vás ale stejnak nedělají.
Jízdní vlastnosti: solidní hybrid
V poslední době se na nás poměrně hojně vrhla záplava hybridů. Asi se není ani čemu divit (viz. úvod článku). Zatímco ve městě většinou budete z jízdy s tímto alternativním pohonem opravdu nadšení, neboť pojedete opravdu velkou část cesty jen na elektřinu, mimo město (na dálnici a především při ostřejší jízdě) úsměv na tváři rychle zmizí. Mé dojmy z posledních tří testovaných hybridů jsou tak při nejmenším hodně rozporuplné. I k Mondeu jsem tak přistupoval s drobným odstupem, i když mě hodně zajímala specifika této renomované automobilky. Přeci jen se do hybridů zatím ženou především japonské automobilky a konkrétně u kategorie středních a velkých SUV mi tak nějak zatím úplně nesedli. Jak jsem ale již naznačoval v úvodu, Mondeo si přináší své tradiční hodnoty i sem, do hybridního kombi, a to je především velké plus. Největším přínosem je tak podle mě velmi dobré odhlučnění, díky kterému ani při vyšších dálničních rychlostech nemusíte zvyšovat hlas na svého spolujezdce. Skoro bych i tvrdil, že při 130 km/h byste na rovném úseku slyšeli uvnitř spadnout špendlík. Opravdu, tak skvěle se vyladění vnitřního komfortu ve Fordu povedlo. Není to ale jen odhlučněním vnějšího hluku. Je potřeba se podívat trošku hlouběji do útrob nového eko-kombi. Základ tvoří samozřejmě stejný systém jako v případě liftbacku, a to full-hybrid složený z osvědčeného atmosférického dvoulitru o výkonu 106 kW a elektromotoru dosahujícího až 88 kW výkonu. Dohromady pak soustava umí vyprodukovat maximální systémový výkon 138 kW, který se přenáší výhradně na přední kola přes planetovou převodovku (s plynule měnitelným převodem). Posledním důležitým údajem je kapacita recyklovatelných lithium-ion akumulátorů, ta činí 1,4 kWh. Teď byste si mohli v klidu přijmout před chvíli vyřknuté věty jako suché údaje a chtít jít dál. Ve skutečnosti jsou ale všechny parametry důležitější než kdykoliv dříve. Solidní výkon je sám o sobě zárukou, že si prostě s autem bude umět poradit a nebude mít problém jej rozhýbat do vyšších rychlostí, kam prostě zejména na dálnici manažerský vůz patří. Druhým projevem je relativně vysoká agilita elektromotoru a ochota „rozhýbat“ auto bez zapojení spalovacího kolegy. To vše je způsobeno především jeho slušným výkonem (dosahující více než 88 % benzínového dvoulitru) a slušnou kapacitou baterie. V praxi se tak při rozjezdu bez většího omezení dá rozjet až zhruba do 50 km/h čistě na elektřinu, a to je skvělé! V neposlední řadě pak díky tomu všemu nemá problém ani se slušným dálničním tempem, benzínový motor po převodovce s plynulým převodem nežádá vysoké otáčky, neřve a nežadoní ani po slušném tučném přísunu paliva. Během mnou zvoleného spíše kratšího okruhu složeného z půlky okresními silnicemi (ve městě) a z půlky dálniční jízdou na hranici rychlostních limitů se spotřeba zastavila na 5,5 l/100 km, což vzhledem ke zvolenému stylu není vůbec špatné, a to nebereme v potaz městský provoz, ve kterém se dá opravdu jezdit třeba půlku času čistě na elektřinu.
Závěrem: hybridní budoucnost výjimečně nevypadá vůbec špatně, díky Fordu
Určitě už tušíte, jak se zhruba budu tvářit při závěrečném hodnocení. A dost možná jste i vycítili, že nejsem vyloženě velkým zastáncem hybridů, a to ačkoliv jsem budoucnosti hodně otevřený a tématu ekomobility jsem se věnoval už v řadě svých odborných prací. Ford mě ale dnes přesvědčil, že hybrid může být i pro denní užití bezstarostný a ekonomický. S kombi Ford cílí poměrně dobře na českou klientelu. Málem bych zapomněl zmínit díky uložení baterií v zadní části na 403 litrů omezený základní objem zavazadlového prostoru. Ten však lze rozšířit po sklopení sedadel až na 1508 litrů, a to už rozhodně málo není! Nejlepším zjištěním na závěr je ale pohled do ceníku. „Základní cena“ 946.900 Kč se může zdát na první pohled poměrně vysoká, výbava třetího stupně Titanium už v sobě ale skrývá téměř vše potřebné, příplatků tak nebude mnoho. 140kW dvoulitrový diesel s automatem bude navíc v Mondeu o celých 15.000 Kč dražší. Tuzemští zástupci značky se navíc nechali slyšet o dodatečném hybridním zvýhodnění. I teď je navíc Mondeo o znatelných 278 tisíc Kč levnější než druhé hybridní (plug-in hybridní) kombi, Kia Optima SW PHEV, která sice dojede 54 km čistě na elektřinu, ale… Jsem snad ještě pořád jediný, komu Mondeo Hybrid kombi dává smysl? Zpět ale do reality, tohle se opravdu povedlo. Světe div se, tohle je snad první hybrid, na jehož klasický test se hodně těším. Tak snad brzy!
Jan Novotný
Technická specifikace
motor | |
Model | Mondeo Turnier 2.0 Hybrid |
Výkon | 138 kW |
Točivý moment | 300 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 4000 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 9.4 s |
Max. rychlost | 187 km/h |
Palivo | Super 95 |
Válců | 4 |
Maximální výkon při otáčkách | 6000 RPM |
Převodovka | Převodovka CVT |
Převodů | 1 |
Vstřikování paliva | Vstřikování |
Objem | 1999 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) | 6.1 l/100km |
Velikost nádrže | 49 l |
Emisní norma | Euro 6d-TEMP-EVAP-ISC (WLTP) 36CH, 36CI, 36DG |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 235/45R18 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | přímé měření (senzor) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 2260 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1716 kg |
Přívěs s brzdami | 750 kg |
Náklad | 544 kg |
Přívěs (bez brzd) | 750 kg |
modelová řada | |
Název generace | BA7 |
Uveden | 09/19 |
Dveře | 5 |
Karoserie | Kombi |
Třída vozidla | Střední třída (např. řada 3) |
rozměry | |
Délka | 4668 mm |
Rozvor | 2850 mm |
Šířka | 1852 mm |
Prostor pro zavazadla | 403 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1503 l |
Max. zatížení střechy | 75 kg |
Výška | 1501 mm |
Světlá výška | 128 mm |
Průměr otáčení | 11.5 m |
Sedadla | 5 |
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.