Ford Mondeo Hybrid kombi: ekonomické rodinné kombi je tu!

Ford Mondeo Hybrid kombi: ekonomické rodinné kombi je tu!

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Ford Mondeo je v současné generaci na trhu už nějaký ten pátek. Čas zastavit bohužel nelze, kvalitní a tradiční hodnoty mu ani tak ale nemůžeme upřít. Kdy jindy než teď, v době, kdy nás čekají poměrně silné restrikce emisí CO2vypouštěné novými vozy, by ale automobilky měly myslet na budoucnost? Samotné Mondeo vyjelo i v hybridní verzi už před lety, na trhu bylo nějaký pátek tak, aby představovalo slušnou alternativu k dieselům. Co si ale budeme povídat – ve střední třídě (určené především manažerům) se dobrovolně jen tak někomu připlácet za „alternativu“ vyloženě nechce. Zároveň musíme předeslat, že jsou minimálně v Čechách klasické sedany / liftbacky spíše upozaděny, a to především díky úspěchu prostorných a na zavazadlový prostor bohatých kombi. Světe div se, na to vše má v současnosti značka Ford konečně odpověď! Představuje totiž osvědčenou techniku Mondea v moderním a rodinném pozlátku „Hybrid kombi“. Ke všemu ještě dodává i velmi přívětivou cenovou politiku. Že by šlo o bořiče mýtů? Uvidíme…

 

První dojmy: pořád stejně solidní

U svých prvních dojmů bych pro tentokrát zůstal opravdu jen na chvilku. Mondeo se mi vždycky poměrně líbilo, i když jisté neduhy jsem v něm shledával. A do dneška přetrvává všechno dobré i zlé, co kdy skrývalo. V dobrém lze mluvit o uhlazeném designu, který málokterému oku bude vadit, zároveň ale vyloženě nevyčnívá z davu. Nikdo se tak na majitele takového auta nebude koukat přes prsty. Z obyčejnosti některých automobilek ale také netřeba mít strach. Z té „horší“ stránky musím zmínit masivní středový panel uvnitř vozu, který je vyroben převážně z tvrdého matného plastu – příliš mu nepřidá ani dnes už spíše postarší systém palubní zábavy. Když už jsme u vnitřku, je tu ale i jedna opravdu příjemná vlastnost. O ní ale až u jízdních vlastností. Pokud byste čekali nějaké výraznější designové odlišení hybridu od konvenčních verzí, byli byste překvapeni. I díky tomu, že jde o full hybrid (bez dobíjení z externích zdrojů – zásuvek), v karoserii je jen jedno klasické vyústění nádrže. Napoví snad jen několik drobných plaketek „hybrid“, které decentně naznačují, že jste příznivce ekomobility. Velkého aktivistu z vás ale stejnak nedělají.

 

Jízdní vlastnosti: solidní hybrid

V poslední době se na nás poměrně hojně vrhla záplava hybridů. Asi se není ani čemu divit (viz. úvod článku). Zatímco ve městě většinou budete z jízdy s tímto alternativním pohonem opravdu nadšení, neboť pojedete opravdu velkou část cesty jen na elektřinu, mimo město (na dálnici a především při ostřejší jízdě) úsměv na tváři rychle zmizí. Mé dojmy z posledních tří testovaných hybridů jsou tak při nejmenším hodně rozporuplné. I k Mondeu jsem tak přistupoval s drobným odstupem, i když mě hodně zajímala specifika této renomované automobilky. Přeci jen se do hybridů zatím ženou především japonské automobilky a konkrétně u kategorie středních a velkých SUV mi tak nějak zatím úplně nesedli. Jak jsem ale již naznačoval v úvodu, Mondeo si přináší své tradiční hodnoty i sem, do hybridního kombi, a to je především velké plus. Největším přínosem je tak podle mě velmi dobré odhlučnění, díky kterému ani při vyšších dálničních rychlostech nemusíte zvyšovat hlas na svého spolujezdce. Skoro bych i tvrdil, že při 130 km/h byste na rovném úseku slyšeli uvnitř spadnout špendlík. Opravdu, tak skvěle se vyladění vnitřního komfortu ve Fordu povedlo. Není to ale jen odhlučněním vnějšího hluku. Je potřeba se podívat trošku hlouběji do útrob nového eko-kombi. Základ tvoří samozřejmě stejný systém jako v případě liftbacku, a to full-hybrid složený z osvědčeného atmosférického dvoulitru o výkonu 106 kW a elektromotoru dosahujícího až 88 kW výkonu. Dohromady pak soustava umí vyprodukovat maximální systémový výkon 138 kW, který se přenáší výhradně na přední kola přes planetovou převodovku (s plynule měnitelným převodem). Posledním důležitým údajem je kapacita recyklovatelných lithium-ion akumulátorů, ta činí 1,4 kWh.  Teď byste si mohli v klidu přijmout před chvíli vyřknuté věty jako suché údaje a chtít jít dál. Ve skutečnosti jsou ale všechny parametry důležitější než kdykoliv dříve. Solidní výkon je sám o sobě zárukou, že si prostě s autem bude umět poradit a nebude mít problém jej rozhýbat do vyšších rychlostí, kam prostě zejména na dálnici manažerský vůz patří. Druhým projevem je relativně vysoká agilita elektromotoru a ochota „rozhýbat“ auto bez zapojení spalovacího kolegy. To vše je způsobeno především jeho slušným výkonem (dosahující více než 88 % benzínového dvoulitru) a slušnou kapacitou baterie. V praxi se tak při rozjezdu bez většího omezení dá rozjet až zhruba do 50 km/h čistě na elektřinu, a to je skvělé! V neposlední řadě pak díky tomu všemu nemá problém ani se slušným dálničním tempem, benzínový motor po převodovce s plynulým převodem nežádá vysoké otáčky, neřve a nežadoní ani po slušném tučném přísunu paliva. Během mnou zvoleného spíše kratšího okruhu složeného z půlky okresními silnicemi (ve městě) a z půlky dálniční jízdou na hranici rychlostních limitů se spotřeba zastavila na 5,5 l/100 km, což vzhledem ke zvolenému stylu není vůbec špatné, a to nebereme v potaz městský provoz, ve kterém se dá opravdu jezdit třeba půlku času čistě na elektřinu.

 

Závěrem: hybridní budoucnost výjimečně nevypadá vůbec špatně, díky Fordu

Určitě už tušíte, jak se zhruba budu tvářit při závěrečném hodnocení. A dost možná jste i vycítili, že nejsem vyloženě velkým zastáncem hybridů, a to ačkoliv jsem budoucnosti hodně otevřený a tématu ekomobility jsem se věnoval už v řadě svých odborných prací. Ford mě ale dnes přesvědčil, že hybrid může být i pro denní užití bezstarostný a ekonomický. S kombi Ford cílí poměrně dobře na českou klientelu. Málem bych zapomněl zmínit díky uložení baterií v zadní části na 403 litrů omezený základní objem zavazadlového prostoru. Ten však lze rozšířit po sklopení sedadel až na 1508 litrů, a to už rozhodně málo není! Nejlepším zjištěním na závěr je ale pohled do ceníku. „Základní cena“ 946.900 Kč se může zdát na první pohled poměrně vysoká, výbava třetího stupně Titanium už v sobě ale skrývá téměř vše potřebné, příplatků tak nebude mnoho. 140kW dvoulitrový diesel s automatem bude navíc v Mondeu o celých 15.000 Kč dražší. Tuzemští zástupci značky se navíc nechali slyšet o dodatečném hybridním zvýhodnění. I teď je navíc Mondeo o znatelných 278 tisíc Kč levnější než druhé hybridní (plug-in hybridní) kombi, Kia Optima SW PHEV, která sice dojede 54 km čistě na elektřinu, ale… Jsem snad ještě pořád jediný, komu Mondeo Hybrid kombi dává smysl? Zpět ale do reality, tohle se opravdu povedlo. Světe div se, tohle je snad první hybrid, na jehož klasický test se hodně těším. Tak snad brzy!

 

 

Jan Novotný

Technická specifikace

motor

ModelMondeo Turnier 2.0 Hybrid
Výkon138 kW
Točivý moment300 Nm
Maximální točivý moment při otáčkách4000 RPM
Zrychlení 0-100km/h9.4 s
Max. rychlost187 km/h
PalivoSuper 95
Válců4
Maximální výkon při otáčkách6000 RPM
PřevodovkaPřevodovka CVT
Převodů1
Vstřikování palivaVstřikování
Objem1999 ccm
Ventily4

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (WLTP)6.1 l/100km
Velikost nádrže49 l
Emisní normaEuro 6d-TEMP-EVAP-ISC (WLTP) 36CH, 36CI, 36DG
Start-Stop systémSériové vybavení
Velikost pneumatik235/45R18
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)Sériové vybavení
Typ TPMSpřímé měření (senzor)

hmotnost

Povolená celková hmotnost2260 kg
Prázdná hmotnost (EU)1716 kg
Přívěs s brzdami750 kg
Náklad544 kg
Přívěs (bez brzd)750 kg

modelová řada

Název generaceBA7
Uveden09/19
Dveře5
KaroserieKombi
Třída vozidlaStřední třída (např. řada 3)

rozměry

Délka4668 mm
Rozvor2850 mm
Šířka1852 mm
Prostor pro zavazadla403 l
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu)1503 l
Max. zatížení střechy75 kg
Výška1501 mm
Světlá výška128 mm
Průměr otáčení11.5 m
Sedadla5

Podobné vozy

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..