Zdroj úvodní fotky: DS Automobiles (C Automobil Import)
Další napínavý závod Formule E za námi: boj do poslední zatáčky vyhrál v Kapském Městě A. F. da Costa

Další napínavý závod Formule E za námi: boj do poslední zatáčky vyhrál v Kapském Městě A. F. da Costa

Autor: Jan Novotný, zdroj: Formula E Operations Ltd. & DS Automobiles (C Automobil Import) · Fotografie: DS Automobiles (C Automobil Import)

Už před 14 dny to byla náramná podívaná. Ve čtvrtém závodě letošní sezóny, která z mnoha úhlů pohledu znamená revoluci nejen ve Formuli E, ale i v samotné technice závodních vozů, zvítězil po napínavém boji až do posledního kola dvojnásobný šampion tohoto sportu, J.- É. Vergne z DS Penske. Málokdo by asi čekal, že začátek nové éry, která se konkrétně ve Formuli E označuje jako Gen3, může vypadat takhle napínavě. Opak se ale stal skutečností hned ve dvou závodech po sobě. Ten pátý, který se jel uplynulou neděli v Kapském Městě, nakonec opanoval A. F. da Costa, který kolo před cílem překonal svého bývalého týmového parťáka J.-É. Vergne. O to dojemnější to byl cíl. Navíc, ačkoliv do finálového umístění zasáhlo – jako vždy – mnoho faktorů, se ani Francouz z DS Penske nevzdal a o vítězství bojoval do poslední zatáčky. Takový finiš Formule E nepamatuje!

 

Za neuvěřitelně atraktivní podívanou stojí i nejrychlejší okruh v rámci Formule E vůbec

Na nové trati získal Julius Baer Pole Position Sacha Fenestraz (Nissan), a to s nejrychlejším kolem v historii Formule E, v němž dosáhl na průměrnou rychlost 154,987 km/h. Portugalský jezdec začínal na 11. místě, ale rychle se probojovával skrz prvních deset a dostal se na třetí místo už ve 20. kole. Po zrušení „Full Course Yellow“ ve 21. kole dělila čtyři nejlepší jezdce pouze 1,5 sekunda. Nick Cassidy z týmu Envision Racing předčil Sachu Fenestraze a Maximiliana Günthera (Maserati MSG Racing) během prvního kola aktivace ATTACK MODE a jel delší dobu „v klidu“ před tím, než si vybral svůj počáteční boost 50 kW a ujal se vedení.

 

Da Costa a jeho postupné prokousávání se startovním polem

Da Costův útok na první místo je s klidným svědomím možné považovat za jeden z nejlepších předjížděcích manévrů Formule E i historie motorsportu. Ve 24. kole provedl úžasný počin, když ukradl Cassidymu na nejtěžší části trati – složité kombinaci zatáček 7, 8 a 9, která byla místem hned tří kolizí v průběhu víkendu. Šampion sezóny 6 projel zatáčkou 7 po vnější straně a udržel si svou pozici uvnitř do zatáčky 8.

Portugalec si vytvořil dostatečný náskok, aby si mohl realizovat druhou povinnou aktivaci ATTACK MODE a znovu se ujal vedení. Naneštěstí však minul jeden z povinných aktivačních bodů – odevzdávajíc tak vedení vítězi z Hyderabadu, Jeanu-Éricu Vergneovi, o kolo později. Francouz mimochodem dosud nikdy neměl za sebou dvě výhry po sobě. Bývalí týmoví kolegové poté bojovali až do cíle – Vergne se pak mohl radovat alespoň z nejrychlejšího kola závodu, za které získal 1 bod navíc v rámci průběžného pořadí jezdců.

 

Jean-Éric Vergne drží třetí místo šampionátu a je blíž k prvním dvěma příčkám

Jean-Éric Vergne, který startoval z pátého místa na startovním roštu, opět předvedl vynikající výkon a efektivitu svého vozu DS E-TENSE FE23 a postupně se propracoval do čela průběžného pořadí. Jediný dvojnásobný šampion v historii tohoto sportu se dvě kola před koncem dostal na první místo (a zajel nejrychlejší kolo!) a dostal se do intenzivního souboje se svým bývalým týmovým kolegou Antóniem Félixem da Costou. Vítězství jezdci týmu DS PENSKE sice těsně uniklo, ale přesto snížil svůj náskok na vedoucího jezdce šampionátu a udržel si třetí místo v průběžném pořadí. Po pěti z 16 závodů, které jsou na programu sezony 2023, ztrácí Jean-Éric pouhých 30 bodů a má tak stále o co hrát.

 

Loňský mistr světa měl i díky smůle v kvalifikaci co dělat

Úřadující mistr světa Stoffel Vandoorne měl bohužel opět smůlu při kvalifikaci. Právě když se chystal zajet své nejlepší kolo, musel zastavit, když jeden ze soupeřů prudce vyjel z trati. Výsledkem bylo 12. místo na startovním roštu, což neodráží jeho skutečnou výkonnost. Ziskem pěti pozic nicméně nový jezdec DS Automobiles prokázal, že patří k nejlepším v této disciplíně.

 

Čeká nás měsíční pauza a pak Sao Paulo

Po měsíční přestávce, která bude následovat po této velmi úspěšné jihoafrické etapě, zavítá mistrovství světa ABB FIA Formule E 25. března potřetí v řadě na nový okruh, tentokrát do ulic brazilského Sao Paula.

 

Jean-Éric Vergne, šampion Formule E z let 2018 a 2019:

„Máme za sebou skvělý víkend v Kapském Městě. Město se mi moc líbilo a kolem trati panovala fantastická atmosféra. Navíc samotný okruh byl opravdu pěkný. Celkově jsem s druhým místem spokojený a zároveň jsem rád, že se z druhého místa cítím frustrovaný! Je to důkaz toho, že se jako tým vracíme stále silnější, závod za závodem. Pokud budeme takto postupovat, myslím, že budu velmi spokojený.“

 

Stoffel Vandoorne, úřadující šampion Formule E:

„Rád bych řekl, že to byl komplikovaný víkend, ale ve skutečnosti si myslím, že jsme jako tým odvedli velmi dobrou práci. Ve volných trénincích se nám dařilo a byli jsme připraveni předvést formu v kvalifikaci. Ale štěstí mi nepřálo… Zajel jsem velmi dobré kolo, ale musel jsem zastavit kvůli červené vlajce a při dalším pokusu jsem byl zablokován. Ocitl jsem se na 12. místě, i když si myslím, že jsem mohl pomýšlet na první pětku. Naštěstí se nám závod povedl. Díky dobré strategii týmu a velmi slušnému tempu jsem se vrátil na 7. místo, takže jsem získal důležité body jak pro sebe, tak pro tým. Umístění Jeana-Érica na stupních vítězů ukazuje, že se neustále zlepšujeme a tvrdá práce se vyplácí. Jsem si jistý, že se na nás štěstí brzy usměje!“

 

Jan Novotný

Sdílet: