„Elektromobily ano, ale ne za každou cenu,“ říkají šéfové DS Automobiles. Rozhovor nejen o tom, co Formule E naučila jejich auta

„Elektromobily ano, ale ne za každou cenu,“ říkají šéfové DS Automobiles. Rozhovor nejen o tom, co Formule E naučila jejich auta

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Zatímco i přes deštivé počasí mechanici provádějí poslední přípravy na monopostech Gen3 Evo pro sobotní tokijskou E-Prix, jen pár metrů od nich (v zázemí týmu DS Penske) stojím já. Právě tady jsem se totiž sešel se dvěma muži, kteří ovlivňují směřování značky DS Automobiles: Bastienem Schuppem, globálním šéfem marketingu a komunikace, a Philippem Narbeburu, který má na starosti veškeré obchodní aktivity značky v Evropě.

Slíbili jsme si pět otázek. Skončili jsme u dvojnásobku. Téma? Všechno – od elektrifikace přes Formuli E až po to, proč prezident Macron jezdí právě v DS N°8. Pohodlně se usaďte, na následujících několika řádcích uslyšíte téměř vše, co jste potřebovali či chtěli vědět z pozadí profesionální závodního týmu světového šampionátu Formule E či globální značky.

 

Do budoucna čistě elektrická značka. Ale alespoň prozatím s nohama pevně na zemi

Oficiálně je to jasné – DS má být zcela elektrickou značkou. Jenže jak to vypadá v praxi, když zákazníci nejen ve střední Evropě stále chtějí převážně spalováky a na některých trzích si pod elektromobilem představí spíš sci-fi než reálnou možnost?

„Před pár lety jsme věřili, že přechod na elektromobilitu bude v Evropě rychlejší. Dnes víme, že to bude chtít víc času. A tak přizpůsobujeme nabídku,“ přiznává bez okolků Philippe Narbeburu.

DS tak aktuálně operuje s velmi pragmatickým portfoliem: vedle plně elektrických vozů zůstávají v nabídce PHEV (plug-in hybridy), a to tam, kde dávají smysl. Plug-iny ale nebudou k dispozici pro všechny novinky.
Co ale mít budou, je osvědčený mild-hybridní pohon 1.2 PureTech 145 k – tedy stejný systém, jaký známe už z DS 4 nebo DS 3. A později by měl dorazit zcela nový mild-hybrid, který je teprve ve vývoji. „Zatím sáhneme po tom, co máme ověřené. Ale do budoucna pracujeme i na něčem novém, k čemuž zatím bohužel nemohu říci více“ potvrdil Narbeburu.

Třetí variantou – i když velmi okrajovou – zůstává diesel, který značka stále nabízí u DS 4 nebo u současné DS 7. Pro některé trhy jde o klíčovou součást nabídky. Narbeburu však dodává, že nejde o trvalý odklon od původní mise. Spíš o dočasné vyvážení ideálů a reality. „Jsme značka, která se učí, sleduje data a reaguje na ně. Elektřina zůstává cílem. Ale cesta k ní nebude rovná,“ uzavírá téma.

 

A co baterie? Tavares nám loni slíbil revoluci…

Vzpomněl jsem i na loňský rozhovor s Carlosem Tavaresem, tehdejším šéfem celé skupiny Stellantis. V něm zaznělo, že „elektromobilita bude během několika let bezproblémová“ – díky lehčím bateriím, rychlejšímu nabíjení a nižším výrobním nákladům.

Jak se to projevuje u DS a jaká je aktuální situace? Bastien Schupp se směje. „To je odvážné tvrzení, ale v principu pravdivé. My na tom pracujeme. Ale zatím to není o revoluci, nýbrž o evoluci.“

Jako příklad uvádí novinku DS N°8, která stojí na platformě STLA Medium. Ta má dojezd až 750 km, ale ne díky obrovské baterii – spíš díky aerodynamice (vč. specifického tvaru karoserie, inteligentnímu řízení energie a lehké konstrukci. „Zásadní je, že jsme N°8 navrhovali jako elektrické auto od samého začátku. Ne jako kompromis,“ doplňuje Narbeburu.

Tvar karoserie je podle obou představitelů značky výsledkem úzké spolupráce designérů a inženýrů. Některé proporce se mohou na první pohled zdát nezvyklé – například velmi svislá příď nebo ostře řezaná záď. Jenže design právě těchto prvků byl podřízen jejich funkci.

 

Rychlé nabíjení a propracovaný software ze závodních vozů jako klíč k budoucnosti

Vedle optimalizace konstrukce se podle Schuppa stále více ukazuje, že klíčem k dalšímu vývoji nebude velikost baterií, ale rychlost jejich dobíjení. A právě tady se znovu dostáváme k Formuli E a konkrétně k technologii PIT BOOST, jak říká marketingový ředitel značky: „Namísto zvětšování baterií bude do budoucna zásadní schopnost je rychle dobíjet. To by znamenalo snížení nákladů, menší ekologickou zátěž a vyšší efektivitu. Na tom pracujeme. U N°8 to ještě nebylo potřeba – má dojezd 750 kilometrů, ale pro další generace to bude klíčové.“

„Na autě najdete třeba aktivní lamely, které se v určitých případech uzavírají pro lepší aerodynamiku. Dokonce i světla nebo záď mají tvar, který pomáhá proudění vzduchu,“ doplňuje Schupp a vysvětluje, že celkový cíl byl jednoduchý – maximální efektivita bez kompromisu v komfortu.

Důležitou roli v tom všem hraje i vývojové zázemí. Zatímco v minulosti automobilky stavěly své technické kapacity hlavně na motorářích a mechanických inženýrech, dnes je situace jiná. Elektromobilita vyžaduje hlubší porozumění bateriím, jejich chemii a efektivitě – a to vyžaduje i jiný typ odborníků. „Nabíráme nové lidi – nejen inženýry, ale i chemiky – odborníky na chemii baterií. Elektromobil už není jen o mechanice. A právě to je klíč,“ uzavírá Narbeburu.

Kromě toho Schupp připomíná, že aktuálně největší přínosy z motorsportu nespočívají v hardwaru, ale v softwaru. „Závodní monoposty nám umožňují testovat nové technologie rekuperace, řízení spotřeby a algoritmy, které se pak promítají do řízení energie u silničních aut.“

Značka DS aktuálně staví své nové modely – jako je DS N°8 – především na platformě STLA Medium. Přestože Stellantis připravuje také platformu STLA Large, DS Automobiles se na jejím vývoji aktuálně nijak přímo nepodílí – jak zaznělo, „v budoucnu možná vznikne model, který tuto platformu využije, ale zatím není nic rozhodnuto a nemůžeme to komentovat.“

 

Showroomy: 460 poboček a dál?

Značka má aktuálně přes 460 DS Store po celém světě, což se na papíře může zdát jako malé číslo. Jenže rozšiřovat síť za každou cenu prý není cílem.

„Ve Francii máme pokrytí ideální. Ale třeba v Turecku jsme počet dealerství právě zdvojnásobili. Záleží na trhu. A Japonsko? Tady jsme teprve na začátku a rosteme,“ komentuje Narbeburu.

Evropa zůstává domovským trhem, ale DS se úspěšně rozvíjí i v Jižní Americe, Africe a na Blízkém východě. Čína? „Tam už nejsme,“ přiznává i jeden dílčí neúspěch právě Narbeburu.

 

Formule E: Šampionát, kde se učíme i inspirujeme

„Rozhodnutí zatím nepadlo,“ říká Schupp na otázku, zda DS Automobiles potvrdí svou účast i v nové éře Formule E Gen4, která přijde na řadu od sezóny 2026/27, a to i přesto, že Stellantis Motorsport tak již učinil a sesterský tým – Maserati taktéž. Z toho jednoznačně vyplývá, že není jisté, zda druhou značkou koncernu Stellantis v šampionátu Formule E zůstane právě DS Automobiles anebo dostane po mnoha úspěšných sezónách příležitost převzít otěže jiná z mnoha značek obřího koncernu. A že kandidátů tím pádem nebude málo, je samozřejmě zcela jasné… Schupp stručně uzavírá diskuzi na toto téma: „V tuto chvíli budoucnost DS Automobiles ve Formuli E nijak nekomentujeme…“

Značka však dlouhodobě vnímá Formuli E jako cenný zdroj technologií – zejména v oblasti správy energie, rekuperace či softwaru. „Co úspěšně otestujeme na trati, aplikujeme do sériových aut,“ dodává Schupp a připomíná experiment z Monaka, kdy vybitý monopost dokázal jen brzděním získat při „vypuštění“ shora města až dolů k moři dost energie na ujetí jednoho celého kola na monackém okruhu.

Jako příklad úspěšného využití know-how z Formule E a jejích technologií uvádí Schupp právě nedávno představenou novinku DS N°8, která mimochodem byla na stánku automobilky ve Fan Village celý víkend k prohlédnutí. Myslím, že nejen pro mě osobně to byla první příležitost na vzájemné osobní setkání. V jakých oblastech do jisté míry revoluční elektrické novinky se nejvíce projevila technologie ze závodů, popisuje jasně Schupp: „Byla to hlavně oblast softwaru (managementu baterie a jejího efektivního využití) a poté rekuperace brzdné energie. Tam jsme udělali obrovský pokrok a výrazně zvýšili efektivitu vozu, který se díky tomu stal nynějším „best in class.“

REPORTÁŽ z nedělní Tokyo E-Prix: Rowland vítězí, DS PENSKE znovu pod tlakem

 

Marketing: Globální projekty a Macronův efekt

Málokdo ví, že právě DS je dosud nejúspěšnější automobilkou za celou dobu existence šampionátu Formule E (11 sezón). Pokud by vás – stejně jako mě – zajímalo, proč se automobilka takovým úspěchem nechlubí více, pak slyšte odpověď na marketing nejpovolanějšího člověka: „Používáme Formuli E v komunikaci, ale ne v reklamě jako takové. Naše značka je zaměřená spíše na komfort. A ten je těžké komunikovat prostřednictvím závodních vozů.“

Zkušenosti a technologie z Formule E se však v marketingových materiálech objevují – především ve formě zmínky o know-how a vítězstvích, které značka v šampionátu nasbírala. Například nedávné představení DS N°8 Presidential ukázalo sílu symboliky, kterou značka využívá. Nejde přitom o kampaň s cílem zaujmout sportovními výkony, ale o budování image prémiové značky s důrazem na komfort.

„Jsme jediná francouzská prémiová značka Stellantisu. Naše zaměření je na interiérové know-how a komfort. A máme plnou volnost to rozvíjet tímto směrem,“ vysvětluje Shupp. Komfort přitom podle něj není jen o podvozku, ale také o termálním a akustickém pohodlí. „Máme velmi dobré odhlučnění – výrazně lepší než zbytek skupiny. A je to záměrně,“ dodává.

Narbeburu zároveň připomíná, že DS je také jedinou nesportovní prémiovou značkou ve Stellantisu. „Na rozdíl od Alfy Romeo nebo Maserati není náš důraz na dynamiku. U naší značky jde o klid, pohodlí a osobitý design. I marketingově pracujeme odděleně – máme vlastní síť, vlastní styl a nedochází k žádné centralizaci nebo slučování.“

 

Co dál? Žádný Macron 2.0, ale klíčové modely

Na závěr rozhovoru padlo téma budoucnosti značky – a i když Bastien Schupp i Philippe Narbeburu odmítli prozradit jakýkoli nový globální projekt ve stylu DS N°8 Presidential – speciálním voze pro francouzského prezidenta Emanuela Macrona, o jehož představení při příležitosti 80letého výročí od konce druhé světové války informovala média takřka po celém světě (vč. Česka), o dynamiku v portfoliu se značka rozhodně bát nemusí.

Značka nyní směřuje hlavní pozornost ke dvěma klíčovým modelům: nedávno odhalenému DS N°4, který se má stát páteří nabídky značky ve střední třídě, a především pak k N°8, která je novou vlajkovou lodí značky. Obě novinky přitom potvrzují současnou strategii: široká nabídka pohonů, silný důraz na design a výrazný komfort jako hlavní poznávací znaky značky. A v budoucích modelech značka DS navíc odhalí i evoluci mild-hybridního pohonu, který bude zřejmě k dispozici s vyšším výkonem než dosud známá 145koňová verze.

„Náš úkol je nyní jasný – úspěšně uvést N°8 a N°4 na trh. A to není málo. Kolem těchto modelů budeme budovat objemy i pozici značky,“ komentuje Schupp s tím, že rozšiřování sítě dealerů i případné další modely budou následovat v závislosti na obchodním vývoji.

Ať už tedy DS čeká další prezidentský moment nebo nová éra ve Formuli E, směr je zjevný: komfort, elektrifikace a francouzská noblesa. V kombinaci s technologickým pozadím z motorsportu by to mohl být recept na tiché, ale ambiciózní dobývání prémiového trhu.

 

Jan Novotný

Sdílet: