Druhý závod Diriyah ePrix 2023: překvapivý startovní rošt a napínavá podívaná
Autor: Jan Novotný · Fotografie: DS PerformanceSobotou pokračoval závodní program druhé zastávky letošního ročníku ABB FIA Formula E. Jak se nechali slyšet zástupci jednotlivých týmů, program tzv. „doubleheaderů“ (tzn. závodních víkendů o dvou závodech) bývá poměrně náročný. I my jsme se o tom na vlastní kůži přesvědčili. I tak ale bylo rozhodně na co koukat. Programem, a zejména kvalifikační skupinou B zamávala nehoda Buemiho, která znemožnila zajet poslední ostrá kola většině špičky. Nejvíce se dařilo Cassidymu, naopak s frustrací odjíždí úřadující šampion Dennis. A DS Penske drží druhé místo v pořadí týmů.
Kvalifikace – o dost rychlejší časy a překvapivé rozložení startovního roštu
Ještě ve čtvrtek před prvním tréninkem se ozývaly ohlasy, že trať neposkytuje dostatečnou přilnavost. Na vině byl především písek. S každým dalším kolem a průjezdem jezdců se ideální stopa čistila a časy zrychlovaly. Nejvíce to ale bylo znát především na druhé kvalifikaci, tedy právě v sobotu. Právě v ní dosahovali jezdci o takřka 2 vteřiny lepších časů, a to je takový skok, že byl na trati i vidět. Své na tom mohly zanechat i další podmínky, především pak teplota, která oproti pátku klesla o poměrně znatelných pět stupňů. To je lepší jak pro „celoroční“ pneumatiky, které pro Formuli E dodává Hankook, tak hlavně pro baterii a její chlazení.
Sobotní kvalifikaci v každém případě nejvýrazněji poznamenala nehoda Sebastiena Buemiho, který ve svém posledním měřeném kole skupiny B probrzdil na vjezdu do první zatáčky a zaparkoval do bariéry. To znamenalo konec naději pro většinu ze současné špičky – zejména pro Evanse a Dennise. Ti se tak museli spokojit až se 13. a 14. příčkou na startovním roštu. Překvapením byl ale především Oliver Rowland (Nissan), který celou kvalifikaci opanoval a se suverénním časem 1:10:055 se mohl hrdě pyšnit prvním místem na startu. Na přilnavost si pak nejvíce stěžoval J.-É. Vergne, který vyhrál páteční kvalifikaci a v té sobotní se nedostal přes čtvrtfinále. Zatímco jemu patřilo na startu 8. místo, jeho týmovému parťákovi, Stoffelu Vandoornovi příčka 4.
Napínavý závod, který potrápil stratégy a poukázal na nutnou opatrnost při předjíždění
Cassidy startoval ze třetího místa a udržoval tempo s vedoucími Robinem Frijnsem (Envision Racing) a Oliverem Rowlandem (Nissan Formula E Team), který odstartoval z pole position Juliuse Bära. Cassidymu se vyplatil taktický přístup, když projel prvním kolem aktivace ATTACK MODE a ujal se vedení.
Jakmile se Cassidy dostal do čela, dokázal získat náskok 2,5 sekundy a precizně provedl druhé povinné zvýšení výkonu o 50 kW v ATTACK MODE. Navzdory neúnavnému pronásledování Frijnse a Rowlanda, kteří v závěrečných fázích závodu zaostávali o pouhou vteřinu, si Cassidy udržel vedení a s jistotou projel cílovou čárou.
Frijns se druhým místem vrátil po delší pauze na stupně vítězů, a to od své poslední účasti v New Yorku před dvěma sezónami udělal. Rowland, který skončil na stupních vítězů na třetím místě, dosáhl svého prvního umístění v první trojce od Soulu v 8. sezóně.
V závodě se výrazně prosadili i Sacha Fenestraz ze stáje Nissan, Pascal Wehrlein ze stáje TAG Heuer Porsche, přičemž prodloužil svou bodovanou sérii na bezkonkurenčních 14 závodů. Úřadující šampion Jake Dennis z týmu Andretti dojel na frustrujícím desátém místě, ale následně byl po pětivteřinové penalizaci za předjíždění během žluté vlajky vyřazen z bodování. Díky tomu si bod útěchy za 10. příčku místo něj odváží Evans.
Cassidyho vítězství mu zajistilo 18bodový náskok v mistrovství světa jezdců a Jaguar TCS Racing si zajistil výrazný náskok v pořadí týmů.
Jean-Eric Vergne, šampion Formule E z let 2018 a 2019, nelehkou situaci na trati komentuje takto:
„Nebyl to snadný závod, protože jsme museli bojovat směrem vzhůru a předjíždění zde není vůbec snadné. Z tohoto místa bylo těžké udělat něco lepšího. Společně se Stoffelem jsme v obou závodech získali spoustu bodů a v porovnání s loňským rokem touto dobou už mám na kontě mnohem vyšší příděl. Jsem velmi spokojen s výkony, které jsme zatím předvedli, v týmu díky tomu panuje opravdu dobrá nálada. Přijeli jsme sem zaútočit, což se nám podařilo, a myslím, že to nejlepší nás teprve čeká. Děkuji celému týmu za tento skvělý start do sezony!“
Stoffel Vandoorne, šampion Formule E 2022, je potěšen zlepšením oproti prvnímu závodu:
„Dnešní den byl pro nás mnohem lepší. Jak každý ví, kvalifikace je opravdu důležitá a tentokrát jsme ji zvládli dobře. Co se týče závodního tempa, stále nám ve srovnání s těmi úplně vpředu něco málo chybí, ale dokázali jsme předvést silný výkon a o víkendu jsme získali docela slušný bodový zisk.“
Eugenio Franzetti, ředitel DS Performance, dodává:
„Pro tým DS PENSKE to byl pozitivní víkend. Pole position a druhé místo v prvním závodě, následované pátým a osmým místem ve druhém závodě, nám přinesly hodně slušnou porci bodů do šampionátu jezdců i týmů. Přijeli jsme sem s cílem zlepšit se oproti 9. sezóně a dostat se na stupně vítězů, a přesně to se nám podařilo. Tvrdá práce, kterou jsme na voze DS E-TENSE FE23 odvedli během zimy, přinesla několik důležitých zlepšení, ale víme, že nás čeká ještě spousta práce. Hodláme využít dlouhou pauzu do Brazílie k tomu, abychom tvrdě pracovali a ještě více se přiblížili našim soupeřům. Nyní se vracíme ze Saúdské Arábie domů s druhým místem v šampionátu týmů, což nám dodává obrovskou motivaci!“
Světový šampionát ABB FIA Formula E pokračuje v polovině března v brazilském Sao Paulu. I tentokrát pro vás budeme sledovat vše důležité a přineseme reportáže z jednotlivých klání na okruhu. V Brazílii sice nebudeme osobně, avšak ani tak nebudete o dění z šampionátu elektrických formulí ochuzeni. Do Evropy pak Formula E zavítá v Dubnu, a to závodem na okruhu v italském Misanu. Právě tam opět budeme přítomni i osobně, přičemž si organizátoři na první evropský závod chystají jednu důležitou a unikátní novinku. Určitě zůstaňte s námi a nebudete o ni ochuzeni.
Jan Novotný