Do terénu i s dodávkou: vyzkoušeli jsme verze Active a Trail v rámci Ford Survival Day
Autor: Jan Novotný · Fotografie: Ford Czech republic (fordmedia.cz)Pandemie je pomalu na ústupu, a to si dovolím považovat za pozitivní (i když subjektivní) tvrzení. I proto už se to pomalu ale jistě zlepšuje i s auto-moto novinkami a jejich prezentacemi. Už loni po skončení první vlny byl průkopníkem v tomto směru český Ford, který nás, odbornou veřejnost tehdy pozval na představení plug-in hybridní verze tradičního zástupce užitkových vozů Transit a Tourneo. Mám takové de ja vu, jakoby se situace opakovala i letos a shodou okolností jsou to opět užitkové vozy, které budou hrát prim. Tentokrát se ale potkáváme v o poznání velkolepější atmosféře. Říká vám něco Katlov? Pokud ano, určitě víte, že toto místo není vyloženě propojení s automotive světem. Jistá spojitost ale díky Fordu přeci jen existuje nebo alespoň po dobu jednoho dne (a noci) existovala. Říkají si Trail a Active a jsou to především více či méně offroadově orientované verze užitkových modelů Transit a Tourneo a přesně o nich bude řeč. Nebude to ale to jediné, o čem vám díky Ford Survival Day můžeme přinést spoustu novinek, poznatků, dojmů i pojmů. Není toho vůbec málo, i přesto už teď nabízíme krátké shrnutí…
Užitkové vozy Ford řady Trail a Active předvedly své přednosti na Katlově
Nejen my ale teď už i vy máte možnost se seznámit s užitkovými vozy Ford Transit Trail, Ford Transit Custom Trail a Ford Tourneo Custom Active. Kromě na poměry „užitkáčů“ poměrně atraktivního designu a bohaté výbavy nabízí všechny výše zmíněné velmi vyvážené jízdní vlastnosti, zejména pro jízdu po nezpevněných komunikacích. Model Transit Trail lze vybavit inteligentním pohonem všech kol (AWD), který dynamicky přerozděluje hnací sílu na kola s nejvyšší trakcí. Součástí systému je i režim Bláto/Vyjeté koleje pro náročnější jízdní podmínky. Další testované modely, Ford Transit Custom Trail a Tourneo Custom Active mají poháněnou přední nápravu a o správnou trakci se stará mechanický samosvorný diferenciál mLSD (pro Tourneo Custom Active na přání), jenž je ve vozech zabudovaný tak, aby nezabíral místo v nákladovém prostoru a zachoval praktičnost, na kterou jsou zákazníci užitkových modelů Ford zvyklí. Součástí standardní výbavy vozů řady Trail a Active je také online připojený modem 4G/LTE, který po propojení s aplikací FordPass nebo FordPass Pro obsahuje řadu užitečných a inovativních funkcí pro usnadnění ovládání celého vozu. Aplikace navíc umožňuje zabezpečit vůz před nezvanými hosty prostřednictvím nedávno představené funkce SecuriAlert, která po detekci okamžitě odesílá oznámení na mobilní telefon majitele.
Trail do jakýchkoliv podmínek
Ford Transit Trail a Transit Custom Trail jsou jakožto vyšší stupeň „offroadové“ orientace hodí především pro ty, kteří často vyjíždějí mimo silnice a využijí tak vylepšené schopnosti pohybu v terénu. Samozřejmostí je i robustní vzhled. Spodní části nárazníků i bočních panelů karoserie jsou opatřeny přídavnými černými ochrannými prvky. Celkový dojem podtrhují specifická 16palcová kola z lehké slitiny a loga „Trail“ na předních dveřích. Transit Custom Trail lze objednat se střešními ližinami a postranními nášlapnými plochami. Transit Trail s pohonem předních kol a Transit Custom Trail jsou sériově osazeny mechanickým samosvorným diferenciálem. Pro Transit Trail lze objednat také inteligentní pohon všech kol. Mechanický samosvorný diferenciál byl vyvinut ve spolupráci se specializovanou společností Quaife. Automaticky přenáší hnací sílu na to kolo, jež má v daném okamžiku lepší trakci. Elektronický stabilizační systém byl přeprogramován takovým způsobem, aby se samosvorným diferenciálem hladce spolupracoval. Stejné technické řešení Ford uplatnil již ve sportovních modelech Focus RS, Fiesta ST a Focus ST z divize Ford Performance a jeho přítomnost nemá žádný negativní vliv na spotřebu paliva a emise CO2. Transit Trail je k dispozici také s inteligentním pohonem všech kol. Tento systém technicky vychází z varianty se zadním pohonem a v závislosti na aktuální situaci může poslat až 50 procent hnací síly na přední nápravu. Inteligentní pohon všech kol je v Transitu Trail podporován také přepínatelnými jízdními režimy Kluzký povrch a Bláto/Koleje. Režimy zvyšují jistotu ovládání vozu v různých podmínkách a přepínají se ovladačem na palubní desce. Inteligentní pohon všech kol disponuje funkcí AWD Lock, po jejíž aktivaci se hnací síla dělí mezi přední a zadní kola v pevném poměru 50:50. Pohon všech kol neomezuje přepravní kapacitu Transitu Trail oproti ekvivalentním modelům s poháněnou zadní nápravou.
Všestranné modely Active pro dobrodružství v přírodě
V návaznosti na úspěch podobně koncipovaných osobních modelů Fiesta Active a Focus Active nabízejí soukromým i firemním zákazníkům více prostoru a přepravní kapacity pro volnočasové aktivity v přírodě. Nápis Active přes celou šířku zádi doplňují loga Active na předních blatnících. Zákazníci, kteří plánují výpravy do náročnějších podmínek, si mohou objednat Transit Custom Active i Tourneo Custom Active s mechanickým samosvorným diferenciálem. Všechny modely Active mají specifickou vnitřní výbavu včetně částečného koženého čalounění, Tourneo Custom Active přidává navíc modrý dekor přístrojového štítu. Interiér modelu Tourneo Custom Active mohou majitelé snadno přizpůsobit momentálním požadavkům. Přestavěním sedadel lze měnit poměr mezi prostorem pro cestující a prostorem pro zavazadla. Sedadla je ale možné také otočit proti sobě do „konferenčního“ uspořádání nebo z vozu zcela vyjmout, je-li zapotřebí maximální přepravní kapacita. Kotevní body sedadel lze pak využít například k upevnění vnitřního držáku jízdních kol.
Do Katlova nás pozval ambassador značky Ford, přidal přednášku o (ne)všedních zážitcích
Světoznámý rybář a jeden z ambasadorů značky Ford Jakub Vágner byl hlavní tváří celé akce. Kromě večerního rybaření si pro novináře připravil přednášku o svých cestách do Amazonie. Zážitků a historek bylo tolik, že se vše do hodinového povídání zdaleka nevešlo a diskuse tak následně pokračovala do pozdních večerních hodin. Součástí doprovodného programu byla také předpremiéra projektu Lifesavers, unikátní filmové série z produkce evropského Fordu, která v šesti epizodách ukazuje hrdinné příběhy profesionálních a dobrovolných záchranářů z různých zemí napříč Evropou. V každé epizodě zaznamenávají kamery problémy a výzvy, jimž musí záchranáři čelit v průběhu svých pracovních dnů. Epizoda s českou účastí bude mít oficiální premiéru 21. června 2021 a představí vodní záchrannou službu na Nových Mlýnech. Užitkové vozy Ford jsou nedílnou součástí záchranných složek napříč Evropou a Ford projektem Lifesavers vzdává hold každodenním hrdinům a děkuje jim za důvěru, kterou vkládají do produktů značky, mnohdy i při nasazování vlastních životů.
Nevšední zážitek pro každodenní potřeby náročných zákazníků
Ford Survival Day byl od začátku až do konce nevšedním zážitkem. Jednak není úplně běžné setkávat se někde „na konci“ světa desítky (ne-li stovky) kilometrů od Prahy, druhak za netradiční považuji i samotné vozy, které hrály dnes prim. Přeci jen terénní varianty užitkových vozů nejsou standardem. To ale neplatí u Fordu, který má verze Active a Trail už jednoznačně zakotvené ve své nabídce. Těm nejnáročnějším zákazníkům navíc nabízí i pohon 4×4, u něhož častěji pozorujeme spíše opačný trend – upouštění od pohonu všech čtyř kol. Transit a Tourneo jsou pak jména, která zná snad každý, kdo kdy o nějakém tom „dodávkovém“ voze přemýšlel. Představení a testování verzí Active a Trail v praxi pak Ford snad nemohl připravit lépe. Přednáška Jakuba Vágnera nakonec nebyla jen milým zpříjemněním jinak výhradně motoristického programu. Není tajností, že je tento dobrodruh a světoznámý rybář ambasadorem značky Ford a modelu Ranger. I proto Ford několikahodinové testování (a prezentaci) prodloužil a dovolil Jakubovi rozmlouvat se všemi hosty klidně až do rána. Ten správný „survival“ totiž pokračoval přednáškou o Amazonii, chytáním sumců na vyhlášeném Katlově, při čemž dále mohla probíhat rozprava. A ti nejodvážnější mohli simulovat přespávání ve stylu Jakuba Vágnera v rybářském bivaku. A víte co? Přesně takhle „adventure“ by měly být verze Active a Trail od Fordu…
Jan Novotný