Hyundai IONIQ 5 poprvé v Čechách: i naživo vypadá futuristicky
Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan NovotnýS elektromobily jako by se v posledních měsících roztrhl pytel. Samozřejmě se není příliš čemu divit, vždyť pro automobilky velmi nepříznivé regulace flotilových emisí jsou tak neúprosné, že bez určité míry elektrifikace v EU není přežití. Někdo na to jde přes hybridy (a prodává většinu své produkce s tímto „prostřední“ typem elektrifikace), další pak otevřeně zveřejňují konkrétní datum, k němuž má být ukončena produkce nových vozů s klasickými spalovacími motory. A pak je tu hrstka těch, kteří na to jdou trochu jinak a dalo by se skoro říci „s rozumem“. Troufnu si tvrdit, a tisková konference, jenž dala za vznik tomuto článku, to jen potvrdila, že je jedním takovým je i automobilka Hyundai. Dnes má být řeč primárně o žhavé novince, dost možná nejfuturističtějším vozu současné produkce, Ioniqu 5, který nabízí výhradně elektrický pohon. I tak si ale jihokorejská značka vyrábějící mimo jiné i v ČR v nabídce ponechává standardní spalovací motory a nechybí ani sportovní divize „N“, jež se navíc v posledním roce značně rozrostla. Čím to? Generální ředitel českého zastoupení značky nás jednoznačně přesvědčil o tom, že bude zákazníkům nabízet ten typ pohonu, o který bude mít zájem tak dlouhou, jak to jen bude možné. A s tímto přístupem se můžeme pohodlně vhrnout na dnešní novinku, která rozšiřuje stávající nabídku a pomůže Hyundai dále snižovat emise a být tak konkurenceschopným výrobcem pro co nejširší spektrum zákazníků.
IONIQ 5 jako zřejmě nejfuturističtější kousek současné produkce
Progresivní design modelu IONIQ 5 se odvrací od dosavadních norem a využívá novou designovou svobodu, kterou nabízí specializovaná platforma pro bateriové elektromobily. IONIQ 5 připomíná odvážné pojetí modelu Hyundai Pony, prvního sériově vyráběného vozu společnosti Hyundai, a ilustruje 45 let vývoje, během nichž se Hyundai stal součástí životního stylu zákazníků. IONIQ 5 tím propojuje minulost se současností i budoucností zároveň a přináší novou definici nadčasového designu, který bude společným motivem i u dalších modelů v rozšiřované produktové řadě IONIQ.
Design modelu IONIQ 5 je charakterizován čistými a ostrými liniemi. Precizně tvarované plochy propůjčují tomuto elektromobilu elegantní, hranaté, téměř geometrické vzezření. Designéři společnosti Hyundai navíc integrovali do přídě a zádě moderní světlomety s parametrickými pixely. Hyundai tím jasně dává najevo svou snahu zásadně změnit elektromobilitu prostřednictvím specifického elektromobilového designu, jehož pojetí převezmou i budoucí modely značky IONIQ.
Příď vozu se vyznačuje kapotou ve tvaru lastury, která je poprvé použita u vozu společnosti Hyundai. Její výhodou je optimalizace aerodynamiky díky minimálním spárám mezi jednotlivými panely karoserie. Zapuštěné kliky dveří s možností automatického výsuvu přispívají k čistému designu bočních ploch a lepší aerodynamice. K propojení tvarových řešení přídě a zádě vozidla dochází právě v oblasti jeho dveří. Kola s optimalizovanou aerodynamikou jsou rovněž připomínkou designového motivu „parametrických pixelů“ a jsou nabízena v mimořádně velkém rozměru s průměrem ráfku 20 palců. IONIQ 5 má mít karoserii crossoveru s jedinečnými proporcemi a krátkými převisy díky dlouhému rozvoru, to vše při vnější délce 4635 mm, vnější šířce 1890 mm a vnější výšce 1605 mm má IONIQ 5 rozvor náprav obdivuhodných 3000 mm.
Interiér: v hledáčku komfortu a prostornosti
IONIQ 5 se odlišuje od ostatních středně velkých CUV, zejména od crossoverů vybavených spalovacími motory a konvenčními systémy pohonu, tím, že platforma E-GMP umožňuje vytvořit velmi plochou podlahu, pod níž jsou uloženy akumulátory. Interiérem se line motiv „životního prostoru“ a nejpozoruhodnějším způsobem ho ztělesňuje „Universal Island“, inovativní přemístitelná středová konzola, kterou lze posunout dozadu až o 140 mm. Konzolu „Universal Island“ doplňuje jednoduchý středový panel s voličem provozních režimů pohonu umístěným za volantem. Posuvná konzola poskytuje cestujícím více variability, ale také jim umožňuje bez omezení nastupovat do interiéru a vystupovat z něj na obou stranách vozidla zaparkovaného v těsném prostoru. Cestující ve druhé řadě si mohou také užívat různých prvků na středové konzole, mezi něž patří držáky nápojů, vysokovýkonná bezdrátová nabíječka telefonů a vstupy USB.
Hyundai zmenšil tloušťku předních opěradel o 30 procent, čímž vznikl ještě větší prostor pro cestující ve druhé řadě. Cestující si díky tomu mohou přizpůsobit vnitřní prostor různým potřebám a situacím. IONIQ 5 nabízí vzadu zavazadlový prostor o objemu až 527 litrů, který se kompletním sklopením druhé řady sedadel zvětší na 1587 litrů. IONIQ 5 však nabízí ještě větší variabilitu. Druhou řadu sedadel, sklopnou v poměru 60:40, lze posunout dopředu až o 135 mm. Zákazníci mají k dispozici další odkládací prostor v přední části vozu, který má objem až 57 litrů.
Modulární přístrojová deska modelu IONIQ 5 nese 12″ dotykový displej informačního a zábavního systému a 12″ digitální panel sdružených přístrojů s vysokým rozlišením bez kapličky, který za jízdy zobrazuje důležité provozní informace, jakými jsou například údaje o stavu nabití sady akumulátorů nebo poloze nabíjecích stanic v okolí. Informační a zábavní systém modelu IONIQ 5 poprvé používá nový designový motiv s grafickým uživatelským rozhraním Jong-e, nabízejícím různá nastavení prostředí v interiéru, od tlumeného přes jemné až po extravagantní.
A teď něco o technice…
Ač by se mohlo zdát, že si v Hyundai dali záležet především na designu (a prostornosti interiéru), technickou část rozhodně není radno opomíjet. Však si málokdo vybere jako hlavního čtyřkolého společníka elektromobil kvůli jeho designu. Dobrou zprávou jest, že ani pohonem tato novinka rozhodně nezaostává. IONIQ 5 je dodáván s řadou konfigurací elektrického pohonu, které uspokojí požadavky na mobilitu většiny zákazníků, a to takřka bez kompromisů z hlediska provozních vlastností. Zákazníci mají na výběr dvě sady akumulátorů – s kapacitou 58 kWh nebo 72,6 kWh a dvě varianty elektrického pohonu. V prvním případě pohání zadní kola elektromotor vzadu, ve druhém případě zajišťuje jeden elektromotor vpředu a jeden vzadu pohon všech kol. Všechny verze nabízejí dlouhý dojezd a dosahují nejvyšší rychlosti 185 km/h.
Maximální dojezd modelu IONIQ 5 na jedno nabití je 481 km podle metodiky WLTP. Tento údaj platí pro verzi s pohonem zadních kol, sadou akumulátorů o kapacitě 72,6 kWh a 19″ koly. Platforma E-GMP, použitá u modelu IONIQ 5, nabízí kromě 400 V nabíjení standardně také možnost ultra rychlého nabíjení s napětím 800 V, a to bez potřeby dodatečných komponentů nebo adaptérů. Po připojení k nabíječce o výkonu 350 kW lze akumulátory modelu IONIQ 5 nabít z 10 na 80 procent za pouhých 18 minut. Uživatelům stačí nabíjet vozidlo IONIQ 5 pět minut, aby získali dojezd 100 km. IONIQ 5 nabízí také inovativní funkci V2L, která umožňuje zákazníkům nabíjet elektrická zařízení, například elektrokola, skútry nebo campingové vybavení. Funkce V2L poskytuje příkon až 3,6 kW.
TEST: Hyundai Kona Electric – městský crossover na velké baterky
Rozhodně se máme na co těšit…
A teď nemluvím jen o IONIQ 5, na svezení s nímž se už teď velmi těším – mohu prozradit, že by mělo proběhnout během letošního podzimu. Určitě tak nebudete o nic ochuzeni. Zástupci českého zastoupení se nechali slyšet, že pro ČR je k dispozici kvóta 100 kusů pro první rok. Když nad tím číslem přemýšlím, zdá se mi z jedné strany nízké a z druhé strany naopak vysoké. Elektromobilů se totiž v Čechách zatím moc neprodává a nebýt Škody Enyaq, pro český trh revolučního elektromobilu, jsme stálel jen na několika stovkách ročně. Jenže IONIQ 5 je od prvního pohledu tak výjimečným vozem, že ani cena začínající na nemalých 1.099.990 Kč (s DPH) nemusí stovku prvních zájemců odradit a vůbec bych se nedivil, kdyby brzy došlo k jeho vyprodání. Těšit se pak můžeme i na další novinky z řady IONIQ. Hyundai pod novou značkou uvede na trh řadu elektromobilů s číselným označením. Sudá čísla se používají pro sedany, lichá čísla pro SUV. Prvním modelem značky IONIQ je IONIQ 5. Jeho základem je koncepční elektromobil „45“, jehož premiéra se uskutečnila na mezinárodním autosalonu IAA 2019 ve Frankfurtu nad Mohanem. V blízké budoucnosti Hyundai představí sedan IONIQ 6, odvozený od nejnovějšího koncepčního elektromobilu „Prophecy“, prezentovaného v březnu 2020. Později bude následovat velké SUV IONIQ 7. Společným motivem designu vozidel IONIQ bude „nadčasový design“. Co vám budeme povídat, zvědaví jsme opravdu hodně…
Jan Novotný
Technická specifikace
motor | |
Ekonomie provozu | |
hmotnost | |
modelová řada | |
rozměry |