Den jako každý jiný? V terénu s Dajbychem určitě ne!

Den jako každý jiný? V terénu s Dajbychem určitě ne!

Jak už nás v redakci znáte, není téměř žádného dne, kdy bychom vydrželi v klidu. Odpočinek neznáme. Musím se přiznat ač nerad, že po nedávném obdržení pozvánky na tuto akci jsem o své účasti chvilku přemýšlel. Znáte to, všichni toho máme hodně a začlenit do svého programu cokoliv „navíc“ je občas nad naše síly. Nebyl bych to ale členem Motorvize, kdybych odmítl. Je to zhruba týden, kdy jsem se vydal do Plzně. Přemýšlíte, co se tak asi mohlo dít v této západní metropoli? Tamější nadšence motorismu určitě napadl cíl v podobě jednoho z největších, nejstarších a nejsilnějších prodejců Toyoty v Čechách a nových aut vůbec. Pro nás netradiční, pro místní naopak velmi zaběhlá akce s názvem 4×4 Profi den si pro nás přichystala hodně zajímavého. Svezli jsme se novým ISUZU D-Max , Land Cruiserem 200 s V8, elektrickým teréňákem Electric Cruiser nebo třeba kultovním Land Cruiserem řady 70, mě osobně právě z této řady lákala šestikolka s označením 79. Teď ale ještě nepředbíhejme. Zima pořádná, mokré silnice dostatečně, baterky za noc dobité a natěšení veliké, pojďme se podívat na tratě a off-road polygon Dajbych v Plzni.

 

Začněme zlehka: krátká instruktáž

O terénu vám moc často nepíšeme. SUVéčka a crossovery testujeme poměrně často, tahle auta prostě v dnešní době frčí, a to možná víc než většina ostatních tříd. V době, kdy už existují automobilky s absencí pohonu všech čtyř kol i v těchto segmentech, se označení terénní vůz a SUV značně liší. S dnešními městskými crossovery hold nikdo do terénu nejezdí. Jak už samo označení říká, i my s nimi raději jezdíme více do města než na rozbahněné cesty. Toho jsou si vědomi i u Dajbycha, a tak nás ráno před samotným startem čeká důležitá instruktáž. Budete se divit, ale dneska poslouchám snad více než na okruhu. Kromě důležitých bezpečnostních pokynů jsme měli možnost vyslechnout i jednotlivé technické specifikace. Budete se divit, ale zdánlivě nudné produktové prezentace umí také překvapit. Tady se totiž řeší úplně jiné parametry. Uzávěrky diferenciálů, redukce, stálé pohony všech kol, to vše zástupci spol. Dajbych komentovali.

 

Zahřátí jsme dost: pojďme rovnou do terénu

Možná jste se v průběhu čtení zarazili nebo si i ťukali na čelo, proč pořád zmiňuji ten terén. Tak odpověď byste snad mohli hledat i v úvodním odstavci, kde jsem já jako osoba i jako zástupce redakce vysvětloval, že do prostředí vyžadujícího pohon všech čtyř kol se prostě moc často naše auta nedostanou. Mám pro vás ale ještě jeden dovětek. Mezi zmíněnými lákadly byla i auta, která jsme mezi hromady bláta pustit nechtěli. Teď ale ještě nepředbíhejme, nyní se chceme věnovat jízdám na off-road polygonu. Ještě před usednutím za volant mám jako jeden z prvních možnost pozorovat techniku „navijákování“. Pokud byste můj program zatím označovali slovy jako je „nuda“, pak jen odvětím, že tuto tématiku není na snadě opomíjet. Své o tom ví většina nadšenců SUV. Do technických detailů už ale zabíhat nebudu. Různé kurty, druhy lan, karabiny, to je pro mě španělská vesnice. Jako do prvního auta nebo lépe řečeno stroje usedám do už zmíněné šestikolky s označením 79. Jistě, že jde opět o kultovní Land Cruiser. I proto k němu přistupuji malinko s respektem, i když tohle zvládne vlastně úplně všechno, a to aniž bych měl jakékoliv předchozí znalosti. Jako automobilový nadšenec si nenechávám ujít další důležitou novinku. Usedám k o něco méně tradičnímu a hlavně známému výrobci. Je jím ISUZU. Že vám tento výrobce nic neříká? Pak se vrátíme na úplný začátek. Údajně jde o nejstarší Japonskou automobilku a v současnosti o jednoho z největších výrobců motorů. Teď ale k novince, modelu D-Max. Těm znalejším z vás jistě došlo, že půjde o picku-up. Už jen svým zařazením je jasné, že je to ne zcela tradiční auto. Troufnu si říci, že nejsem jediný, kdo s tímhle autem své první tváří v tvář dříve neměl možnost zažít. Čtyřkolku necháváme s mým lektorem na pevno zapnutou a bez dalšího nastavení se vydáváme na mé jedno (pře)dlouhé kolečko. ISUZU pro mě bylo kupodivu příjemným překvapením. Zaměřit se ale nyní chci spíše na ten zážitek, který mi pár hodin na off-road polygonu nabídlo. Při nejmenším hodně zajímavý, ale nutno podotknout, že na denní chleba to prostě tak nějak nebylo. Adrenalinu v krvi jsem měl možná více než při rychlém průjezdu svou oblíbenou zatáčkou, ale něco uvnitř mi tak nějak říkalo, že to není vyloženě moje.

 

Land Cruiser V8: přes importéra kvůli emisím nikoliv…

Dajbych si pro nás připravil ještě jeden opravdový unikát. Téma jsem nakousl již v úvodu, věnovat se mu však budu až nyní. Nová modelová řada Land Cruiseru sice navazuje na dlouholetou a kultovní tradici, nicméně (a teď skalní příznivci snad odpustí) popularita a největší rozmach této třídy jsou už dávno pryč. Prostě si jen nelze myslet, že nová Toyota Land Cruiser je tak horké zboží, že se na běžném českém dealerství neohřeje ani pár dnů. O to více očekávání mám před usednutím do vrcholné specifikace, od které oficiální tuzemské zastoupení kvůli emisím už dávno upustilo. Ano, skutečně jsme usedli do auta, jež v Čechách opravdu bezproblémově jako nové pořídíte, ale už ne z rukou importéra. Cenovka někde lehce nad 2 miliony korun už jej ale řadí mezi konkurenty u Dajbycha nejbližší – Range Rover nebo ty vzdálenější, luxusnější SUV – Audi Q7, BMW X5, Mercedes Benz GL/GLE. Odprostěme se teď na chvilku od cenovky a pojďme si užít trochu luxusu a majestátu ve stylu Toyoty. Hned vzápětí se dostanu k oblíbenému českému glosu „Za peníze všechno jde.“ Prostě i tento japonský výrobce umí vyrobit hodně luxusní, pohodlné, komfortní auto s příjemnými materiály všude, kam se podívám. To nejzásadnější ale přichází se dvěma písmenky na zádi, respektive s jedním písmenem a jednou číslovkou – V8. 5,7 V8 atmosféra, to je prostě pecka, kterou vám tady konkurence nenabídne. Navíc půjde o technicky nebo spíše spolehlivostí téměř bezkonkurenční volbu. Jízda je to příjemná, automat řadí standardně (nikoliv nejlépe), zvuk je doslova lahodný a zátah nevadnoucí. Je to přesně takové, jak od velkého, majestátního a luxusního SUV čekáte. Chtěli byste se mě zeptat na můj vlastní názor? Ne, nekoupil bych si ho. Zážitek je to však nezapomenutelný a za možnost si takové auto v Čechách koupit i přes platnost nových emisních norem můžeme při nejmenším vzdát hold zmíněnému dealerství a možná i poděkovat. Své zákazníky totiž tento segment stále má, a i když jich je stále méně, pořád tu tito srdcaři jsou.

 

Sliby chyby, dnes ale ne: o zábavu bylo postaráno

Plní očekávání jsme byli my, účastníci letošního profi dne a věřím, že i vy, naši čtenáři při čtení tohoto článku. Na začátku jsme vás asi docela navnadili na zajímavé a pro nás poměrně netradiční zážitky. A jaký je výsledek nebo spíše hodnocení po celém dni? Stejně netradiční a stejně pozitivní jako byla očekávání! Došel jsem sice k závěru, že terén nebude asi nikdy mým denním chlebem, to ale na mé skvělé jednodenní zábavě nic nemění. Jako zajímavé zpestření života publicisty nebo spíše motoristického nadšence si umím občasné off-road zážitky ve svém programu představit. A vy, pokud jste jen o malinko větší blázni do blátěných cest, pohonů všech kol, hrabání na hnané nápravě a do všeho, co se týká terénu, si najděte čas a zajděte někdy k dealerství Dajbych, kde věřte nebo ne budete v dobrých rukách.

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.