Tipcars Pražský rallysprint 2017: tradiční, novější a stejně živý

Tipcars Pražský rallysprint 2017: tradiční, novější a stejně živý

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Pražský rallysprint je jednou z tradičních stálic českého rallyového sportu. I když jde o druh soutěže s označením „exhibice“, minimálně co do návštěvnosti a popularity patří tenhle podnik k těm v tuzemsku největším. Ani v letošním roce si završení rally sezóny v Čechách nenechalo ujít mnoho nadšenců ve startovním poli a samozřejmě ještě více těch podél tratí, diváků. Nás v redakci sice čeká hned za týden ještě jedno ukončení sezóny, a to konkrétně na podobně tradiční Mikulášské rally ve Slušovicích, ale nyní jsme téměř v centru Prahy nebo vlastně ne? O novinkách, lákadlech, průběhu a výsledcích Tipcars Pražského rallysprintu 2017 se rozepíšeme právě dnes…

 

Ještě před začátkem: je důvod mít velká očekávání

Standardně začínám své články o rally určitými předpoklady k pořádné zábavě. Můžeme mluvit o zajímavých RZ, časovém harmonogramu, kvalitním startovním poli a… Ano, řeč ještě před sobotním závodem o startovce. Nemám teď na mysli jednotlivé piloty, i když špičky českého rally (kromě V. Pecha) tu byly zastoupeny opět rkjně, ale spíše bych chtěl zmínit auta nebo spíše jeden jediný závodní speciál. Jak jistě víte, Mistrovství světa v rally nedávno skončilo, konkrétně přesně minulý týden. Napadlo by snad někoho z vás, že jedno z fabrických aut nedojede ani zpět do sídla týmu a pofrčí rovnou na nějakou „regionální“ soutěž? Nás snad také ne. V českém světě rally se už ale nějaký ten pátek šuškalo, že právě na Pražském rallysprintu by se mohlo objevit jedno WRCéčko ve specifikaci pro rok 2017. Ano, přesně to „monstrum“, které jsme vám popisovali již v několika článcích o MS. Nebudu dlouho chodit kolem horké kaše. My, vybraní novináři, jsme totiž byli poněkud předčasně pozváni na české představení a hlavně první tuzemské testování Fordu Fiesta WRC. Ona věhlasná „Fióna“ s čerstvými a velmi pyšnými dvěma tituly v Mistrovství světa dorazila do Čech. Z M-Sportu s přísným dohledem vlastních mechaniků dorazil už začátkem týdne tenhle úžasný exemplář. Kdo že ho má řídit? Možná byste takovéhle kouzlo čekali od týmu kolem Václava Pecha a Jiřího Jírovce. Pak by vám ale vypálil rybník tým řekněme možná ještě větších srdcařů a nadšenců. Napovím vám. V garáži jim stojí hned dva starší Focusy WRC, jeden z nich odjel celé letošní MČR, druhý je shodou okolností vypůjčen na Pražský rallysprint druhé posádce. Už víte? Honza Dohnal a Michal Ernst, tihle dva se historicky jako první dva postavili s letošním WRC na start mimo Mistrovství světa. Děkujeme!

 

Pojďme na start: sobota bude dlouhá, delší než dříve…

Skalní příznivci si jistě vzpomenou na teď už možná spíše historii, ve které se kolem Prahy proháněli závodní vozy často i na mnoha klasických rychlostních zkouškách. My v Motorvizi máme velmi oblíbenou zkoušku přezdívanou „cementárna“, jež překvapivě startovala u radotínské cementárny a vedla až k Zadní Kopanině. Vzpomenout můžeme třeba i na Velkou Chuchli, kde se přímo na dostihovém závodišti konala jedna zkouška. I když se rozpoložení jediné pražské rally hodně mění snad každý rok, tradice zůstává. Na mysli teď mám umístění servisní zóny a hlavních rychlostek v ulicích Prahy – na Strahově. Právě v loňském roce se závodníci odtud vůbec nehnuli. Letos si však tým kolem ředitele závodu, Petra Mihuleho, připravil pro všechny nadšence jednu drobnou změnu. Pokud vám není cizí šampionát EDDA Cup, pak můžete znát trať Zbraslav-Točná, jejíž část byla použita pro první dvě shodné ranní RZ letošního rallysprintu. Pouze jedno dosažitelné divácké místo a celkový 2,2km délky sice zní jako pouze slabá náplast na původní velký formát, ale i tak lze tyto snahy vnímat jako dobré zlepšení. My jsme rozhodně byli rádi, že jsme se kousek od svých domovů mohli podívat na tratě rally i jinam než jen na Strahov.

 

3, 2, 1 startujeme: WRC nelze přeslechnout ani přehlédnout

Do startovky ani nebylo třeba koukat, abychom věděli, že Jan Dohnal s letošním WRCem vyrazí na start jako první. Možná bych byl snad i radši v tuto chvíli, kdybych nebyl býval navštívil letos už nějaký ten světový podnik. Je totiž jasné, že posádka Dohnal/Ernst si s tímhle autem nemůže dovolit to, co třeba vítězný Seb Ogiér. Už jen díky téměř nulovému sžití s konkrétním autem, malým možnostem zahřátí před závodem a samozřejmě i strachu z jakéhokoliv nákladného poškození. Troufnu si tvrdit, že průjezd Seba by byl při nejmenším o něco rychlejší a pohlednější. Nutno ale podotknout, že pohled to byl stejně krásný. WRC v Čechách, komu by se o tom před pár týdny nebo dokonce dny snilo? Honza Dohnal je pro mě pan řidič už tím, že sedlá druhou sezónu Focuse WRC a usednutím do Fiesty tomu přidal jen zlatou tečku. Za pěkné průjezdy mohu ze svého pohledu pochválit ještě třeba Martina Vlčka, Ondru Bísahu nebo polskou posádku Grzyb/Poradzisz.

 

Strahov: tradice, kvalitní podívaná a samozřejmě i hojná účast zůstává

Pražský rallysprint v sobě díky svému unikátnímu umístění nese i jednu krásnou výjimečnost. Rally je sice v Čechách populární, možná i více než v okolních státech, ale přeci jen ne tolik jako jiné sporty (fotbal, hokej, tenis…). Přijďte se někdy podívat na rallyové speciály na Strahov a pochopíte o čem mluvím. Právě díky tomuto centru to v těchto dnech vypadá jako by opravdu minimálně půlka Prahy žila jen a jen touto pro nás jednoznačnou královnou motorsportu. Letos se diváci v Praze dočkali dvou tradičně postavených tratích, které se jeli dvakrát v každém směru. Kolečka tu každá posádka absolvovala 2 a pak 3 v každém směru. Chytří z nás si teď spočítali, že jsme všechna auta mohli za den vidět na Strahově celkově 10x resp. v určitém místě dokonce 14x, a to se jinde moc nepoštěstí…

 

V cíli WRC s českou posádkou první, emoce nedají spát

Pražský rallysprint byl, je a asi ještě dlouho bude tradicí, kterou motoristický nadšenec prostě nevynechá. Možná by to mohlo znít jako kdybychom k tratím chodili z nějakého stereotypu. Pokud tomu tak u některých z vás je, troufnu si tvrdit, že v letošním roce šlo právě díky Honzovi Dohnalovi o jednoznačnou výjimku. Věřím, že jste se i vy těšili tak jako my. O emoce letos bylo postaráno. O zajímavou podívanou se mimo jiné postaral i déšť před poslední RZ, který u mnohých závodníků zapříčinil opatrnost, u druhých neštěstí při utržených kolech, defektech nebo hodinách. Žádná větší nehoda však na tratích pozorovat nešla, za což jsme upřímně opravdu rádi. Sláva vítězům, čest poraženým a ještě jednou velká gratulace všem, kteří se podíleli na startu a vítězství Fiesty WRC v Praze!

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..