Peugeot a AČR: Rally Talent 2018 a svezení jako třešnička na dortu!

Peugeot a AČR: Rally Talent 2018 a svezení jako třešnička na dortu!

Před nedávnem jsme měli možnost podívat se na takovou zdánlivě nevýraznou akci nebo řekněme spíše neformální setkání se zástupci Autoklubu ČR a českého zastoupení automobilky Peugeot. Mohlo by se zdát, že mám chuť vás dnes nudit informacemi z nějaké obyčejné tiskové konference. Nějaké hodinnové sezení nad výsledky za určité období, technické informace a novinky vás ani mě dnes nečekají. Jak jistě z našich předešlých článků tušíte, rally sezóna s ročníkem 2017 už pomalu a nenávratně končí nebo možná spíše už i skončila. MČR i rallysprint série jsou u konce, vítězové byli již vyhlášeni. Teď se nabízí drobné pozastavení. Zatímco absolutní pořadí opět opanovala fabrická posádka Kopecký/Dresler na Fabii R5, v nižších třídách máme na stupních nejvyšších nové posádky. Z našeho dnešního úhlu pohledu nám postačí dvě jména: F. Mareš a J. Hloušek, kteří vyhráli poměrně s přeheldem skupinu 6 (tedy především posádky s vozy R2). A právě těhlech dvou mladých tváří se týkalo dnešní sezení. Jako malé završení úspěšné sezóny i projektu Autoklub Peugeot Rally Talent v jeho prvním působení lze chápat naši dnešní akci. Řeč bude ale i o plánech do budoucna a pro nás nebo spíše mě přijde i jedna malá třešnička na dortu. Jaká? Možná už tušíte…

 

Chladné a relativně nudné ráno: co nás dnes čeká?

Nebudu chodit dlouho kolem horké kaše. Organizátoři si nás pozvali na relativně nedaleký okruh Sosnová u České Lípy. Slovíčko relativně mi prosím odpusťte. V 11 hodin na míste sice zní jako poměrně klidný termín, nicméně ve značně podzimním počasí se vám brzo ráno ani na slavné a oblíbené dubské zatáčky vyrážet nechce. Do Sosnové to mám já osobně zhruba hodinu a půl, takže žádné sváteční vyspávání na mě prostě nečeká. Abych byl správně „brandově“ vybaven, vyjíždím s Peugeotem 308 SW, který slibuje slušený komfort a pro mě i relativně příjemné svezení. Znáte mě, na čas jezdím jen málokdy. Ani dnešek není výjimkou. Dalo by se tak říci, že mě čeká zajímavé svezení, ale věřte nebo ne, dneska ty dubský fakt nejdou. Pojďme se tak raději přesunout do cíle, kde na nás čekají dobře naladění zástupci obou společností a hned několik mladých, nadějných talentů. Posádku Filipa Mareše a Honzy Hlouška už známe dost dobře. Dneska nás čeká pár slov o jejich úspěších, které se vážou nejen na tuzemské soutěže, ale letos i do poměrně vzdáleného zahraničí. Přesně tihle dva totiž letos bojovali do posledního dechu o titul juniorských mistrů Evropy. Jen o pár bodů jim uniklo druhé místo. Celkově je však tenhle tým stále na bedně, což vzhledem k prvním dvoum příčkám patřícím továrním jezdcům Opelu lze brát jako hodně velký úspěch. Mohli bychom tu také dlouze rozebírat do jaké míry rozhodla jejich technika, ale o tom snad možná ani ne někdy příště. Pojďme trochu dál. Po dvou sezónách Autoklub Peugeot Rally Talent týmu můžeme hodnotit celkově i tenhle projekt. Na prvotní porodní bolesti v podobě Karla Kupce je možné snad už zapomenout. Na konci roku 2017 tu máme dva dospělé závodníky s úžasným pokrokem, progresem a odhodlané jít dál. Nabízí se tak otázka, co bude dál. Snaha se cení, avšak upečeno ještě prý není nic. Mluvím teď o téhle konkrétní posádce, která stále zůstává pod taktovkou Autoklubu. Otázkou však stále zůstává konkrétní představa o spolupráci pro blížící se sezónu 2018. Ověřené informace jsou bohužel ještě ve hvězdách.

 

Autoklub Peugeot rally talent jde dál: nová posádka je na světě

Pokud jste alespoň občasnými nadšenci rallysportu, asi jste nepropásli možnost stát se dalším rally talentem. Teprve doslova před pár týdny došla tato soutěž nebo výběrové řízení chcete-li do svého konce, na kterém stojí dva mladí, nadšení kluci, ke kterým byste prozatím závodní speciál v garáži zatím netipovali. Za mě jde o úplně ukázkový příklad ideálních kandidátů na budoucí talenty. Autoklub zcela oprávněně chce vybírat mladé a nadšené řidiče z veřejnosti, na nichž hodně zapracuje, vytáhne je a udělá z nich budoucí zkušenné reprezentanty. V příštím roce pojede posádka J. Dvořák a J. Kalkus celou rallysprint sérii, a to opět na stejné technice v podobě Peugeotu 208 R2. Údajný výběr nebyl vůbec jednoduchý. Pokud byste čekali, že jde jen o výsledný čas na určené dráze se shodným autem, tak byste byli na omylu. V oficiální zprávě stojí mezi parametry rozhodujícími o vítězi např. technické znalosti,  rychlost výměny kol nebo třeba i fyzická zdatnost. V porotě pak stáli ti nejpovolanější z celé branže s motoristickým, rally či žurnalistikým zaměřením. Není tak potřeba jakkoliv rozporovat jejich rozhodnutí. My jsme měli právě tento den možnost vůbec poprvé spatřit novou posádku, slyšet jejich slova, vidět nadšení a popřát jim úspěchy v první sezóně i těch dalších.

 

Třešnička na dortu: jak se asi tak jede v závodní R2?

No, od začátku jsem vám dnes sliboval malý velký bonus. On to bude výjimečný zážitek a benefit pro mě než pro vás, ale právě pro jeho nezapomenutelnost se o něj pokusím s vámi podělit. Tiskovka nebo spíše neformální setkání pomalu končí, já se občerstvuji a najednou si pro mě přichází sám Honza Hloušek. Co se tak asi chystá? Pomalu se chystám na nejhorší. Ne, dělám si srandu. Jsem plný očekávání a emocí. Za chvilku totiž usednu do R2 a kdo by snad mohl být jiný mým řidičem než samotný Filip Mareš? Nikdo. Dostávám místní přilbu, protože ta moje nemá interkom (haha, nemá ani vlastní helmu). To ale není vše. Následuje krční límec, na bezpečnost se hold v rally dneska hodně hraje. Až pak mám tu možnost usednout do kokpitu. Divili byste se, ale s obyčejnou 208 tohle auto moc společného nemá, a tak ani onen vstup není úplně jednoduchý. Prokousat se přes bezpečnostní rám auta a usadit se „na podlahu“ chvilku neznalému trvá. Obsluhují mě hned dva povolaní a přichází čas na připoutání. Kdo nezná, nepochopí. Čtyřbodové pásy a tříbodové je upřímně opravdu něco jako nebe a dudy. Prostě se usadíte, pak vás začnou štelovat, utahovat a… Pak přijde fáze, kdy každý centimetrový pohyb je problém. Sedím tak pevně jako bych byl opravdu přibytý. Teď už ale na trať. Filip na mě začíná mluvit z interkomu a já si připadám jako opravdový navigátor, kterým bohužel nejsem. Chvilku čekáme, probíráme mé předešlé zkušenosti a pak to přijde. Zhruba po dvou zatáčkách dostávám do sluchátek upozornění, že tohle je jen přejezdový mód. Ajaj, ta R2 asi nebude tak pomalá, jak si myslíme, ale i 208 potřebuje trochu zahřát. Zhruba půl kola uplynulo a přichází čas na zmáčknutí magického tlačítka. Pak to přijde. Auto ožije, zvuk zesílí a přijde vám, že tahle malá potvora má koní zhruba dvojnásob a pohon pouze jedné nápravy jí příliš neubírá. Pak přijde pár vyloženě utáhlých zatáček, kde tento nedostatek je cítit. Taháním za ručku sice Filip značně bojuje, ale dvě zadní hnaná kola nedokáže vynahradit ani jeho velký talent. Jako spolujezdec na cestu příliš nevidím, a tak chvílema stíhám pozorovat práci řidiče. Překvapuje mě, kolik pohybů stíhá člověk za volantem dělat. Řekl bych, že to je mravenčí práce, každý milimetr na volantu, brzdě, plynu, ručce, to všechno je znát a všechny tyhle ovladače stíhá Filip sledovat a řídit několikrát do vteřiny. To je prostě parádní a hodně obdivuhodné!

 

Co jsme se dnes dozvěděli a zažili? Bylo toho hodně…

Tahle tiskovka se mohla ze zečátku zdát být velmi nudná, hlavně pro vás, čtenáře. Doufám, že jsem vás v předchozích řádcích přesvědčil o opaku. Setkání s pozitivními a dobře naladěnými lidmi je vždy potěšující. I to dnešní takové bylo. A jaký je výstup? Na začátku společného projektu Autoklubu a Peugeotu jsme viděli 2 mladé, nadějné závodníky, kteří na konci vypadají úplně jinak. Dva usměvaví lidé, ve kterých vidí všichni okolo budoucnost. My jim ji nebudeme brát. U budoucnosti chvilku i zůstanu. Můžeme v ní vidět dva odlišné světy. Jeden, a to v Čechách u nejvyšší specifikace R5, kam s největší pravděpodobností Filip Mareš a Honza Hloušek směřuji, a pak zpět u „začátků“ v podobě R2, kterou bude sedlat nová posádka rally talentů. Obě dvě cesty jsou v rukách obou důležitých partnerů. Co to znamená pro nás? Jen jediné. Máme se v roce 2018 na co těšit! Vzpomeňte si pak také na má slova o svezení v R2. Ani tento malý velký začátek každého nadějného jezdce dnešní doby není malá hračka. Ba naopak. Ne nadarmo se říká, že v královně motorsportu, Formuli 1, rozhoduje o výsledku řidič jen zhruba z 15-20%, zbytek je na technice. Tady je to ale úplně jiné. Je to o srdíčku, nadšení, mravenčí práci a velkém nadání! Mě nezbývá než poděkovat za skvělé svezení, zážitek a těšit se na další sezónu.

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.