Zdroj úvodní fotky: Jan Novotný
Dacia Spring: elektromobil s mnoha NEJ

Dacia Spring: elektromobil s mnoha NEJ

Autor: Jiří Simon · Fotografie: Jan Novotný & Jiří Simon

Občas se nám v kalendáři objeví auta na test, při jejichž spatření je mi ihned jasné, že se musím dobrovolně přihlásit k provedení testu. Někdy je to velký manažerský sedan, jindy rodinné MPV nebo i sportovní kupé se silným motorem. Auto, ke kterému jsem se s velkou zvědavostí přihlásil tentokrát, není ani velké ani silné, ani super vybavené, ale přesto je velmi zajímavé a já měl obrovskou potřebu si ho vyzkoušet. Jde o malý městský elektromobil s výkonem na dnešní dobu silně podprůměrných 43 koní. Automobilka, která dnes nemá v nabídce ani jeden vůz s alternativním pohonem, jako kdyby nebyla. Dnes už nejde jenom o prestiž nebo chlubení se technologiemi, kterými daná značka vládne, nýbrž o nutnost. Tak i rumunská Dacia přišla s modelem Spring. A jak už je u Dacie zvykem, snaží se získat zákazníky především svoji cenovou politikou. Bude to ale fungovat i v případě elektromobilu?

Modrá lentilka

Dacia Spring je opravdu malé vozítko, což je ve světě aut, která neustále rostou, poměrně nečekané. Ale v tomto případě jsou malé rozměry vysloveně žádány, jde přece o malý městský elektrický vůz (hatchback trošku šmrncnutý crossoverem) s délkou 3 734, šířkou 1 579 a výškou 1 516 mm. Testovaný kus Dacia Spring byl v jasně modré barvě s černými plasty doplněnými oranžovými prvky. Přední masce vévodí dělené světlomety. Nahoře se nachází LED denní svícení se směrovými světly, která elegantně navazují na masku s vprostřed umístěným znakem, pod nímž se skrývá zásuvka pro nabíjení vozu. Níže se pak v nárazníku nacházejí klasické halogenové světlomety. Dalším dnes neobvyklým prvkem na autech je velikost pneumatik, Spring je obutý na čtrnáctipalcových kolech. K těm ladí mohutné oplastování z boku doplněné oplastováním dveří s oranžovanými doplňky. V zadní části najdeme pouze jednoduché sdružené zadní světlomety a otevírání pátých dveří. Ve znaku je ukrytá couvací kamera, což je pro městský provoz a parkování užitečná věc.

 

Skromný a relativně laciný interiér, který ale splní svůj účel

V interiéru je pak bohužel vidět, kde se šetřilo. Všude, kam oko dohlédne, je tvrdý plast, vlastně až na moderní 7palcový středový displej je to takový výlet do nedávné minulosti. Sedadla potažená ekokůží prošitá oranžovou nití a s integrovanou hlavovou opěrkou mají příjemně vyztužené boční vedení, ale jsou poměrně měkká. Bohužel jdou navíc nastavit pouze podélně. Volič jízdních režimů má kruhový tvar a lze v něm vybrat jízdu dopředu, dozadu a neutrál. Chybí zde symbol P pro parkování. Pokud by vás to u automatu přeci jen překvapilo, pak vězte, že parkování je řešeno kombinací neutrálu a zatažení parkovací brzdy. Ano, Spring má opravdu klasickou mechanickou ruční brzdu, se kterou se i při malém výkonu dá užít troška legrace. Pod multimediálním systémem se nacházejí tlačítka na ovládání předních oken, zamykání vozu, tlačítko pro výstražná světla a změna režimu pohonu Eco / Normal, níže pak manuální ovládání klimatizace. Za čtyřramenným volantem s ovládacími tlačítky vykukuje jednoduchá kaplička s ukazateli dojezdu, zbývající energie a samozřejmě aktuálně spotřebované nebo rekuperované energie. Vlastně ve voze je vše, co skromný řidič potřebuje.

 

Žádný trhač asfaltu, ale do města skvělý.

Většina zarytých fanoušků elektromobility vám řekne, že elektromobil si každého získá zrychlením z 0 na 100 km/h. Většinou jsou to ohromující čísla, tedy samozřejmě čím nižší tím lepší. To ale u Dacie Spring nečekejte. V technických údajích o vozidle je uvedena hodnota 5m8 s, což by bylo doslova ohromující, nevšimnout si ale, že jde o zrychlení pouze z 0 na 50 km/h. Vlastně je to ale pro městské „přemísťovátko“ hodnota zcela v pořádku. Ne každý potřebuje nechat na semaforu černý pruh od pneumatiky. Když už jsme ale u toho zrychlení na stovku, tak to Spring zvládne za 19,1 sekundy a maximálku má 125 km/h. Takže není problém s ním vyjet i na dálnici. Elektromotor o výkonu 33 kW (tedy 43 koní) s točivým momentem 125 Nm využívá energii z akumulátoru o kapacitě 26,8 kWh. Ten se skládá z 12 modulů o celkové váze 186 kg. I díky tomu má Dacia Spring na elektromobil velmi nízkou pohotovostní hmotnost – 970 – 1040 kg dle výbavy. Mimo jiné právě na poměry elektromobilu nízká hmotnost umožňuje dosažení papírové spotřeby 12 kWh/100 km a tedy teoretický dojezd až 230 km dle WLTP. Testovaný model byl vybaven možností rychlonabíjení (DC), díky němuž by mělo být možné dobít 80 % baterie za méně než hodinu, doma ze zásuvky to je ale cca 13 hodin, při pořízení wallboxu pak 5 – 9 hodin dle typu wallboxu. Teorie je jedna věc, ale jaká je praxe? Když jsem si vyzvedl Dacii na Zličíně, ukazovala dojezd 220 km na plnou baterii. Když jsem s ní dojel do kanceláře na pražském Proseku, což je něco málo přes 20 km pražským provozem, k mému překvapení ukazovala Dacia dojezd přes 240 km. Strávil jsem s ní celý týden a při denodenním ježdění škola – školka – práce a zase zpět, jsem k nabíječce musel až, než jsem jel Dacii vrátit, a to po 226 km. Popravdě jsem ji navíc vůbec nešetřil. Protože nám zavřeli cestu do školy, musel jsem každé ráno vyrazit na objížďku po dálnici a vždy jsem se snažil dostat na těch alespoň 120 km/h. Navíc jsem jeden večer potřeboval opravdu rychle něco zavézt přes půl města a přeparkovat auta tak, abych vytáhl jeden ze svých spalováků by zabralo zbytečně moc času, vzal jsem tedy Spring a pořádně ji přišlápl. Jízdní vlastnosti Dacie Spring odpovídají dané třídě, velikosti a hlavně výkonu pohonné jednotky. Řízení není nijak blátivé, vozítko se přes vyšší stavbu mírně nahýbá a podvozek je naladěn spíše do komfortu, kterému pomáhají i pneumatiky s profilem 165/70 R14.

Výbavou je Dacia Spring takové holátko, některé dnes běžné prvky nelze přidat ani za příplatek. Testovaný model byl ve výbavě Comfort PLUS (dnes Expression), tedy o proti základní verzi vybaven navíc čalouněním z umělé kůže, parkovacími senzory vzadu s parkovací kamerou a také multimediálním systémem s navigací. Když bych měl Dacii Spring něco vytknout, určitě by to byla nemožnost výškového nastavení volantu a sedadla řidiče, absence tempomatu a akustický hluk ve voze při vyšších rychlostech, který je všudypřítomný už od padesátky. Jenže pořád se bavíme o levném elektromobilu a ten jako takový svůj účel splní na výbornou.

Dacia Jogger přijíždí do ČR: i s jednolitrem (a LPG) jezdí příjemně

 

Opravdu elektromobil s mnoha nej…

Kdo mě zná, ví, že nejsem pro elektromobilitu za každou cenu – že obří elektrické SUV či dokonce pickup s udávaným dojezdem 500 nebo i 600 km mi úplně nedávají smysl. Já si ideální elektromobil představuji zcela na opačném konci nabídky. Tedy malé super efektivní autíčko do města nebo na příměstský provoz, s dojezdem kolem 200 km. A proto Dacii Spring vidím jako elektromobil s mnoha NEJ. Je to v současné době nejlevnější elektromobil na trhu. Pravda, od uvedení na trh, kdy začínala cena na 450 tisících korunách, došlo k relativně znatelnému zdražení (nyní od 511.900 Kč), díky čemuž už začíná být ta cenová přívětivost při nejmenším velmi diskutabilní. Není to prostě málo, navíc za námi testovanou verzi dáte už takřka 600 tisíc Kč, ale levněji jiný elektromobil nekoupíte. Dacia Spring sice není nejmenší elektromobil, protože Fiat 500e je o bezmála deset centimetrů kratší, ale za těch 10 cm nabízí Dacia mnohem více praktičnosti. Dacia Spring je nejlehčí elektromobil (s pohotovostní hmotností 1045 kg). Já si nemůžu pomoct, ale pro mě je to elektromobil, který dává absolutně největší smysl. Samozřejmě to není stylovka, kterou oslníte kolemjdoucí, není to velké rodinné auto, kterým budete chtít vyrazit na rodinnou dovolenou k moři. Ale jako městské vozítko na odvoz dětí do škol nebo školek a pak do práce a parkovat v centru bez starostí (tím myslím skvělou velikost na parkování, ne že BEV parkují zdarma), to vše celý týden na jedno nabití, zní skoro až neuvěřitelně. Vlastně, když jsem Springa vracel, říkal jsem si, že až na mírně stísněný prostor (nic pro moji velikost) by to pro naši rodinku mohlo být jako ideální další autíčko, právě na pohyb po městě s dětmi. Takže proč ne, Dacie – tohle byl rozhodně dobrý tah…

 

Jiří Simon

Sdílet: