Dacia Jogger přijíždí do ČR: i s jednolitrem (a LPG) jezdí příjemně

Dacia Jogger přijíždí do ČR: i s jednolitrem (a LPG) jezdí příjemně

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Renault Česká republika, a.s. (Tomáš Devera)

Dacii Jogger jsme měli možnost poprvé spatřit v rámci loňského mnichovského autosalonu (IAA Mobility) a už tehdy nás překvapila. Snad ani nejde o to, jestli šlo o pozitivní nebo negativní překvapení, i když uznávám, že v tomto případě to byla spíše první z možností. Obecně nás ale značka Dacia překvapila vůbec vznikem takového auta. Na jednu stranu sice bylo jasné, že populární modely Lodgy a Dokker potřebují náhradu, ale udělat v době, kdy automobilky pomalu a jistě opouštějí tradiční MPV a snaží se o co nejnižší možné emise, crossover mezi kombi, MPV a SUV s až 7 místy na palubě, to prostě chce odvahu. A Dacia ji rozhodně má. Zatím sice nabízí pouze jednolitrový benzín a náhradu za v Čechách tolik milovaný (vcelku pochopitelně) diesel představuje „pouze LPG“. Do budoucna ale přibude ještě hybrid a právě již dostupná, jediná alternativa může argumentovat výrazně nižšími náklady na palivo, tovární zárukou „přestavby“ a navíc ještě vyjde v ceníku o 12.500 Kč levněji než klasický benzín. To je úplně diametrálně odlišný přístup, než na jaký jsme byli zvyklí u dieselů, za které jsme si dříve připláceli právě primárně kvůli nižším provozním nákladům. To vše zní při nejmenším hodně lákavě. My jsme měli před pár dny tu čest být mezi prvními, kdo mohl za volant této novinky v Čechách usednout. Tady jsou všechny důležité informace a naše první jízdní dojmy!

 

Design a první dojmy z velkého crossoveru

S novým modelem Jogger, Dacia znovuobjevila rodinný vůz s až sedmi sedadly a zpřístupnila jej v podstatě všem. Rodinná a víceúčelová Dacia Jogger by si údajně měla brát to nejlepší z každé kategorie: délku karoserie kombi, prostornost interiéru MPV a atributy SUV. Je nezařaditelná do jediné třídy, i proto ji považujeme za hned trojitý crossover. Jako pravý rodinný vůz od značky Dacia by měla nabízet skvělý poměr cena/výkon nebo v tomto případě spíše cena/prostornost. Dacia Jogger má přední masku s širokou mřížkou, která je typická pro současný designový jazyk značky. Výrazné blatníky, kola v rozích karoserie a spoiler na zadních dveřích dodávají již zmíněné a velmi oblíbené prvky dnešních SUV nebo crossoverů chcete-li. vislá zadní světla zajišťují co největší vstup do zavazadlového prostoru a jejich tvar zvýrazňuje široké zadní blatníky a dotváří tak robustní vzhled vozu. Dacia Jogger podporuje outdoorový styl střešními lištami, zvýrazněnými podběhy a vysokou světlou výškou (200 mm bez zatížení). Je vybavena koly o velkém průměru (660 mm) s vysokou bočnicí pneumatiky. Přední a zadní optika zahrnuje nový světelný podpis Dacia ve tvaru Y. Technologie LED byla využita v předních denních světlech i v potkávacích světlech. Kromě snížené spotřeby elektřiny, poskytují lepší světelnou účinnost jak ve dne, tak hlavně v noci, tím i lepší viditelnost ostatních účastníků provozu. Od druhého stupně výbavy je Dacia Jogger vybavena modulárními podélnými střešními lištami, které je možné upravit jen několika otočeními klíče na příčníky. V podélné poloze ladí k designu bez negativního vlivu na aerodynamiku vozidla, v příčné poloze slouží jako nosič, který unese až 80 kg.

 

Interiér: ve znamení prostornosti a rozumné míry komfortu

Dojem z interiéru podtrhují vhodně zvolené barevné kombinace. Dacia využila horizontálně členěnou palubní desku jejíž horní a spodní část odděluje středový pás, který je od druhého stupně výbavy čalouněný kvalitní textilií. Nad tímto pásem se nacházejí důležité prvky pro řidiče (přístrojový štít, multimediální obrazovka) a pod ním, stále na dosah ruky, tlačítka na ovládání klimatizace a jízdních asistentů. Těch má Dacia Jogger překvapivě v nabídce docela dost – asistent parkování, asistent pro rozjezd ve svahu, systém hlídání mrtvého úhlu a automatické nouzové brzdění. Textilní potah se pak nachází také na středové loketní opěrce a loketních opěrkách předních dveří. S délkou 4,55m a velkorysým rozvorem 2,9 m se Dacia Jogger chlubí nejlepší prostorností ve svém segmentu. Druhá a třetí řada nabízejí stejnou úroveň pohodlí a prostoru pro nohy a kolena jako první řada. Dacia Jogger nabízí nejlepší přístupnost třetí řady díky mechanismu naklápění sedadel druhé řady. Výška střechy 855 mm a prostor pro kolena (127mm) třetí řady patří k nejlepším hodnotám mezi sedmimístnými vozy na trhu. Dacia Jogger také disponuje až 23 litry úložných prostorů rozmístěných po celém vozidle tak, aby z nich měli užitek všichni cestující. Mezi ty hlavní patří uzavíratelná přihrádka v palubní desce o objemu 7 litrů, úložný prostor v předních a zadních dveřích, kam se vejde litrová láhev, uzavřená středová schránka o objemu 1,3 litrů a celkem šest držáků na nápoje. Sedadla jsou tvarovaná, aby poskytovala dobrou oporu řidiči i cestujícím. Pro ideální polohu při řízení může řidič nastavit výšku sedadla (+/- 35 mm), výšku volantu (+/- 20 mm). Na přání je možné získat i podélně nastavitelný volant (+/- 25 mm) a středovou loketní opěrku s úložným prostorem.

Dacia ukázala Jogger, Renault uvedl elektrický Megane; velké plány pro rok 2022

 

Jízdní vlastnosti spoléhající (zatím) na dvě verze benzínového jednolitru

Tohle, dnes možná zcela nejdůležitější téma jsme trochu nakousnuli už v úvodu. Není tajností, že se Jogger spoléhá „jen“ na dvě verze jednolitrového tříválce. Typický český zákazník se určitě bude shánět po dieselu, vždyť odcházející Lodgy nebo i současný Duster se za osvědčené BluedCi 115 rozhodně nestydí, ani navíc nemají za co. Zapomeňme ale na to, jedinou alternativou pro novou verzi benzínového jednolitru, který nabídne nejvýše 110 koní, představuje jednotka se stejným objemem válců, jenž umožňuje spalování LPG i benzín a díky tomu kombinovaný dojezd přes 1.000 km. To zní jako velmi úctyhodná náhrada dieselu. Komu by to nestačilo, může si počkat na full-hybrid, který dorazí v příštím roce. Ten navíc bude jedinou možností, jak v Joggeru získat automatickou převodovku, a to je možná trochu škoda. Teď už ale pojďme zpět k současné nabídce a našim dojmům.

Jízdním vlastnostem v každém případě pomáhají velkorysý rozvor 2,90 m a šířka předního a zadního rozchodu. Elektrický posilovač řízení s proměnným posilovačem umožňují řízení na všech typech povrchu a při velkém rozpětí rychlosteí. Nová Dacia Jogger snižuje námahu při manévrech s vozem o 36 %. Zesílená pevnost karoserie vozu Dacia Jogger v přední části snižuje hluk od motoru. Stejně tak tloušťka obložení zavazadlového prostoru a rámování dveří – to vše také umožňuje eliminovat prostor mezi dveřmi a karoserií – což snižuje hluk z vnějšku vozu. V neposlední řadě došlo ke snížení aerodynamického hluku a k zesílení těsnění v kabině vozu.

Možná vás překvapí, že litrové TCe 110 je zcela novou pohonnou jednotkou. 1.0 L turbo s přímým vstřikováním paliva dosahuje maximálního výkonu 110 koní (81 kW), porce 190 Nm točivého momentu je pak k dispozici už od 1.750 ot./min. a maxima ve výši 200 Nm dosahuje při 2.900 ot./min. Hliníkový blok motoru umožnil snížit jeho váhu. Nový TCe 110 disponuje variabilním časováním ventilů, variabilním olejovým čerpadlem a využívá řady účinnějších materiálů podporujících výkon a snížení spotřeby paliva, čemuž přispívá i standardně dodávaná manuální 6stupňová převodovka. Integrované výfukové potrubí, filtr pevných částic a přímé vstřikování pomáhají snižovat emise CO2. Dacia je zároveň jediným konstruktérem, který nabízí kompletní řadu vozidel na dvojí palivo – benzín a LPG. Tovární implementace této technologie zaručuje bezpečnost a spolehlivost. Trvání konstrukční záruky, servisní intervaly a náklady na údržbu, kapacita palivové nádrže jsou identické jako u benzínové verze (40l nádrž LPG se nachází na místě rezervního kola). Smíšená spotřeba motoru 1.0 TCe LPG v cyklu WLTP začíná na 7.4 L/100 km (resp. 118 g CO2/km). Při jízdě na LPG vypouští Dacia Jogger průměrně o 10 % emisí CO2 méně než odpovídající benzínový motor.

 

Závěrem: neuvěřitelně výhodný balíček…

Už teď mohu s klidným svědomím prohlásit, že jsme za volantem Joggera strávili příjemné chvíle. Jako první jsem měl možnost usednout do klasického benzínového jednolitru, který mě překvapil svou agilitou a jistotou i při dálničních rychlostech, ve 130 km/h totiž točí zhruba 3.000 ot./min., což považuji za rozumnou hodnotu. Osobně mě opravdu hodně zajímá, jak se až 7místný vůz bude chovat při „rodinném zatížení“. Mimo jiné právě to může prozradit až plnohodnotný redakční test, na který se už teď moc těšíme. První dojmy jsou totiž veskrze pozitivní, a to jsem zatím ještě vůbec nezmiňoval cenu. Jogger v součanosti začíná na 373.500 Kč s DPH v 5místné verzi s TCe 100 LPG. Pokud vás tato hodnota neohromila, pak zbystřete u opačného spektra – za plně vybavený vůz v sedmimístné verzi a silnější motorizací zaplatíte „jen“ 476.000 Kč s DPH, a to je cena, na níž mnozí konkurenti teprve začínají. Zdá se vám to neuvěřitelné? Pak je to o důvod více těšit se na klasický test, který přijde v následujících týdnech či měsících…

 

Jan Novotný

Sdílet: