Zdroj úvodní fotky: Volvo Car Corporation
Volvo možná již brzy všem vypálí rybník. Model EX30 půjde pořídit za cenu spalováku

Volvo možná již brzy všem vypálí rybník. Model EX30 půjde pořídit za cenu spalováku

Autor: Michaela Rubešová · Fotografie: Volvo Car Corporation

Konečně jsme se dočkali a mohli se spolu s ostatními kolegy účastnit tiskové konference českého zastoupení Volvo k uvedení další (revoluční) novinky. Živé promítání světové premiéry nejmenšího člena švédské rodiny, tedy modelu EX30, se konalo v prostorách kavárny a kina Edison Filmhub v Praze.

 

Velikost nerozhoduje o kvalitách!

EX30 je nejmenší SUV, které značka bude ve svém portfoliu nabízet, a to není všechno. Auto přijede do Česka s atraktivní cenou, která bude srovnatelná s tou, za kterou se prodávají běžná spalovací auta. Hádáte dobře, konkurence by se měla začít bát. Nově představený model je tak dalším kouskem, který podporuje plně elektrickou budoucnost automobilky plánovanou na rok 2030.

„S Volvem EX30 se snažíme přinést prémiovou, plně elektrickou mobilitu mnohem širšímu publiku a pomoci tak pokročit a urychlit přechod k plné elektrifikaci, kterou náš průmysl a společnost potřebuje,“ řekl Jim Rovan, ředitel značky Volvo a pokračoval: „Plně elektrické EX30 je možná naše nejmenší SUV, ale je to velká věc pro naše zákazníky a velká věc pro nás jako společnost.“

Ačkoli se jedná o zatím nejmenšího člena švédské rodiny, neznamená to, že by snad nějak tratil, co se týká výkonu, bezpečnosti nebo technologií. Stále jde o kvalitní vůz, jen v trochu menším balení.

 

Nejvýkonnější varianta zrychlí z nuly na sto za 3,6 sekundy

Novinka se bude nabízet se třemi verzemi pohonu a dvěma typy baterie. Pro zákazníky, kteří využívají automobil spíše pro kratší vzdálenosti, bude nejlepší nejslabší verze pohonu se Single motorem. Takové auto nabídne dojezd 344 kilometrů. Kapacita lithium-železo-fosfátové baterie činí 51 kWh.

Druhou variantou je Single Extended Range, v níž je k dispozici silnější baterie s kapacitou 69 kWh. Auto je schopné ujet v ideálním případě až 480 kilometrů na jedno nabití. Pod kapotou se pak skrývá stejný motor jako v první variantě. Překvapením je poslední nabízená možnost s Twin motorem Performance, který má sice o něco nižší dojezd (460 kilometrů), zato se jedná o pořádně svižný a agilní kousek s nízkým těžištěm. Ten umí zrychlit z nuly na sto za pouhých 3,6 sekundy. S pohonem všech kol poskytne výkon 428 koní!

Překvapovat nepřestaneme ani s nabíjením. Twin Motor s prodlouženým dojezdem nabídne výkon až 153 kW, zatímco standardní motor disponuje nabíjecím výkonem 134 kW. Baterii je tak možné dobít z 10 na 80 procent už za 27 minut. Všechny verze pak budou mít standardně omezenou maximální rychlost na 180 km/h.

 

Snížení uhlíkové stopy a netradiční přístrojový štít

Model je navržený tak, aby co možná nejvíce snížil uhlíkovou stopu. Představuje, a především ztělesňuje důležitý krok v oblasti udržitelnosti. Na míru emisí se myslí nejen při výrobě, ale také v celém životním cyklu vozu. Jak už to známe z jiných vozů Volva, i v tomto modelu nalezneme recyklované materiály. Vše ale stále v duchu skandinávského životního stylu, kterému se přizpůsobily i barvy interiéru. Za nás je velmi atraktivní ta zelená, která evokuje les a člověk se hned naladí do relaxačního módu. Zapomenout nesmíme ani na náladové osvícení kabiny, které ocení zejména vnímavé ženy. Zvolit si lze hned z šesti nálad a ano, nechybí ani růžová!

Největší, a také zřejmě nejdiskutabilnější částí, bude středový displej, který je v podstatě na výšku položeným tabletem. To by asi nebylo nic divného, kdyby tato obrazovka v sobě neskrývala v horní části ještě (jeden) panel. Ten je integrovaný do prostoru a prakticky slouží jako přístrojový štít. Před řidičem, tedy spíše za volantem tak už nic nenajdeme. Vše se bude nyní zobrazovat a ovládat zde. Podle zástupců automobilky se není čeho bát, protože displej je umístěný tak, aby byl stále v řidičovo zorném poli a zbytečně neodváděl pozornost od řízení. Jaká bude realita, na to si budeme muset ještě chvíli počkat, než se novinka dostane do testovací flotily. Už teď jsme ale zvědaví, jak to bude fungovat.

Co však zůstalo při starém je zaměření na bezpečnost. Součástí modelu je třeba ochrana před kolizí cyklisty s dveřmi vozu nebo, za mě, perfektně zpracovaný parkovací asistent, který od parkování neodradí ani nezkušeného jezdce. Největší výhodou rozhodně je, že zvládne zaparkovat do všech typů parkovacích míst, nejen tedy do obávaného podélného místa!

Volvo EX90 je autem budoucnosti. Získat lze nyní přednostně on-line

 

Cena, která vytře všem zrak

Všechny verze EX30 se budou vyrábět v hypermoderní továrně v Číně, přesněji v továrně Čang-ťia-kchou. A i přes tuto velkou vzdálenost se do Česka dostanou vozy za velmi atraktivní cenovku. Ta jistě udělá vrásky nejedné konkurenční automobilce, protože základní verze Core se Single motorem a výkonem 272 koní odstartuje s částkou 869 tisíc korun, silnější varianta Extended Range půjde pořídit ve stejné výbavě za 994 tisíc korun. Součástí tohoto základního švédského balíčku je například tepelné čerpadlo, LED světlomety, parkovací senzory vzadu, zadní parkovací kamera, adaptivní tempomat, digitální klíč, 18palcová kola, vyhřívané sedačky a další zajímavé prvky výbavy. Zvolit si půjde rovněž ze čtyř barevných provedení karoserie.

Druhý stupeň výbavy Plus si lze zvolit s předchozími dvěma motory, a navíc s Twin motorem o výkonu 428 koní. Zde už si zákazník trochu připlatí. Cena toho nejvýkonnějšího začíná na 1 144 000 korun. Specifikace navíc nabídne Harman Kardon premium audio, parkovací ultrazvukové senzory, osvětlení interiéru na nejvyšší úrovni, a také třeba dvoubarevnou střechu. Poslední stupněm je výbava Ultra, která nabídne navíc 4směrnou bederní opěrku řidiče, 360stupňovou kameru včetně bočních senzorů a také třeba pevnou panoramatickou střechu. S touto možností stojí nejvýkonnější verze od 1 219 000 korun.

 

Michaela Rubešová

Sdílet: