Zdroj úvodní fotky: C Automobil Import, s.r.o. (Citroen media)
Citroën C4: kandidát na čtenářské auto roku #17

Citroën C4: kandidát na čtenářské auto roku #17

Autor: Jiří Simon · Fotografie: C Automobil Import, s.r.o. (Citroen media)

Motorvize Fans Award 2021 se blíží mílovými kroky a já mám tu čest vám představit dalšího kandidáta. Je to sotva pár dní, co jsem se pro vás věnoval anketě čtenářské auto roku vůbec poprvé. Určitě se ale nemusím stydět, že v tomto článku nepůjdu daleko od toho původního. Opět totiž jde o příjemný kompromis mezi hatchbackem a crossoverem, který v naší redakci prošel standardním týdenním testem, a to hned ve dvou výbavách a motorizacích. Prvně testovala Lucie naftovou verzi a o další dva týdny později jsem já testoval elektrické provedení. Samozřejmě jde o Citroën C4 a z čistě elektrického pohonu se vracíme zpět nohama na zem ke spalovacím verzím, kterých je stále v nabídce při nejmenším dostatek. I vy tak můžete C4, která se řadí do Mainstream segmentu, dát svůj hlas, a to od 17.10. on-line nebo se stát jedním z 15 účastníků závěrečného testování.

 

Design vozů C4 a ë-C4 je typicky „Citroën“

Prosazuje se svou odlišností, kdy se mu daří kombinovat eleganci, plynulost a dynamiku kompaktního hatchbacku díky plynulým tvarům, elegantním liniím, osobitým grafickým prvkům, jež jsou pro Citroën typické a také sílu, charakter a robustnost SUV díky velkým kolům, velkorysým propracovaným blatníkům a ochraně 360° kolem celé karoserie. Krátké přední a zadní převisy v kombinaci s koly velkého průměru a světlou výškou zajišťují vozu jedinečnou zvýšenou sebevědomou pozici vyvolávající dojem, že vůz je připraven okamžitě vyrazit na cestu. Nová C4 a ë-C4 se rozhodly hodit za hlavu tradiční principy a zcela zamíchat kartami kompaktních hatchbacků. Vůz postavený na dlouhém rozvoru (267 cm) patří mezi klasické kompaktní hatchbacky.

Přední strana se světelným podpisem ve tvaru písmene V přebírá nové estetické principy značky Citroën, jejichž předobraz se objevil u koncepčních vozů CXPerience Concept, Ami One Concept a 19 Concept a poprvé byly použity u Nové C3 na začátku roku 2020. Jde o přirozený vývoj podpisu přední strany vozů Citroën: dvouúrovňové světlomety a chromované lišty, které jsou protažené po celé šířce vozu. V tomto jedinečném provedení se lišty vytvářející logo táhnou až k horní části světel pro denní svícení a nyní jsou protaženy i ke spodní části světlometů, jako zdůraznění 100% LED technologie „Citroën LED Vision“, kterou tvoří LED pásky pro denní svícení a světlomety se 3 LED moduly. Vysoká horizontální kapota přebírá konkávní tvary SUV C5 Aircross, dodávající vozu ë-C4 a C4 pevnost, sílu a robustnost a zajišťující jeho energický sebevědomý postoj. Přední nárazník s matně černým pláštěm ve spodní části zaručuje ochranu v případě drobných nárazů.
Aerodynamický profil nabízí velkorysé objemy podtržené jemnými, „na tělo“ propracovaným liniemi karoserie, které současně přinášejí sílu, dojem robustnosti a výrazný charakter. Díky umístění kol ve 4 rozích vůz velmi dobře sedí na silnici. Matně černé lišty kolem podběhů spojené s pláštěm předního i zadního nárazníku dodávají siluetě vozu větší dynamiku a vyvolávají pocit bezpečí a robustnosti, zatímco chromované lišty kolem oken a nová zpětná zrcátka moderního elegantního tvaru přinášejí impozantnost a eleganci. Z unikátní linie střechy v kombinaci se šikmým zadním oknem jasně vyzařuje aerodynamika vozu, k čemuž přispívá i spojler, který posílil dynamiku tvaru a vizuálně i fyzicky vůz usadil. Pomalu se svažující střecha přesahující přes všechna 3 boční okna a sahající až ke světlometům, odkazuje na legendární Citroën GS.
Zadní strana dodává vozu dynamiku a robustnost, široké zadní dveře, jejichž tvar optimalizuje nakládku, současně jasně ukazují, jak velkorysý je objem zavazadlového. Šikmé zadní okno, vertikální víko a jeho spojler se inspirovaly u tvaru C4 Coupé z roku 2004, zejména u originálního zadního okna děleného na dvě části a doplněného aerodynamickým spojlerem. Světla vozů ë-C4 a C4 spojuje leskle černá lišta a poprvé vytváří zadní světelný podpis ve tvaru písmene V. Zadní světla tak vytvářejí soudržný celek s předními světlomety.

Čtenářské auto roku 2021 můžete vybrat i vy: tentokrát on-line i osobně při testování – hlasování zde

 

Interiér

Kabina vzbuzuje na první pohled důvěru kvalitou provedení a moderním stylem a je součástí programu Citroën Advanced Comfort. Komfort evokuje už čistá moderní palubní deska, příjemně tvarované panely dveří, řada úložných přihrádek, příjemné měkké materiály a sedadla, která cestující vybízejí k usednutí. Široká horizontální přístrojová deska dává cestujícím pocit prostoru a objemu. Přístrojová deska, která se přirozeně rozšiřuje do panelů dveří, vytváří efekt obtékání, který zesiluje dojem ochrany a klidu, zatímco vysoká a široká středová konzola posiluje reprezentativní charakter. Cestující jsou ponořeni do příjemné a útulné atmosféry: na palubní desce je použitý nový originální tlačený povrch s grafickým vzorem ve tvaru loga, na sedadlech se objevují nové vzory Advanced Comfort, jednotlivé styly interiéru propojují vzhled sedadel s novými dekory a čalouněním panelů dveří. Na místech, kde kvalitní materiály přijdou do kontaktu s posádkou, jsou měkké na dotyk: týká se to pružné horní části palubní desky, opláštěných panelů předních dveří, měkce čalouněných loketních opěrek. V interiéru jsou použity saténově chromované nebo leskle černé prvky, které dodávají kabině eleganci a slouží k identifikaci užitečných funkcí. Před řidičem je volant se širokým dolním ramenem, který má v sobě zabudované ovladače asistenčních systémů vlevo a infotainmentu vpravo.

 

Technika

Nová C4 nabízí komplexní výběr motorů. Z těch spalovacích jde o benzínové motory Euro 6d: PureTech 100 S&S nebo PureTech 130 S&S s manuální šestistupňovou převodovkou, ale také PureTech 130 S&S s automatickou osmistupňovou převodovkou EAT8. Z dieselů jsou na výběr BlueHDi 110 S&S s manuální šestistupňovou převodovkou a BlueHDi 130 S&S s automatickou osmistupňovou převodovkou EAT8.

Nová ë-C4 a C4 jsou již od základní verze sériově vybaveny odpružením s progresivními hydraulickými dorazy, které poskytují dokonalý komfort a dojem jízdy na létajícím koberci, ve prospěch pohody na palubě, dynamiky a pohodlného řízení.

Cílem této důležité inovace, kterou na trhu nabízí exkluzivně Citroën, je zlepšit kvalitu odfiltrování, která je pro Citroën typická a zákazníci značky si jí velmi cení. Při vývoji tohoto odpružení využil Citroën své zkušenosti v oblasti nápravových systémů: komfort odpružení je již více než 100 let zapsán v genech značky a zákazníci si v průběhu let na komfort vozů Citroën, který je odlišný od všeho, co na trhu existuje, přivykli.

V rámci vývoje nového odpružení bylo podáno 20 patentů. Princip jeho fungování je jednoduchý. Zatímco klasické odpružení tvoří tlumič, pružina a mechanický doraz, v případě odpružení s progresivními hydraulickými dorazy® se přidávají dva hydraulické dorazy – jeden pro rozpínání a jeden pro stlačení. Odpružení tak pracuje ve dvou fázích podle potřeb zatížení: v případě mírného stlačení a rozpínání řídí pružina a tlumič společně vertikální pohyby bez toho, že by se musely zapojit i hydraulické dorazy. Přítomnost těchto dorazů však inženýrům umožnila nabízet větší volnost zdvihu vozu, což vytváří dojem „létajícího koberce“ a pocit, že auto nad nerovnostmi vozovky doslova letí; v případě většího stlačení a rozpínání se k pružině a tlumiči přidává i hydraulický doraz rozpínání nebo stlačení, které postupně pohyb zpomalují, takže na konci nedojde k prudkému zastavení. Na rozdíl od klasického mechanického dorazu, který absorbuje energii, ale část jí vrátí zpět, hydraulický doraz tuto energii absorbuje a rozptýlí. Díky tomu nedojde k odrazu a cestující jsou dokonale izolováni od silnice.

Nová ë-C4 je taktéž nacpaná nejmodernějšími technologiemi, za zmínku stojí Active Safety Brake systém detekující pevné i pohyblivé překážky, chodce, cyklisty i auta, a to i v noci, systém varování před srážkou, který při rychlosti vyšší než 30 km/h varuje řidiče v případě, že hrozí srážka, aktivní systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu. Standardem v dnešní době je Adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go nebo automatické přepínání dálkových světel.

 

Shrnutí a pozvání k hlasování

Citroën bezesporu vytvořil v nové generaci C4 povedený vůz, který sice lehce pozměnil svou standardní koncepci z hatchbacku blíže crossoverům, ale změna se při nejmenším z našeho úhlu pohledu vyvedla. To bylo ostatně znát i z našich testů. V poslední době jich potkávám na silnicích čím dál více, což značí, že si našly své místo i na českém trhu a věřím, že si nová generace Citroën C4 a ë-C4 získá i vás, čtenáře motorvize.cz. Hlasovat pro oba kandidáty značky můžete on-line už od 17.10. prostřednictvím interaktivního formuláře, 15 z vás navíc umožníme i osobní účast na závěrečném testování nominovaných novinek. Zůstaňte proto ještě s námi.

 

Jiří Simon & Jan Novotný

Sdílet: