Škoda Enyaq iV: kandidát na čtenářské auto roku #18
Autor: Lucie Přádová · Fotografie: Škoda Auto a.s. (Škoda Storyboard)Čas letí a my přicházíme s dalším nominačním článkem pro hlasování, které již bylo spuštěno v souvislosti s naší každoroční akcí s názvem FANS AWARD. Minulý rok jsme bohužel tuto akci museli omezit jen na on-line platformu, nicméně letošní rok si ji společně s vámi užijeme na plno, a to s celou škálou zajímavých a zábavných aut na vaše otestování. Nejprve je ale potřeba se naplno oddat on-line hlasování, které bylo již před pár dny spuštěno. Již několik kandidátů do ankety zde bylo představeno a nyní přicházím s dalším, velmi zajímavým kouskem. Ať jsou názory jakékoliv, elektromobilita prostě patří k dnešnímu životu a je třeba ji jen zdokonalit k co nejvyšší možné míře každodenního použití. Dalším kouskem v kategorii určené výhradně elektromobilům tedy nebude nic jiného, než právě elektromobil známe české značky ŠKODA, a to konkrétně model ENYAQ iV, žhavá novinka a zástupce, jehož zásluhou právě by měla být elektromobilita v Čechách na vzestupu.
EXTERIÉR
S moderní dobou přichází i moderní umění, které se přímo odráží na novém elektromobilu ENYAQ. Za povšimnutí stojí osvětlená přední maska Crystal Face se 130 LED diodami, která nabízí animovanou uvítací a loučící funkci společně s LED moduly potkávacích a dálkových světel Matrix-LED. Tato uvítací animace vás přímo roztancuje do nového dne. Celkově je nový Enyaq velmi robustní a bezpečně vyhlížející SUV s až 21palcovými koly z lehkých slitin, které se skládají ze sedmi různých designů. Na pátých dveřích opět nalézáme nápis ŠKODA nahrazující tradiční logo, který je sice nadbytečný, ale k novým vozům této značky už tak nějak patří. Naopak zde nacházíme zadní difuzor a na přání panoramatickou střechu. Velký výběr ovšem nezůstává jen u designu kol, ale i u celkové nabídky barev auta, která zahrnuje dva nemetalické odstíny a sedm metalických barev.
INTERIÉR
Potěšující zprávou pro tento model je celkem bohatá výbava již v základní verzi, která zahrnuje třízónovou automatickou klimatizaci Climatronic, multifunkční kožený volant s výhřevem a pádly pod volantem, bezklíčové zamykání, DAB tuner, Smart Link, LED světlomety nebo parkovací senzory včetně zadní kamery. Nejen pohon šetří životní prostředí, nýbrž i materiál, ze kterého je interiér zkonstruován. Nechybí ani inspirace světy moderního bydlení, jako je tomu například u interiéru Lodge a ecoSuite, která prošla přísnými pravidly společností Woolmark a obsahuje 30-49,9% přírodní vlny. Tím to ale nekončí, neboť zbylých 60 % potahu tvoří polyester z recyklovaných PET lahví. Zkrátka a dobře, tento model je skutečně šetrný a dobře recyklovatelný.
TECHNIKA
Nová ŠKODA ENYAQ iV je dobře ovladatelný, úsporný rodinný vůz, který nabízí dostatek místa. ŠKODA ENYAQ iV na bázi modulární platformy pro elektromobily (MEB) koncernu Volkswagen představuje zcela novou koncepci pohonu. Základní verze s motorem vzadu a pohonem zadních kol se inspiruje koncepcí historických modelů značky ŠKODA. Elektromotor je umístěn na zadní nápravě a o pohon zadních kol se stará jednostupňová převodovka. U vozů ŠKODA se spalovacím motorem je spalovací motor uložený vpředu napříč nad přední nápravou. O přenos hnací síly se stará manuální převodovka s až 6 převodovými stupni nebo automatická převodovka DSG s až 7 převodovými stupni. V případě elektromobilu nejsou převodové stupně potřeba, protože maximální točivý moment je oproti spalovacímu motoru dostupný od nulových otáček a zůstává konstantní v širokém otáčkovém rozsahu. Proto si elektromobil vystačí s jedním stupněm pro každou situaci. Výkonnější verze vozu ENYAQ iV nabízí pohon všech kol. Druhý elektromotor je umístěn na přední nápravě. Klimatizace, topení a tepelné čerpadlo, které je dostupné na přání, jsou také uloženy přímo na přední nápravě. Co se týče samostatné elektromobility, i zde máme různé nabízené kapacity baterií a čtyři výkonové stupně od 132 do 225 kW. Nový Enyaq iV nabízí jak pohon zadních, tak i pohon všech kol a dojezd až 510 Km (dle WLTP). Jestliže se nepletu, je to zatím jedno z nejvyšších čísel, ale až praxe ukáže realitu a skutečný dojezd. Pro fanoušky elektromobility, ale zároveň rychlé jízdy samozřejmě škoda nabízí i vrcholný model RS, který zrychluje z 0 na 100 km/h za 6,2 s. Maximální rychlost činí 180 km/h a je o 20 km/h vyšší než u ostatních verzí tohoto modelu. Nízké těžiště vozu díky baterii umístěné v podlaze zajišťuje vozu ŠKODA ENYAQ iV velmi bezpečné jízdní vlastnosti a dobrou ovladatelnost. Ještě dynamičtější jízdu nabízí na přání dostupný sportovní podvozek, který upravuje nastavení pružin a tlumičů. Přední náprava je snížena o 15 mm, zadní náprava pak o 10 mm. Na přání je nabízen také adaptivní podvozek DCC, který neustále vyhodnocuje jízdní situaci a upravuje nastavení tlumičů a řízení. Volbou jízdního režimu lze volit režimy Eco, Comfort, Normal, Sport a Individual. V režimu Individual lze tyto vlastnosti nastavit ještě podrobněji v 15 stupních díky posuvné liště.
Baterie umožňují rychlodobíjení až do výkonu 125 kW, přičemž dobíjení baterie s kapacitou 82 kWh (77 kWh netto) z 5 % na 80 % kapacity trvá 38 minut. ENYAQ iV lze také pohodlně dobít doma přes noc pomocí wallboxu ŠKODA iV Charger na střídavý proud s výkonem až 11 kW. V závislosti na kapacitě baterie trvá dobíjení 6 až 8 hodin. Podobných nabíjecích časů a stejného maximálního nabíjecího výkonu lze dosáhnout i u veřejných dobíjecích stanic se střídavým proudem. Pro tuto variantu nabíjení je vůz standardně vybaven propojovacím kabelem Mennekes. Vůz lze také dobít z běžné domácí 230V zásuvky o výkonu 2,3 kW. Nabíječka pro 230V zásuvku, která je k dispozici na přání, je kompatibilní se všemi běžnými nabíjecími zásuvkami.
ZÁVĚR a pozvánka k on-line hlasování
U Enyaqu jsem především velmi zvědavá, jak obstojí u vás a hlavně, jak obstojí v reálném světě. S příchodem „české modly“ mezi elektromobily došlo přeci jenom k určitému posunu (alespoň na české scéně) a všichni tak nějak doufají, že elektromobilita a garantovaný dojezd i díky Škodě Auto půjdou jen vzhůru. Kategorie Fans Award vypsaná právě čistě bateriovým elektromobilům se snaží demonstrovat, že už jde i o plnohodnotné společníky do rodin. Příkladem je právě Enyaq iV. No a po krátkém představení našeho dalšího kandidáta nemůžu přistoupit k ničemu jinému, než k samotnému pozvání na on-line hlasování a samozřejmě na samotný závěrečné testování, které pro 15 z vás proběhne již za pár okamžiků. I vy můžete získat možnost nakouknout do zbrusu nových automobilů a většinu z nich také řídit. Jsme velmi zvědavá na každý váš názor a hlavně na výsledek hlasování.
Lucie Přádová