Carsharing Anytime dobývá Prahu: po měsíci má už 5.000 klientů!

Carsharing Anytime dobývá Prahu: po měsíci má už 5.000 klientů!

O alternativní mobilitě se v posledních letech hodně mluví. S pojmem „alternativní“ vás však při prvním přečtení ale napadne spíše elektromobilita nebo jen hybridy či jiná „ekologická“ paliva. Máte zajisté pravdu, to vše se totiž pojí především s uhlíkovou stopou člověka. Mohli bychom jej brát ale z více úhlů pohledu, jak už to tak v moderním světě bývá. Společenskou otázkou v tomto směru totiž není jen ekologie, často se zejména ve velkých městech řeší parkovací místa, kterých je pro rostoucí vozový park rozhodně málo. Nabízí se ještě jedna úvaha, když už jsme u těch „sociálních potřeb“. Jak si představují mobilitu dnešní mladí nebo spíše jaké jsou jejich přepravní potřeby? Nechci zabíhat do detailů, několik studií už ale prokázalo, že ve společnosti existuje silná potřeba volného přemisťování automobily, opomíjí ale nutnost jeho vlastnictví. Co tím chci říci? Objevenou dírou na trhu má být carsharing neboli sdílení automobilů. Koneckonců v zahraničí (i v blízké Evropě) se docela osvědčil. V Praze už taková služba také pár let funguje. Bez konkurenčního prostředí ale kapitalistická společnost moc dlouho nevydrží, i proto přichází na trh další hráč. Přináší řadu novinek, zkušeností z jiných trhů a za pouhý měsíc po svém spuštění má už přes 5.000 uživatelů. Společně s prvním poohlédnutím přinášíme přehled všech výhod i nevýhod a samozřejmě i výsledků za dobu existence.

 

Pražané už můžou sdílet první stovku aut od Anytime carsharing

Italská společnost Anytime carsharing začala na začátku dubna nabízet sdílení aut v Praze. Pražané zatím mohou využívat 100 hybridních vozů Toyota Yaris s automatickou převodovkou a parkovací kamerou. Počet nabízených vozů dále poroste. Anytime Carsharing spustila aplikaci, v rámci které se mohli tuzemští zájemci o službu zaregistrovat a začít ji využívat i společně s akcí 40 minut zdarma. Počet registrací za necelý měsíc přesáhl 5000.

Ceny začínají od 1,99 Kč za minutu použití vozidla, kilometry jsou zahrnuté v ceně. Stejně jako benzín, mytí, dálniční známka i pojištění vozu. Součástí je bezplatné parkování v modrých a fialových zónách v Praze. Platba se uskuteční automaticky po ukončení pronájmu z připojené platební karty. Kromě ceny za minutu uživatel nic dalšího neplatí.

 

Odemykání a zamykání z mobilu

Zájemce o využití služby stáhne bezplatnou aplikaci z Apple Store nebo Google Play a provede on-line registraci, která trvá do 15 minut. Vyfotí průkaz totožnosti, řidičský průkaz a pořídí selfie. Pak už jen stačí pomocí aplikace vyhledat nejbližší vozidlo a může vyrazit. Klíče ani vstupní  kartu nepotřebuje, vozidla se odemykají a zamykají přímo z mobilní aplikace. Cesty pak může podnikat po celé ČR a auto nakonec nechá kdekoli po Praze.

 

Pár čísel ze statistik: sdílení aut vede před půjčováním

Podle nedávného průzkumu EY celkem 69 procent českých motoristů preferuje carsharing před klasickou autopůjčovnou. V Praze jezdí okolo 1,1 milionu aut, která denně najedou 23 milionů kilometrů. Ke konci roku 2017 připadal v Praze jeden automobil na 1,5 obyvatele. Obsazenost osobních aut při jízdách po městě se dlouhodobě pohybuje kolem 1,3 člověka na vůz.

Lidé podle statistik využívají vlastní auto jen zhruba čtyři procenta z celkového času. Počet uživatelů carsharingu by se měl do roku 2024 zvýšit na 30 milionů z předloňských sedmi milionů lidí. Velikost trhu dosáhne za pět let 16,5 miliardy eur.

Anytime je jedním z největších poskytovatelů sdílení vozidel na světě a prvním nadnárodním hráčem, který přichází do Česka. V České republice plánuje v příštích letech investovat až 30 milionů eur. Společnost začala poskytovat služby v oblasti pronájmu aut v roce 2012. V současné době provozuje flotilu více než 8000 automobilů v různých segmentech. Působí ve 14 městech ve čtyřech zemích.

Anytime vlastní skupina Mikro Kapital Group. Skupina působí v oblasti finančních služeb, mikrofinancování a sdílení automobilů v 17 zemích. Reprezentativní kanceláře se nacházejí v 68 městech a počet zaměstnanců přesahuje 1500 lidí.

 

Jak funguje v praxi a jak bude chutnat budoucnost? To vše ověříme již brzy v praxi!

Vše důležité o carsharingu bylo snad už řečeno. Za mě osobně se dají připojit jen dvě označení: „easy-2-use“ a „user friendly“. Opravdu. Stáhnout si aplikaci, vyfotit se s občankou a vyčkat na potvrzení robotem, to snad zvládne každý z nás. Pořád tu samozřejmě máme konvenční alternativu v podobě MHD nebo taxi (případně Uberu), carsharing ale jako by stál někde přesně na půli cesty, která se mě osobně docela hodně zamlouvá. Cítím se díky této myšlence být stále docela svobodný. Skutečnost, že většina současných klientů (necelých 70 %) má stále doma jeden vlastní vůz a car sharingem řeší vytěžování akutních potřeb pro druhého či třetího člena rodiny v městském provozu, mě přivedla k touze to vše taky jednou vyzkoušet. Takže nikdy neříkej nikdy a raději věř, že už za pár týdnů přineseme pořádnou reportáž! Tak zase někdy…

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..