Autosalon Paříž 2016: stále stejně exkluzivní! 

Autosalon Paříž 2016: stále stejně exkluzivní! 

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Každý rok přináší nespočet automobilních výstav. Těch předních je ale na světě poměrně málo. Když se pak omezíme na Evropu, vyjdou nám snad už jen 2 důležité autosalony v roce. Tím prvním je každý rok Ženeva. O místo druhé se pak dělí Frankfurt a Paříž. Letošní rok padla řada právě na město módy. Pro mě se navíc jedná o opravdu srdeční záležitost, jelikož právě k pařížské motorshow se váže i začátek mé kariéry. O tom ale teď pomlčme a pojďme se podívat, co druhý extrémně důležitý autosalon nabídl. Kromě novinek ve složení: Kodiaq, Q5, Civic, 3008 a 5008, C3, Ampera-e, i30 a Koleos se nabízí v Paříži i jedna kontroverzní otázka. Jedná se o téma, které zapříčinila absence světově významných automobilek jakými jsou Mazda, Volvo, ale hlavně i Ford. Jedná se o provokaci, nový směr nebo jen přehnané šetření? Takhle nějak se o situaci mluvili v dějišti. Pojďme se ale nad současnými problém automobilového sektoru lehce povznést a podívat se na to, co nás skutečně na místě zaujalo.

 

Francouzské trio: Peugeot 3008, 5008 bez pohonu všech kol, Citroen C3 s airbumpy a Renault s třešničkou na dortu 

Pro francouzský veletrh jsou snad nejdůležitější právě domácí automobilky. Ne nadarmo zde tzv. shuttle busy dělali výhradně vozy pocházející z domácích dílen. Pojďme teď ale k samotným výstavním premiérám, které se na silnice podívají až později. Z běžně dostupných vozů se nám představil tradiční zástupce segmentu B, malých vozů, Citroen C3. Většina z exponátů byla obohacena o příplatkový prvek pocházející původně z při nejmenším lehce kontroverzního Cactusu, jedná se o bezpečnostní „airbumby“. Nechybělo ani auto bez této nadstavby, takže porovnání bylo zcela na místě. Výhoda pro zákazníky bude bezesporu v mnoha možnostech individualizace. Peugeot naopak již na začátku roku a v Ženevě avizoval velkou ofenzívu v oblasti crossoverů nebo v tomto případě spíše SUV. Představiteli se v Paříži stalá nová 5008 a menší 3008. Zajímavostí je, že ani jeden z výše jmenovaných nebude k dispozici s pohonem všech kol. Peugeot na obranu říká, že většina z aut stejně jezdí ve městech a hlavním důvodem absence tohoto pohonu je vyšší hmotnost, emise a spotřeba. Se všemi těmito hodnotami se totiž koncern snaží držet v čele všech automobilek. Renault, doplňující domácí trio, představil hned několik novinek, které ale řadíme spíše k inovacím, než ke zcela novým vozům. Tím nejnovějším je samozřejmě nový Koleos. Zmíněnou třešničku na dortu představuje ale exponát, který si dovolím považovat za hvězdu celého autosalonu. Jedná se o již do jisté míry zajímavě propíraný Renault Trezor.

 

Škoda Kodiaq, Audi Q5 a Range Rover Discovery: ofenzíva SUV pokračuje 

Možná byste mi vynadali za kombinování jednotlivých tříd vozů, protože nový Kodiaq, ač je při nejměnším nápaditým autem, tak stále nelze srovnávat s novou Q5, která je v zásadě stejně o dosti jinde než nový Dsicovery. Zatímco Kodiaqa spatřila světla světa již před časem, ve světové premiéře v Berlíně, Q5 i Discovery jsme viděli ve své finální podobě poprvé právě na pařížském autosalonu. Upřímně musím pochválit škodovku za koncepci svého stánku, který byl první den doslova posetý Kodiaqama, toho jste tu našli prostě všude. Pro nikoho tak nebyl problém prozkoumat svou oblíbenou verzi a pořádně si ji nafotit. S úplně opačnou situací jsme se potýkali u Audi, která zde samozřejmě představila i novou S5, ale hlavní a nejočekávanější novinkou byla samozřejmě Q5. Rozhodně se nám tak nezdál vůbec adekvátní nátlak u pouze jednoho vystaveného exempláře. Sami se můžete bohužel podívat pouze na pár těchto snímků. Poměrně zajímavou novinkou v oblasti tohoto segmentu je i Range Rover Discovery, který vždycky představoval největší kandidáty do rodinné garáže. Novinka je kromě na první pohled zřejmého opravdu velkého vzrůstu vybavena i novým systémem komunikace se smartphony, jehož funkcí je například i možnost dálkově sklopit zadní sedadla.

 

Nižší střední třída: nová i30, nový Civic a (ne)odhalený facelift Golfu 

Pojďme na chvilku také k nejprodávanější skupině vozů, nižší střední třídě. Pokud bychom nesměli za krále segmentu označit Golfa nebo Octavii, tak na přední příčku můžeme beze sporu posadit alespoň koncern VW jako takový. Nechci to říkat na plná ústa, ale dá se říci, že zrovna v Paříži samotný král tak trošku spal. Faceliftu nejoblíbenějšího modelu mladoboleslavské automobiky, Škody Octavie, jsme se nedočkali a moderznizace Golfu jsme se dočkali jen neoficiálně a částečně. Jak kolegové z Auto.cz odhalili, v jednom z vystavených vozů e-Golf jsme měli možnost vidět modernizovaný interiér, který bezesporu bude použit jako základ pro modernizaci. Daleko větší pozornosti tak bylo věnováno opět trošku kontroverznímu představení. Nedávno jsme měli možnost teprve poprvé projet novou sportovní verzi jeho poslední generace a už je tu nová. Řeč není o jiném voze než o Hondě Civic a v podstatě jednoho z nejlepších hothatchů současnosti, Civicu Type-R. Zvláštností stánku této japonské automobilky byl koncept nového Type-Ru. Pokud se jedná o předzvěst jeho nové generace, tak může jít i zajisté o pohoršení majitelů generace současné. No a v podstatě nejočekávanějším vozem zakončíme i povídání o nižší střední třídě. Jedná se o jihokorejského zástupce, z dílen Hyundaie přijíždí nová i30. Jak už mnozí kolegové napsali, nejedná se o zas až takovou revoluci, jako spíše o výraznou revoluci alespoň co se kvality týče.

 

Autosalon Paříž 2016: jistou dávku exkluzivity dokazují i důležité osobnosti 

Naším úkolem v závěru určitě není zhodnotit nejzajímavější výstavní premiéru. Každoročně se kromě přemíry nových automobilů, z nichž nejzajímavější pro všechny jsou většinou ty nejnovější, kterým říkáme výstavní premiéry, na autosalonech představuje i mnoho doplňků. Doufám, že zastánci tradičních hodnot mi odpustí, že do této skupiny částečně i zařadím bytosti, bez kterých by správný autosalon nebyl autosalon. Mám na mysli modelky. I ony mohou být takovým měřítkem jednotlivých exhibicí. O tom ale až příště. Pokud jsem zmiňoval důležité osobnosti, tak jsem ale měl na mysli spíš všechny známé a důležité novináře, PR manažery, generální a obchodní ředitele a jednotlivé zástupce automobilek. V obou novinářských dnech proběhne na tomto tržišti nespočet obchodních i přátelských schůzek. Automobilky prostě nabízejí své lidi k zajímavým rozhovorům a novináři tyto rozhovory nakupují a pak se je snaží dobře prodat. Odpusťte mi prosím tuto krátkou nadsázku k nastínění průběhu novinářských dnů a k pozvánce na námi připravené rozhovory. Můžete se těšit na designéra nového Citroenu C3 nebo třeba hlavního designéra doplňků od Peugeotu. To vše už v dohledné době!

 

Jan Novotný

 

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..