Vyzkoušeli jsme modernizovaný Citroën C5 Aircross – ve znamení komfortu

Vyzkoušeli jsme modernizovaný Citroën C5 Aircross – ve znamení komfortu

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Citroën C5 Aircross od svého uvedení v roce 2018 představoval ztělesnění poměrně jasně definovaných rysů. Alespoň já si jej pamatuji jako příjemně (rozuměj komfortně) naladěné SUV s takřka ideálním poměrem mezi vnějšími rozměry a praktickou stránkou věci (vnitřním prostorem). Rok se s rokem sešel a o 4 roky a 260.000 prodaných kusů později přichází na trh modernizovaná verze. Právě v těchto dnech do Čech přijíždí první předváděcí a výstavní kusy. Ještě před tím jsme ale dostali my, zástupci odborné veřejnosti možnost se s modernizovanou C5 Aircross projet v jejím domácím prostředí, ve Francii. S klidným svědomím mohu říci, že výrazných změn ono komfortně laděné SUV nedoznalo. Ponechává si své atributy a přidává k nim lehce inovovaný design, některé pokročilejší technologie, vylepšené materiály v interiéru či vyšší míru individualizace. To, jestli se i první svezení s modernizovanou verzí neslo ve znamení věhlasného „Advanced Comfortu“, jak v reálu dané změny vypadají a do jaké míry jde o atraktivní vůz stvořený pro 21. století, jsme se vydali ověřit do francouzského Nice, odkud si samozřejmě přivážíme odpovědi na všechny zmíněné otázky.

Moderní vzhled stylizovaný více k nynějšímu designovému jazyku značky

SUV C5 Aircross, který je na pohled větší a působivější, představuje nový designový styl, v němž křivky ustupují strukturovanějším liniím. Přední části vozu získala novou, vertikálnější tvář, která umocňuje jeho charakter. Protáhlé linie a vertikální stupňovitá konstrukce přispívají k vizuálnímu rozšíření přední části vozu SUV C5 Aircross. SUV C5 Aircross získal nové pojetí loga ve tvaru dvojitých šípů, které se postupně osamostatňují a oddělují od světel pro denní svícení, což představuje změnu oproti ostatním modelům řady, kde k těmto světlům pokračovaly ve formě chromované lišty. Charakteristickým rysem nové identity značky Citroën je štíhlý světelný podpis LED ve tvaru písmene V, který vytváří díky „klavírním klávesám“ 3D efekt. Kromě toho působí světlomety LED Vision decentněji a mají tmavou úpravu, která umocňuje vizuální návaznost na leskle černou masku chladiče. Také hlavní vstup vzduchu uprostřed je dynamičtější a elegantnější díky ostrým liniím v souladu se stylem centrálních přívodů vzduchu modelů C4 a C5 X. Nový nájezdový chránič ve spodní části předního nárazníku zvyšuje dynamiku přední části vozu.

Vylepšení se projevilo také na zádi v nových strukturovaných čočkách světlometů. Zde se objevuje nový trojrozměrný světelný podpis LED, který ladí s přední částí. Aniž by optická jednotka změnila velikost, je opatřena strukturovaným tmavým sklem ve tvaru tří modulů LED, které vytvářejí trvalý podpis. C5 Aircross má velkorysé plné tvary, vysokou horizontální kapotu a 360° prosklenou plochu s typickou chromovanou lištou ve tvaru písmene C, která opticky ohraničuje obytný prostor a zároveň dává vyniknout střeše zdánlivě plovoucí v prostoru. Atributy sebevědomého SUV se projevují i v propracovaných blatnících. Patří mezi ně světlá výška 23 cm, velká kola o průměru 72 cm, 360° ochrana včetně prvků Airbump® a podběhů kol, výrazné a funkční střešní lišty a dominantní pozice řidiče. Kromě toho umocňuje eleganci a modernost vozu několik nových stylových prvků na bocích, jako jsou například nová 18″ litá dvoubarevná kola PULSAR s diamantovým výbrusem, nový leskle černý odstín krytů zpětných zrcátek, který je standardem pro celou modelovou řadu, je sladěný s odstínem sloupků čelního skla, což zvyšuje eleganci a ladnost celku, leskle černé funkční střešní lišty s novou matně černou vložkou ve spodní části, nový design barevných prvků Airbump®, který kopíruje odstín barvy prvků zabudovaných do přední masky.

SUV C5 Aircross používá nový, velmi sytý a elegantní modrý odstín Eclipse Blue, který se v závislosti na venkovním světle mění z tmavě modrého na černý. Na vstupech vzduchu v přední části a na prvcích Airbump® se objevují nové odstíny balíčků Pack Color. Díky čtyřem novým balíčkům Pack Color potvrzuje Citroën SUV C5 Aircross svůj charakter a eleganci SUV – jde o odstíny Glossy Black, Dark Chrome, Anodized Bronze a Energetic Blue. Vůz je od úrovně výbavy Shine k dispozici ve dvoubarevné kombinaci s černou střechou Black, která je spojená také s novým balíčkem Black Pack, jenž zahrnuje černá 19″ hliníková kola ART, a balíčkem Gloss Black Color Pack, což vůz povyšuje ještě na reprezentativnější úroveň.

 

Kabina vyvíjející se ještě více ke komfortu a eleganci

Interiér nového SUV C5 Aircross získal v návaznosti na změnu vzhledu exteriéru dynamičtější a elegantnější vzhled i v interiéru, větší kvalita a komfort kabiny jsou patrné již na první pohled. Vysoká pozice za volantem, vnímaná kvalita materiálů, ergonomie a praktičnost rozhraní z něj dělají moderní a komfortní SUV.

SUV C5 Aircross je vybaven novým 10″ dotykovým displejem, který působí, jako by se vznášel na palubní desce. Nový, větší displej zlepšuje ergonomii, neboť nabízí přímý přístup k ovládacím prvkům klimatizace a je umístěn ve vyšší poloze, takže řidič nemusí spouštět oči z vozovky. Výdechy ventilace jsou nyní umístěny pod displejem a mají modernější vzhled s novým ostrým horizontálním designem. Nový 10″ dotykový displej bude v případě spalovacích motorů montován do verzí s navigací a v případě hybridů od verze výbavy Feel.

Řidič má dále k dispozici přístrojovou desku s nastavitelným digitálním displejem o úhlopříčce 12,3″, na němž se mu přímo v zorném poli zobrazují všechny důležité informace, které potřebuje, a to podle vlastního výběru: navigaci, informace o aktivních asistenčních systémech, informace o průtoku energie hybridního pohonu atd., takže řidič nemusí spustit oči z vozovky a může řídit zcela bezpečně.

SUV C5 Aircross je vybaven novou generací sedadel Citroën Advanced Comfort, která jsou již součástí modelů C4 a C5 X. Sedadla Citroën Advanced Comfort kombinují pěnu s vysokou hustotou uprostřed sedadel se silnou pěnu o tloušťce 15 mm na povrchu. Sedadla Citroën Advanced Comfort nabízejí jedinečný vizuální komfort díky specifickému čalounění, komfort při dosednutí a stálý dynamický komfort díky typu použitých materiálů, u nichž nedochází k postupnému prosezení. Pro ještě větší komfort řidiče a spolujezdce jsou přední sedadla rovněž vyhřívaná a vybavená masážní funkcí.

V základní výbavě jsou sedadla potažena novou moderní strukturovanou látkou, u verze výbavy Shine nabízejí nový materiál Alcantara s měkkým povrchem a v nejvyšší výbavě perforovanou kůži. Loketní opěrky a středová konzola jsou potaženy novou černou látkou s efektem kůže a stejná strukturovaná látka se objevuje i na přístrojové desce.

 

Jízdní vlastnosti: klidné auto s drobnými odlišnostmi jednotlivých verzí

Možná se právě v komfortu na palubě nejvíce projevuje ona výjimečnost Citroënu. C5 Aircross totiž kromě všech odlišností po designové stránce nabízí i lehce odlišný přístup k technice, a to ačkoliv sdílí platformu hned s několika sesterskými model. Mně osobně se líbí i to, že C5 Aircross stojí tak trochu na jejich pomezí. Je totiž větší a prostornější než Peugeot 3008, za to ale menší než 5008. Podobně je tomu i s technikou. Asi vás nepřekvapí, že je C5 Aircross naladěn primárně na komfort. I tady pokračují prvky „advanced comfort“. Jde primárně o odpružení s tlumiči s progresivními hydraulickými dorazy, což je exkluzivní nabídka značky Citroën, zlepšuje kvalitu filtrování nerovností vozovky a nabízí cestujícím absolutní pohodlí navozující pocit jízdy jako na létajícím koberci. Zvláštní pozornost byla věnována i akustické úpravě s možností využít akustická vrstvená přední okna.

Velkou novinku, co se modernizace týče, nepředstavuje plug-in hybridní verze. I tak jde ale o velmi důležitou součást nabídky. V Evropě totiž vrcholná verze tvoří na 30 % všech dodávek. Konkrétně u SUV od Citroënu je plug-in hybridní ústrojí naladěno na 225 koní a slibuje dojezd čistě na elektřinu 55 km. Vůz dokáže jet tiše a bez vibrací rychlostí až 135 km/h v elektrickém režimu, nabízí okamžitou dostupnost točivého momentu 320 Nm, který zajišťuje pohodlnou jízdu za všech okolností a zaručuje dynamickou akceleraci v každém okamžiku. Dobití z 0 na 100 % je možné i díky příplatkové 7,4kW palubní nabíječce za necelé 2 hodiny. Dle nepotvrzených informací navíc Citroën připravuje vylepšení stávající nabídky o větší akumulátor tak, aby se ještě prodloužil dojezd čistě na elektřinu. Více informací bychom se měli dozvědět ke konci letošního roku.

Kromě vrcholné plug-in hybridní verze zůstávají v nabídce i po modernizaci dva spalovací motory, základní benzínová 1.2 PureTech s výkonem 130 koní, alternativu pak představuje stejně výkonná naftová 1.5 BlueHDi. U obou je možné volit mezi manuální šestistupňovou převodovkou a osmistupňovým automatem.

TEST: Citroën C5 Aircross hybrid – nejen smysluplný rodinný přepravník

 

C5 Aircross nedoznal velkých změn, přesto představuje hodně zajímavou nabídku

Je to tak, po designové stránce došlo ze strany Citroënu k drobným retuším, které vedou k dospělejšímu a charakterističtějšímu prvnímu dojmu. Já osobně proti tomu nic nemám. C5 Aircross si pak i po modernizaci zachovává své charakteristické rysy, které posouvá možná ještě o kapičku dále. Všechny tyto prvky by bylo možné shrnout pod označení „advanced comfort“ a představuje primárně nepřeberné množství komfortu na palubě, jehož základem jsou tlumiče s hydraulickými dorazy, odladěná sedadla a akustika v interiéru. Nechybí pak ani nejmodernější technologie nebo silné zaměření na praktickou stránku věci, do níž spadají třeba i tři plnohodnotná a nezávisle na sobě posouvatelná zadní sedadla. Za to vše si Citroën řekne 610.000 Kč vč. DPH u základní spalovací verze a 920.000 Kč vč. DPH u základního plug-in hybridu. I proto, že nabídka vypadá stále velmi lákavě, se moc těšíme na plnohodnotný redakční test, který by měl přijít v rámci několika následujících měsíců.

 

Jan Novotný

Sdílet: