Volkswagen Multivan Bulli: meeting na cestách

Volkswagen Multivan Bulli: meeting na cestách

Život redaktora je neobyčejně pestrý. O tom se mohu přesvědčit každý týden. Tentokrát jsem vyrazil pro VW Multivan Bulli. Multíka zná za desítky let jeho existence asi každý, přesto je osobní setkání s každou novou generací plné očekávání… Kam se dokázala tato legenda mezi pohodlnými dodávkami za ty dekády posunout? Co nabídne navíc? A má smysl vlastně přecházet na novější model vzhledem ke kvalitě generací předchozích? Abych získal odpovědí na tyto otázky, vyrazil jsem na nejeden výlet během testovacího týdne, který mi tahle „stylová krabice“ zpříjemnila. Pojďme se na to tedy spolu podívat.

PRVNÍ DOJMY: STARÝ ZNÁMÝ A V ATRAKTIVNÍM KABÁTU

Od „Bullíka“, jak jsem mu začal trochu familiárně říkat, asi nikdo neočekává designové zemětřesení – třeba agresivní křivky a pestré barvy. Ono, co vymýšlet s „dodávkou“. Svým způsobem to může být pravda, základní tvary se překopat z pochopitelných důvodů jednoduše nedají, pokud má zůstat praktickým… To dá rozum. Na druhou stranu, VW do toho přeci jen šlo po hlavě a u této osobní verze, kde se asi s častou přepravou materiálu nepočítá, zvolilo dvoubarevné lakování karoserie v provedení tmavě modré a stříbrné metalízy. Ty odstíny k sobě padnou a okamžitě bylo jasné, že tohle nemá být dělník, nýbrž spíše příjemný společník, rodinný „autobus“ nebo firemní pojízdný meeting room. Využití jistě najde mnoho. Omlazený model si s ničím jiným nespletete, na první pohled je to VW, přesto je dobré vyzdvihnout pár detailů, které zjemňují „krabicovitý“ tvar – například nově tvarovaná přední světla s moderní LED linkou denního svícení přímo navazující na chromovanou lištu táhnoucí se přes celou šířku mřížky chladiče nebo rozdělený „dvoupatrový“ přední nárazník. Tento optický prvek narušil klasické jednoduché plochy na vozech tohoto typu a příjemně tím předek odlehčil. Boční i zadní pohled se nesnaží maskovat zaměření tohoto vozu, ale nabízí bohaté prosklení byť s roletkami. Právě zde pomáhá již zmíněná dvoubarevná karoserie. Modrá spodní část je v příjemném kontrastu s vrchní stříbrnou a dodává VW Multivan Bulli jistý šmrnc. I proto jsem zatím nabitý spíše pozitivním prvním dojmem.

 

INTERIÉR: LÉTY PROVĚŘENÝ A FUNKČNÍ

Podrobný rozbor Interiéru a jeho možností by vydal na samostatný článek, a to především díky své variabilitě. Vezmu to tedy popořádku od řidiče směrem dozadu. Okamžitě po nastoupení víte, kde sedíte. Je to VW na první pohled i dotek. Tvary palubní desky a ovladačů jsou mi dobře známé a dle očekávání jsou také kvalitně zpracované a dobře přístupné. S multimediálním systémem a jeho ovládáním jsem okamžitě našel společnou řeč, spároval telefon a pokračoval v bližším zkoumání interiéru. Tady bohužel přichází lehké vystřízlivění. Platí vše, co jsem řekl, jen tedy u vozu s cenovkou okolo 1,15 mil. Kč bych očekával lepší materiály obložení dveří i palubní desky a v podstatě celé kabiny. Všude, kam se podíváte, jsou sice kvalitně provedené ale tvrdé plasty. Odvážné vnější lakování je v rozporu s jednobarevným (černým) a poměrně fádním interiérem, tady by se určitě dalo víc odvázat. Na druhou stranu je v mých očích tohle „to pravé“ VW a zákazníci to tak asi mají rádi. Jinak je vše v pořádku. Sedím tu velmi komfortně. Sedačky jsou příjemné a pohodlné. Nabízejí nastavitelné opěrky rukou na obou stranách, což je v kombinaci s dostatkem prostoru zvlášť příjemné při dlouhých cestách. Pohledem do zpětného zrcátka „kontroluji“ situaci v zadní části vozu a okamžitě se přemisťuji, abych to zde prozkoumal. Situace je zde ještě o něco lepší než v přední části. Zadní sedačka je bohatě dimenzovaná a pohodlně tedy poslouží i třem dospělým osobám ve třetí řadě. Před touto lavicí ve střední části vozu naleznete dvě samostatná křesla – stejná, jaká mají k dispozici řidič a spolujezdec. Všechny sedačky v tomto voze nabízejí velmi flexibilní možnosti nastavení, a to včetně otáčení, v zadní části navíc i s širokým rozsahem posunu. Můžete si situaci přizpůsobit dle svých aktuální potřeb od autobusového typu sezení s velkým úložným prostorem až po pojízdnou kancelář s nadbytkem prostoru pro jednání na cestách a najít také mnoho variant mezitím. Ovládání – posun a vše s ním spojené je navíc velmi jednoduché, logické a funkční. VW Multivan Bulli se dodává i s matrací na míru, dá se tedy využít i k příležitostnému přespání, při správném poskládání sedadel nabídne pro spaní prostor s rozměry manželské postele. Obytný vůz to sice není, od toho je v nabídce model California, ale variabilita modelu Bulli je i tak nadprůměrná. Tady jsou upřímně vidět roky postupného zlepšování minulých generací.

TECHNIKA: 2.0 TDI S MANUÁLNÍ PŘEVODOVKOU

Co k tomu dodat… Tohle je známá kombinace, která zkrátka funguje a svoje kvality předvádí i v řekněme rozměrnějším voze. S ohledem na zaměření tohoto modelu jsem očekával spíše automatickou převodovku, ale nakonec jí nebyla potřeba. VW je sázka na jistotu a pohonné ústrojí je tak bez problémů. Dynamika je odpovídající a naprosto dostatečná, to vše s kultivovaným jízdním projevem. Spotřeba se pohybuje mezi 7 a 10 l/100 km podle jízdního stylu a zatížení. Většinu času jsem se i já vešek do 8 l na 100 km. Motor je tichý, klidný a přesvědčivý. Druh spalovaného paliva nezapře, ale to snad s ohledem na jeho umístění nikdo ani nečeká. V jiných vozech tohoto typu to ale nebývá lepší. O motoru víte, ale neruší. Jediná chvíle, kdy se ozve lehce nadmíru, přichází při vysokém zatížení. K tomu ale upřímně nebyl tento vůz zamýšlen a jakmile ustálíte vaši rychlost, vše funguje přesně tak, jak by mělo. Potěší zde především podvozek a řízení. S VW Multivan Bulli se jezdí téměř jako s osobním autem. Posaz je sice typicky dodávkový, s tím se mnoho dělat nedá, ovládání a jízda je ale na úrovni běžných vozů, nebo středních SUV. Řízení je přesné a podvozek reaguje jistě na pohyby volantu. Odpružení nabízí jistou plavnost a pohodlí bez houpání nebo nadměrných náklonů v zatáčkách. Není to auto pro nějaké spěchání, spíš pro kochání, i když na dálnici nemá problém udržovat vysokou cestovní rychlost, zcela určitě nad našimi limity. Výbava vozu odpovídá dnešní době. Nabízí tedy třízónovou klimatizaci, vyhřívaná sedadla (a to tak výkonná, že jsem si je po 5 minutách musel tlumit), konektivitu s mobilními zařízeními, tempomat nebo multifunkční volant. Dodávka už tedy není jen dodávkou. Je vidět, že u Multivanu vše prochází postupnou evolucí, nikoliv revolucí, díky tomu si vždy najde mnoho nových zákazníků a ti, kteří si ho jednou koupí, si ho užívají dlouhé roky a poté se vrací pro nový.

 

ZÁVĚR: UNIVERZÁLNÍ PARŤÁK

Bullík je takovou 911kou mezi vozy tohoto typu. Žádné zemětřesení se s novou generací nekoná a myslím, že ho nikdo ani neočekává. Postupně zraje v čase, dostává aktuální techniku a vždy je oblíbenou volbou. Současná generace nabízí přesně to a díky tomu je o pomyslný kousek lepší než ta předchozí. Nabízí jistotu, že to co očekáváte, je tím, co kupujete. Navíc podle mě nabízí především svou letitou historii a tím nastavený spolehlivý standard bez rizika. Vzhledem k jeho dlouhověkosti nepovažuji za nutné přecházet z jedné generace na druhou, ale ob jednu to bezpochyby dává smysl. Získáte větší kultivovanost, pohodlí, modernější výbavu a parťáka pro každý den a situaci. Bullík může být pohodlným „autobusem“ pro větší rodinu (nebo mnoho kamarádů), pracantem, nebo denním vozem náruživého sportovce. Takhle si já představuji víceúčelové vozidlo.

 

Petr Jakušev

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..