Zpátky do minulosti – co zajímavého přinesl letošní e-SALON
Autor: Michaela Rubešová · Fotografie: Škoda Auto, a.s., Renault Česká republika, a.s. a C Automobil Import s.r.o.Příznivci a fanoušci elektromobility se sešli na nedávno konaném e-Salonu. Letos byl v Letňanech opět nabitý program. Kromě různých debatních besed se představovaly nové elektromobily, ale také technologie. Čtyři dny trvající akce přilákala přes dvacet tisíc lidí a zdá se, že se letošní ročník opravdu vydařil. Opět se tak potvrdil status nejvýznamnější události tohoto odvětví v rámci středoevropského regionu.
E-Salon však nebyl jen o autech. Zastoupení zde mělo i odvětví elektrických motorek a skútrů i elektrokola. K vidění byly i nové produkty řady výrobců dobíjecích stanic, dodavatelů energií či výrobců manipulační a komunální techniky. Součástí výstavy byly i doplňky, služby, aplikace a legislativa spojené s alternativními pohony vozidel. Jedním z hlavních bodů bohatého doprovodného programu veletrhu se stala dvoudenní konference Čistá mobilita. Zájem návštěvníků vzbudila i panelová diskuze odborníků na stánku Porsche ČR nebo autogramiáda Přemka Forejta na expozici Renault ČR. Doprovodný program obohatil také BESIP, který se věnoval bezpečnému pohybu na koloběžkách, Asociace elektromobilového průmyslu zájemcům umožnila testovací jízdy na howerboardech, segwayích a dalších elektrických vozítkách. Kdo měl zájem o testování elektromobilů, mohl si vybrat z téměř čtyř desítek vozů.
Škoda auto to s elektromobilitou myslí vážně
V roce 2028 se v Evropě údajně vyrovnají počty nově registrovaných vozů s elektrickými a spalovacími motory, v roce 2030 chce automobilka prodávat v Evropě 70 % ze své produkce čisté elektromobily.
„Trend elektromobility je nezvratný. Je to signál, který nám dává Evropská unie skrze veškerá rozhodnutí, jež se mobility týkají. Od roku 2035 se v Evropské unii s největší pravděpodobností nebudou prodávat nové vozy se spalovacími motory,“ zahájil svůj projev Jiří Maláček, vedoucí českého zastoupení automobilky ŠKODA AUTO. Zdůraznil důležitost budování dobíjecí infrastruktury a vyjádřil potěšení, že pro současný počet provozovaných elektromobilů je dostatečná. Jen za poslední rok přibylo v Česku velké množství dobíjecích bodů.
Zatímco v listopadu 2021 jich v České republice fungovalo kolem 2300, letos v říjnu jich bylo již více než 3600, což představuje nárůst přes 50 % za posledních 12 měsíců. Potěší i rostoucí počet tzv. vysokorychlostních dobíjecích stanic. I jejich počet se meziročně zvýšil o 150 % a celkově už jich je na našem území přes 100.
Významným přispěvatelem k nárůstu počtu nabíjecích bodů v ČR jsou autorizovaní dealeři ŠKODA AUTO, kteří provozují veřejné nabíječky ve svých provozovnách. Do roku 2025 by mělo vzniknout po celé republice 11 000 nabíjecích bodů, z nichž by 800 mělo být vysokorychlostních s výkonem 150 kW a více. Do roku 2030 by to pak mělo být 35 000 nabíjecích bodů včetně 2300 vysokorychlostních nabíječek. Nejde však jen o to postavit co nejvíce nabíječek, ale také je stavět tam, kde to dává smysl – na hlavních tazích, dálničních koridorech a podobně. Tuzemská automobilka přijímá vedoucí roli v oblasti rozvoje elektromobility v České republice a právě z toho plyne snaha spojovat všechny zainteresované subjekty ze státní správy i z řad poskytovatelů infrastruktury. S řadou z nich má podepsaná memoranda o vzájemné spolupráci s cílem elektromobilitu zákazníkům přiblížit a zjednodušit.
Významným krokem ve zjednodušování užívání elektromobilu jsou řešení Powerpass a Chargee, která soukromým a firemním klientům zpřístupňují většinu v současnosti existujících nabíjecích bodů v České republice, včetně sítí všech největších společností na českém energetickém trhu. Podle odhadů prodej nových elektromobilů v Evropě předběhne prodej vozů se spalovacími motory v roce 2028 a v roce 2032 dosáhnou počty prodaných elektromobilů na hodnoty současných prodejů vozů s konvenčními pohony. V České republice bude přechod pomalejší, ale i u nás bude docházet k transformaci.
Protnutí prodejních křivek obou variant pohonů se očekává po roce 2030. Elektromobily by měly dosáhnout do roku 2030 v Evropě 70% podílu na celkových prodejích značky Škoda. Tomuto ambicióznímu cíli přizpůsobuje svoji produktovou strategii pro následující období. Do roku 2026 představí minimálně 3 zcela nové elektrické modely. Kromě sedmimístného SUV, vycházejícího z konceptu VISION 7S, který si v Letňanech odbyl světovou výstavní premiéru, to bude ještě kompaktní SUV a malý crossover. „Pevně věřím, že tyto modely budou pro značku ŠKODA znamenat další upevnění pozice jedničky v oblasti prodeje elektromobilů na českém trhu a budou nadále přinášet radost z jízdy a spokojené kilometry našim zákazníkům,“ uzavřel Jiří Maláček.
Citroën představil nový elektromobil
Citroën ë-C4 X je svým designovým pojetím mísícím několik stylů v segmentu běžných kompaktních vozů jedinečný. Svou českou výstavní premiéru si odbyl taktéž na e-salonu. Jako jediný kombinuje eleganci fastbacku, propracované detaily inspirované SUV a jemnost čtyřdveřového vozu, ale je také jediný, kdo toto vše nabízí s tichostí a klidem plně elektrické jízdy za dostupnou cenu. Ať už chcete jet kamkoli a bez ohledu na omezení přístupu kvůli emisním předpisům, ë-C4 X vám umožní každodenní jízdu v plně elektrickém režimu s nulovými emisemi. S délkou 460 cm se ë-C4 X zařadí do nabídky Citroënu přesně mezi hatchback C4 s délkou 436 cm a C5 X s délkou 480 cm. Rozvor činí 267 cm a je shodný s rozvorem hatchbacku C4 (oba vozy jsou postaveny na platformě CMP).
Dynamická linie střechy vozu při pohledu z boku ladně přechází z horní části čelního skla do horního panelu víka zavazadlového prostoru a vytváří tak výraznou siluetu fastbacku, která zdaleka nevypadá tak neohrabaně jako u vyšších crossoverů, zatímco zadní převis chytře maskuje délku potřebnou pro vytvoření velkého zavazadlového prostoru o objemu 510 litrů. Aerodynamika je optimalizována díky čisté linii střechy karoserie, takže součinitel odporu vzduchu CX je pouze 0,29, což rovněž přispívá k dojezdu a spotřebě paliva. Téměř absolutní ticho a plynulost pohybu budou pro cestující vítanou úlevou, ať už budou vůz řídit, nebo pojedou jako spolujezdci, to vše díky inovativnímu a šetrnému systému odpružení Citroën, měkkým sedadlům Advanced Comfort, absenci hluku a vibrací motoru v prostorné kabině, stejně jako ergonomickým a uživatelsky přívětivým rozhraním a online službám.
Citroën se jako aktivní účastník energetické transformace také odhodlal k odvážnému kroku a na mnoha evropských trzích, kde je prodej elektrifikovaných vozidel již vyspělejší, nabízí pouze plně elektrický model ë-C4 X. Tento vůz s motorem o výkonu 100 kW a dojezdem 360 km podle WLTP bude jediným plně elektrickým vozem, který nabídne tuto atraktivní kombinaci designu, komfortu a prostornosti na trhu masově prodávaných vozů střední třídy. V kombinaci s velkým zavazadlovým prostorem o objemu 510 litrů bude ku pomoci rodinám při jejich aktivním životě a profesionálním zákazníkům, například soukromým nebo firemním řidičům, a bude ideálním společníkem ke každodenním cestám po městě. Nový model ë-C4 X se bude vyrábět výhradně v Evropě pro všechny trhy, a to v závodě Stellantis ve Villaverde (nedaleko Madridu) a jeho prodej bude postupně zahájen na konci roku 2022.
Technologie elektrifikace: co dělá elektromobily složité a nákladné
Renault ukázal novou hvězdu značky
I zastoupení značky Renault na e-salonu bylo naprosto nepřehlédnutelné, a to především díky představení důležité novinky, C-SUV Austral. Vznik Australu je v souladu se strategickým plánem Renaulution. Jeho název, který evokuje jih a otevřené prostory a slibuje neomezené možnosti, souzní s geny značky. Špičkově vybavený a propracovaný interiér vozu Austral nabízí komfort hodný rodinných modelů, které se zapsaly do historie značky Renault. Klenotem velkorysé a přívětivé kabiny je obrazovka openR, která kombinuje zobrazování údajů, jako je např. navigace či multimédia a integruje to nejlepší ze služeb a aplikací Google. Dvě velké obrazovky s úhlopříčkou 12″ a head-up displej s úhlopříčkou 9,3″ pokrývají celkovou plochu téměř 1 000 cm2 a poskytují intuitivní, pohlcující a propojený zážitek z jízdy.
Nový Austral je na vrcholu modernosti a nabízí 32 jízdních asistentů (ADAS), nastavení multi-sense a 4Control advanced, třetí generaci systému řízení všech kol vyvinutého společností Renault. Jedná se o užitečné, proaktivní a inteligentní technologie, které zvyšují pohodlí, potěšení a bezpečnost cestujících. Austral je první Renault navržený na platformě CMF-CD třetí generace vyvinuté v rámci Aliance, nabízí novou verzi systému E-Tech „full hybrid“, který je výkonnější a účinnější, a dva benzínové motory „mild hybrid“ 48V (nebude uveden na český trh) a 12V. Různé technologie elektrifikace, které pokrývají všechny způsoby použití pro soukromé osoby i vozové parky.
Nový Austral se vyrábí v supermoderní továrně ve španělské Palencii a v každé fázi výroby podléhá přísným kontrolám. Nic není ponecháno náhodě, od výběru materiálů až po kontrolu funkčnosti, včetně montáže dílů a lakování. Při návrhu vozidla bylo interními odborníky a skupinou externích spotřebitelů posouzeno téměř tisíc kritérií, takže kvalita a odolnost jsou základem jeho specifikací a požadavků. Ve Francii jsou objednávky na nový Renault Austral otevřeny od září 2022. Dodávky budou zahájeny v prosinci 2022. V České republice budou objednávky na mild hybridní verze spuštěny v listopadu, na hybridní verze počátkem léta 2023. První vozy vybavené mild hybridním systémem budou dodány březnu, hybridní verze E-Tech dorazí k zákazníkům ke konci léta 2023.
Michaela Rubešová