Ve Formuli E po Seoul E-Prix vítězí S. Vandoorn a Mercedes-EQ, DS bere 3. místo mezi týmy

Ve Formuli E po Seoul E-Prix vítězí S. Vandoorn a Mercedes-EQ, DS bere 3. místo mezi týmy

Autor: Jan Novotný · Fotografie: DS Automobiles & Mercedes-Benz Group AG

Je tomu sotva 14 dní, co jsme mohli osobně přihlížet předposlednímu závodu letošní sezóny Formule E, London ePrix. O tom, že se slavnostní vyvrcholení odehraje hned o 14 dní později a v rámci Seoul E-Prix budou o titul bojovat hned 4 jezdci a 3 týmy (výrobci) jsme vás také informovali. Závěr sezóny jsme si i díky tomu nemohli nechat ujít. Ačkoliv je časový posun do Soulu, hlavního města Jižní Koreji oproti nám +7 hodin a závody tak byly v reálném čase vysílány v sobotu i v neděli již od 8:55, byli jsme alespoň prostřednictvím televizních obrazovek u toho a navnímali jsme vše důležité. Jako kdyby pořadatelé tematicky dopředu upozorňovali na drama, které se doposud takřka vždy v rámci finálových závodů odehrávalo. Ta největší skrumáž přišla hned v sobotu, kdy závodníci startovali na částečně mokrou trať. Vás už teď ale určitě zajímá, jak to celé dopadlo, jak by bylo možné shrnout letošní sezónu a mimo jiné také to, jak vypadala derniéra Gen2. A možná poodhalíme i něco ke Gen3, nové, z určitého úhlu pohledu revoluční techniky pro nadcházející sezónu Formule E…

 

Prvenství udržel Stoffel Vandoorn a Mercedes-EQ

Významný den pro Formuli E, kdy Edoardo Mortara (ROKiT Venturi Racing) vyhrál 100. závod E-Prix v prvním mistrovství světa elektrických monopostů, znamenal kromě zisku titulu pro Stoffel Vandoorna a Mercedes-EQ v sezóně 8 také konec éry Gen2 ve Formuli E – druhé iterace elektrického závodního vozu v sérii. Závodní vůz Gen3 debutující příští sezónu lze označit jako nejrychlejší nejlehčí, nejvýkonnější a nejefektivnější elektrický závodní vůz, jaký byl kdy vyroben. Po sobotním závodě bylo jasné, že pouze Mitch Evans (Jaguar TCS Racing) měl šanci dostihnout Vandoorna v rámci šampionátu. Ale Vandoorneovo osmé pódium v ​​sezóně – více než kterýkoli jiný jezdec – se ukázalo jako dostatečné k tomu, aby s přehledem zvítězil.

Nejen o napínavém závěru sezóny a atraktivní London ePrix s A.F. da Costou z DS

 

Sobota ve znamení karambolu hned 8 závodníků

Sobota začala na suché trati pro první dva tréninky. Bohužel během kvalifikace začalo pršet, což narušilo průběžné pořadí na trati. Jezdci DS TEECHETAH se kvalifikovali na 12. a 9. místě s měnícími se podmínkami na trati. Po ranním vydatném dešti začal závod na mokré trati. Jean-Eric Vergne vyrazil a v prvním kole dokázal získat několik pozic. Bohužel kvůli nehodě dalších 8 závodníků byl závod na 45 minut přerušen. Závod se znovu rozjel, Jean-Éric Vergne vyjel na 6. místě a Antonio Felix Da Costa na 10. místě. Dále se pak nekonaly žádné další incidenty až do 1 minuty 45 s před koncem, kdy závodník najel do zdi, díky čemuž musel na trať vyjet safety car. Pod ním pak závod také skončil. Jean-Éric Vergne překročil čáru na 6. pozici a Antonio Felix Da Costa na 9. pozici.

Neděle ve znamení jízdy na jistotu i nešťastných manévrů

António Félix da Costa se svým vozem DS E-Tense FE21 v kvalifikaci zazářil. Na suché trati si portugalský jezdec připsal osmou pole position pro stáj DS Techeetah a byl jedním z kandidátů na vítězství ve druhém závodě E-Prix. Při svém posledním vystoupení s týmem DS však šampion z roku 2020 nebyl úspěšný. Ve chvíli, kdy se António chystal ve druhé polovině závodu obsadit druhé místo, zasáhl ho do pravé zadní části vozu soupeř a následně narazil do bariéry z pneumatik. Byla to škoda, protože stupně vítězů měl na dosah… Portugalský jezdec nicméně poté předvedl vynikající jízdu, v posledních minutách závodu se posunul z 16. na 10. místo. To stačilo na zisk čestného bodu a umístění v šampionátu na 8. místě. Jean-Éric Vergne, který odstartoval jako osmý, vyrovnal svůj výsledek z předchozího dne a dojel na šestém místě. Francouz si tak zajistil čtvrté místo v pořadí jezdců, což je čestný výsledek v soutěži, v níž byla více než kdy jindy velmi silná konkurence.

Díky 12 bodům nasbíraným v neděli si značka DS Automobiles udržela 3. místo v šampionátu týmů. Francouzský prémiový výrobce, který získal bronzovou medaili již v roce 2021, si tak v roce 2022 udržel svou pozici s bilancí 5 pole positions, jednoho vítězství a 7 umístění na stupních vítězů.

 

Stručná bilance a lákadla příští sezóny

Osmá sezóna byla dosud ze všech nejdelší v rámci Formule E, s 16 závody na pouličních okruzích v 10 světových městech: Diriyah, Mexico City, Řím, Monako, Berlín, Jakarta, Marrákeš, New York City, Londýn a Soul – oba Jakarta a Soul byly debuty pro Formuli E. Na úsvitu éry Gen3 v sezóně 9 bude Formule E ještě delší a vyspělejší než kdy předtím s prozatímním kalendářem obsahujícím 18 závodů ve 13 městech. Sezóna začíná 14. ledna v Mexico City a pokračuje v Diriyah, Hajdarábádu, São Paulu, Berlíně, Monaku, Soulu, Jakartě, Římě a Londýně. Tři hostitelská města E-Prix budou oznámena později v tomto roce, zatímco Hyderabad a São Paulo jsou obě místa debutu. McLaren Racing poprvé vstoupí do Formule E a převezme triumfální tým Mercedes-EQ, zatímco Maserati se poprvé po desetiletích vrátí do motoristického sportu. ABT se také vrátí do mistrovství světa ABB FIA Formule E.

 

Jan Novotný

Sdílet: