Valašská Rally ValMez 2019: skvělý start sezóny

Valašská Rally ValMez 2019: skvělý start sezóny

Není tajností, že jich čtvrtým rokem po sobě je Valašská Rally ValMez startem sezóny Mistrovství ČR v Rally. Ostatně jsme vás i o letošním ročníku dostatečně informovali už před jeho startem. Hned 26 vozů nejvyšší tuzemské kategorie R5 a 2 zástupci tradiční starší specifikace WRC prostě slibovalo hodně. Často se ale přesvědčujeme, že nejde jen o stroje, nýbrž i o jejich řidiče. Bez nich by totiž jinak velmi kvalitní a hlavně rychlá R5ka mohla stát třeba na parkovišti. Mluvit bych tak mohl třeba o tovární posádce Škody Motorsport, úřadujících mistrech světa kategorie WRC2, Honzovi Kopeckém a Pavlu Dreslerovi. Jejich tempo ale není vražedné – je totiž téměř pořád stabilní (rozuměj pořád stejně skvělé). Hodně se tentokrát dařilo v časech Martinu Kočímu a hezké průjezdy sliboval již tradičně Václav Pech s jeho nabitou Fiestou R5. Osobně jsem se těšil i na zcela nové Hyundaie i20 R5, kterých bych ve startovním poli našel hned tři. A pak je tu taky jedna třešnička na dortu – vůbec jeden z prvních exemplářů Pola GTI R5, které má být údajně tím nejlepším ve své třídě. To ale dnes na tratích Vojta Štajf úplně nepředvedl. Zajímal mě i dnes už bohužel druhý vůz Jana Dohnala, neb na oko jde stále o jedno z nejhezčích aut ve startovním poli. Na několika tratích jsme se zastavili i ke sledování vozů nižší specifikace R2, právě tam lze totiž hledat mladé a nadějné talenty, u kterých je kolikrát o hodně rychlé a koukatelné průjezdy také postaráno. Když jsme u těch talentů, určitě víte, že již od začátku sledujeme bedlivě i Filipa Mareše, jež jede letos už svou druhou sezónu se speciálem Fabia R5. Ten mu navíc staví jeden z nejlepších na světe, sám Roman Kresta. Takže co vše jsme na tratích letošní „valašky“ viděli, kdo vyhrál, komu se nedařilo a jaké auto se nám nejvíce líbilo?

 

Sobota brzo ráno = je na čase vyrazit

Jak nás určitě znáte, už víte, že jsme vcelku velcí dobrodruzi. Určitě vás tak nepřekvapí, že jsme v sobotu ráno na nohou už v šest hodin a zhruba půl hodiny na to vyrážíme z Prahy směr Valašské Meziříčí, které je již tradičně centrem dění první rallyové slavnosti roku. Zmínit ale stojí za to lehce pozměněný formát, jeden by řekl „Rally se žene do měst,“ a měl by v zásadě pravdu. Městská rychlostka ale není ničím novým ani tady, její termín zařazený v programu už na páteční večer novinkou ale je. My jsme se však nenechali zmást, nenalákali se do pátečních kolon na D1 a na Valašku se rozjeli až při sobotním ránu. To nám v zásadě nevadilo, i když byla cesta opravdu dlouhá. Teď už ale k tratím. Je zhruba 10 hodin a já už parkuji nedaleko RZ s pořadovým číslem 2, Fulnek. Na diváckém místě je už takto z rána poměrně hodně lidí, což jednoznačně dokazuje, jak jsou tyto soutěže populární a potvrzuje také tvrzení, že jsme rallyový národ. Asi nemusím tajit, že mě vyloženě nelákají ta místa obklopující závodní trať, k nimž se dostane většina z nás a jsou kvůli tomu poměrně přísně střežena tak, aby nikdo nebyl ohrožen a my diváci tak stáli ideálně kilometr od projíždějících speciálů. To samozřejmě neměla být výtka směrem k pořadatelům, nýbrž možná jen drobné doporučení pro vás, čtenáře a fanoušky, abyste si vybírali méně běžná a hlavně méně frekventovaná místa, kde se dá stát bezpečně a něco taky trochu vidět. I proto se i já sám v našem příběhu po projetí první desítky posouvám směrem k Odry, kde se už už ze shora řítí „velcí kluci“ a projíždějí na „nerovince“ plnou rychlostí kolem nás. Někteří fanoušci vyhledávají spíše techničtější úseky (více zatáček), rychlou, táhlou a velmi mírnou zatáčkou projížděnou ve vysoké rychlosti stejně ale nikdo z nich nepohrdne. A to je případ i můj. V neposlední řadě nás před obědem čeká i dnešní třetí zkouška, RZ 4 Lešná. Zde naopak máme vyhlédnuté velmi dobře známé místo s rychlým náletem, ostrými brzdy a točitým esíčkem do kopce. Tady bychom potěšili nejednoho nadšence. Na druhou stranu, pokud mám nebo spíše mohu popsat své vlastní (subjektivní) pocity, musím říci, že byly všechny průjezdy poněkud vlažné. Možná, že ještě většina závodníků není rozjetá – je to pro většinu startovního pole přeci jen první start v letošní sezóně. Ani takový Honza Kopecký, který určitě i před začátkem soutěže znovu trénoval, neměl ale vyloženě 100% průjezdy. K tomu se váže ještě jeden dojem, jež si po soutěži odvážím domů – tentokrát, docela překvapivě fabrický tým Škody Motorsport neujížděl ostatním tak, jak tomu bylo doposud. „Kopejda“ sice zase vyhrál a jednička před jeho časy svítila po celou dobu soutěže i ve všech etapách, jeho odstup ale už nebyl tak markantní. Osobně jsem zvědav, jak tomu bude dál. No a jelikož část z našeho týmu musela před sobotním setměním zpět do Prahy k dalším povinnostem, podíváme se pomalu, jak to celé na Valašce dopadlo.

 

Parádní start sezony pro ACA ŠKODA Autoklub Team. Mareš s Hlouškem vezou z Valašky bronz!

Tradiční páteční speciálka Filipovi vyšla skvěle a před prvními klasickými rychlostními zkouškami v okolí Kopřivnice držel dělené druhé místo s Václavem Pechem pouze o 1,2 sekundy za Janem Kopeckým. Hned první „erzeta“ v okolí Fulneku přinesla problém v podobě drobné jezdecké chyby. „První velké brzdy do retardéru nám vyšly dobře, ale o kousek dál jsem byl už moc optimistický a probrzdili jsme odbočku. To nás stálo několik vteřin, které jsme se snažili dohnat,“ uvedl Filip a dodal, že následující kilometry se nesly především v nacházení ztracené sebedůvěry.„Od Fulneku jsme se chtěli odrazit a být pozitivně naladění do dalších „erzet“, což se nám, myslím, po malých krůčcích dařilo. Hlavně oba průjezdy Lešnou se nám povedly zajet už vcelku podle našich představ,“ dodal Honza. Mareš s Hlouškem po sobotě drželi 5. místo celkově a 4. mezi českými posádkami s drobnou ztrátou na bednu.

Nedělní etapa se nesla ve znamení Filipova zrychlování a stahování ztráty na stupně vítězů. Náročné „erzety“ v okolí Valašského Meziříčí a na kopřivnickém polygonu Filipovi sedly a od prvních zkoušek se pohyboval mezi nejrychlejšími. 

 

Filip Mareš:

„Třetí místo v cíli je pro nás skvělým výsledkem, i když celkově na našem výkonu vidíme spoustu nedostatků, na kterých musíme nyní zapracovat. Nějaký čas mi ještě potrvá, než dokážu pneumatiky Michelin využít naplno, už nyní ale cítíme, že jsme na dobré cestě. Fabia se na Michelinech chová odlišně a není snadné ihned najít jejich hranice. Při testu jsem si udělal představu, závod mi ale ukázal, že bude potřeba odjet více kilometrů, abych si na ně zcela zvykl. Víme, že v některých místech jedeme rychle. Pak ale přijde místo, kde spoustu času prohospodařím přílišnou opatrností.“

 

Jan Kopecký, tovární pilot ŠKODA, vyhrál Valašskou rallye a současně svoji 45. soutěž mistrovství republiky

Úřadující mistři republiky Jan Kopecký/Pavel Dresler vyrazili do úvodního kola mistrovství České republiky, Kowax Valašská Rally ValMez, ve velkém stylu. Jako obvykle řídili vůz ŠKODA FABIA R5 a potom, co zajeli na první rychlostní zkoušce nejrychlejší čas, se jim to podařilo i na všech zbývajících 13 měřených úsecích. „Tuto soutěž jsem si opravdu užíval. A to hlavně proto, že jsem měl vynikající vůz. Vše navíc korunovala mimořádná atmosféra, kterou umějí připravit nadšení čeští fanoušci,“ řekl Jan Kopecký na stupních vítězů. „Jan a Pavel opět potvrdili nejen to, že jsou extrémně rychlí, ale také to, že dokáží jezdit s precizností švýcarských hodinek,“ komentoval výsledek šéf ŠKODA Motorsport Michal Hrabánek. Za volantem vozu ŠKODA FABIA R5 si nejen zajistili první vítězství v sezóně 2019, ale současně zůstali neporaženi v MČR již 23 soutěží. Vyhráli každou soutěž od Rally Šumava Klatovy v dubnu 2015, kdy se na trať vydali s tehdy čerstvě homologovaným vozem ŠKODA FABIA R5.

 

Peugeot Rally Cup na Valašské Rally: VÍTĚZNÝ DOHNAL, KAMENEC V KOTRMELCÍCH

Minimální časové rozestupy a časté střídání pozic, tak by se dalo definovat první letošní klání Peugeot Rally Cupu. Jan Kornhefr začal skvěle a bylo vidět, že si na „dvěstěosmičku“ rychle zvyká. René Dohnal a Matěj Kamenec nasadili vysoké tempo, za první trojicí se pak držel Gargulák, Pohlídal a Vaňhara. Po druhé RZ už byl v čele Matěj Kamenec. René Dohnal bojoval s Honzou Kornhefrem o druhou příčku, ale jen do chvíle, kdy Kornhefr chyboval a dostal penalizaci za kontakt s retardérem. V závěru první etapy se tak před něho dostal ještě Petr Gargulák, kterého však před první nedělní zkouškou zradila technika.

Do závěrečné etapy vyrazil nejlépe skvěle jedoucí Matěj Kamenec, za kterým se držel René Dohnal. Kornhefra odsunul defekt a propadl se na pátou příčku. Na třetí místo se nenápadně posunul další z nováčků – Jirka Pohlídal. O známém rčení, že rallye neodpouští, se v předposledním testu přesvědčil Matěj Kamenec.  Drobná chyba skončila zakopnutím o břeh a pořádným kotrmelcem. Matěj tak mohl sledovat, jak si pro první letošní body za vítězství v Peugeot Cupu i ve dvoukolkách jedou René Dohnal s Romanem Švecem. Druzí v cíli byli Jiří Pohlídal s Davidem Uhříčkem, třetí dokončili Michal Vaňhara s Jakubem Navrátilem.

 

René Dohnal, vítěz Peugeot Rally Cup Valašská Rally 2019

„V úvodní sekci jsem špatně zvolil gumy, po servisu to bylo podstatně lepší, ale Matěj zajel skvěle Lešnou a vytvořil si slušný náskok. Řekl jsem si, že nebudu zbytečně riskovat, držel jsem rychlé, ale bezpečné tempo. Druhý den se jela mimo jiné Bystřička, na kterou nemám dobré vzpomínky, takže jsem ji chtěl víceméně prodat. Paradoxně hned asi půl kilometru po startu přišla největší krize za celý závod. Chytil jsem hranu asfaltu a dostal hodiny. A pak ještě na štěrku. Byla to prostě třináctá erzeta, asi budu pověrčivý. Když jsem viděl Matěje mimo trať, soustředil jsem se hlavně na dojezd. První místo je fantastické, takový vstup do sezóny jsem ani nečekal.  Matěje mi je líto, jel neskutečně a vítezství by si zasloužil. Bohužel taková je rallye, tentokrát vyšel černý Petr na něho.“

 

Co dodat? Jednoznačně, že je na co se těšit ještě pro nadcházející závody sezóny. Tím dalším bude Šumava Rally, a to už ke konci dubna. Náš tým určitě nebude chybět. Osobně jsem asi nejvíce zvědav, jak si jednotliví závodníci budou zvykat na své nové stroje. Ani Hyundaie i20 R5, ani „hvězdné“ Polo GTI R5 se totiž nepředvedlo. Kam se třeba hrabou na dnes už skoro „matadora“ v podobě Focusu WRC s posádkou Dohnal/Ernst. Ach jo, jak já na něj pořád rád koukám… Tak zase příště.

 

Celkové výsledky Kowax Valašská Rally ValMez (MČR)

  1. Kopecký/Dresler (CZ/CZ), ŠKODA FABIA R5, 1:31.29,6 h
  2. Pech/Uhel (CZ/CZ), Ford Fiesta R5, +1.05,1 min
  3. Mareš/Hloušek (CZ/CZ), ŠKODA FABIA R5, +1.42,6 min
  4. Kočí/Mozner (SK/SK), ŠKODA FABIA R5, +2.14,5 min
  5. Dohnal/Ernst (CZ/CZ), Ford Focus RS WRC 06, +2.20,6 min

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..