Zdroj úvodní fotky: Škoda Auto, a.s.
V Úhelnici se nachází testovací polygon Škody Auto. Zkouší tu denně bezpečnost svých vozů

V Úhelnici se nachází testovací polygon Škody Auto. Zkouší tu denně bezpečnost svých vozů

Autor: Michaela Rubešová · Fotografie: Škoda Auto, a.s.

Tentokrát nás tuzemská automobilka pozvala na nevšední místo, které je očím veřejnosti zcela uzavřeno. Mohli jsme tak nahlédnout do útrob testovacího centra, v němž denně probíhá několik crash testů. Co vše jsme tam viděli? V rámci workshopu jsme se dozvěděli například zajímavé informace o bezpečnosti pasažérů na palubě, a to včetně těch nejmenších, ale také o nástrahách nárazů cyklistů i o samotné historii crash testů v Úhelnici. Pojďme se na to společně podívat…

 

Historie crash testů mladoboleslavské automobilky dlouhá 50 let

První testy pravděpodobně probíhaly v areálu závodu v Mladé Boleslavi a to někdy kolem roku 1968. Tehdy se proti zdi zřejmě rozjela Škoda 1000 MB rychlostí asi 20 km/h. Karburátor byl seřízen tak, aby vůz dosahoval této rychlosti při jízdě na volnoběh. Až o čtyři roky později se první zdokumentovaný crash test uskutečnil v Praze na Ruzyni. Proběhl v souladu s mezinárodními předpisy EHK OSN. Jako testovací vůz posloužila Škoda 100 L. Testovací plochu si museli pracovníci ÚVMV naplánovat a vybudovat téměř sami. Vyvinuli parní raketu, která zezadu rozpohybovala vozidlo bez řidiče na zkušební dráze. Základem systému byla 300litrová tlaková nádoba s topnými spirálami. Vozidlo a raketu udržovala v požadovaném směru kolejnice, která končila asi 5 metrů od betonové stěny. V tomto místě byla parní raketa zastavena klínovou brzdou, zatímco vozidlo narazilo do zdi rychlostí asi 50 km/h. Rychlost, jakou raketa poháněla auto, závisela na množství vody a také na hmotnosti vozidla. Průběh crash testu zaznamenala vysokorychlostní kamera s frekvencí 1 000 snímků za sekundu. Po úspěšné premiéře se v tehdejším Československu začaly crash testy konat pravidelně.

 

V roce 1996 se testování přesouvá do Úhelnice

Prvním testovaným vozem byla Škoda Octavia. V letech 2000 a 2001 byla hala na popud společnosti přestavěna a rozšířena z původních 50 na 100 metrů. Vozidla tak mohla zrychlovat rovnoměrněji, aby se poloha zkušebních figurín neměnila. Značka Škoda hrála také klíčovou roli při prosazování přechodu z analogových na digitální kamery. V roce 2011 převzala zkušebnu tuzemská automobilka a pokračovala zde ve spolupráci s TÜV SÜD Czech. V březnu 2020 zahájila provoz nová, vysoce moderní crashtestová laboratoř. Odborný časopis Automotive Testing Technology International jí v témže roce udělil ocenění Crashová laboratoř roku 2020. Nová crashová laboratoř je více než dvakrát větší než předchozí zařízení. Délka haly, v níž probíhají crash testy, činí nyní více než 180 metrů. Srdcem laboratoře je elektrický pohonný systém, který urychlí dvě k sobě se blížící vozidla o celkové hmotnosti až 3,5 tuny, až na rychlost 65 km/h nebo jedno vozidlo až na rychlost 120 km/h. V současné době se zde simuluje čelní srážka dvou vozidel při rychlosti 50 km/h.

K simulaci cestujících se ve zkušebních vozidlech používá devět figurín dospělých a čtyři figuríny dětské různých konstrukcí. Pomocí optického zařízení jsou figuríny správně umístěny ve vozidlech a správná poloha sedadel je kontrolována také statickou fotogrammetrií. Mezi další vybavení pro všechny aktuální testovací scénáře patří měřicí stěna, která zaznamenává síly vznikající při nárazu, a 20 statických a 30 palubních vysokorychlostních HD kamer pro dokumentaci všech crash testů. V oddělené hale je instalováno rovněž zařízení pro zaplavení vozů, které se používá v rámci crash testů elektrických vozů.

 

Johannes Neft, člen představenstva Škoda Auto za oblast Technického vývoje, vysvětluje:

„Ve společnosti Škoda Auto využíváme veškeré naše know-how v oblasti technického vývoje k důslednému zvyšování aktivní a pasivní bezpečnosti našich vozů. Například naše základní modely již nabízejí řadu asistenčních systémů, které jsou jinak k dispozici pouze ve vozech vyšších tříd. Naše moderní crashová laboratoř na testovacím polygonu v Úhelnici zároveň nabízí optimální podmínky pro komplexní testování bezpečnosti našich modelů. To nám umožňuje začlenit získané poznatky do vývoje vozu již ve velmi rané fázi. Velkým úspěchem je, že všech 15 modelových řad značky Škoda testovaných od roku 2008 získalo v nárazovém testu Euro NCAP a v testu Global NCAP nejvyšší pětihvězdičkové hodnocení.”

 

Aktivní bezpečnost díky moderním asistenčním systémům

Všechny aktuální modely Škoda dnes nabízejí rozsáhlou bezpečnostní výbavu a jsou standardně vybaveny systémem Front Assist s prediktivní ochranou chodců a cyklistů a asistentem udržování jízdního pruhu. Front Assist varuje vizuálně, akusticky a jemným brzděním před hrozící srážkou, a to i s chodci nebo cyklisty, a v případě nouze automaticky zabrzdí vozidlo. Asistent udržování jízdního pruhu slouží k udržení vozidla uprostřed jízdního pruhu a v případě potřeby zabrání neúmyslnému vyjetí do stran. Umí také rozpoznat krajnici vozovky nebo dočasné vodorovné dopravní značení. Součástí standardní výbavy jsou také elektronické systémy zajišťující lepší trakci (ASR, ESP, XDS) a kratší brzdnou dráhu (ABS). Multikolizní brzda zabraňuje v případě nehody následným kolizím.

 

Pasivní bezpečnost s až deseti airbagy a upevňovacími prvky ISOFIX a TopTether

Vozy Škoda Auto jsou vybaveny nejméně šesti airbagy. Součástí standardní výbavy jsou airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu a dva hlavové airbagy, které pokrývají plochu bočních skel jak v první, tak druhé řadě sedadel. Dva zadní boční airbagy jsou nabízeny na přání. Díky dodatečnému středovému airbagu mezi předními sedadly, který v případě dopravní nehody zabrání vzájemnému střetu řidiče a spolujezdce, je rodina Enyaq iV vybavena až devíti airbagy. Modelová řada Octavia, která nabízí také standardně dodávaný kolenní airbag, disponuje dokonce deseti airbagy.

Pro bezpečné upevnění autosedaček jsou všechny modely Škoda vybaveny úchyty ISOFIX a třetím kotevním bodem TopTether umístěným na vnějších zadních sedadlech. Modely Fabia čtvrté generace, Scala, Octavia a Enyaq iV jsou standardně vybaveny dodatečnými úchyty ISOFIX a TopTether také na sedadle spolujezdce. Při vývoji svých vozů se Škoda Auto vždy snaží dosáhnout vysoké torzní tuhosti karoserie a zároveň zajistit, aby karoserie byla schopna pohlcovat velké množství nárazové energie, o jejíž absorpci se starají vhodně navržené deformační zóny. Cílem je udržet v případě nehody stabilní vnitřní prostor tak, aby byli cestující co nejlépe chráněni. Vysoká torzní tuhost karoserie zároveň přináší lepší jízdní vlastnosti, protože se karoserie v zatáčkách nekroutí a kola zůstávají vždy v požadované poloze vůči vozovce. Automobilka ve svých modelech stále častěji používá díly z vysokopevnostní a zatepla tvářené vysokopevnostní oceli. Tyto prvky jsou použity především v oblasti A a B sloupků, na příčce oddělující motorový prostor od prostoru pro cestující a tunelu převodovky. Například u čtvrté generace modelu Fabia se podíl tří nejpevnějších druhů oceli – pokročilé vysokopevnostní oceli, ultra vysokopevnostní oceli a zatepla tvářené vysokopevnostní oceli – zvýšil z 15 na 40 % ve srovnání s předchozím modelem. Karoserie vozu Fabia se tak skládá z téměř 80 % z vysokopevnostní oceli a nabízí ideální poměr tuhosti v interakci s ostatními částmi karoserie.

 

Optimální ochrana chodců

Dalším důležitým aspektem vývoje vozů ve společnosti Škoda Auto je co nejlepší ochrana ostatních účastníků silničního provozu, zejména chodců a cyklistů. K tomu napomáhají inteligentní asistenční systémy a speciální konstrukční prvky karoserie. Již ve fázi vývoje nového modelu se provádí více než 200 různých testů ochrany chodců. Aby byli chodci v případě nárazu co nejvíce chráněni, musí být v konstrukci karoserie zajištěn dostatečný prostor mezi jednotlivými díly, jako jsou motor, tlumiče, závěs kapoty, zámek kapoty a hnací mechanizmus stěračů čelního skla. Kapota brzdí náraz cílenou deformací a nemá v přední části žádné ostré hrany nebo tvrdé plochy, které nejsou nezbytně nutné. Ochranu osob zvyšuje také materiál pohlcující energii umístěný před ocelovou výztuhou předního nárazníku.

 

Speciální ochrana baterie elektrických vozů

Vysokonapěťové baterie vozů s elektrickým pohonem, jako jsou čistý elektromobil Škoda Enyaq iV nebo plug-in hybrid Octavia iV, jsou konstruovány tak, aby byly odolné proti nárazům a speciálně chráněné proti elektrickému přetížení. Baterie je instalována v podlaze vozu. Samotné moduly jsou uzavřeny ve stabilním vodotěsném krytu, který odolá i prudkému nárazu. Konstruktéři společnosti Škoda Auto věnují zvláštní pozornost tomu, aby nedocházelo k přetěžování akumulátoru. Důmyslná bezpečnostní technologie s ochrannými relé a rozsáhlou senzorovou technikou zajišťuje, že možnost elektrického nebo tepelného přetížení baterie je minimální. Neustále se sleduje teplota, stav nabití a další parametry.

Technologie elektrifikace: co dělá elektromobily složité a nákladné

 

Mnoho interních testů a simulací v rámci přípravy na nárazové testy Euro NCAP

V posledním testovacím roce 2021 byly vozy Škoda Fabia a Enyaq iV v rámci testu Euro NCAP vyhodnoceny jako nejbezpečnější vozy ve svých třídách. European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) je konsorcium ministerstev dopravy, automobilových klubů, svazů pojišťoven a výzkumných ústavů z osmi evropských zemí, které bylo založeno v roce 1997. Nejdůležitější částí testovacího programu je čelní nárazová zkouška, na kterou se Škoda Auto intenzivně připravuje pomocí komplexních simulací. Prvotní hliněné modely nových vozidel se naskenují a v počítači se k nim přidají různé body, křivky a povrchy, z nichž se vytvoří první digitální návrhy vozidla. Po dokončení návrhu se celé vozidlo vytvoří v počítači. Pomocí simulačních modelů lze virtuálně testovat všechny podmínky zatížení a optimalizovat příslušné vlastnosti automobilu, jako je tuhost, pevnost, chování při nárazu nebo dokonce odolnost a akustika.

Prvnímu skutečnému crash testu předchází přibližně 1 000 počítačových simulací. Během vývoje vozidla se provádí přibližně deset interních reálných crash testů, které existují i pro jednotlivé části karoserie, například kapotu nebo přední nárazník. Každému testu komponent předchází přibližně 140 virtuálních simulací. Modely Škoda jsou i mimo Evropu hodnoceny jako nejbezpečnější vozy ve své třídě. Global NCAP udělil modelům Škoda Kushaq a Volkswagen Taigun pět hvězdiček jako nejbezpečnějším rodinným vozům z hlediska bezpečnosti dospělých a dětí.

 

Michaela Rubešová

Sdílet: