Test: Nissan Pulsar 1.6 DIG-T střela pro každý den

Test: Nissan Pulsar 1.6 DIG-T střela pro každý den

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Při domlouvání testu se společností Nissan jsme dostali na výběr mezi modelem Quashqai s dieselovým motorem a Pulsarem s porcí bezmála 200 koníků pod kapotou. Samozřejmě jako správní motorističtí nadšenci jsme neváhali ani minutu a vybírali jsme benzínovou, výkonnější variantu. S velkým očekáváním, jak k samotnému modelu, tak hlavně k motoru vyrážíme v běžný všední den do dealerství a na parkovišti hledáme nějaký nápadně sportovní vůz. Kromě pár kusů famózních GT-R nacházíme jednoho zdánlivě nenápadného Pulsara, kterého si nakonec také odvážíme.

 

Trochu minulosti

Pulsar je poměrně novým zástupce nižší střední třídy. Jedná se tak o přímého konkurenta aut, jakými jsou VW Golf, Opel Astra, Toyota Auris, Peugeot 308, ale také naší domácí Škody Octavie nebo částečně i menšího Rapidu. Nissan zatím nutno přiznat do této třídy nikdy příliš neproniknul. Pár let zpátky se o to pokusil s lehce kontroverzním modelem Tiida. Ještě hlouběji v minulosti Nissan v této kategorii měl o něco úspěšnější Almeru. A proč se předchozí model minimálně v Evropě nedočkal moc velkých úspěchů? Možná to bylo poměrem cena výkon, protože lidé u nás jsou pořád celkem patrioty. Kdo by si nekoupil radši evropské auto za stejnou nebo možná i lepší cenu? Evropský zákazník chce za svoje peníze prostě tak nějak trošku víc, což Tiida s designem pro někoho vkusným, pro někoho naopak, prostě nedával. Výhodou byl skvělý komfort, vnitřní prostor a odhlučnění motoru. Mezi nevýhody kolegové pasovali horší jízdní vlastnosti, malé možnosti individualizace výbav a horší zpracování či kvalitu materiálů. Jak je na tom nový Pulsar, zůstali mu všechny tyto plusy a mínusy? I na tyto otázky jsme se pokusili odpovědět během našeho testu.

 

Pojďme trochu představit námi testovaný kus

Jak už jsme psali výše, Pulsar je zástupce nižší střední třídy. Podvozek s rozvorem 2700mm, vpředu s uložením typu McPherson a vzadu s jednoduchou torzní příčkou a příčným stabilizátorem je dneska v dané třídě takovým běžným základem. Lepší kusy v třídě mají i vzadu McPherson (VW Golf) nebo fungující náhražky (Opel Astra se zadní torzní příčkou a Wattovým přímovodem). Nutno ale podotknout, že v Mladé Boleslavi nám větší Octavii dodají s lepším podvozkem až s nejsilnějšími variantami, navíc podvozek základní Octavie není svou funkčností zcela bezproblémový. Motoricky pak Pulsar slibuje zajímavé varianty. Základ tvoří čtyř-válcová 1.2 s výkonem 115 koní. V dieselu se nám zatím představila dobře známá 1.5 dCi s výkonem 110koní. Vrchol nabídky tvoří námi testovaná benzínová 1.6 s výkonem úctyhodných 140kw nebo chcete-li 190 koní. Poněkud nezvyklý objem 1618ccm dodává také 240Nm dostupných už od 1600ot/min, což je skvělý výsledek, který se projeví zejména na spotřebě. S pohotovostní hmotností 1315Kg tvoří zajímavou alternativu k základní 1.2 slibující skvělé jízdní zážitky. Ani s rozměry to není marné. Délka 4387mm, Šířka 2017mm a hlavně základní objem kufru 385mm jsou skvělými hodnotami. Výsledkem je více než dostatečný prostor, jak pro cestující na předních a zadních sedadlech, ale i prostor zavazadlový.

 

3, 2, 1 startujeme

Náš Pulsar byl vybaven nejvyšším výbavovým stupněm (Tekna), který kromě jiného nabízí bezklíčové odemykání a startování, takže startujeme poněkud nezvykle umístěným tlačítkem, které se nachází vedle řadící páky. Z prvního zvuku jsme trochu rozpačití. Zní tak nějak jakoby „plechově“. Vyrážíme a překvapuje nás až příliš krátká spojka. Jedná se ale jen o náš nezvyk, který po pár desítkách rozjezdů už opadá. Příjemným překvapením jsou krátké dráhy řadící páky, které potěší zejména při sportovním stylu jízdy. Dobrá je i její přesnost. Kde ale vidím trochu nedostatku, jsou gumové dorazy při přeřazování, zde by chtělo ještě trošku zapracovat. Jelikož jsem zvyklý jezdit na co nejnižší otáčky motoru, z počátku síla motoru mé očekávání úplně nenaplňuje. Jeho obrovský zátah je cítit až ve vyšších otáčkách, konkrétně okolo 4tisíc chytnou saze a motor se stává opravdovým drakem. V normálním režimu se dá jezdit již okolo 1500ot/min, což je skvělý výsledek. Ideální zpřevodování umožňuje při dálniční 130 se na šestý převodový stupeň držet lehce pod 3000ot/min, za což jsem opravdu spokojen. Odstupňování také umožňuje i překvapivě dobrou maximální rychlost. Ta je papírově na úrovni 217km/h, ale v Německu na dálnici se budete moci určitě prohánět ještě rychleji, odhadem bych tipoval tachometrových 230km/h.

 

Běžná jízda a spotřeba

Samostatný odstavec bych kvůli charakteristice tohoto vozu věnoval právě běžné jízdě, možná lépe nazvanou jízdě na spotřebu. Většinou se od vozů s výkonem okolo 200 koní neočekává nikterak úsporná jízda. Vážení zde je ale u Nissanu zlom. Normálně by to ani nebylo jednoduché, udržet se s pravou nohou na uzdě a jet s takhle výkonným autem úsporně, ale právě díky dobrému zpřevodování je to možné. Výrobce udává průměrnou spotřebu v kombinovaném provozu 5,9l/100km, je tento cíl dosažitelný? Věřte mi nebo ne, ale opravdu je. Když se pak snažíte ještě více, využíváte tempomat, rychlostním limitům se blížíte jen z dálky, tak se dá jet mimo město i za hodnoty okolo 4l/100km. Mnou nejlepší dosažená hodnota je 4,2l/100km, což lze hodnotit jen těmi největšími superlativy. Tím se tak nějak dostáváme k rozuzlení charakteristiky celého vozu. Papírově sportovní ambice, vzhledově spíše nenápadný vůz a ve skutečnosti? Spíš bližší druhé variantě. Možná bohužel, možná bohudík. Každopádně tento Pulsar umí obojí. Umí být nad očekávání úsporný, ale i poměrně rychlý. Chce to sice zvyk, trpělivost (vysoký výkon je k dostání až na absolutním vrcholu) a dunivý zvuk charakteristický pro sportovní vozy divize Nismo zde nečekejte. Na závodní okruh svého Pulsara s vrcholným benzínem také nevezmete, ale to vlastně ani není účelem a zájmem potenciálních klientů, nepletu-li se.

 

Konečné zhodnocení

Týden s Pulsarem byl rozhodně příjemným zážitkem. Urazili jsme spolu přes 500km, jak při běžném pracovním provozu po městě, tak o víkendových výletech mimo město. Reálná spotřeba mezi 6 a 7l/100km potvrdila spekulace o nadmíru úsporném charakteru vozu. Škoda jen malé nádrže, do které natankujete jen 46litrů a trochu nezvyklého zvuku motoru. A odpovědi na na začátku položené otázky? Jízdní komfort, vnitřní prostor a odhlučnění opět na jedničku. Jízdní vlastnosti bych jako mínus už rozhodně neviděl. Uložení jednoduché zadní nápravy vývojáři Nissanu zvládli skvěle a nevidím u ní žádné nedostatky. U hodně sportovní jízdy sice začíná nestíhat, ale to už jsme někde na hradě a možná i za ní. Nízké individualizace výbavy zde zůstala pořád, ikdyž výrazně pomohlo několik při začátku ceníku uvedených příplatkových paketů. V autě s nejvyšší výbavou se navíc objevili bezpečnostní prvky jako je hlídání mrtvého úhlu, jízdních pruhů a odstupu od vpředu jedoucího vozu, za což z pohledu bezpečnosti jednoznačně chválíme. Velkým překvapením byla pro mě v této třídě parkovací kamera, která není jedna, ale najdeme v autě hned 4. Ty pak umí vytvořit obraz v prostoru, takže zaparkujete prakticky bez zrcátek. Jedná se o funkce, které jsou v kategorii Pulsara ojedinělé né-li jedinečné. Jednoznačně palec nahoru! Co se u Nissanu ale stále nedaří je dílenské zpracování a použití materiálů, zlepšení určitě vnímáme, jsme určitě o třídu výš než ve starší Tiidě, ale na premianta od VW to bohužel stále nemá. Jsou to detaily, které v každodenním provozu nepoznáte, ale pořád tu jsou. Celkově hodnotím Pulsara jako možnou konkurenční variantu proti již zaběhlým automobilům, která při dobré cenové politice a ideálním poměru cena/výkon má šanci na úspěch.

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..