Slunce nad hlavou a vítr ve vlasech: Mini JCW Cabrio

Slunce nad hlavou a vítr ve vlasech: Mini JCW Cabrio

Autor: Vít Bukač · Fotografie: Vít Bukač

Až na sklonku léta se nám podařilo získat k redakčnímu testu stylové kabrio s označením John Cooper Works. Malé, kompaktní, rychlé a líbivé. Tak by se do 4 slov dalo shrnout jaký JCW je. Abych nezapomněl a někoho třeba i nemystifikoval, jde samozřejmě o nejsilnější verzi dnes už vlastně i kultovní britské značky Mini, jež patří pod dnešní BMW. Bohužel počasí na konci září už moc nesvědčí jízdě v otevřeném voze, ale přece jen se poštěstilo a někde nahoře nám bylo aspoň chvilku přáno. Konečně jsme mohli na chvilku použít tlačítko ke stažení střechy a užít ten pocit větru ve vlasech…

 

První dojem: klasické Mini tak trochu jinak

Zakoukali jste se někdy v poslední době na jakýkoliv vůz značky Mini? Jen upřesním svou otázku, mám na mysli jakýkoliv novodobý vůz této značky. Pokud ano, řekl bych, že jste snad opravdu museli mít stejný názor jako já. Nebo vám snad nepřipadají v základu auta této značky už několik desítek let stejná? Mě ano! V posledních letech jakoby si v BMW (resp. Mini) stále více uvědomovali klíč k dokonalému puncu, který dělá z Mini kultovní pecku/image značku a stylovku, pro níž byste konkurenci hledali jen opravdu těžko. Prostě a jednoduše vložit do starého, fungujícího a stále neokoukaného designu nové technologie a dodat autu trochu šmrnc, to je první klíč k úspěchu Mini. A jaký je ten druhý? Ještě jednodušší. Vlastně až téměř dokonalé jízdní vlastnosti, o nich ale až za chvilku.

 

Malý a kompaktní

Tahle malá, jen 3,8 metru dlouhá hračka s přeplňovaným dvoulitrem o výkonu 170 kW (230k) je jako taková větší motokára. Auto je spíš pro 2 než pro 4, ale vzadu se na kratší cestu 2 lidi uvezou a nechybí ani ukotvení ISOFIX pro dětské sedačky. Na druhou stranu tento půdorys dává autu právě tu skvělou kompaktnost. Skoro všude se s ním vejdete, velice dobře se ovládá a je z něj dobře vidět. Přídomek malý se taky hodí k zavazadelníku. Tam se optimálně vejde brašna na notebook a dámská kabelka. Nutno podotknout, že modelové označení „Cabrio“ je spíše bezstřechou verzí klasického Mini, které se označuje jako Cooper. Právě z něho vychází technické vlastnosti a možná i díky tomu jsou jízdní vlastnosti neměnné či možná i lepší.

Do ruky dobře padnoucí věnec volantu velice potěší a ergonomie také. Možná by místo ovládání infotainmentu ve středové konzoli prospěl spíše dotykový displej. Jinak není co vytknout. Muzika slušná, i když je to kabrio a tomu by slušel nějaký velký subwoofer, aby jízda se staženou střechou za doprovodu kvalitní TUC-TUC-TUC muziky měla ten správný říz, ale to už možná trochu přeháním. Na rozdíl od běžných kabrioletů JCW nabízí 2 možnosti stažení střechy. Můžete shrnout střechu jen nad předními sedadly, což vlastně nahradí takové větší střešní okno nebo si stáhnete střechu celou. Výborná věc!

 

Pekelně rychlý a ještě více ostrý

Na necelé 4 metry dlouhé vozítko o váze necelých 1 400 kg je motor s výkonem 170 kW opravdovou lahůdkou. Jen 8 kg vychází na 1 kW. Není se pak čemu divit, když to zvládne z 0 na 100 km/h za 6,6 s. No a spotřeba? Kdo ji řeší s tímhle autem? Ale i tak není nijak závratná. Při sportovní jízdě se dostanete možná i přes 10 litrů, ale při spořivé jízdě se nám v redakčním testu podařilo jet i pod 7l na 100, což i vzhledem k té výrobcem uváděné (6,5 l /100 km) zní celkem zajímavě. Jednu vadu na kráse to ale má. Celkem mě zklamaly brzdy. Na to, jak je to rychlé auto a i vzhledem ke skvělému podvozku, díky němuž se musí počítat s hodně sportovní jízdou, mě zklamaly brzdy. Ty mi přišly takové slabší vůči výkonu a DNA celého auta. Jedna malá piha na kráse tohohle auta. Tu vám vzápětí však vynahradí něco doslova peckového. Slyšeli jste už někdy zvuk JCW? Že ne? Pak jste přišli o hodně. Teď mě konečně jednou můžete brát doslova. Nikdy jsem nezažil u žádného dvoulitru tak skvělý zvuk jako má Mini JCW. Už v základu zní fakt skvěle, pak si ale na středové konzoli, na kolečku objímajícím řadící páku, které mimochodem opět působí hodně efektně, zvolíte režim sport a přestáváte chápat. To, co před chvilkou znělo jako takové relativně obyčejné sportovní auto, se probudilo v burácejícího ďábla. Nádherný hluboký tón a prdění do výfuku, jež se stane tím jediným, které kdy budete opravdu milovat. Mimochodem malinko jsem už zavadil i o předovku. Tu lze třeba po boku té v Hondě Civic Type-R považovat za to možná vůbec nejlepší, co lze v segmentu sportovních hot-hatchů pořídit. Je dobře umístěna, její dráhy jsou krátké, přesné a mají dobré dorazy. Osobně bych si uměl představit poněkud nižší hlavici, pak byste na ni ale kolikrát měli problém dosáhnout. Pokud mluvíme o převodovce, málem bych zapomněl zmínit jednu naprosto dokonalou výjimečnost. Patříte mezi těch pár lidí, kteří umí dávat meziplyny a často této dovednosti využíváte? Pak vás Mini asi tolik nepotěší, ale nás všechny ostatní, kteří by si sice občas ten plyn při podřazování přišlápli, ale sami od sebe se k tomu neodváží, doslova okouzlí. Že nevíte, o čem mluvím? Představte si, že Mini umí samo při podřazování házet meziplyny. V kombinaci s kvalitním výfukovým systémem je to téměř dokonalé! A tohle jsem vážení mimochodem ještě nidke jinde nezažil… Poslední technická pak patří k zpřevodování. To je jak jinak než téměř dokonalé. Technicky by si tak Mini za tohle zasloužilo jednoznačnou jedničku, kterou o hvězdičku připravil maximálně poněkud horší nástup brzd.

 

Mini JCW Cabrio: Líbivý, příjemný, rychlý a… Má vlastně nějakou chybu?

MINI je opravdu designový kus. Buď ho milujete, nebo nesnášíte. Já patřím do té první skupiny. Už když se usadíte ve sportovních sedačkách, které mají dobré boční vedení, do ruky padnoucí volant, solidní ergonomie a zvenčí… Auto, za kterým se hodně lidí otočí. Červená s černými pruhy vyloženě slušela. Jen u málo aut se mohu zastavit nad otázkou, kterou jsem si položil v podnadpise této závěrečné kapitoly. Za svůj poměrně krátký život jsem seděl už v hodně Minících a vlastně ještě žádný mě nezklamal. Ani základní tříválce, ať už benzínové nebo dieselové, nebyly zklamáním a ani žádná ostřejší verze. Tohle nebude žádnou výjimkou. Designovka, která funguje, to je pekelná kombinace a ví to čím dál více zákazníků, kteří jej mají pečlivě uschované ve svých garážích. A vlastně jednu drobnou chybku má. Je jí, jak jinak, cena. Za základní verzi JCW Cabria zaplatíte opravdu nemalých 954.200 Kč. Mít ale svou vlastní motorvizáckou virtuální garáž, ve které by byl volný milion korun, neváhám ani já a věřím, že ani moji kolegové. Tohle byla jednoznačně pecková jízda!

 

David Bitner

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Array
(
    [type] => 8192
    [message] => Creation of dynamic property Dibi\Row::$internalPath is deprecated
    [file] => /var/www/carspecslab.com/www/vendor/dibi/dibi/src/Dibi/Row.php
    [line] => 21
)