Nový Seat Leon eTSI: polohybridní rychlík i odvážlivec

Nový Seat Leon eTSI: polohybridní rychlík i odvážlivec

Autor: Lucie Přádová · Fotografie: Lucie Přádová

Suchá rezavá tráva, žhnoucí slunce a pocit za živa pečeného kuřátka jsem měla ve dnech, kdy mi na stole přistály klíčky od posledního testovaného exempláře, většina z nás. Právě v tomto období trpí většina majitelů aut bez klimatizace a nejvíc v kombinaci s černým lakem. Naopak nejlépe jsou na tom auta bez střech a plně osvěžující klimatizací. V dnešním článku vám sice nepředstavím žádné cabrio, ale naopak krásný vychlazený hatchback, který k nám přijel až ze Španělska, a to úplně doslova (vč. španělských registračních značek). Tento počin, jehož značka se sktývá pod dlouhým názvem Sociedad Española de Automóviles de Turismo, nám přivedl na scénu novou generaci modelu Leon, a to hned s karosérií hatchback i sportstourer. Dle názvu modelu samozřejmě již všichni víme, že se jedná o značku SEAT. V čem je nová generace Leonu jiná oproti té předešlé a jaký dojem auto celkově představuje? To se hned dozvíme…

 

Pohled dřímající sopky

Nacházím se v příjemně chladných garáží v Nových Butovicích, kde mačkám klíček a hledám, jaké auto se rozbliká. Po pár minutkách pátrání konečně nacházím onen konkrétní kus, který mne na první dojem velmi překvapuje. Oděn v sytě červeném perleťovém kabátě, který najdeme pod názvem Desire, a 18“ litými koly Performance II z příplatkové výbavy vypadá Leon velmi lákavě. Čtvrtá generace se oproti své předešlé zmodernizovala hlavně v oblasti karosářské, kdy je nový hatchback lehce snížený, užší a delší. Co se týče důležitých prvků, jako jsou světla, nám Leona zdobí full LED technologie typu Plus, která už je obsažena v příplatkové výbavě oproti normálním LEDkám. Celý tento souhrn elegantně sportovních křivek je zapříčiněn především akčním paketem Technology FR, který dává modelu zcela drsnější nádech. Příplatek za „sportovnější“ LOOK bych určitě zvážila. Když už jsme zmínili světla, opomenout nesmíme ani ta zadní. Ano, ta bývají více či méně technologicky obdobná. Leon ale přidává světelný proužek, který propojuje jejich pravou a levou část tak, že vytváří nezapomenutelný světelný podpis charakterizující ten jeden konkrétní kus. Celkově tak v kombinaci s již zmíněnými prvky Leon rozhodně není všedním autem a troufám si tvrdit, že z tria Škoda, VW a Seat vyčnívá zcela nejvíce.

 

Modernizovaný kokpit pro závodníky

Nejen exteriér prošel od minulé generace obměnou, ba právě interiér se pyšní různými funkcemi a asistenty, které zabezpečují pohodlí a bezpečnost řidiče i celé jeho posádky. V této řadě se nedočkáme přemíry tlačítek, neboť celý infotainment ovládáme na displeji (chcete-li tabletu), a to včetně klimatizace. Pod displejem pak máme lištu, kterou posouváním prstů ovládáme a zvyšujeme například hlasitost rádia či teplotu klimatizace. Vše vypadá velmi moderně a elegantně, ovšem dotyková lišta je při jízdě po českých silnicích lehce nepraktická, neboť vám prst skáče všude možně, jen ne po jedné konkrétní lince. Velmi dobře mi padnul sportovní kožený multifunkční volant, který se příjemně drží a zpříjemňuje ovládání vozu. Co se týče sedaček, na první pohled jsou dobře tvarované, červeně prošívané a sportovnější, které jsem zpočátku i za velmi pohodlné. Tato pohodlnost ovšem končí po pár hodinách jízdy, kdy se začnete vrtět jak housenka a záda začínají bolet. Troufám si tak tvrdit, že právě ve sportovním provedení FR jsou na stále jen konvenční vůz poněkud tvrdší. V námi testovaném vozu musím ještě z příplatků zmínit panoramatické střední okno a top ambientní LED osvětlení, které musím uznat, že vypadalo opravdu skvostně a autu velmi lichotilo. Navíc nejde jen o estetickou vychytávku, nýbrž o doplněk funkčnosti – jako jediný zatím Seat v rámci koncernu nabízí signalizaci mrtvého úhlu integrovanou do ambientního osvětlení (viz. galerie), a to vážení pánové a dámy, považuji za naprosto geniální – krásné, efektivní a funkční! Prostorově mi auto vyhovovalo akorát, nicméně si nedokážu představit, že posádku tvoří 4 dospělí pánové jedoucí do Chorvatska. Hatchback je proste konstruovaný s maximálním důrazem na řidiče (a případně spolujezdce), i proto je můj pocit za volantem tak dobrý. V poslední řadě musím vynachválit rádio, se kterým si SEAT dal záležet – ač se nám hlasového asistenta pomocí charakteristické hlášky „HOLA SEAT“ aktivovat nepovedlo, celkově se nám zdálo rozhraní přehlednější a příjemnější než třeba v domácí Škodě Octavii, a to nemluvě o digitální přístrojové desce, která si ponechala „starší“ způsob ovládání na volantu a je tak jednoduché a elegantní. Jako třešničku na dortu pak Seat přidává i prémiové audio od Beats.

 

Rychlá a šetřivá jízda? Ano! 

Po všeobecném obeznámení o Leonu, jako elegantním autíčku je na čase, abychom si řekli něco o motorizaci a hlavně o samotné jízdě. Jistě každý známe označení TSI, které u koncernu VW skrývá přeplňované benzinové motory s přímým vstřikováním. Většina těchto motoru se řídí pravidlem vysokého výkonu i přes malý obsah motoru. Taktéž je tomu i zde, Leona konkrétně poháněl motor o objemu 1.5 s výkonem celých 150 koní. Náš testovací model byl však něčím výjimečný, a to označením eTSI. Při jízdě totiž máme možnost využít částečnou hybridní techniku (mild hybrid). Doby, kdy tato technologie skrývala v podstatě jen „lepší“ funkčnost start-stop systému jsou však pryč. Reálně totiž Leon v hodně případech umí plachtit zcela bez motoru (vyřadit a zhasnout motor), ale při velmi malém zatížení také jet krátkodobě čistě na elektřinu. Podobně je tomu i v případě rozjezdů, kdy má malý startér-generátor za úkol zajišťovat start benzínového motoru a výkonu. Zajímavá je také funkčnost automatické sedmistupňové převodovky DSG, která signály pro řazení přenáší elektronicky, což je pro hospodárnost a především pro jízdu samotnou velmi prospěšné. Při jízdě byla opravdu znát lehkost při pracování převodovky, a to hlavně při řazení pádly pod volantem. Jízda byla ladná a přeřazení nebylo na autě skoro vůbec znát. Podvozkově se autu též nedalo nic vytknout, neboť na každý režim jízdy se tvrdost podvozku skvěle přizpůsobila. Co se týká jízdy jako takové, nemám na nový Seat Leon téměř žádnou připomínku. Odhlučnění i při vysoké rychlosti považuji za velmi dobré, auto má díky mild-hybridu příjemnou spotřebu i při těžkou nohou a co je důležité, i se 150 koňmi můžeme jet velmi svižnou jízdou. Já osobně jsem se vešla vždy do 7,5 l/100 km. Nejvíce pak překvapí spodní hranice (5 l/100 km) a spotřeba ve městě, která povětšinou není silnou disciplínou spalovacích motorů – Leon nebyl výše než při jízdě mimo město. Ovšem žádné auto nám nespadlo z nebe a bohužel i Leon má své mouchy. Jako nezmar, který mi na autě lehce vadil, byla občasná „samomluvu“ systému auta, aniž bych něco zmáčkla, či mluvila já na něj. Při soustředěné jízdě se zpíváním sóla od skupiny Queen jsem párkrát za cestu dostala infarkt, když se odněkud ozval hlas a Queeni ani já jsme to nebyli, Haha.

 

Úsporné a krásné auto za (ne)úspornou cenu 

Celý test se blíží ke konci a já bych ráda zopakovala pár záležitostí, které mne na novém Leonu zaujaly a které naopak odradily. Co musím hned jako první zmínit, je celkový vzhled vozidla jak zvenčí, tak zevnitř, kdy vývojáři udělali za jednu generační obměnu modelu Leon neuvěřitelnou práci. Současná generace je opravdu rudá třešeň na dortu, a to ke všemu ještě s vnitřním ambientním osvětlením. Jako druhá věc, kterou ocení téměř každý, je rozumná průměrná spotřeba, která se ani s mou těžkou nohou nepřehoupla přes 7 litrů, za to vděčíme především mild hybridní technologii eTSI. Nebýt spíše tvrdých sedaček je auto téměř bezchybné. Nedokáži si představit, že v tomto autě jedu delší cestu než do jižních Čech a zpět. Čert vem nepohodlné sedačky či občasnou chuť auta promlouvat bez vyzvání na řidiče, důležitý je samotný pocit z jízdy, který byl díky řazení a příjemně naladěnému podvozku famózní. Podvozkově mohu Leona s klidem zařadit mezi mých pár „top“ aut. Není auta bez ceny a to samé bohužel platí i u našeho nového Leona. Chvilka napětí nebo si raději rovnou sedněte se sklenicí vody, protože základní cena naší verze (bez příplatkové výbavy) činí 674 900 Kč. Bohužel mi tato částka i na sériovou výbavu, která sice není malá, přijde vysoká – nejde přeci o prémiovou značku. Není to ovšem nic se srovnáním s námi testovanou specifikací, která se vyšplhala až na 835 500 Kč, a to víceméně jen kvůli FR paketu, navigaci, střešnímu oknu a vnitřnímu ambientnímu LED osvětlení. Za tuto částku se dá pořídit bohužel mnoho pro mne zajímavějších aut. I tak jako fanoušek a jednu dobu i majitel Leona mohu dát 8 krásně zasloužených bodu z 10, protože až na cenu a sedačky, je nový Leon pozitivním překvapením pro mě i všechny kochající i svižné jezdce.

 

Lucie Přádová

Technická specifikace

motor

ModelLeon 1.4 e-HYBRID
Výkon150 kW
Točivý moment330 Nm
Maximální točivý moment při otáčkách1550 RPM
Zrychlení 0-100km/h7.5 s
Max. rychlost220 km/h
PalivoSuper 95
Válců4
Maximální výkon při otáčkách5000 RPM
PřevodovkaAutomatická převodovka (dvouspojková)
Převodů6
Vstřikování palivaPřímé vstřikování
Typ motoruTurbo
Objem1395 ccm
Ventily4

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (WLTP)1.1 l/100km
Velikost nádrže40 l
Emisní normaEuro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR
Start-Stop systémSériové vybavení
Velikost pneumatik225/45R17
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)Sériové vybavení
Typ TPMSnepřímé měření (ABS)

hmotnost

Povolená celková hmotnost2060 kg
Prázdná hmotnost (EU)1614 kg
Přívěs s brzdami1500 kg
Náklad446 kg
Přívěs (bez brzd)750 kg

modelová řada

Název generaceKL
Uveden10/20
Dveře5
KaroserieHatchback
Třída vozidlaNižší střední třída (např. Golf)

rozměry

Délka4368 mm
Rozvor2682 mm
Šířka1799 mm
Prostor pro zavazadla270 l
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu)1187 l
Max. zatížení střechy50 kg
Výška1460 mm
Průměr otáčení11.2 m
Sedadla5

Podobné vozy

Sdílet: