Zdroj úvodní fotky: Formula E Operations Ltd.
Senzační zvraty a dramatický souboj na legendárním okruhu! Co se stalo na Monaco E-Prix 2024 – výsledky i zajímavosti v jednom článku

Senzační zvraty a dramatický souboj na legendárním okruhu! Co se stalo na Monaco E-Prix 2024 – výsledky i zajímavosti v jednom článku

Autor: Jan Novotný · Fotografie: DS Automobiles & Formula E Operations Ltd

Mistrovství světa ABB FIA Formula E hostilo tento víkend svůj nejprestižnější závod roku, Monaco E-Prix, na který netrpělivě čekali jezdci i fanoušci. Kromě dobře známé výzvy, jak protáhnout vůz mezi svodidly na klikaté pouliční trati o délce 3,3 km, představovalo knížectví také jedno z největších převýšení roku, a to stoupání ze Sainte-Dévote ke slavnému kasinu a následný sjezd k přístavu a bazénovému komplexu.

Zvítězil Mitch Evans a přerušil tak sérii čtyř předchozích neúspěchů, kdy v závodě vedl, ale nevyhrál. Evans, který byl na čele se svým týmovým kolegou z týmu Jaguar TCS Racing Nickem Cassidym, bezchybně realizoval týmovou strategii a zajistil britskému týmu dominantní umístění na stupních vítězů. Jejich taktika, včetně strategického využití ATTACK MODE, dopomohla Evansovi k jeho prvnímu monackému vítězství a druhému double ve Formuli E pro tým Jaguar TCS Racing. Dařilo se ale i týmu DS Penske, jejichž jezdce hnalo dopředu mimo jiné i unikátní livery jejich DS E-TENSE FE23. V jejich případě sice nešlo o double v pravém slova smyslu, přesto je třetí a čtvrté místo Vandoorna, resp. Vergneho úspěchem.

 

Dominance Jaguaru

Dvojice Jaguar TCS Racing, která vedla útok, předvedla strategickou převahu, když se v 11. kole dostala do čela a předjela své konkurenty, včetně Stoffela Vandoorna z DS Penske, který zpočátku vedl skupinu. Evansovo obratné aktivování ATTACK MODE jim umožnilo udržet si pohodlný náskok a zvládnout překážky, jako bylo brzké aktivování virtuálního Safety Caru způsobené incidentem Eda Mortary v plaveckém areálu.

V průběhu závodu se Evans ve 14. kole vzdal vedení ve prospěch Cassidyho a zároveň se ujistil, že si udrží pozici v čele skupiny. Evans si v 17. kole vzal vedení zpět a zajistil zasloužené vítězství sobě i týmu Jaguar TCS Racing.

Evans se tímto vítězstvím posunul na páté místo v pořadí jezdců a upevnil si pozici lídra šampionátu v 10. sezóně, zatímco Jaguar TCS Racing si udržuje impozantní vedení v pořadí týmů.

 

PÓDIUM A DALŠÍ DŮLEŽITÉ BODY PRO DS AUTOMOBILES NA LEGENDÁRNÍM MONACKÉM OKRUHU!

Dva vozy DS E-TENSE FE23 v černo-zlatém kabátě „Grand Gala“ zazářily už v kvalifikaci. Poté, co se Stoffel Vandoorne dostal do závěrečné fáze soubojů, vybojoval celkově druhý nejrychlejší čas. Výkonnost francouzského prémiového konstruktéra podtrhuje fakt, že to bylo popáté z osmi závodů, kdy se pohonná jednotka DS Automobiles umístila v první řadě na startovním roštu: více než kterýkoli jiný konstruktér. Jean-Éric Vergne se na legendárním monackém pouličním okruhu rovněž dostal do tempa a na startovním roštu se umístil na pátém místě.

Stoffel Vandoorne závod skvěle odstartoval a vedl téměř až do chvíle, kdy po nehodě v plaveckém areálu vyjel safety car. Po aktivaci dvou útočných módů se o několik míst propadl, ale i nadále vytrvale bojoval o vedení, těsně před svým týmovým kolegou Jeanem-Éricem Vergnem. Oběma bývalým šampionům se podařila perfektní týmová hra, když byl nasazen druhý safety car, který závod prodloužil o dvě kola.

Když se pět kol před koncem závodu opět rozjela závod, Vandoorne využil svého výkonu a zajistil si své první pódium v týmu DS Automobiles. JEV – držitel rekordu v počtu získaných bodů v historii Formule E – skončil čtvrtý a získal důležité body do šampionátu. Celkově se jednalo o vynikající týmový výkon francouzského výrobce.

Po osmém z 16 letošních závodů jsou Jean-Éric Vergne a Stoffel Vandoorne na sedmém a devátém místě v pořadí jezdců, zatímco DS Automobiles a jeho partner PENSKE AUTOSPORT jsou pátí v pořadí týmů: velmi blízko k prozatímním stupňům vítězů v pohárů výrobců.

 

Další pořadí a příští výzva již za 14 dní

Pascal Wehrlein z TAG Heuer Porsche skončil pátý, zatímco Oliver Rowland z týmu Nissan Formula E Team projel cílem jako šestý. Sedmé místo obsadil Antonio Felix da Costa z TAG Heuer Porsche a za ním skončil Sacha Fenestraz z týmu Nissan Formula E. Kapitán důslednosti Maximilian Günther z týmu Maserati MSG Racing obsadil deváté místo a zajistil tak monackému týmu další body, zatímco Norman Nato z týmu Andretti Formula E uzavřel první desítku.

Po pouličním závodě v Monaku se účastníci mistrovství světa ABB FIA Formula E vydávají na další klasické místo: berlínský letištní okruh Tempelhof. Formule E, která se v Německu představí podesáté, připravila pro Berlín nové uspořádání trati, které je pro dvojzávod naplánovaný na 11. a 12. května další výzvou.

REPORTÁŽ: Jak se z návštěvy saudskoarabské Formule E stal jeden z nejsilnějších zážitků v životě

 

Mitch Evans, vítěz závodu, řekl:

„Je to mega pocit a velká úleva, že jsme tu konečně získali první vítězství. Mám pocit, že to mělo přijít už o několik let dříve, ale dnes se to konečně podařilo. Je to mimořádné, protože je to i moje první vítězství v sezóně. Doufám, že je to pro mě zlomový bod a začnu konzistentně získávat velké body. Dlouho jsem se snažil, ale nešlo o nic šíleného, takže to přišlo v rozhodující chvíli. Je to prostě úžasný pocit a obrovská týmová práce s Nickem, že jsme dnes tady v Monaku získali pro Jaguar 1-2.“

 

Nick Cassidy, druhý v cíli, dodal:

„Je to neskutečný pocit, byl to epický den. Vloni jsme také měli 1-2, takže je vlastně docela super, že je to naopak, mám z něj opravdu radost. Na naše dnešní úsilí můžeme být opravdu hrdí a pro Jaguar TCS Racing je to skvělý výsledek.“

 

Stoffel Vandoorne, šampion Formule E z roku 2022, třetí v cíli:

„Jsem rád, že jsem v Monaku získal své první pódium s DS Automobiles. Dlouho jsem na to čekal a mám z toho velkou radost, obzvlášť z toho, že se mi to podařilo s touto speciální livrejí na tak jedinečné soutěži. Navíc, jelikož v Monaku bydlím, je to pro mě tak trochu domácí pódium. Prožili jsme dobrý den, aniž bychom udělali nějakou skutečnou chybu, s vynikající kvalifikací a solidním závodem. Start závodu jsme zvládli dobře a v jednu chvíli jsem dokonce vedl. Bohužel jsem o vedení přišel, když jsem aktivoval druhý útočný režim a dva Jaguary se dostaly přede mě. Od té chvíle hráli jejich dva jezdci týmovou hru, aby aktivovali své útočné režimy bez ztráty místa. Jsem tedy rád, že jsem na stupních vítězů, ale zároveň trochu frustrovaný, protože mám pocit, že jsme dnes mohli vyhrát.“

 

Jean-Eric Vergne, šampion Formule E z let 2018 a 2019, čtvrtý v cíli:

„Pro tým to byl dobrý víkend se spoustou důležitých bodů. Jsem také velmi rád, že se Stoffel vrátil na stupně vítězů. Už je to pro něj nějaký čas a vím, jak skvělý je to pocit být nahoře. Je vidět, že máme skvělou dynamiku, což ukazuje, jak se nám v poslední době daří fungovat. Budeme takto tvrdě pracovat i nadále a vydáme ze sebe všechno, abychom v závodech, které nás ještě čekají, nadále získávali velké body.“

 

Eugenio Franzetti, ředitel DS Performance:

„Monako pro nás bylo velmi pozitivním závodem. Naše vozy DS E-TENSE FE23 byly po celý den konkurenceschopné a naši jezdci předvedli skvělou show. Kvalifikaci jsme zvládli na výbornou, opět jsme se umístili na P2 a také na P5. To nám umožnilo startovat vpředu na trati, kde je předjíždění vždy velmi složité a kde vždy hrozí riziko srážky. Co se týče našich jezdců, byli jako vždy vynikající. Získali jsme hodně bodů, a to nám umožňuje postupovat v šampionátu. Naše tvrdá práce se vyplácí a veškeré úsilí, které tým vynaložil, nám přineslo dobré výsledky. Stoffelovo pódium je nejlepší způsob, jak oslavit „Grand Gala“ livrej, kterou jsme přivezli do Monaka. Nyní se soustředíme na berlínskou E-Prix, která nás čeká jako další.“

 

Jan Novotný

Sdílet: