Lexus IS 300h: exot v nejlepším slova smyslu

Lexus IS 300h: exot v nejlepším slova smyslu

Jít proti proudu se v automobilovém průmyslu dnes už tolik nenosí. Jasně, na oko se auta od sebe liší, nicméně v oblasti pohonných jednotek je to tak trochu nuda. Velké SUV musí mít v nabídce naftový motor, malý hatchback benzínový a dodávku na benzín si naopak dovedeme představit jen stěží. Pak ale přijde Lexus a do manažerského sedanu vám nabídne pouze benzín a … benzínový hybrid.

Pro ilustraci – u nejbližšího konkurenta Lexusu, BMW řady 3 jsem napočítal 28 různých variant motorů, převodovek a pohonů, u ISka najdeme opravdu pouze 2, a to výhradně s pohonem zadní nápravy. Silnější je dvoulitr 200t se 180kW a 8stupňovým automatem, druhou verzí je hybrid s 2.5l čtyřválcem a převodovkou CVT produkující 133kW. Cenový rozdíl obou verzí je zanedbatelný. Znatelný rozdíl ve spotřebě je pak ale papírově necelé 3 litry. Opravdu bude tak úsorný? Je v Hybridu právě ta správná budoucnost automobilismu? A jak se jezdí s manažerským sedanem v japonském stylu? To vše mě zajímalo přes usednutím do modernizovaného IS, jenž se dle mnohých v okolí může chlubit titulem “nejhezčí auto”… Je jím?

 

I LOVE HYBRID: opravdu nebo je to jen klišé?

Testovaná verze byla právě ta hybridní, pyšnící se papírovou spotřebou 4,3 l na 100km. Cílová skupina obou motorů je celkem zřejmá – 200t je zaměřena spíše na sportovní jízdu, k čemuž kromě vyššího výkonu slouží i osmistupňový automat, jenž bude mít jistě pohotovější reakce než variátor u hybridu. 300h je pak úsporný koráb, který sice není nijak pomalý, ale okamžitou odezvu na plyn od něj nelze očekávat. Ve stejném duchu operuje i automatická převodovka – „řadí“ plynule, ale donutit ji podívat se do vyššího otáčkového spektra lze prakticky jen pádly, ani režim SPORT moc nepomůže a odezva na plyn také není nijak sportovní.

 

Jídní vlastnosti: na SPORT spíše zapomeňte

Sportovní jízda ale jistě není to, proč by si někdo hybridní Lexus 300h kupoval. Důvodem může být spotřeba, kde na 100 tisíc km můžete oproti benzínu ušetřit pěkných cca. 130 tisíc korun (průměr 6,5l vs. 10), nicméně reálná spotřeba bude velmi podobná naftovým rivalům (BMW 320d).  Co je ale u Lexusu asi nejzajímavějš, to je ekologie a komfort. Vzhledem k obecné snaze stále víc omezit naftové motory dává nákup nového benzínového hybridu čím dál větší smysl. Navíc je komfort na palubě naprosto ukázkový – vůz se většinou rozjíždí pouze na elektřinu a i během jízdy je tak tichý, že je obtížné rozeznat, zda je motor vůbec nastartovaný. To same se děje i při dálničních rychlostech, kde díky CVT udržuje otáčky někde okolo 1500 otáček. Dlouhé trasy mu velmi svědčí a na dálnici je opravdu jako doma, díky na dnešní poměry relativně objemnému motoru mu výkon nechybí ani ve vyšších rychlostech a jízda je tak pohodlná, jak jen může být. Kožené hlubší sedačky s příjemným bočním vedením pak jen umocňují komfort v kabině.

Navíc pokud chcete udělat dojem alá Tesla, lze vůz přepnout do plně elektrického módu. Po oslnění kolemjdoucích či kolegů pak přepnete zpátky do spalovacího (hybridního) režimu a baterie nabíjíte za jízdy rekuperací, nikoliv hodinami na nabíječce, čímž eliminujete hlavní nevýhodu elektromobilů. Pokud opomenu, že na baterky (nabité rekuperací) dojede sotva párset materů, mohu prohlásit: “Geniální”!

 

Malý příběh: Lexus a město – rozumí si?

Lexus IS jsem vzal na projížďku Prahou, první zastávka mě čekala na malém vnitroblokovém parkovišti smíchovského Wine Food Marketu. Na parkoviště se přjiždí úzkou uličkou, kde je i venkovní sezení. A zde právě přijde vhod EV mód, který neruší osazenstvo a ještě navenek ukazuje, že patříte k té moderní sortě lidí, která šetří životní prostředí. Tady přichází čas na “hybrid jako životní styl”, s čímž přišel nedávno šéfredaktor Motorvize.cz. S vozem se parkuje ukázkově, je pěkně vidět ven a nechybí samozřejmě parkovací kameroa, která má opravdu dobré rozlišení. Když už zmiňuji ten výhled, ve výbavě je i zadní okenní roletka. Někdo u Lexusu opravdu přemýšlel, když její elektronické ovládání napojil na převodovku – při zařazení zpátečky se sama sklopí. Při popojíždění po městě pak poznáte hlavní výhody hybridu, protože přichází i největší rozdíl ve spotřebě oproti běžnému spalovacímu motoru. V centru Prahy pak na dlážděných poznáte kvalitu podvozku, který je nastaven velmi komfortně – ani celý den v autě není nijak nepohodlný. U parkování zůstanu ještě pár minut. V době testu vůz ještě nebyl obleben škálou nálepek opravňujících k parkování na modrých zónách. Dnes je tomu už ale jinak. Za 100 Kč na rok už mohou parkovat v modrých zónách kromě elektromobilů i všechny hybridy!

 

Interiér: luxus, kam se podíváš

Uvnitř vozu působí vše luxusně a kvalitně zpracované. Na evropské poměry může středový panel s CD mechanikou působit možná trochu zastarale, ale ostatní použité materiály to víc než jen vynahrazují. Líbilo se mi řešení ovládání infotainmentu, jehož ovladač se přizpůsobuje aktuální nabídce naobrazovce. Mezi možnostmi na obrazovce tak volič posunujete fyzicky, což je subjektivně daleko lepší řešení než dotyková obrazovka. Velmi užitečnou funkcí je split screen, kdy si na cca. třetinu obrazovky můžeme umístit jiný typ informací než na zbytek obrazovky. Můžeme tak mít puštěnou navigaci a zároveň ovládat hudbu, zobrazit si jízdní informace, nastavení klimatizace nebo případně pro “geeky” lze sledovat i stav nabití baterie a činnost hybridního ústrojí. Bohužel i po faceliftu chybí CarPlay/Android Auto, první Lexus s tímto systémem by mělo být nové ES. Jinak k zábavě na palubě nemám výhrad – vše funguje tak, jak má. Třešničkou na dortu je pak soundsystém Mark Levinson s 15 reproduktory, který hraje opravdu famózně. Na volantu najdeme velké množství ovládacích prvků – ovládání hlasitosti by se asi dalo řešit lépe než tlačítkem, na druhou stranu tu máme poctivé hardwarové kolečko vedle mechaniky. Lehká výtka směřuje k tempomatu, u kterého se mi nikde na displeji nepodařila najít rychlost, jež je momentálně nastavená. To je celkem nepraktické zejména u obnovování rychlosti tempomatu, kdy nevíte, kolik vlastně po pojedete. Sedačky mohou být také odvětrávané, což je v létě v souvislosti s koženými potahy jistě vítaná funkce. Stejně jako zadní roletka se sklopí i zpětná zrcátka pro lepší výhled.

Zajímavě řešené je nastavení teploty klimatizace. Chybí zde otočný ovladač, místo něj jsou na středové konzoli dvě tlačítka a jakýsi posuvník, po kterém lze prstem jezdit a nastavovat teplotu. Je to neotřelé a působí to luxusně, úplně se ale nemohu zbavit dojmu, že klasické ovládání je o trochu praktičtější. Budíky nejsou plně digitální, mají ale různé možnosti zobrazování. Abych to vysvětlil – ručičky jsou analogové, hodnoty pod nimi se zobrazují digitálně. Díky tomu tak máte v módu ECO k dispozici informace o tom, zda právě nabíjíte baterii a jak moc úsporně právě jedete. Vmódu SPORT pak levý budík změní svou roli a přepne se do standardního otáčkoměru. Uprostřed pak najdeme klasický informační displej, který nabízí řadu informací, a to včetně stavu hybridního ústrojí.

 

Závěr: povedený sedan s přívlastkem “moderní”

Lexus vám v příliš parametrech nedá na výběr. Zklame příznivce nafty a čtyřkolek, výbavové stupně jsou pevně dané a příplatky rozdělené pouze do paketů, ve kterých je třeba adaptivní tempomat i u nejvyšší výbavy. Navíc spoustu další výbavy, jako jsou pokročilé couvací kamery a další jízdní asistenti, které najdeme v německých sedanech běžně, u Lexusu budeme hledat marně.

Jenže zapomenout na to vše a máme z něj naprosto dokonalé auto s unikátním vzhledem, které nemá každý (rozumnějte téměř nikdo) a za kterým se lidé budou otáčet. Navíc komfortem a tichostí opravdu nemůže zklamat ani ty nejnáročnější zákazníky. Hybridní pohon pak dává smysl i mimo skupiny ekologických nadšenců, protože prostě funguje, je ukázkově tichý a dokáže poskytnout opravdu pěknou ekonomiku provozu s vysokým nájezdem na jednu nádrž. My jsme svou spotřebu při běžné jíždě ustálili na hranici 6 l/100km, což je i na hybrid dobrým dlouhodobým výsledkem. Při současné politické situaci to s naftovými vozy do budoucna moc růžově nevypadá a Lexus nabízí velmi dobrou alternativu. Tak proč ji nezkusit?

 

Technická data a další užitečné rady naleznete na portálu Autohled.cz:

Jiří Chomát

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.